Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3562 ggr
Snakebiite
0

Att ha hunden ensam dagtid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej det är så att jag har en hund på 5 år och jag studerar för närvarande.

Tidigare var det så att min sambo var arbetslös och då fanns inte detta problem altså att hunden inte behövde vara ensam.

Min sambo jobbar mellan 8- 15 varge dag och jag är i plugget mellan tja halv 9 och halv fem cirka så  jag åker hemmifrån vid 7 på morgonen..

Dock går jag bara till 10 på tisdagar och så börjar jag inte förrens halv elva på torsdagar och jag slutar 12 på fredagar övriga dagar brukar min sambo cykla hem och rasta hunnden på lunchen det enda jag e intresserad av att veta är om detta är rimligt är det okej för hunden att vara ensam den tiden?

Tja helt ensam är han ju inte då han och vår katt är väldigt glada i varandra men vill ju inte att min hund skall må dåligt eller något han visar inga tecken på att må dåligt av att vara ensam vi är hemma all övrig tid i prencip det e bara just under jobbet och så..

Försökte hitta några regler angående hur länge hunden får vara ensam hittade bara att hunden bör gå ut vart sjätte timma vilket han faktiskt får i o m min sambo rastar honom vid 12 då han har lunch´, finns möjlighet för min sambo att rasta hunden även på torsdagar om det behövs.

tacksam för svar snarast Mvh Milla

[Hilo]
0

Djurskyddslagen säger väl att hundar ska ha tillsyn minst var sjätte timme?
Vilket han uppenbarligen får.
Klarar han av det och får den aktivitet som behövs för att inte stressa eller känna sig ensam under dagen så ska det väl inte vara några problem

Om du vill ha en personlig åsikt om hur jag tycker kring mina egna så lämnar jag inte mina hundar mer än 3 eller MAX vid akuta behov 4 timmar. Vilket aldrig ha behövt hända, mer än om ett tåg/ en buss kanske är sen.

Snakebiite
0

Okej, jag tycker inte om att lämna hunden ensam, dock har jag inget val i detta fallet men försöker ju komma hem så tisdigt som möjligt och han får ju iaf komma ut när han behöver det dock försöker jag få tag på en hundmatte till honom i nuläget annars vet jag inte vad jag skall göra i nuläget.

Denna kommentar har tagits bort.
[Hilo]
0

#2 Ja, tyvärr så har du inte tid och ingen dagmatte fill tillgänglig är ju omplacering ett alternativ.. Men nog ska vi väl hoppas att ni hittar en dagmatte till hunden.
Synd att du bor så långt bort, annars är jag öppen för verksamhet så att säga.
Är ju själv hemma hela dagarna mer eller mindre,
Jobbar ju bara helgdagar.

QLBA
0

Vart bor du ? Vi tar emot daghundar vid behov. . .

Rafflan
0

Vi har våra hundar så när alla jobbar eller e borta, då är dom ensam ca 2-3 timmar på f.m, sen kommer morsan hem på äter lunch å rastar dem, sen är dom ensama igen 2-4 timmar på e.m. Inge problem, men dock kan man ju ge dom lite gos på lunchen å dom brukar även kunna få en syssel sättning till eftermiddan, som en leksak, tuggben eller lite hjärngymnpa ;)

hockeytroll
0

kalmar är ju rätt stort och full av studenter som kanske kan jobba extra. omplacering tycker jag är den absolut sista utvägen! (om ens det), sätt ut annons på grannar, blocket och vovve.net. min bror bor 6 mil norr om kalmar, synd annars hade han kunnat vara daghusse ;)

Hellis
0

Jag vill nu verkligen inte komma med pekpinnar eller säga vad som är rätt eller fel, så försök att inte tolka mig så. Tungan ute

Men, min personliga åsikt är att det kan vara bra att träna hundarna på att vara ensamma, så dom kan vara det vid behov. Man behöver ju för den sakens skull göra det varje dag bara för att.

Tänk för exempel på om man måste åka till akuten. Sambon måste köra och hundvakten är bortrest. Detta händer ju som väl är inte så ofta, men som exempel. Det kan också vara rätt skönt att kunna åka ner på stan tillsammans, kanske gå på bio, utan att behöva fixa med hundvakt varje gång.

Jag tror inte alls att hundar mår dåligt av att vara ensamma ibland, det viktiga är att ensamhetsträna dom ordentligt så man vet att dom inte blir traumatiserade av ängslan. Jag tror det är man själv som mår mest dåligt av att lämna hunden ensam.

Snakebiite
0

Asså min hund har tidigare varit ensam under bestämda tider så han är van att vara ensam så att säga men det däger inte att jag tycker om att lämna honom ensam så att säga älskar min hund och skulle till och med kunna flytta hem till mitt föräldrar hemi gen bara för att få ha kvar honom dock får jag gå upp fyra på morgonen då för att hinna till skolan vid halv nio men där e morsan hemma varge dag så.

Men i nuläget så min sambo sticker hemmifrån halv 8 på morgonen och rastar honom precis innan sen kommer han hem på lunchen som e mellan 12-1 då rambo som min hund heter får en halvtimams promenad kel och mys sen jobbar min sambo från 1 till 3 sen e ham hemma igen och det gäller måndagar och onsdagar i övrig blir det bara 6 timmars ensamhet torsdag-fredag på tisdagar e jag ju hemma radan vid halv elva snåret så det är ju inte jätte farligt men vill helst inte att de skall bli det ähr komma hem rasta o sen iväg igen det käns så elakt även om det fungerar men tja får funka detta helvåret fram till sommaren sen får jag bygga mitt nya chema utefteer hundens behv helt enkelt =)

Skönt är iaf att han har katten att umgås med dom har ju varandra så att säga =)

Jag bor i berga i kalmar för den som undrade det =)

Snakebiite
0

Sen tänker ju jag som så att det skulle vara jättebra med e dagmatte men då skall man ju hitta någon som man känner att man kan lita på så att säga det e ju som med ett barn inte vem som helst man låter vara barnvakt så att säga  =)

SaraC
0

#9 Han kan inte vara hos din mamma de dagar ni är borta länge?

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Snakebiite
0

nah hon bor 4 mil härifrån och hon hatar hundhår + att hon tycker det e jobbigt att köra och hämta och lämna honom för det e dyrt och tidskrävande och själv har jag varken bil eller körkort =/

Rafflan
0

#8 jo i akuta lägen är det jätte bra om dom kan :)

SaraC
0

#12 Okej, det kan man ju förstå. Tänkte eftersom du skrev att du kunde tänka dig att flytta hem till henne med hunden.

Snakebiite
0

Mja jo det e ju för hundens skull då dock finns det en stor anledning till att jag flyttade därifrån men det tillhör nog en annan tråd:p

SaraC
0

Får hoppas att det löser sig ändå, det ska väl gå fint!

Snakebiite
0

Mja det hoppas jag med det löser sig ivart fall till nästa läsår då jag kan bygga om mitt chema efter hunden.

levde inte under dessa omständigheter förrens för några veckor sedan min mor var ju snäll nog att passa hunden en vecka då vi flyttade.

India
0

TS- jag tror att en hund kan vara ensam den tid du skriver om! se till att hunden får ordentlig aktivering när ni är tillsammans så kan den sova gott när du inte är där.

Snakebiite
0

Okej tack så mycker för alla svar då slipper jag oroa mig =)