Första löpningen
Jag har en hund på 11 månader som är en blandras mellan dvärgpudel och Chihuahua, som nyss har börjat löpa men det är bara en massa problem tycker jag. Hon har förändrats något otroligt och klyddar med maten igen, precis som hon gjorde innan hon skulle börja löpa.
Att hon inte busar, inte äter och går undan gör inte saken bättre. Hon lägger sig på dom konstigaste ställena såsom bakom gardiner, i garderober och framför trappan.
Vet någon om det är normalt att dom förändras så eller kan det vara något annat som ligger bakom? Hon har kanske helt enkelt ont i magen som vi människor. Tacksam för snabbt svar!

Första löpet kan kännas väldigt otäckt för dem, precis som det var för oss första gången, fast skillnaden är att ingen kan berätta för dem med ord vad som är fel. . .
De blir lite slöare och "surare" om man får säga så
, kort stubin. . .
Men kan tyvärr inte svara på om just detta beteendet är normalt, svårt att säga när man inte ser hunden och inte träffat hunden innan löpet. . .
Jag har bara haft en massa problem med mina tikar när de löpt.
På min tik blir det kastrering så fort pengarna finns.
Det kan vara extremt jobbigt och det kan även bli värre med åren.
Min svärmor hade en tik som fick djupa depressioner under och en tid efter löpet. Hon ville inte gå ut, ville inte äta, nästan som att hon väntade på att dö. Hemskt.
Själv hade jag en rottweilertjej som vart fruktansvärt aggressiv under löpen..
Det är helt normalt att de ändras, och man brukar gå efter tredje löpet så förändras hela hunden. Så det kan vara så att hon inte alls är samma hund som innan efter det..
Hoppas hon inte blir skendräktig och så efteråt, för DET är jobbigt
(var i alla fall för oss, och våra tikar)
Jag har själv inte haft en enda tik som inte inneburit problem vid löp. Kanske dags att jag lär mig och håller mig till hanarna 
Lycka till.

#2 usch nu blev jag nervös, min är inne i tredje löpet nu, men har inte ändrats innan så hoppas hon inte gör det nu, är det något man ska ttänka på just i det tredje löpet ?
De kom 2 månader tidigt. . . .
Drar nytta av tråden hoppas det är OK ?! =)

Alla tikars löp är väldigt indiviuella, vissa märks det ingen skillnad på alls och vissa blir totalförändrade. Vilket jag heller inte tycker är särskilt konstig med alla hormoner och grejer som svävar runt i kroppen på dem då.
#2 Att hunden skulle ändras helt efter tredje löpet har jag aldrig hört talas om, vart kommer det ifrån?
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
#4 Det har jag hört folk säga att de märkt att tiken "växt upp" efter tredje löpet.. Själv märkt det på mina tikar. Vissa har blivit till det bättre, lugnare och mer harmoniska och andra har börjat påvisa lömskhet och högre aktivitetsbehov.
#3 Hehe oj, inte min mening att jaga upp en massa folk. Talar bara själv om hur jag upplever det hela då jag eg. inte gillar att ha tikar..
Din hund behöver inte alls ändra sig, du kanske inte märker något, eller så kanske du märker några förändringar, stora eller små..
Det är inget medicinskt uttalande alls, utan mer upplevelser i min bekantskapskrets och lite så.. 

#5 Fast det hör väl liksom till hela hunden, att den någongång "växer upp", och att den då givetvis blir lite annorlunda än vad den var som valp. Den mognar liksom.
- - - - - - - -
#6 Ja, och det brukar då vara efter tredje löpet 
Att i alla fall jag, och några till har märkt stor skillnad just efter tredje löpet..
Inte som att det sker över en natt, men ändå snabbt.

#7 Jo jo :). Det var bara jag som fick det till att det lät som om du menade något negativt med det när du skrev det första gången, som att "kastrera tiken innan tredje löpet annars får du ett monster" ;).
- - - - - - - -
#8 Haha nej nej. Det var inte så jag menade 

#5 hehe komma här och skrämmas
nä jag bara skojar, om hon växer upp är ju inte helt fel, har en 30 kg 18 mån monster som tror hon är 8 v och 2 kg typ =)
Ska bli spännande och se man lär sig nåot nytt här inne varje dag och allt är nyttigt att ha i tanken när man ser till sin hund. . .