Hundar iFokus

Hundar

Etikettpälsvård-omvårdnad
Läst 6681 ggr
[Hilo]
0

Corded Poodle "Snörpudel"

Snörpudel

Något jag inte sett förrän idag.
Hemskt!!

Inte för att trampa någon på tårna eller så, men det ser förskräckligt ut..

Speciellt --> Snörpudel

Vitsen med det är att den ska vara så lång som möjligt..
Det är en väldigt tidskrävande pälstyp och varför man vill tova pälsen med vaselin och annat - förstår jag inte.
Man ska alltså inte underhålla pälsen genom tvätt och borstning - utan med andra metoder som jag inte hittade något om.

Är det någon som äger en snörpudel?

Snörpudel är ingen egen ras,  utan en vanlig Pudel där ägaren själv fixat till pälsen..

Mischa
0

Tycker dom är jättevackra, inte alla pudelpälsar man kan dreada heller.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#1 Jaså, fast förstår att de måste vara en viss längd, men trodde alla pudlar hade samma pälstyp..?

Mischa
0

#2 Dom har ju samma hårlag så att säga, men kvalitén och struktur varierar och tydligen så är det inte alla man kan göra dreads av, en viss längd behöver det väl inte vara men precis som vanliga dreads på människor blir dom ju kortare iom att man tovar/tuperar ihop allt hår..

Har sett vissa som enbart gjort några dreads ex på huvudet.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#3 Jajo, bara sett bilder på storpudlar som har det.. Sen är det ju som du säger.. Kvalitén är ju inte samma på alla hundar inom en ras.. Så.

Ah okej.
Ja, vilken päls nu än pudlar har så tycker jag inte att de är vackra, men måste ju säga att de behövde ju inte pynta ut dem ännu mer med dreads.. Skäms

[Empisen]
0

Har läst lite om denna ras, vacker är den inte iaf.. Enligt mig Tungan ute

[Hilo]
0

#5 Ja, det är ju en vanlig Pudel, där ägarna har pillat lite extra med pälsen.. Någon egen ras är det ju inte Glad

[Empisen]
0

#6 Nehe jasså :O Sökte iaf på den och då kunde man läsa fakta Tungan ute

[Hilo]
0

#7 Ja, det kan man Glad

Men det är en helt vanlig Pudel, oftast storpudel som jag förstått..

[Empisen]
0

#8 Finns det utställningar endast för "snörpudlar"? Eller räknas denna päls som "fel"? Om du förstår vad jag menar.. Glad

[Hilo]
0

#9 Har ju sett showbilder med snörpuldar, så det borde ju få vara okej. Nu vet jag dock inte hur längesedan det var, men de kan ju finnas kvar eller ha ändrats.

[Empisen]
0

#10 Okej Glad

[Hilo]
0

#11 Har dock inte sett någon live på utställningar Flört

anaprincess
0

#9 Det räknas inte som fel så här står det i rasstandarden

Päls:

Pälsstruktur

Ullpudeln skall ha riklig päls med en struktur som är fin, ullig,

krusig och spänstig samt gör motstånd mot handens tryck.

Pälsen skall vara tjock och ymnig med jämn längd samt ha enhetligt

stora lockar.

Snörpudeln skall ha riklig päls med en struktur som är fin, ullig

och tät. Pälsen skall bilda karakteristiska snören som skall vara

minst 20 cm långa.

[jakke94]
0

varför inte köpa en puli eller en komondor istället ? som har sin päls av en anledning ? :P förstår inte vitsen med att göra "dreads" på en hund som egentligen inte ska ha det.

anaprincess
0

#14 Dom hade det av samma anledning som puli och komondor frånbörjan. Så här står det i rasbeskrivningen i en bok som jag har. Snörpudelns päls skiljer sig tydligt från andra pudlar. Täckhår och underull vrider sig samman till snören som skyddar kroppen, både mot väder och mot bett från rovdjur. Det var genom naturligt urval av hundraser som vaktade får i kallt klimat som man fick fram denna typ av päls. Snörpudeln är troligen nära släkt med schafpudel, men medan den senare förblev använd som fårvaktandew hund, föddes snörpudeln upp mer för vatten arbete och med tiden enbart för sällskap.

Snörpudel och storpudel har inte ens samma ursprungsland. Storpudel kömmer från Frankrike medans snörpudel kommer från tyskland.

[Hilo]
0

#15 Alltså började man snörningen i tyskland..

fredrikaa
0

Jag har en vacker Pudel som inte är snörpudel…. Vill aldrig ha en snörpudel. Pälsen ser så tung ut! :S och ovårdad.

Hunden är din bästa vän

ristrom.blogg.se

trex
0

Jag tycker faktiskt dom är riktigt söta.Glad

Ixectrona
0

Det är inte vanligt numera.
Här har vi bilder på olika hundar från 1923, längst upp är en storpudel.
1937, snörpudel en bit ner.

Det var mycket vanligare med snörpudlar för sisådär hundra år sedan - men de var brandfarliga då man brukade preparera pälsen med terpentin, och dessutom gick de inte att bada så det luktade alltid något fruktansvärt runt pudelringen.

Egentligen är det väl ingen skillnad mot en komondor, puli eller bergamasco om vi bara pratar pälsen nu då, men jag är inte världens största vän av dreads på hundar.
Här har vi en ursprunglig, arbetande komondor, med mer eller mindre funktionell päls.

Men den här showavlade pälsen? Blir inte det hemskt tungt och varmt?

Samma med Bergamasco - mer funktionell, mer showavlad. (Två bilder)
Men jag måste säga att just Bergamascons päls skrämmer mig rejält… speciellt den första, det ser ut som enorma fästingar.
Förvånad
(Fast just den andra var inte så farlig, men generellt så har Bergamascon väldigt platta dreads, till skillnad från Pulins och Komondorens snören)

Xondah
0

Jag fattar inte, om inte pälsen blir så naturligt utan människans hjälp ska den väl inte vara så eller?

De kan vara tungt och jobbit för huden att gå och bära omkring sånt där och klia..vet människor som vart tvunga att raka skallen tillslut för att de blev outhärdligt, varför vill man göra så på hundar egentligen..fult är de också tycker jag.Obestämd

anaprincess
0

#20 Om du läser mitt inlägg längre upp så står det varför man gjorde så förr i tiden.

scth
0

Tycker det är ganska gulligt faktiskt.. dock inte när de är för tjocka dreads..

[Hilo]
0

#21 Varför ja, men man får väl tycka det är fult ändå?

Sist jag sa att jag avskyr klippningar som pudlar har så vart jag genast uppläxad om varför de ser ut så.. Tänker framför allt på utställningar.
Ja, och? Får man inte tycka något är fult, eller mindre attraktivt bara för att det har en funktion?

Menade inte att skälla ut dig nu, menar bara att vi vet varför de ser ut så, men spelar det någon roll när det kommer till tycke och smak?
Glad

Mischa
0

#20 det är väl diskutabelt om vad på en hund överlag som är "naturligt", eller arten i tamform överhuvudtaget.

≧◔◡◔≦

Royalz
0

Finns en här som har en rasta Pudel :) Men bara i "manen" Skit fult tycker jag. Fast jag gillar inte ens pudlar.

Xondah
0

Vad jag läste så hjälper man hunden att tvinna å smörja in skit i pälsen, alltså människans påhitt som vanligt.

Hur som helst behöver väl dagens pudlar inte skydda sig mot rovdjur, speciellt mkt..så varför ens utsätta hunden för sånt där. Dessutom så har jag läst att folk säger att detta var ett mode fling som började i Tyskland..å jag personligen har svårt att tro att detta var nått annat än ett mode..

anaprincess
0

#26 Behöver, puli och komondor det då? Finns betydligt fler av den sårten än vad det finns av snörpudel.

Tror definitivt inte att det var en modesak från början men kan däremot blivit det efter att dom slutade använda pudeln i jobb.

Xondah
0

#27 Jag har aldrig påstått de heller. ;) Men jag pratar om snörpudel efterssom jag trodde tråden handlade om den.