Hund i lägenhet?
Jag går i tankarna att skaffa hund och har lite funderingar.
Jag bor i en lägenhet inne i stan fast med en park precis bredvid. Jag jobbar 75 % men min tanke är att ta med hunden till jobbet så att den inte ska behöva vara ensam. Jag har hört efter med min chef och det skulle vara okej.
Min fundering är då om det är väldigt ansträngande att ha hund när man bor i stan? Har pratat med flera om det men de flesta avråder mig och säger att det är allt för jobbigt att ha hund inne i stan.
Självklart förstår jag att det är ett stort ansvar och att man måste gå ut med hunden flera gånger om dagen men är det verkligen SÅ jobbigt?

Jag har bott med 3 st i stan i lägenhet (en 1.a), det jobbiga är att hitta utrymme för dem i stan att promenera på och träna på men annars är det inga problem, mina var med överallt och är väldigt socialtränade.
Men långpromenaden fick man alltid ta bilen för att ta, annars blev det samma park att springa lös i och samma kvarter runt runt och det är inte stimulerande för dem.
Sen får man tänka på att i en lägenhet får de inte skälla eller gå runt för mkt i då grannarna kan bli störda, så jag aktiverade mina 3 så mkt att de alltid låg still i lägenheten och var lugna men det tar ju några timmar per dag =)
Men nä jobbigt är det inte om du är redo att ge hunden några timmar aktivering och promenad om dagen.
Detta gäller även små hundar. Nu är mina stora ( 2 schäfrar och en mellanblandras) men även småhundar behöver detta för att klara av ett statsliv. . .
Klart du kan ha hund inne i stan - Då kanske som tips är att skaffa en ras som bäst lämpar sig till ett stadsliv - Visst handlar det om individ, men jag vet inga lyckliga malamutes mitt i stan t.ex.
Hunden aktiveras ju utomhus, sen om man väljer att åka bort och rasta hunden på andra platser eller om man gärna har en ren stadshund som man går med i någon park är ju upp till dig.
Jag har själv en präglad stadshund - nu bor hon ju med mig på landet, men hon kommer ju från mitt i sthlm så, hehe.
Jag går ut med fyrbenta mellan 4-6 gånger om dagen.
Inga problem alls. Bara mysigt. Är det rent ut sagt skitväder så blir det fler kortare, och inte så mycket motion utomhus utan med hjärngympa inne.

#1 Jag jobbar ute på landet och hela min släkt bor ute på landet som jag ofta hälsar på så nya ställen att utforska ska nog inte bli några problem. =) Plus att jag har som sagt tänkt att ta med den till jobbet, då måste den väl också bli stimulerad?
#2 Jag har tänkt att skaffa mig en Bichon Havanais, vet dock inte om det är en "stadshund" men vad jag har förstått så är den lugn och sällskaplig.
Blir så himla sugen nu igen när jag faktiskt får positiv respons! =) De flesta har annars bara sett problemen.

Ja men då tar du ju dig ut på landet med jämna mellanrum så det ska ju inte vara några problem. Fast om den ska vara med på jobbet så glöm inte introducera den noga.OCh som Hilo säger hunden ska aktiveras utomhus. . .
Den rasen kan jag verkligen ingenting om så där kan ja inte komma med tips :)
3, ta med till jobbet är kalas om man kan bekanta till mig har med sig sin en dansk-svensk gårdshund och den anser att vara med matte till jobbet är lite hans jobb. Det är lite som kontor arbete men en del spring mycket frittarbete gör att hon kan gå ut o leka och gå. Vad arbetar du med för lite kan man tänka på allergier hos folk att man kanske väljer då en ras som tåls oftare typ Pudel är massor raser mm

#5 Vad jag har förstått så är Havanais en så kallad allergivänlig hund. Jag har själv kattallergi (enbart) vill inte riskera att utveckla något mer.
Jag jobbar i hemtjänsten så hunden kommer få röra på sig mycket plus träffa en hel del människor. Jag vet inte riktigt när det är bäst att börja introducera hunden på jobbet men det tar jag när det börjar närma sig. =)
När det kommer till tik/hane, vad skulle ni rekomendera för en "stadshund"? Spelar det någon roll?
#6 Tik/ hane spelar ingen roll, välj det du gillar bäst 
#3 En mindre hund brukar ju vara lättare i stan - Vet själv hur det är men kan inte tala för andra hehe. Låter som ett bra val 

#8 ja ibland har man önskat att man haft en liten hund i stan. Typ när de vägrar gå på bussar eller det är så mkt folk så man vill lyfta upp dem :D går inte med mina. . . Vad hade du för ras i sthlm Hilo?

Tack så mycket för svaren, nu känner jag mig lite lugnare och ännu mer sugen! =)
#11 Tycker abslout du ska ut och söka dig en liten voffsing!
Lycka till - och meddela oss gärna när du hittat en - Vi är nyfikna på den här sajten 

#10 gu va söt vilken busig uppsyn hon hade i ögonen =) . . . Har hört så mkt skit av att ha mina hundar och bo i stan så kul att höra att någon mer tycker det är OK. Brukar säga till folk som klagar att tillbringa en dag med oss innan du påstår att mina hundar inte får tillräckligt med aktivering, men alla är väl inte av den typen som jag är som njuter av tid med mina hundar och därav tillbringar några timmars kvalitets tid med mina djur varje dag =)
#11 förlåt att det blev lite OT i tråden. . .
Hoppas det går vägen med valpisen och vi får se bilder och höra hur det går, de valparna måste ju vara sjukt söta som små, de ser ju nästan ut som valpar hela livet =)

#10 gu va söt vilken busig uppsyn hon hade i ögonen =) . . . Har hört så mkt skit av att ha mina hundar och bo i stan så kul att höra att någon mer tycker det är OK. Brukar säga till folk som klagar att tillbringa en dag med oss innan du påstår att mina hundar inte får tillräckligt med aktivering, men alla är väl inte av den typen som jag är som njuter av tid med mina hundar och därav tillbringar några timmars kvalitets tid med mina djur varje dag =)
#11 förlåt att det blev lite OT i tråden. . .
Hoppas det går vägen med valpisen och vi får se bilder och höra hur det går, de valparna måste ju vara sjukt söta som små, de ser ju nästan ut som valpar hela livet =)
#13 Ja, hon har ju det, hehe.
Men absolut. Bodde jag i stan skulle jag fortfarande ha hund, av de mindre varianterna av ren bekvämlighet. Tycker inte att man har sämre möjligheter bara för att man bor i stan
-(eller lägenhet för den delen som många också är emot)..
Det blir ju vad man gör det till och sålänge det funkar för en själv och hundarna är glada så why not?
Det är ju inte så att man promenerar runt ICA verje promenad 
Även om det säkert finns de som gör så också..

Jag tycker du verkar vara väl medveten om vad en hund kommer kräva så jag tror inte att det skulle bli några problem.
Nu är det ju givetvis skillnad på vilken "mitt-i-stan-stad" som man bor i, att bo mitt i Växjö är kanske lite skillnad mot att bo mitt i Stockholm.
Och att det är i en lägenhet är ju inte direkta problem, det är ju mer vad grannar tycker, annars är det ju ett hem som ett hem liksom. Visst det finns ingen bakgård att släppa ut den på om det skulle behövas men det är ju inte hela världen heller ;p.
Det är ju även ett stort plus att du ofta kommer kunna ta med den till jobbet, det ger ju en hel del!
Det svåra med staden är ju att en skog inte alltid ligger runt hörnet, och skogen är ju ofta något av det bästa som en hund vet :). Men dit kan man ju ta sig även om man bor centralt :).
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com

Vi har alltid bott inne i stan i lägenhet och har aldrig haft några problem med hundarna pga det 
~Quila Roze~
6, bra val av Ras vill jag säga och de är allergivänliga min son tåld om bra och han tål inte raser som fäller. Och kanon att ha med hunden i ditt arbete tror den blir jätte social och en riktigt upplyft bland de boende :D

#14 Inga problem, jag kommer nog bli likadan. =P
#16 Jag bor mitt i Norrköping så det är inget Stockholm plus att jag bor precis vid en park så bara asfalt kommer den inte behöva se. =) Sen så jobbar jag ute på landet och har min släkt där också så det kommer nog bli gott om spring där.
#17 Hur många hundar har ni och vad är det för ras/raser?
#18 Ja min chef var faktiskt jätte positiv till att jag skulle ta med mig hunden till jobbet, de gamla tycker sånt är jätte kul. Och vi har redan katt på jobbet så ur allergisymptom är det nog redan kört. =)

#18 Allergivänligheten är ju dock ganska persoonlig. Bra att testa på innan så att man bara inte tar för givet att man tål rasen bara för att många brukar göra det, bra att veta bara :).
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com

#20 Tack, det ska jag absolut tänka på. Ska nog börja leta kennel nu. =)

Jag och sambon har en rottweiler/amstaff sedan 3,5 år och vi har bott i lägenhet hela tiden.
När jag bodde hemma har vi också haft hundar i alla år och bott i lägenhet… har aldrig varit några problem.
~Quila Roze~
20, ja det vet jag :) Vi har gjort tester och antagligen ska det växas bort detta bara hålla tummarna för det MEN vi har märkt att fällande raser är kört nu iaf Våran softis-imaal funkar Pudel funkar Pulie går bra CCD går bra har inte träffat Shizu så mycket så där vet vi inte. Men han är så gammal sonen nu så han märker av det själv o vet vad som går o inte.
En till sak, om du köper en valp kan det bli problem om den är skällig, å små hundar ska tydligen ha mer tendens att skälla.
Av egen erfarenhet tycker jag att små hundar skäller mer än stora, men det e ju individuellt å går ju att träna ;)

Jag bor i lägenhet relativt centralt (dock mkt grönområde, parker, ängar osv. i närheten) och det är inga problem alls och gå ut med hunden ofta måste man göra även om man bor i villa, även om det är många som föredrar att bara släppa ut hunden på tomten men hur stimulerande är det egentligen ?
En havanais kommer säkert passa alldeles utmärkt som stadshund. Lycka till!