Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 2077 ggr
Maja
0

Ny hund?

Hmm.. Vet inte om det är alldeles för tidigt.. Men jag känner redan nu en stor tomhet efter det att min hund dog och saknar att ha någon här.. :/ Kanske är det bara ett sätt att snabbare komma över att han inte längre finns?

Hittade massor av hans gamla leksaker ute på våran tomt igår.. Hans söndertuggande bollar, repen, pinnarna m.m. Usch.. :/

Fick i alla fall veta mer om hur det hade gått till när han dog.. Han var som jag tidigare har berättat bortlämnad på ett hundpensionat som han älskar.. Ägarna är underbara och stället är hur bra som helst!! Han var alltid lika glad när han kom dit och fick träffa deras hundar.. :) Han hade varit ute hela dagen och lekt med deras valp på åtta månader.. De hade sprungit runt och haft jättekul, men sedan blev det kväll och min hund skulle gå in till sig för att sova.. När ägarinnan av pensionatet hade gått ut senare under kvällen för att titta till alla hundarna så hade våran hund varit död.. Han hade legat på sin filt inne i sitt rum.. Han fick i alla fall ett perfekt slut på livet.. :) Han har aldrig varit sjuk tidigare i sitt liv, vi har aldrig behövt ta honom till veterinären (mer än vid vaccinationer).. Skönt att hans liv slutade bra.. :)

Men nu har man som sagt en stor tomhet här hemma och undrar när den kommer att kunna försvinna.. Är det för tidigt att skaffa ny hund redan nu? Egentligen så hade vi tänkt att ha en ny till sommaren i vilket fall som helst, men 5-6 månader utan hund är en låååång tid..

Har ni något förslag på ras? Det ska vara en ganska stor hund (55-65 cm), gärna lite korthårigare, bra familjehund, snäll mot barn (i.o.m. att min syster har barn på 7, 3 resp. en som ska födas i juni)..

Tack!! :)

AgnetaK
0

Klart ni kan skaffa ny hund nu om ni känner att ni är redo och har tid för valp. Det är ingen dum idé alls. Själv ville jag inte göra så, när min förra hund dog bestämde jag mig för att vara utan hund i minst ett år, efter ett år och fyra månader köpte jag min nästa.

Ras, svårt. Newfoundland, berner sennen? Fast dom är ju inte så korthåriga. Mastiff kanske? Är det nåt du vill göra med hunden, vad var din förra hund för ras, tyckte du att du passade ihop med den rasen, osv?

Maja
0

Tack.. Jo, det känns liksom som en slags trygghet att ha en hund hos sig.. :)

Min förra hund var av rasen irländsk röd/vit setter och vi passade ihop perfekt.. Men jag känner att jag inte vill ha en likadan hund nu igen.. Skulle påminna för mycket om Paddy (som han hette).. Hmm.. Njae.. Egentligen så blir det bara en familjehund, gilla långpromenader, mysig, trevlig, snäll m.m. Korthårig p.g.a. att min syster är allergisk (men hon bor iofs inte här hemma längre).. Hon kommer dock och hälsar på rätt så ofta och jag har fått känslan av att hon klarar av korthåriga bättre än långhåriga.. Berner sennen har vi tittat på, men det är ju som du säger - hårlängden.. :/ Min pappa är inne på schäfer, men jag vet inte..

Dobermann eller rottis.. Är det bra raser? :)

Tezza
0

#1 Dobermann óch rottisar tror jag nog kräver mer än långpromenader. Det behöver få arbeta med något oxå så som lydnad, bruks tex. Dobbermannen är en väldigt aktiv ras. Finns rottisuppfödare som avlar mest på utställning och de kräver inte inte riktigt lika mycket.

Maja
0

#3 - Joo.. Det är sant iofs.. Men om man skulle skaffa sig en sådan ras så kanske det blir mer träning som du säger.. :)

Faxlin
0

När det är dags för en ny hund kan enbart ni avgöra. Känns det rätt är det rätt. Det där är olika från olika människor.
Vet många som får hjälp i sitt sorgearbete genom en ny liten vovve. Medans andra inte klarar det alls. Även om jag tror det bästa är en ny direkt. Men jag personligen klarar det inte.

Hoppas ni snart hittar en ny liten vän där ute.

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

Malin-A
0

jag har en schäfer och vi har honom bara som "sällskapshund", fast han är väldigt aktiv, måste låta honom springa av sig iaf 1 gång om dan, sen gärna lite sök så han får använda gärnan lite.. tror dem flesta raserna behöver aktiveras både fysiskt och psykiskt stora som små..

hoppas du hittar någon bra hund.. =)

AgnetaK
0

För dobermann och rottweiler skulle jag tro att det finns risk att det inte blir bra om du inte från början känner att du är ute efter en bruksras som du nästan har vissa mål med redan från start.

Säger mastiff igen, boerboel, cane corso? Utställningslabrador? (Fast de brukar ju inte vara allergivänliga direkt.) Korthårig collie? Båda sistnämnda kanske är lite för små. Grand danois?

Maja
0

#5 - Tack!! Jag har alltid trott att den dagen då han dog skulle bli jättehemsk.. Men eftersom jag vet att han hade det bra ända in till sista timmen på livet så känns det liksom lättare på något sätt.. Annat hade det vart om jag hade varit tvungen att ta honom till veterinären och avliva honom.. Det är skönare att man inte vet vad som kommer att hända.. Han älskade verkligen det stället där han dog.. Visst är det hemskt att han är borta.. Hittade hans gamla tuggben idag.. Halva var kvar.. Det skulle han ju ha haft nu när han kom hem, men nej.. :/

#6 - Tack!! :) Alla schäfrar jag har träffat har varit mycket trevliga hundar och jag tror att vi skulle kunna ha en, även om jag inte direkt har rasen som en favorit.. Men vi får se!!

#6 - Joo.. Du har rätt.. Jag kollade in raserna du tipsade om och fastnade för Boerboel.. Hade aldrig sett den rasen förut.. :) Är de vanliga i Sverige? :) Cane corso såg också trevliga ut.. :) Tack!!

Puzzel
0

Hej om du vill ha en allergi vänlig men ändå aktiv och glad hund som vill jobba, älskar barn . Kanske Lagotton passar inte för stor men inte en liten hund och de kan vakta även de med.

AgnetaK
0

#8 Cane corso är nog vanligare än boerboel. Faktum är att nu när jag skulle kolla lite så hittar jag inte boerboel på SKK:s rasregister - är den inte godkänd där alltså? Verkar vara godkänd i Norge. Någon som vet? Fast folk har den ju ändå, men är väl kanske krångligare att få tag på då… *funderar*

Faxlin
0

#8: Schäfern är en härlig familjehund om du frågar mig och min släkt.

Audiatur et altera pars

Maja
0

#9 - Tack för tipset!! Ska titta lite mer på den rasen!! :)

#10 - Hmm.. Konstigt!! Men jag gillade rasen väldigt mycket!! :) Tänkte mer på dina förslag (#7) och har tänkt allt mer på en labrador.. Men vi får se hur det blir med allergin där.. Min syster klarade ju av vår förra hund ganska bra (irländsk setter), men då var hon alltid tvungen att tvätta händerna efteråt, kunde inte klappa honom så mycket m.m. Men en labbe är nog högst upp på listan nu.. :)

#11 - Hehe.. Joo.. :) De är underbara!!

Maja
0

Ska troligen åka och titta på en Golden Retriver imorgon.. 6 månaders hane, har inte blivit såld än p.g.a. de inte har hittat passande ägare, men vi får se hur det blir med oss!! :)

Puzzel
0

Lycka till hoppas ni gillar varandra Golden är en underbar ras jag är uppväxt med Golden han vart 16 år och råkade ut för allt möjligt men det är nog den snällaste hund jag någonsin träffat.

Maja
0

Tack!! :) Han lät verkligen underbar när vi talade med ägaren.. :)

AgnetaK
0

Jättekul, hoppas det går vägen!

Tezza
0

ÅÅ golden är ju kanonhundar:) Kika in i mitt fotoalbun så får du se bilder på en hel drös!

Kristina-
0

Ja, Golden är mysiga hundar, hade min Goldenkille Linus i nästan 14år.

[helenal]
0

åh lyxka till!älskar golden. berätta hur det går!

Alex
0

Vad kul, lycka till! Hur blir det med schäfervalpen nu då, ska ni ha den också, även om ni skaffar en hund nu?

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Maja
0

#16 - Tackar!! :)

#17 - Ja, min granne hade en förut.. :) Underbar hund, trevlig på alla sätt och vis!! :) Var för övrigt min förra hunds bästa vän.. :)

#18 - Ja, de är verkligen jättemysiga hundar!! :)

#19 - Det ska jag!! :) Vi lär inte vara där förrän på kvällen.. jag går i skolan under dagen och sedan så är det en bit att åka.. :)

#20 - Tack!! Hmm.. Nääe, då blir det nog ingen schäfer.. En hund räcker nog.. ;) Hehe..

Hunden kallas för nuvarande för Nisse.. ;) Haha.. Får se om det blir ändring på det, känns liksom inte som ett namn som jag skulle välja.. ;) Haha.. Men det är ju charmigt.. ;) Har ni några bra förslag, eller tror ni att hunden har lärt sig att lyssna till Nisse redan? Han är sex månader för tillfället..

Haha.. Låter som om att jag redan har bestämt mig för den.. ;) Men det är ju bara en första titt imorgon.. :) Får se hur det blir.. Annars så har vi tittat på lite andra hundar med, men Nisse är den som är mest trolig just nu.. :)

Alex
0

#21 Har han vant sig vid Nisse kan man ju hitta på nåt liknande.. Och i vilket fall som helst så brukar de kunna vänja sig vid ett nytt namn rätt snabbt. Han är ju trots allt bara 6 månader. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

adolfsen
0

hey!!

Jag tycker inte att du skal gå ensam runt längar anskaff en hund!! Jag har en risenznauser, och har haft många andra hundraser i mitt liv men det är nu den bästa hunden jag har haft, han är jätte snäll mott barn, katter, andra hunda, han gillar och långa promenader i skogen och får lov att springa frit!! Risenznausern är en envis hund, man måste vara tuf över för dom för de är tuffa hunda, men de är värdens snällaste, aldrig har jag träffat en argrasiv Risenznauser i mitt liv, och har min hane och två stycken hos min killa en tik och en han!! men om du vill ha att din hund inte skal tränas för mycket för du inte har tid med det, så anskaf en tik, den tiken min kille har är jätte snäll och regera på att du säger till henna, hon kommer värja gång man kaller inn henna! Risenznausern är värdens bästa hund!!

Mvh/ Adolfsen

Tezza
0

#23 Kul att höra någon som har en TREVLIG risen. Har tyvär aldrig stött på någon trevlig risen tidigare av han könet. Har dessutom träffat flera elaka risen på både tävlingar, klubben och min granne hade nog den värsta av dem alla:( Däremot tikar har jag träffat några riktigt mysiga:)

Alex
0

#24 Blev bara lite nyfiken där.. Vad menar du med 'elaka'? Är de aggressiva? Gör de något mot andra hundar? Mot människor? Eller är det bara så att de morrar eller så?

Tror att många lätt kan få fel uppfattning av hundar som morrar/visar aggressivt beteende i vissa sammanhang. Hos hanar är det ju inte alltför ovanligt med agressivitet mot andra hanar inom många raser. Inte är hunden elak för det. Min egen hund är otroligt osäker, så är han kopplad morrar/skäller han och reser ragg när vi möter andra hundar. Får han bara hälsa gör han ingenting. Vissa människor kan han göra så mot också, om de beter sig "konstigt" eller så. Inte låter han trevlig när det kommer hem folk till oss heller. Men bara han får hälsa så är det inga problem sen. Så många kan nog se honom som aggressiv, men det är han absolut inte. Inte elak på något vis..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Så har man varit iväg och tittat på Nisse då.. ;) Såååå go och trevlig han var!! Golden Retriver är en trevlig ras och skulle nog passa oss.. :)

Men även hans kusin Fredrik var till salu.. Det kändes mer som om att Fredrik var en hund för oss.. Konstigt nog.. De var ganska lika, men Fredrik hade liksom DET.. Ni vet när man verkligen känner att det är något speciellt med hunden.. :) Ägarinnan var underbar och det visade dig att hon hade en son i min ålder som går på min skola.. ;) Haha..

Nackdelen med denna ras är väl pälsen.. Kommer ihåg hur min grannes förra hund (Golden) hårade något otroligt!! Men det kanske beror på skötseln av pälsen? Hmm.. Underbara hundar för övrigt.. :) De hade även en irländsk varghund.. Jag bestämde mig för att jag ska ha en sådan i mitt liv.. Någon gång.. Haha.. Han var ENORM!! :P Stoooooooor med ett huvud lika stort som islandshästen som jag brukar rida.. ;) Haha.. Men det får bli längre fram i livet.. :)

Jaa.. Både Nisse och Fredrik var ju jättetrevliga, men vi ska titta vidare.. Vi måste tänka mer.. Titta på fler.. :) Hmm.. Både Nisse och Fredrik (framförallt Fredrik) såg lovande ut för utställning, vilket jag har tänkt på nu när jag har lagt ridningen lite åt sidan..

Fick en tanke ang. labradorer (som vi också har tittat lite på).. Jag har hört att de lätt blir överviktiga.. Sämmer det eller beror det bara på hur pass noga man är med foder?

#23 - Ja, de är fina!! :) Hur stora blir de? :)

AgnetaK
0

Golden hårar nog ganska mycket… Och knappast "allergivänliga", om ni nu ville ha det i beaktning.

Om labrador har lätt för att bli överviktiga eller ej vet jag inte, utställningsvarianten är ju mer "stabbig", sen är de nog väldigt matglada! Kan man inte stå emot det så lägger de ju på sig.

Spännande fortsättning då alltså…

Alex
0

#26 Vad roligt! :D Med rätt foder och mycket motion så blir inte en labbe mer överviktig än någon annan hund. De ses ju som "den perfekta familjehunden" och är så snäll och lugn.. Och många tror att de är snälla genom att skämma bort hunden med mycket mat, och tycker att "de ska ju vara lite tjocka, det är bara gulligt" och så går de ett par promenader om dagen. Fast i grund och botten är det ju en arbetande hund, som behöver röra på sig och få mat i måttlig mängd, efter arbete. :)

En riesen blir väl runt 60-70 cm tror jag. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Tezza
0

#25 Är en hund elak för mig så kan den vara elak mot andra hundar, den kan alltså inte umgås med andra hundar utan att tex bita. Är den elak mot människor så biter han dem eller beteer sig vädligt hotfullt. Då är det ingen snäll hund i mina ögon.

Min grannes risen var ELAK han bet i hjäl 3 katter, han bet massvis med hundar varav 2 riktigt illa. När jag hade en 10 veckors valp så kom den förbannade hunden så klart, men tack och lov så högg han inte men lyfte upp valpen och ruskade om den rejält plus att han liksom luggade den, den var röd över hela kroppen sen men inga riktiga sår. Då är det en elak hund. Den hunden bet även människor, varav en riktigt illa i armen, en främmande till dom som ägde han. Tror de fick 2 polisanmälningar på sig. Tack och lov är hunden död nu 12år blev den.

Vet många risen som inte kan umgås med hundar av samma kön, alltså de hugger. Det är en elak hund.

Tror inte att det är vanligt med hundar som är agressiva mot hundar av samma kön. Bara en hund får lära sig att umgås med andra hundar från de dom är liten så ska de kunna göra det utan att vara agressiv, ok de behöver inte gilla alla hundar men de ska inte vara agressiv för det.

Vet att många hundar låter som monster i kopplet utan att de för den skull är elaka eller agressiva, har själv ett litet halvmonster här:)

Maja
0

#27 - Joo.. Golden är ju en underbar hund, men det är ju pälsen som gör mig tveksam.. :/ Den ena valpen hade kortare päls än den andra, vet inte om det gör någon skillnad.. :)

Vi hittade annars korsningar labbe/golden.. Kanske kan vara något? :) Ska uppdatera om vi hittar något/bestämmer oss.. :)

#28 - Joo.. Det är klart.. ;) Det roliga med förra hunden var ju att vi kunde lägga upp mat och han lät det vara hela dagen för att se om det inte kunde bytas ut mot något.. "Man vet ju inte om husse eller matte kanske tappade någonting på golvet från middagen.." ;) Haha..

Det som är så bra med oss (haha) är ju det att både min mamma och min pappa jobbar 500 meter från där vi bor, så de går hem på lunchen/rasterna, så promenader lär det bli en hel del av.. :)

Tezza
0

#30 Goldenpälsar är inte så jobba som man kan tro. Det har sån mjuk päls så  den hamnar som i små högar inne, bara att plocka upp:) Labbepälsen är mer sträv och tickig och kryper in överallt.

Maja
0

#30 - Ja, man kanske luras lite.. :) Hehe.. Fina är de i alla fall.. Och så gudomligt trevliga!! :)

AgnetaK
0

Håller med om att jag (personligen alltså) tycker att labradorpäls är mycket värre.

Kolla ni in korsningen också, jag måste bara berätta att jag på ett annat ställe läst om inte bara en utan två korsningar golden-labbe som inte alls blev bra i huvudet så att säga, och båda fick avlivas eftersom de blev ohållbara att handskas och leva med. Hundägarna var inte nybörjare någon av dem.

Man skulle ju tro att det var rätt lika raser som skulle gå bra att korsa, men så behöver det inte bli alltså. Jag minns detta så väl, därför kunde jag inte låta bli att nämna det… den kan naturligtvis vara underbar ändå.

Ni kanske helt enkelt skulle ta er tid att sitta ner och tänka igenom vad ni vill ha för slags hund, hitta en ras och sen börja leta uppfödare? Tänker på allergin också.

Kristina-
0

#31 Angående Goldenpälsar, så är det ju så att dom fäller enorma mängder hår. Man har hår överallt ,inte bara i små högar att plocka upp utan överallt !  Jag älskade min Golden enormt mycket, han blev nästan 14 år, men visst var det jobbigt med alla dessa hundhår överallt.

Tezza
0

#34 Jag anser inte att golden fäller enorma mängder hundhår. Den ska inte heller fälla sådana mängder. Finns många hundraser som fäller mycket mer. Jag lever tillsammans med 3 st golden och ingen av dem fäller mycket hår, utan mest bara under fällperioderna. Det mesta som hamnar i min dammsugare är allt grus som fastnar i pälsen i stället.

Kristina-
0

Golden fäller enorma mängder hår, lika bra att alla som vill skaffa sig en Golden blir medvetna om det.  Om man sen i ditt fall inte tycker det så är det ju bara bra! Eller hur ?   Kanske ska tillägga att min Golden var frisk hela sitt liv.

Tezza
0

#36 DU hade då otur med din golden för en golden ska inte fälla mer än de flesta andra raser!

TinaH
0

jag är uppvuxen me en mörk golden tjej…
Det jag minns från min barndom och hunden, var att mamma var gift med dammsugaren.
Vi hade företag på en tiden och handelsreande som kom hem med mörka fina kostymer, var inte så mörka när dem gick där i fårn, utan tilldelning av klädborste blev det.

Trotts så fick hon RC mat och tävlade  SM i lydnad, men det hör inte hit. =)

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Faxlin
0

#24: Jag är uppvuxen med en risen hane som var det absolutaste snällaste och godmodiga hund jag någonsin träffat.

Audiatur et altera pars

AgnetaK
0

Men nog är riesenschnauzer en brukshund va? Jag kände en kille som hade en riesentik och han jobbade enormt mycket med den hunden. Den var jättefin, men det var nog inte gratis så att säga.

Alex
0

#29 Jag skulle nog inte kalla hunden elak för det. Om en hund beter sig så har det en anledning. Antingen dålig avel (mentalt dåliga hundar i släkten), eller så har hunden själv något mentalt fel eller också beror det på uppfostran. Dålig, eller fel helt enkelt. Det är ju inte så att det är hunden som vill något illa. Och att det skulle ha något samband med rasen är ju totalt uteslutet. Det finns ju ingen elak ras! I så fall skulle ju inga hundar av den rasen kunna godkännas för avel.

Den hunden du beskriver hade ju knappast klarat att befinna sig i tävlingssammanhang, så som utställningar, bruksgrenar, klarat sig igenom ett MH eller liknande. Det finns det rätt många hanar av rasen som har. Och de lär ju inte vara elaka/aggressiva eller liknande.. Så bara för att du träffat på ett eller ett par såna fall betyder inte det att alla är såna. Själv har jag bara träffat trevliga riesens i alla fall. :)

#40 Jo, de är brukshundar. Och gratis får man nog inget från dem.. Det är ju tuffa hundar som kräver sin uppfostran. Jag vet själv några som har en riesenhanne som de har jobbat extremt mycket med. När han var ett år var han ingen ängel att ha att göra med direkt.. Men bara man är förbi det så är de ju underbara hundar. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

NU HAR VI KÖPT EN NY KILLE!! :D

Det blev ingen golden.. Vi fastnade direkt för den här lilla killen.. 75% labrador, 25% newfounland - helt svart med nåfra vita hårstrån på bröstet.. :) 11 veckor gammal och vi tog hem honom direkt, så nu tassar han runt på vardagsrumsgolvet och nosar.. Svansen går och går.. :) Känns lite speciellt att få höra små tassar på golvet, trots att det bara var ca. 1 månad sedan min förra hund gick omkring här..

Vi kände direkt att det var honom vi skulle ha.. Så fort vi gick in i huset där han fanns så kändes det rätt.. :) Han och hans tre systrar stod alla på rad och ville hälsa på oss.. :)

Mamman är 100% labbe och pappa är 50% labbe, 50% newfoundland.. Valpen kommer att se ut som en labbe.. :) Bilder kommer så småningom.. Tänkte låta honom få bekanta sig med hemmet först och inte vara framme med kameran på direkten, så håll ut.. ;)

TinaH
0

GRATTIS TILL BÄBISEN!!Skrattande

Mvh TinaH

Maja
0

Tackar!! :)

Oj, vilken energi han har!! :P Haha.. Han har varit uppe i högvarv sedan vi kom hem.. Sprungit runt och luktat överallt.. Tittat på TV (!).. Min förra hund ignorerade TV:n totalt, men den nya (har fortfarande inget bra namn.. Har ni förslag? :)) tittar med stoooora ögon på allt som rör sig i "den där stora svarta lådan".. ;)

Nu har han dock lagt sig ner och somnat.. :) Vi hade först placerat honom i köket, för att se hur han reagerade på att vara själv - inför natten.. Vi vill inte att han ska springa runt i natt, eftersom han inte känner huset helt och om han skulle ge sig upp i trappan ensam.. Trappan tar vi så småningom, men vi börjar med nedervåningen på huset först.. Så vi satte upp en grind till köket på kanske en meter, men den hoppade han över!! :O Usch.. Det ska han ju inte göra!! Så vi fick plocka ut möbler från ett nyrenoverat rum och placera tidningar på golvet och en mjuk madrass i hörnet.. Får se om jag sover där i natt, så han slipper vara helt ensam, för han kan ju vakna och börja gnälla.. Då är det nog bättre att någon är där, med honom.. :)

Han har varit ute på tomten två gånger och gjort bägge delarna.. ;) Han går aldrig längre än två-tre meter ifrån mig.. :P Jag har blivit hans trygghet känns det som - samma sak gäller inomhus.. Går jag till köket så följer han med, sitter jag i vardagsrummet så ska han också vara där, går jag till toaletten så sätter han sig utanför dörren och väntar på mig.. ;) Haha.. Han är bara för mysig.. Det känns lite lättare nu när man måste koncentrera sig på honom istället för att tänka på den förra hunden hela tiden..

Men vad säger ni? Har ni något bra namn? Just nu så heter han Jesper, men vi vill nog döpa om honom.. Han är helt svart och ser ut som en liten labbe.. :)

Faxlin
0

Jag skulle tagit namnet på något som passar honom, typ någon trogen följeslagare kanske.
Någon som har tips på sådana?
eller chanse, då han är din chans till att må bra igen. ;-)

Audiatur et altera pars

AgnetaK
0

Grattis till den nya, lycka till och ha så kul!

Alex
0

Vad mysigt! :D Och jag tycker du ska sova på en madrass med honom - det är det mysigaste som finns! Plus att man kan vakna och hinna ut med vovven i tid om det skulle bli akut behov av utgång..;) Jag sov på en madrass i hallen med Mexx när han var bebis, han sov vid mina ben, tätt intill.. Och när han behövde ut kröp han upp och gnällde och slickade mig i ansiktet. Så skulle han bli buren ut till gräsmattan där han kissade, precis där jag ställde ner honom.. Så skulle han bäras tillbaka in. :P

Och när det gäller namn blir det lättare om man får se en bild först i alla fall.. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Sussi
0

Vad roligt Juve!!

Valptiden är både rolig och hemsk men det hörs som om han redan sku förstå att vara rumsren. Sen är bara det roliga kvar när man får lära hunden en massor.

Men det blir ingen utställning då? Är ju själv intresserad av det.

Väntar på bilder :D

Kristina-
0

Grattis till lilla valpen, och lycka till!  Jag har ju en egen valp hemma på nästan 5 månader, så jag vet precis hur det är!  Min har nu blivit rumsren och det är ju skönt, och det värsta bitandet är över då han snart bytt alla tänder.( Hittade en liten huggtand på golvet imorse) . Nu är det snart dax att gå på valpkurs med honom oxå , det ser jag framemot. Ps. Jesper är gulligt namn tycker jag Ds.

TinaH
0

#49…snart dax gå på valp kurs?
När min hund var 5 månader hade vi precis slutat våran, hade dem inga platser kvar ?

Mvh TinaH

TinaH
0

Baloo precis om han i tryggheten till mowgli i djungelboken =)

kanske vanlig. med mysigt.=)

Lycka till! =)

Mvh TinaH

Kristina-
0

Ja egentligen tycker jag nog det här med valpkurs är ganska onödigt, har klarat mig alldeles utmärkt utan det med mina andra hundar. Men men, kanske kan vara kul att prova iallafall , då hans syskon är anmälda till denna kursen. Vad lär man sig på en valpkurs  TinaH ?

Faxlin
0

#52: Jag tycker nog att om man har kontakt med andra hundar och har haft hund förrut så behöver man inte slänga ut pengar på dessa kurser. Då räcker sunt bondförnuft och erfarenheter bra ;-)
Har man kontakt med andra hundar så får valpen lära sig att umgås ändå. Och träna den kan du gott göra hemma.
Som ny hundägare är dock kurser bra.

Audiatur et altera pars

Maja
0

Tack, tack!! :)

"Herr Namnlös" har det bara bra och fick ju se snö för första gången i det nya huset imorse!! :P Han är född den 15 oktober förra året och julen har ju varit ganska snölös om man säger så.. ;) Det var spännande!! Haha.. Han gick runt på gräsmattan med hööööööga benlyft, nosade, grävde lite och insåg att det fanns gräs där under!! ;) Haha.. Det finns mycket nytt att uppleva!! :)

Jag sov hos honom i natt, dock på en säng, med honom på en madrass nedanför sängen.. :) Han lade sig ned och somnade nästan direkt!! :) Gnällde lite och ryckte till lite då och då, men han kände sig nog lite trygg när jag var där.. :) Vi hade en liten lampa (svagt ljus) tänd, så att jag hela tiden kunde se honom.. Han sov faktiskt bra hela natten.. :) Kissade bara på golvet en gång.. Jag hann dock inte ta ut honom, men han har tidningspapper liggandes på golvet, så det var ingen större fara.. :)

Själv så var jag i skolan hela dagen och saknade killen jättemycket.. När jag kom hem så dröjde det inte länge innan han kom springandes med en svans som viftade.. :P Haha.. Han är bara för söt!!

Jag har inte hunnit få fram en bra bild än, men den kommer, jag lovar!! Här är en bild på systern i alla fall - http://213.132.112.100/images/22/2269449129.jpg
Han ser nästan likadan ut, bara lite kraftigare och med några vita hårstrån på bröstet.. :)

#47 - Haha.. Låter härligt!! ;) Problemet med "Herr Namnlös" (haha måste hitta ett namn nu!! ;)) är väl det att han inte känner när det är dags att gå ut.. Det bara kommer.. ;) Men det tränar vi på nu!! :)

#48 - Ja, vi hittade honom snabbt!! :) Utställning blir det nog ingen, men finns det blandisutställningar? :) Jaa.. Vi får se.. ;) Bilder kommer!! Jag lovar!! :)

#49 - Haha.. Ja, Jesper är gulligt, men vi känner så många människor som heter Jesper, så det skulle kännas lite konstigt.. :P

#51 - Jo, det är ett gulligt namn.. Får fundera på det!! :) Tack!!

Nej, nu hör jag någon som gnäller och vill att jag ska komma.. Husse och andra matte är ju inte lika roliga.. Det är mig han håller sig till.. ;) Haha..

Maja
0

Det fick bli två bilder nu.. :P Tyvärr så blundade han på bägge, men det är svårt att lyckas få en bra bild på en hund som vägrar att sitta stilla.. ;)

Maja
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Bild 1

Maja
0

Bild 2

Alex
0

Vilken sötnos! :D Ser ut att kunna bli rätt stor med de tassarna.. Eller också är det bilderna som luras. :P För att slippa kissandet på golvet kan jag tipsa dig om något inför nästa hundköp.. Se till att få en som är rumsren från början. ;) Det fick jag, 8 veckor och rumsren, inte helt fel det! :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Haha.. Tack!! :) Han HAR stoooooora tassar.. ;) Joo.. Vi tänkte ju först ta en äldre valp (några månader) eller en omplaceringshund, men vi blev ju kära i denna valp.. Man kunde inte säga nej när man såg honom.. :P

Surviver
0

Jag tycket Hero (svenskt uttal) är ett fint hundnamn, Troys bror hette det å han såg ut nästan lika som din valp.

Maja
0

#60 - Ja, det var jag inne på också.. Men det blev Nero till slut.. ;) Nästan samma ju!! ;) Haha.. :)

Maja
0

Har en till bild.. :P Haha.. Ganska rolig vinkel.. :P

[helenal]
0

så sööööt! hur är han hemma nu?

Maja
0

Ja, visst är han?! :)

Jodå, han trivs här hemma hos oss.. Det är fortfarande lite läskigt att gå allt för långt ifrån matte, så när vi är ute så håller han sig nära mig.. :) Han är ju självklart matglad och älskar att vara i köket.. ;) Haha.. Men är man labbe så är man.. ;)

Alex
0

#59 Stora tassar = Stor hund, det vet du va? ;) Och ta verkligen vara på att han håller sig nära dig när ni är ute, blir han ouppmärksam på dig så springer du iväg så han lär sig att han ska hålla koll på dig och inte tvärt om.. Blir väldigt mycket lättare att träna honom på att gå lös sen om han vet det. :) Übersöt förövrigt!!

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#65 - Haha.. Äääh.. Jag som trodde att han skulle stanna i växten och få tassar stora som hästarnas hovar.. ;) Haha.. Det ska jag komma ihåg!! :P Han ska vara en riktigt lydig liten hund.. ;) Hålla sig hos mig och inte lämna mig nååågon gång.. :P Haha.. Tackar!!

Men jag som ska flytta hemifrån -08.. Ääääh.. Ett och ett halvt år med honom kvar då.. ;) Sedan ska jag ha en beagle.. ;)

Var för övrigt hos vet. idag och han fick en spruta.. Huuuuur lugn som helst och jättesnäll.. :)

Alex
0

#66 Oh, vad härligt. Det ska du vara glad för.. Vi skulle klippa klorna på Mexx hos veterinären för ett tag sen.. Det tog tre kvart innan de hade lyckats ge honom sömnsprutan… Så det var första och sista gången, hans uppfödare får ta det nu. Det är värt en bilresa på 8 timmar, för att det ska gå lugnt till..

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

Ojdå.. :P Mmm.. Våran förra kille hatade verkligen kloklippningen, men han var ju tvungen.. ;) Nero tycker snarare att det är kul.. Haha.. När kloklipparen kommer fram så börjar han vifta på svansen.. XP Haha..

Alex
0

Haha åh, jag vill också ha en korkad hund. :P

Mvh Alex
Värd för Ridsport

TinaH
0

# 677

vad var dset för klåpare till veterinär?

Mvh TinaH

Alex
0

Jag vet inte, var inte med själv.. Men Mexx är väldigt osäker på nya människor och får panik när han blir fasthållen, så han var väl inte så lätt att hålla still heller antar jag.. Men de tog hjälp av nån från röntgen sen, som klarade det. Men eftersom jag inte såg det själv vet jag inte om det var veterinärens fel eller inte.

Mvh Alex
Värd för Ridsport

Maja
0

#69 - Haha.. ;) Kan du inte blondera Mexx då? ;) Haha..

Min mamma testade att dammsuga lite idag, för att se hur han reagerade på det.. Vi har låtit dammsugaren stå framme några dagar, för att låta honom se den, lukta på den m.m. Min förra hund gillade inte dammsugaren så mycket, han gick gärna och lade sig på ett ställe där dammsugaren inte var, men lilla Nero tyckte den var superkul!! ;) Han skulle minsann springa efter den, leka med "dammsugar-slangen" eller vad man nu säger, leka med borsten (som man kan koppla på munstycket) m.m. ;) Haha.. Oj, vad han har mycket att lära sig i livet.. :P

Alex
0

#72 Haha ja det kanske vore en bra idé. ;P Skönt att allt funkar så bra med honom! Får hoppas att det går lika bra med raketer när det blir dags för sånt..:)

Mvh Alex
Värd för Ridsport