Roligt med klick :)
Idag skulle jag klicka in vår hund tänkte jag. Jag hade laddat upp med godis och hade Molly framför mig, klickade en gång och skulle ge godis till henne - men hon vägrar ta emot. Hon ser helt förstörd ut och försöker smita därifrån så fort hon kan. Hunden är rädd för min klicker! :D Måste vara ett himla otäckt ljud..
Det får vi träna på, haha

om du fortfarande är sugen på att testa klicker med din hund kan du testa en annan klicker eller att du på något vis dämpar klick ljudet,vira en halsduk kring handen eller dylikt.
Ja, jag ska absolut försöka komma igång.
Tack för tipset! :)

Du kan också prova att låta något medhjälpare klickar med klickern medan du gör roliga saker med hunden - leker, tränar eller så. Börja med att klicka på lite avstånd, sen allt närmare. Om hunden markerar på ljudet, så bara ignorera det och fortsätt leka.
Eller ta hjälp av en redan inklickad hund. Min yngsta blev osäker(efter nån månad) på ljudet och smet iväg så fort han hörde det. Men efter att ha sett den äldre få massa godis vid varje klick så blev frestelsen för stor och han smög sig fram lite försiktigt på klicken, sen la han sig ett par klick, och kom fram igen. Idag är klickern åter igen det bästa som finns!
Kan rekommendera en klicker som går att öka och minska effekten på. Vad dem heter kommer jag tyvärr inte ihåg, men det har hjälp oss att kunna sänka volymen inne och öka ute :)
Jag ska testa detta. Känner tyvärr ingen inklickad hund, men de andra tipsen kan jag använda mig av. Kalas! :)

Vad är det för typ av klicker du har? De kan ju låta otroligt olika. I-clickern har ett ganska behagligt ljud.
Även min hund blir väldigt rädd och undvikande vid vissa klickrar men i-clickern fungerar hon alldeles utmärkt med! :).
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
Det vet jag inte. Jag tror vi fick den i nån prylpåse när vi gick valpkursen..
Kan du hitta den på nätet och länka? :)

#7 Här är en länk till hur i-cklickern ser ut :).
- - - - - - - -

Eller så struntar du helt i själva klickerdosan. Vill du använda dig av ljud så går en visselpipa, en bläckpenna (själva tryckknappen) eller helt enkelt ett kort "Bra!" lika bra. Själva klicker-tänken sitter inte i dosan. Jag använder "bra!" betydligt flitigare än klickerdosan.
Det finns också särskilda klickers med dämpat ljud. Dessa kallas för i-click.
Livet med en fluffråtta - www.tokhund.se

#9 Trixet när man använder rösten är ju att ändå lyckas pricka så exakt som möjligt och att det ska låta likadant nästan varje gång..
- - - - - - - -

Jag (och flera andra) använder oss av både klicker och röstkommando. Har gjort det i flera år och det fungerar utmärkt för oss. Klickerdosan är självfallet lättare att få exakt (med träning), men om valet står med att riskera att få en hund som tycker att träningen är obehaglig (vet inte hur kraftigt den aktuella hunden agerar eller hur den agerar) eller att ha en markering som inte låter exakt lika så väljer jag det sistnämnda.
Vill man inte använda rösten så kan man testa att "klicka" med en bläckpenna. Det är ett mjukt klickande som hunden säkerligen har hört tidigare. Om man nu inte vill vänja hunden med den riktiga klickern genom att dämpa ljudet och ha en riktig superbelöning.

#11 Ja, alltså jag menade inget dåligt så. Bara att det kan bli svårare. Och om hunden nu inte är jätterädd så kan det ju vara enklare att först prova med en mildare klicker, nu har det inte heller framkommit vad det är för modell som TS har.
- - - - - - - -

#12 Som jag skrev i tråden så kan man använda visselpipa, tryckknappen på en bläckpenna eller en särskild klicker med dämpat ljud. Rösten finns som alternativ också. Allt handlar om träning, jag vet många som är alldeles för "slöa" i fingrarna när det gäller klickerdosan på samma sätt som jag vet många som inte är så rappa i käften
Jag har tex aldrig gjort en inklickning med de senaste hundarna, utan har bara kört på direkt. Fungerar bra det med :) Alla är saliga sin tro, eller hur man nu brukar säga :)
Klickern fungerar ju bäst när det kommer till att peka ut exakta rörelser, i övrig inlärning anser jag att man klarar sig lika bra(om inte bättre) utan den. Så länge det kommer belöning!
Som exempel så kan klickern vara guld värd i början för att lära in vilken sida av slalomet man börjar på, men att ta hela slalomet är inte något exakt utan där handlar det om upprepningar och då funkar belöningen direkt. Har t o m märkt av att om man klickar i slutet av slalomet så kan hunden få det till att det bara är sista porten som man behöver gå igenom för att få belöning… för det är ju exakt när klicket kommer som är rätt. Där plockade jag bort klicket, han kan ju momentet, och behöll bara belöningen. Slalomet lärde oss mycket, inte bara i hur man utför det utan om mycket annat också :)