Kommando till agility
Såg _Sofi_´s inlägg och bara fick mig en tankeställare. Vad har ni för kommandon till hunden på banans hinder?
Jag har:
Hinder-Hopp
A-hinder+balansbom - Klättra
Tunnel-**Igenom
**Platt tunnel-Kryp
Gungbräda-Gunga
Slalom-Slalom
Måste erkänna att vi är riktigt dåliga på att använda namn på hinderna… än så länge styr jag mer än jag pratar, tror att det är bra för oss då han behöver koncentrera sig på mig och inte göra som han själv känner för… men men, detta är väl vad vi använt oss av till våra få hinder 
Hinder - hopp
Slalom - troligen slalom, men inte namngett ännu…
Platt tunnel - genom
Styr nog mer med fingret/handen men.
Hinder - Hopp
A-hinder - ÖverTunnel - **Igenom
**Platt tunnel **- Kryp/Igenom
**Vippbräda **- Över
**Slalom - Slalom
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Ok:
Hinder-hoppa
tunnlar-igenom
däcket-däck
långhopp- hoppa låååångt
slalom-slalom
A-hinder-klättra
Balans-balans
gunga-över
Det är bra att ha olika på balanbom och gungan tycker jag, kan bli obehaglig överraskning för vovven annars.
Bra att ha ett bestämt släppkommando vid starten och kontaktfält.
Hopp-hinder/mur: Hoppa
Runda tunnlar: Tunnel
Platta tunneln: Igenom/Genom
Slalom: Slalom
Gungbräda: Gungbrädan
A-hindret: A'et
Långhoppet: Hoppa långt
Däcket: Däcket
Balansbommen: Bommen
Bordet tränar vi inte då vi inte har ett regelrätt bord på klubben.

#5 Nä, det där med bord har man ju nästan glömt bort!
#6 Ja, hoppas att det försvinner helt snart. Det är ju många klubbar som inte ens äger ett bord på grund av att det ändå nästan aldrig är med på tävlingarna.

#7 Men du, jag kom på en sak. Jag och Saga ska ju tävla internationell klass 3 på Hund 2009. Kan det dyka upp där? Då är vi rökta…
#8 Dags att köpa hem ett träningsbord alltså? ;) Risken finns ju!
I övrigt är jag tveksam till bordets medverkan, det känns så… fel, udda, outsideraktigt.

#9 Vi har ett bord på klubben. Kanske skulle träna på det…har hittills aldrig råkat ut för bordet men jag tänkte att det kanske är större risk på int. klass 3.
#10 Ja, det är nog en bra idé.
Aldrig sett det på tävlingsbanorna i sverige, och speciellt inte de senaste 2 åren på mässan.
Jag kommer inte lägga nån vikt vid att lära in bordet "bara för att" vi ska tävla int. på mässan.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#12 Hoppas du har rätt Madde! Fast med våra hundar tar det nog inte många minuter att lära dem att hoppa upp på bordet.
BTW - jag är lite äldre än dig så jag har sett det många gånger i Sverige men det var läääänge sedan nu!

Hinder - Hoppa
A-hinder - A:etBalansbommen - BommenTunnel - **Tunnel
**Platt tunnel **- Tunnel/platta
*Gungan *- Gungan
**Slalom **- Slalom
**Långhinder - LångaDäcket - Däck/däcket
Under min första kurs som jag gick med min farmors spets för hm… 7 år sedan - alltså när jag var 9 bast, så lärde vi faktiskt in bordet, haha! Helt ologiskt onödigt hinder om jag ska vara ärlig.
Men okej, åter till tråden…
Hinder - Hopp
A-hinder - "Upp upp upp - TRAMPA"Balansbommen - "Upp upp upp Pschhhh Trampa"Tunnel - **Genom
**Platt tunnel **- Genom
*Gungan *- "Upp Gunga - trampa"
**Slalom **- Slalom
**Långhinder - HoppDäcket - Däck/hopp
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Hinder - Hopp
A-hinder: Upp
Balansbommen: Balans
Tunnel: Tunnel
Platta tunneln: Genom/tunnel
Gungan: Gungan
Slalom: Slalom
Långhopp: Långhopp
Däcket: Däck/däcket
Sen om man kommer ihåg att säga det är en annan sak. Hahaha! Men det underlättar ju för hunden.
Står det flera hinder rakt fram kan jag bara säga "framåt" också utan att säga alla hindernamn.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Hinder - Hopp
A-hinder - A-etBalansbommen - KlättraTunnel - **Tunnel
**Platt tunnel **- Säcken
*Gungan *- Vippen!
**Slalom **- Slalom
**Långhinder - HoppDäcket - Däck/hopp