Hundar iFokus

Hundar

Etikett: övrigt
Läst 3562 ggr
Snakebiite
0

Att ha hunden ensam dagtid

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej det är så att jag har en hund på 5 år och jag studerar för närvarande.

Tidigare var det så att min sambo var arbetslös och då fanns inte detta problem altså att hunden inte behövde vara ensam.

Min sambo jobbar mellan 8- 15 varge dag och jag är i plugget mellan tja halv 9 och halv fem cirka så  jag åker hemmifrån vid 7 på morgonen..

Dock går jag bara till 10 på tisdagar och så börjar jag inte förrens halv elva på torsdagar och jag slutar 12 på fredagar övriga dagar brukar min sambo cykla hem och rasta hunnden på lunchen det enda jag e intresserad av att veta är om detta är rimligt är det okej för hunden att vara ensam den tiden?

Tja helt ensam är han ju inte då han och vår katt är väldigt glada i varandra men vill ju inte att min hund skall må dåligt eller något han visar inga tecken på att må dåligt av att vara ensam vi är hemma all övrig tid i prencip det e bara just under jobbet och så..

Försökte hitta några regler angående hur länge hunden får vara ensam hittade bara att hunden bör gå ut vart sjätte timma vilket han faktiskt får i o m min sambo rastar honom vid 12 då han har lunch´, finns möjlighet för min sambo att rasta hunden även på torsdagar om det behövs.

tacksam för svar snarast Mvh Milla

[Hilo]
0

Djurskyddslagen säger väl att hundar ska ha tillsyn minst var sjätte timme?
Vilket han uppenbarligen får.
Klarar han av det och får den aktivitet som behövs för att inte stressa eller känna sig ensam under dagen så ska det väl inte vara några problem

Om du vill ha en personlig åsikt om hur jag tycker kring mina egna så lämnar jag inte mina hundar mer än 3 eller MAX vid akuta behov 4 timmar. Vilket aldrig ha behövt hända, mer än om ett tåg/ en buss kanske är sen.

Snakebiite
0