Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 2716 ggr
ErikaJ83
0

Avmaskning

Hur ofta ska man avmaska hundar?

SaraC
0

Inte förrän man misstänker att de har mask.

Kan vara bra att först köpa "Kollamasken" på Apoteket.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

[Empisen]
0

Jag ska snart avmaska mina hundar, för säkerhets skull bara, det skadar ju inte vad jag vet Flört

Yessica
0

En valp avmaskar man när man haft den hemma en vecka, det skulle vi göra i alla fall. Glad men sen bara när man misstänker mask.

#2 Att göra "bara för säkerhetsskull" kan göra att maskarna blir resistenta mot medlet, därför rekommenderas det att man bara gör det när man misstänker mask.

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

[Empisen]
0

#3 Resistenta? Glad

Karizma
0

jag behöver inte då hon vart amaskad i samban med noskvalser det medlet tar rubbet stronghold.

sali
0

#5 Vi gör samma sak fast vi ger interceptor. Tycker det är skönt att ge det en gång om året för då vet man att det inte finns ett enda kvalster kvar på hunden varesig i näsa, päls eller mage !

Nicolina
0

#4 Om man avmaskar för ofta leder det till slut att maskarna blir resistenta mot det medel som ska ta kål på dem, dvs. maskarna har förnyat sig och dör inte längre av medlet. Vet inte hur jag bättre ska förklara… hittar inte riktigt rätt ord… nån som kan förklara det hela bättre än jag?

Soffe
0

#7 Låter som en mkt bra förklaring. Samma sak med bakterier som finns resistenta och det biter oftast inte med antibiotika.

Nicolina
0

#8 Å vilken tur ^^
Precis, bakterier uppför sig på samma sätt!

SaraC
0

#3 Ja, just det. Valpisar ska avmaskas den gången.

Precis, man riskerar att medlet inte tar om man avmaskar för ofta, därför onödigt att göra det om man inte misstänker att hunden kan ha mask.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Karizma
0

jo sånt här är lite skumma saker maskar och bakterier dom lär sig med. Men en sak jag inte fattar om man maskar av sitt djur låt säga nu 2 gg om året fast den inte har mask är det hundens maskar då som lär sig eller är det alla maskar som finns allså alla hundar får allså mask som är resenstenta lr vad det nu heter? Sen ska man byta avmaskningsmedel med inte köra på samma utan byta märke.

[Empisen]
0

#7 Då förstår jag :) Men Hugo har inte avmaskats sen han var under 8 veckor, vet inte när uppfödaren avmaskar.. Nu är han snart 7 månader.. Då är det väl ingen fara? Nemo var det ungefär 1 år sen vi avmaska. Jag tycker man ska göra det nu på vintern.. När dom äter snö och sådär.

ingann
0

Att avmaska "i förebyggande syfte" är det dummaste man kan göra tycker jag.. Maskmedlet tar inte bara död på maskarna utan även på naturliga bakterier som behövs i tarmarna…  Risken är stor att man då slår ut delar av hundens immunförsvar.. 

I masksammanhang jämför jag med människor för maskmedlen har samma verkan oavsett om det är människa eller djur, det tar alltså död på maskar och bakterier. Inte avmaskar någon sina barn som sitter i sandlådan och äter sand eller leker i snön och äter snö?

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

[Empisen]
0

#13 Nej, iförsej..