Åka tåg med hund smidigast?
Några tips? Jag har aldrig åkt tåg med en hund innan! Och nu har jag ju min lilla (hrm, stora) valp som ska med hem efter nyår och jag är smått nervös!! Hur brukar ni gå till väga och vad är smidigast?
Funderar på om jag ska välja att åka x2000 o då byta i Stockholm (får man ha hund inne på centralen där, det måste man väl få?) eller om jag ska åka regionståg (x-tåget) ner till örebro och sen intercity. Utan platsbokningar första biten till Örebro… Jag vet inte riktigt hur djurvagnarna ser ut o hur smidiga dom är på dom olika tågen.. Tycker det känns som att det kan bli väldigt tråkigt om många har med sig djur, hur man ska få plats med hunden där framför sätet, och benen! Haha.
Sen är han ju även överglad i andra hundar…. Suck! Det blir nog det jobbigaste av allt om det kommer fler hundar i vagnen, kommer få stta och hålla honom heeeela vägen, hårt! Det oroar mig om möjligt ännu mer!
Sen oroar jag mig även för att han ska ställa sig mitt på perrongen bland allt folk o kissa, har märkt det (vi bor på stan o kommer ut på gågatan) att folk blir irriterade när man låter hunden kissa på gatan. Han börjar lära sig men kan inte alltid hålla sig ända ut till allén vi går till. Hur brukar ni göra?
Och sista problemet, ett ganska stort problem, jag tror inte han kommer gå på tåget sjlävmant nämligen. Han är sjukt tuff o modig annars o göra saker andra hundar kanske inte skulle göra i den här åldern, inte alla ialla fall! Men när han skulle på en buss, flög han bak och jag fick bära in honom, har ju inte all tid i världen på sig liksom, tåg har jag dock aldrig åkt med honom! Men jag kan verkligen inte bära in honom och väska/väskor. han är tung nog ändå så jag vet inte om jag klarar o bära in bara honom… Hur gör ni? Någon som haft samma problem?
Hur gör ni med vatten, ger ni hunden det någon gång under resan bara, jag menar den ligger ju bara och sover i stort sett. Blir ju svårt att ha en vattenskål stående på tåget..
Lite nojjig…. Förlåt för många frågor o kanske en onödig tråd! =)
Ja, du får ha hund inne på Centralen. 
SJ's tåg åker du gratis med två djur.
Från SJ's hemsida ang. hund.
"Måste jag betala för att ta med hunden på tåget?
Du får ta med två sällskapsdjur gratis på våra tåg. Sällskapsdjur måste bokas i "Djur tillåtet".
För ytterligare djur betalas 102 kr. Tänk på att boka sittplats i avdelningen "Djur tillåtet". Bokar du här på vår hemsida kan du själv välja rätt plats i listboxen för platsegenskaper. Bokar du via telefon, säg till säljaren att du vill ha djur med dig på resan.
Vill du ha egen sittplats till ditt djur, betalas pris för ungdomsbiljett. Endast ledar- och servicehund får tas med på Nattåget i säng- och bäddkupé."
Det är inte så vanligt att folk har djur med sig, så du är med största sannolikhet ensam med hund på tåget i den vagnen. Men man ska ju aldrig säga aldrig.
Jag har alltid sett till att hunden är VÄL rastad innan om man åker långt.
När jag hade min förra tik hade hon aldrig åkt tåg. Men jag gjorde som vanligt. Jag tog bara tag i kopplet och gick på som om hon alltid åkt tåg, hela livet.. Funkade KANON. Samma med min hane och min lilla tik jag har nu. Tiken har dock åkt mycket förr, olika transportmedel.
Man kan ju ha en anti-skvalpskål med sig. Sen lite papper till hands för att torka upp spill på gilvet som blir när hunden dricker..
Annars var jag nog inte till så stor hjälp xD
Ska försöka svara så gått jag kan.
Jag har rest mycket med olika hundar som jag haft kurser med, bl.a min 7 månaders valp ;)
Du har en valp, är han rumsren och klarar sig att hålla sig hela resan? Annars ta med pappar och annat för att ta bort ev olyckor ;)
Jag har haft min hund på centralen o stockholm ;)
x2000 har jag aldrig åkt, men i regional finns det ganska bra med plats och skulle det vara fullt i djurvagnen kan man sitta i mellan rummet där dörrarna är, dock blir det jobbigt om man ska åka långt å mycket folk ska av och på.
På intercity är det otroligt trång så har man stor hund gäller det att få ett plats med bord annars måste hunden ligga i gången. Och även om man får en bord plats kommer folk sätta sig där å då kan det vara sårt att hunden inte ligger på deras fötter, nosar på deras väska eller ev strycker sig mot dem om den reser sig upp å ska vända sig om. Små och mellan stora hundar kan man ju ha i knät eller lägga en jacka/filt på sättet bredvid så kan hunden ligga där.
Risken är stor att det kommer andra hundar i vagnen och då kan det bli jobbigt, men beroende på tåg kan man lösa det på olika sätt.
Regional- en sitter i djurvagnen och en i mellanrummet.
Intecity- varsin ände av djurvagnen så hundarna kanske inte ser varandra?
Ingen här har någonsin reagerat på att hunden pissar på perrongen och gör dom det, skit i dem, hellre på perrongen än på tåget ;)
Antingen hjälper folk till, tex den som kommer efter har tagit väskan jag tänkt gå tillbaka för att hämta, eller så tar du först på väskan och ställer den där sen sätter dig å lockar på hunden och provar få den att gå självmant, annar blir det bara till att lyfta, kanske kan lyfta på framkorppen först å sen bakkroppen?
Konduktörerna brukar ha tålamod när det gäller hundar, ev gå på där det finns en konduktör kanske dem kan hjälpa? ;)
Jag brukar ha en vattenflaska enligt bild (Vattenflaska) som jag ger vatten i, men det funkar även att ha med en skål å ge vatten i. Dock det dom inte dricker upp häller jag ut på toan. Tänk även på att se till att ge vatten en stund innan du ska gå av ifall han behöver kissa sen :)
Det var nog allt jag kunde komma på nu ;)

Vi har rest en hel del med tåg, mellen linköping och västkusten (= 2-4 byten varje resa).
Överlag tycker jag att X2000 är de sämsta tågen. Det är dåligt med utrymme för hundarna, djurvagnen är liten och ofta väldigt full (framförallt vid storhelger). Det man kan göra är att köpa en barnbiljett (kostar typ 10:- eller nåt sånt), så får man en till sittplats där hunden kan vara. Jag gör jämt så när jag åker X2000 numer, då jag har flera hundar och det finns inte plats om det är fullt i djurvagnen.
Jag föredrar regionaltågen, även om det tar längre tid. Sen så skiiljer ju sig de tågen dock beroende på var i landet man är. Men de jag åker med har betydligt bättre med plats. Vi har aldrig haft problem att hitta bra plats, även om man inte får platsbiljett.
Sprattlande, glada, pipande hundar får man nog bara härda ut. :) Min tik är osäker bland okända hundar och skäller, morrar och har sig. Det är bara att härda ut. Försöka hålla sig lugn och hoppas att de lugnar ner sig med tiden. Försök att inte skälla eller tjata på hunden för mkt. Bättre att valpen beter sig lite dåligt tycker jag och upplever resan & matte/husse som rolig, än att hela resan bara blir tjatig och trist för hunden. Gnäller någon (vilket jag aldrig varit med om!) så får du ju bara förklara att det är första gången ni åker tåg.
Finns det tid vid byten brukar jag gå bort längs perongen så att hundarna får en chans att röra lite på sig + kissa om de vill. Ingen har brytt sig om det, men jag går som sagt bort från folket så gott det går.
Ingen av mina hundar har haft problem att gå upp på tåget, men om jag visste att det kunde bli ett problem skulle jag nog bara lyfta upp hunden.
Jag har bara m vatten ibland på somrarna när det är varmt. Då får de det vid byten och inte på tåget. De får klara sig helt enkelt, vilket de gör :)
Lycka till på resan!
Jo, jag läste precis samma sak på hemsidan! =) Tycker dock man borde få ta med hund för samma pris som ett barn på 6 år inte en ungdom. Om man vill ha en egen plats åt den alltså.. :/
Jag får väl gå en lång, lång promenad innan så han blir lite trött + att han får lite hjärnövningar så han är trött sen, hehe! Och han är väldgt duktig på att hålla sig för o vara valp, nu är han inne i 12-14 timmar utan problem (natten + morgonen eller kvällen) så det gå og bra *peppar peppar* Förutom när han blir glad, då skvätter det vare sig han vart ute precis eller inte! :/
Jag får lit ångest just för att när vi skulle åka buss, gick jag på för jag tänkte inte ens på att han skulle bli rädd och när jag gick in FLÖG han iväg bort från bussen, ordagrannt! :P Dock är det ju lite mindre öppningar på buss än tåg (eller ja, iofs bara på regionståget dom andr tågen har ju höga trappor o små dörrar) och inna har han åkt regionståg en gång med min kompis och det gick tydligen superbra. Men då har dom ju dubbeldörrar det har inte dom andra tågen.. :(

#1 jag har nog aldrig rest utan att det varit andra hundar och djur på tågen jag åkt, så det varierar nog vart man åker. X2000 brukar det alltid vara fullt m djur på tycker jag!
Och ang att man måste betala om man har m sig fler än 2 djur så har jag gjort det några gånger. Konduktörerna har då alla sagt att en sån biljett har de aldrig sett innan :P Och då det var så struligt att boka den biljetten (+ att de menade på att jag var tvungen att ha en biljett för varje byte = 4 st (400:-) då deras förbindelser var dåliga och jag var tvungen att byta flera gånger) så slutade jag köpa djurbiljett för min 3e hund. Jag har aldrig träffat på en konduktör som påpekat att jag reser m fler djur än jag får.

#4 köp barnbiljett ;) Du behöver inte visa den till konduktören, men kan jaga bort om någon sitter på den platsen + att du vet att ingen kommer att ta den platsen från er. Jag köper alltid barnbiljett när jag åker X2000 & det har aldrig varit några problem. Har aldrig behövt visa den helt enkelt ;)
#5 Ja, precis. När jag åkt till sthlm. t.ex. så har jag nog aldrig träffat på en hund under mina år som jag åkt, haha. Eller jo, säkert någon gång, men inget som kommer mig till minnes.
Mött fler hundar på upptåget än på de andra.. 
#2 Ja, han är helt rumsren nu. Har inte hänt nån olycka hemma på länge och då har han vart inne övr 12 timmar (inkl natten) i streck och så. Det är inga problem nu mer än att han skvätter när han blir glad, DÅ kan han inte hålla sig! :P
Det låter ju bra, dock känns inte intercity som nån superidé så kanske får bli x2000 ist, dom har ju större benplats än intercity i alla fall, vad jag kan minnas.
Den vattenflaskan är smart, får ta o fundera på det! :)
#3 Men jag tycker intercity har ännu sämre benutrymme än x2000, eller har jag fel? Kan ha glömt.. :P Dock står det ju på SJ att man måste betala en hel ungdomsbiljett för en hund som ska ha egen plats, hade man fått betala barnbiljett (0-6 år) som är do mbilliga så hade jag utan tvekan gjort det men kan inte batala 500 kr för en hund.. :( Jätttekonstigt att dom inte har så man kan betala bara som för ett litet barn på 6 år som ska ha egen plats bredvid, fattar inte :S
Regionaltågen är bra ja, men tyvärr kan jag inte åak regional hela vägen utan det är intercity eller x2000 sen..
Problemet blir väl hur JAG ska hålla mig hela resan, kan ju inte ens gå p åtoa om det skulle behövas om jag har hunden! Haha. Jättekul.. .:P
#6 Ah, det är ju smart! Dom vet ju inte att ingen annan köpt den o tänker väl inte på att ingen sitter där men kommer de nån kan jag ändå bevisa att jag köpt biljett! Perfekt!!! =) Förutom om knduktören undrar om jag har den andra platsen där hunden sitter och ala i vagnen hör det sen komer någon och jag sger att jag köpt biljett där! Hehe.
#7 Okej. Jag gillar såna reginaltåg som upptåget o liknande, dom har bra plats! =) Men tyvärr kan man inte åka så långt på dem.. :P

Jag brukar resa med mina på tåg ofta ibland har jag med mig alla tre, 2 schäfrar och en mellan blandras. Det brukar gå jätte bra, att folk klagar i djurvagnen är ovanligt, med tanke på mina bjässar tar jag ganska mkt plats och den ena brukar sjunga konstant, brukar bli härlig stämning i djurvagnen och de flesta hjälper till för att resan ska bli så bra som möjligt.
Du har fått jäte bra tips här, inte för mkt vatten och köpa en extra barnbiljett, är jätte bra tips.
Ta med papper ifall en olycka händer och kanske en filt han kan ligga på som han känner sig trygg med.
Min omplaceringshund, slet sig när vi skulle på tåget första gången, och sprang lös på perrongen, då satte jag in de andra hundarna och väskorna innanför dörren och tog ett tag om honom och lyfte på han och vissade starkt att vi är inte rädda och det ska du inte heller vara utan det är bara att gå på och göra som jag säger. Så välddigt vikttigt att du inte visar att du är nervös inför resa de känner av detta. Går han inte på så välj om du ska muta honom eller om du helt enkelt ska göra som jag ignorera hans rädsla och bara släpa på han (min åker nu mera tåg med glädje) Som du säger man har inte allt för mkt tid på sig.
Godis tuggpinnar och leksaker att muta med är aldrig fel :)
Ja tror det kommer gå jätte bra för er. . . och det är absolut ingen onödig tråd, alla tankar och frågor är väl välkommna här på iFokus Lycka till !
Ett tips till, på tågstationer brukar det finnas en bild på var ungefär din vagn stannar stå där så du slipper gå jäms med tåget för det kommer ut mkt folk som kan upplevas otäckt, ställ dig där din vagn ska stanna och bara avvakta till du känner att hunden har accepterat allt folk och lugnat ner sig lite sen med bestämda steg gå på.

#9 du kan ju visa barnbiljetten m om du vill och när konduktören frågar om ungen säger du bara att den stannade hemma eller nåt ;)
#10 Ja, som tur är hoppar inte så mycket folk av där heller, men däremot är dom JÄKLIGT snabba att åka därifrån igen ochd et gör mig nervös! Det är en liiiten station och dom stannar i , 1 minut eller nåt , jag får springa om jag inte står där min vagn stannar när jag är ensam för o hinna på, dom är sjukligt snabba! Det är lite jobbigt.. Men dom får väl hålla koll tycker man o se att det år ta en minut eller två extra.. Eller får jag vara beredd o lyfta upp honom innan o bära på direkt men då hinner jag ju inte testa om han går på självmant.. :P Lite problematiskt haha.
Jag funderar på en sak för er som åkt x2000 o köpt barnbiljett. Gäller den 0-6 år för en helt egen plats då och får man köpa en sån biljett om man är ungdom 20-25 ??

hehe ja de är såklart då går det fort, men jag tror du kan läsa av han så fort ni kommer upp på perrongen och därifrån får du gå på känsla tror du han går på testa om inte lyft, huvudsaken är att han kommer på =) . . .
#8 Ang toa problemet har jag haft med hunden om dem får plats på toan, annars har jag bundit dem på min plats (bara åkt långt på intercity och under sättet finns det som ett rör som liksom håller upp sätet, runt den har jag bundigt hunden) när jag binder hunden finns alltid toan i samma kupe. Skulle jag tvingas till en annan vagn skulle jag be någon trevlig person att hålla ögonen på min hund ;)

#13 ja man får egen sittplats för 0-6 åriga barn på X2000. Du får köpa den när du är student iaf & det brukar vara samma priser som för ungdom iaf.
Jag skulle nog välja x2000 framför regionaltågen… De flesta gånger jag åkt regionaltåg så har det varit små trånga djurkupéer med max 6 sittplatser och ofta sitter det redan flera hundar i olika storlek där:( en gång tror jag vi lyckats åka utan andra hundar i kupén…
det brukar heller inte vara några problem med att låta dem kissa ute på perrongerna på centralen eller andra stationer:)
Lycka till med resan!
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner