Hundar iFokus

Hundar

Etikettdrag
Läst 4949 ggr
SaaraaB
0

Äter snö...

Är det någon som har tips på hur man kan få draghund att sluta äta snö när man kör?

Om man säger åt honom så slutar 2 av de andar hundarna dra och han själv bryr sig inte…

Han är stor och drar det mesta av tyngden i 4-spannet och när han äter snö så kastar han sig ut i snövallen så han bromsar hela spannet.

Hjälp !!!!

tsset
0

Är det inte så att han kanske är törstig? Om det bara sker vid körningen och inte annars alltså…

Annars, låt honom dra själv och sakta och gå bredvid honom. Att blanda in de övriga hundarna är inte nödvändigt då det är hans problem som ska lösas och det inte hänger ihop med övriga hundar. Så länge han inte äter snön så beröm och belöna, kanske lägga in ett kommando för att ta upp huvudet? När han äter, locka bort och när han slutar så beröm. Lägg in ett ord, beröm. Lättast när ni kör är väl beröm med ord antar jag? Är det något värt för honom, alltså känner han sig belönad när du säger "bra"? Annars, jobba upp värdet för det ljudliga berömmet.  Sen kör honom själv, alltså placera dig själv på rätt avstånd från honom, och när de funkar så testa med de andra hundarna. skulle han börja igen så bryt honom med ordet - han tar upp huvudet - beröm i ord.

Mest funderingar och så jag hade börjat försöka lösa problemet. När min hund äter snö kan jag säga "nej" vilket här betyder "släpp det du gör och fokusera på matte för hon har något kul på g" och så slutar han direkt.

Jonna75
0

Det är ju ganska vanligt att hundarna brukar äta lite snö under dragturen för att kyla ner sig. Men det låter ju som att han är lite extra besvärlig. Har du testat att vattna upp han ordneltigt ett tag innan ni ska iväg?

Vattnadal
0

Flera av våra hundar snappar snö, eller gräs eller bär (host, bara en virrpanna på bär) om de är hungriga, törstiga eller ofokuserade. Då gäller det att stanna och vattna, kanske snacksa oxå, eller om man bara är ute på en kort tur utan packning, stå ut. Ett nej, med den fleande hundsns namn först, för att bryta kan fungera. Kruxet är ju att inte de som jobbar rätt ska tro att de gör fel och stanna.

Blir Vidar för varm vill han inte äta snö, utan mula ner hela huvudet i snön och rulla lite. Vi brukar låta honom göra det, för att han inte ska bli för varm.

Börja med att se till att han inte är för hungrig (det ska ha gått 2 timmar efter maten innan man kör, men gärna inte vara riktigt nära dags för nästa måltid) och vattna rejält. Beta gärna vattnet med kött, korv, lite färskfoder eller så, så att de dricker mer. Stanna och vattna med betat vatten och snacksa med något mellis om ni kör långt så han de blir hungriga och törstiga.

Handlar det om att vara ofokuserad, kör tillsammans med någon, eller dela upp spannet på 2 om du inte känner nån annan i närheten. Sen kör ni tävling, så att hundarna får upp fokus och blir mer tagagde. Tävlar man och har någon att jaga efter har man inte tid för trams!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

SaaraaB
0

tack för tips!

problemet är att han är en jäkligt "tuff" hund och inte bryr sig när man säger åt honom, ibland kan han sluta när jag säger åt men sen gör han om det mågon minut senare…

han drar inte om tempot är för lågt eftersom han är sprinthund så det blir lite svårt att gå brevid, och han kan inte gå i led ensam eftersom han är unghund fortfarande och jag har vattnat dem 1-2 liter 3 h innan jag har kört.

tsset
0

#4 Det var mycket "kan inte" och "går inte" där, kanske har du kommit till den punkt då allt känns omöjligt? Den drabbar oss alla då och då så det är inga konstigheter ;)

Jag skulle föreslå att du sätter dig ner med papper och penna eller bra tänker fritt, det som passar dig bäst. Spåna så mycket idéer du kan komma på som skulle kunna förändra, förhindra eller förbättra beteendet. Inga meningar få vara negativa utan ska gå i formen "jag kan testa att..", "att…. förhindrar att…. ", "…gör att….". Bara se möjligheter alltså! Även om du kommer börja tänka i "nej jag kan inte.." så tänk bort det illa kvickt! Det är bara "det här går/kan gå"-tankarna som ska vara kvar.

Ett annat alternativ är att du läser igenom detta inlägg som du gjort igen, fast som att det var någon annan som hade problemet. Vad hade du svarat denne, vilka råd hade du gett och vad hade du sett för möjliga lösningar? Ett annat sätt att jobba med samma sak som ovan, att se möjligheterna.

corabora
0

Vilken position springer han i?

Om du är säker på att han inte äter snö för att kyla ner sig ( och du riskerar att överhetta honom) utan att han bara gör det som en dålig vana, kan du prova att sätta honom i wheel så att han rycks med när de andra bara springer på.

Mina hundar kan hålla på med lite okynnes grejer de första 2 milen men sedan brukar de falla in i distanssteget och bara springa på.

Jonna75
0

#6 Att sätta en unghund i wheel är det så lämpligt? Iof så beror det ju på hur gammal han är. Tänkte att det är ju ganska tungt i den positionen. Är fortfarande ganska nybörjare så ni får rätta mig om jag har fel Glad

SaaraaB
0

#7 Han är fint byggd och har fina muskler så han klarar det bra. (har kört honom i wheel ganska mkt) Det beror ju på de andra hundarna oxå, om han hade drait som en tok och de andra nästan int alls så skulle han ju bli ganska sliten fort…

Tänkte bara höra, vad kör ni och hur länge har ni kört? Glad

Själv tävlar jag 4-spann sprint och tränar 5 hundar och jag har kört i ca 7 årSkrattande

corabora
0

#7 Hundarnas personlighet avgör mer än ålder vilka platser de kan springa på. Men kör man med unga hundar så får man anpassa körningen efter det. Mina hundar brukar vara mellan 1½-2 år innan jag ställer riktiga krav på dem och tar med dem på långturer.

#8 Jag har kört i ca 7-8 år mer seriöst de senaste 5 åren. Just nu har jag 6 hundar i träning och hoppas att den 7e ska kunna komma med i lätt träning vid nyår (hon har valpar nu) . Som det ser ut nu kommer jag nästa vinter ha ett 12 spann i träning.

Våra distanser brukar ligga på medel eller långdistans. Om tillfälle ges så kör jag gärna en dagstur på 8-9 mil.

Jag har lånat in hundar och anmält mig till min första tävling denna vinter. Du hittar mer info om mina hundar på www.nattfrostens.se