Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4119 ggr
FiaLi
0

Praktikplats?

Jag skulle jättegärna vilja jobba med någonting djurrelaterat; till exempel i djurbutik eller på ett hunddagis. Dock har jag märkt att de allra flesta kräver att man ska ha gått naturbruksgymnasium, och då helst med någon lämplig inriktning. Eftersom jag inte har någon sådan utbildning har  jag nu planer på att skaffa mig en praktikplats istället.

Är det någon här som vet något BRA ställe där man ev skulle kunna söka? Gärna i Göteborg eller i pendlingsavstånd från töreboda (mariestad, skövde, falköping, laxå osv..).

Jättetacksam för svar!

[Hilo]
0

Hmm, konstigt. De två hunddagis jag har praktiserat på har inte krävt den typen av utbildning. Hoppas du hittar en bra plats. Bor själv lite långt bort för att kunna tipsa om något i närheten Glad

FiaLi
0

Okej, men då kanske det finns hopp ändå? Jag har bara frågat på fel ställen. ^^

Montoya
0

Ååh det skulle jag också vilja göra! Gick inte heller någon djurutbildning på gymnasiet (media) men älskar klart djur ändå^^ fast hade apu på ett hund- & kattpensionat och det var svinkul!

Lycka till!^^

[Hilo]
0

#2 Ja, jag praktiserade i 8.an och 9.an så någon utbildning hade jag ju inte alls så.

Jobbar sedan lite mer än 2 år tillbaka på ett hundhotell + kennel.
Hotelldelen är dock inte i bruk p.g.a. tid, men kenneln finns ju kvar.
Samma ägare Glad

Den djuraffär jag sökte sommarjobb på i gymnasiet hade heller inget sådant krav. Bara egen erfarenhet av hund och katt typ.

FiaLi
0

#3 Tack :)

Jag hade ingen praktik på gymnasiet överhuvudtaget det är lite sunkigt.  :/

#2 Kul! Vad ingick i dina arbetsuppgifter på hundhotellet/kenneln?

Hur tror ni att det är med jobb efter praktik på såna ställen då?

[Hilo]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#5 Allt från rastning till utfodring till lek till kloklippning/pälsvård
(dock en duscha)
Kenneln - Där tränar jag lite med hennes rottweilers, men även där är det vanliga sysslor Glad

Följer med och är handler på utställningar o.s.v.

FiaLi
0

#6 Det låter jätteroligt. :) Fasen vad kul det vore om jag kunde komma in på nåt sånt. Hellre det än ica. ^^

[Hilo]
0

#7 Ja det är jätteroligt. Älskar att fixa och dona där med hundarna Glad

Kalli
0

Jag har praktiserat på Partille Hunddagis utan tidigare utbildningar eller dylikt. Inte så spännande visserligen, det vi gjorde var att gå med hundarna och gosa med dem när vi var "hemma". Hilo´s jobb lät mycket roligare. :)

[Empisen]
0

Detta år praktiserade jag hos min faster, hon är hundpsykolog och håller i kurser. Jätte roligt var det! :)

FiaLi
0

Det var inte Praktik jag menade att man behövde erfarenhet för, utan JOBB. Och därav behöver jag praktik för att kunna söka sådana jobb. :)

Jag har mailat alla hunddagis i Göteborg som låg uppe på eniro. Ett har svarat att de gärna tar emot praktikant men inte kan erbjuda jobb. Vi får se vad de andra svarar. Jättespännande! :)

Kalli
0

#11: Ah, då förstår jag. Partille tar som sagt emot praktikanter men erbjuder inga jobb, det finns inte ekonomi för det.

FiaLi
0

#12 Ja, jag har fått svar av Partille hunddagis som tar emot, samt "Hundstället" i Kålltorp. Någon som känner till det senare?

Jag ska ringa dem båda i morgon och se om jag kan komma och hälsa på. :)

FiaLi
1

Jag ska till Hundstället på måndag och hälsa på. Kalaskul! :D

Åsa S
0

Glöm inte kolla upp med arbetsförmedlingen eller vem det nu är som står bakom praktiken så att du har en bra försäkring, är du inte anställd står inte företaget för försäkringen och jobbar man med djur kan olyckor ske, det är inte bara du som kan bli skadad men om någonting ex. händer med en hund som du är ute och går med så är det ju tråkigt ifall försäkringsbolaget hävdar att du ska stå för kostnaderna etc.

FiaLi
0

Arbetsförmedlingen står för försäkring när det anordnas praktik genom dem.

Ricko
0

Vill också det Drömt om att jobba på hunddagis så länge jag kan minnas, dock går jag bara i 6an så det får TYVÄRR vänta :( Men när jag är 15-16 ska jag försöka få jobba på hunddagis(sommarjobba) i umeå då det inte finns här där jag bor, dessutom kan jag då bo hos Emil :P Men ja, det är ju ca 2½-3½ år kvar….

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se