Hundar iFokus

Hundar

Etikettklicker-shaping
Läst 4355 ggr
Chachaa
0

Klicker tricket "skäms"

Hej jag undrar om någon har något tips på att lära in tricket "skäms" ska man vänta tills han rör vid nosen eller hur har ni gjort??

tsset
0

Du kan välja att vänta ut honom, och då berömma minsta lilla steg åt rätt håll och sedan belöna och så småning om kräva ett steg till innan belöningen kommer, eller hjälpa till genom att sätta en tejpbit elller liknande på nosen, alt peta lite på nosen och belöna när han sedan försöker få bort det som är på nosen.

Fördel vänta: hunden lär sig bättre och förstår vad den gör. Inget att arbeta bort. Nackdel vänta: Tar längre tid.

Fördel tejp: går snabbare. Nackdel tejp: Hunden kanske inte tänker själv och därför förstår den inte vad den ska göra när du sedan arbetar bort tejpen.

scth
0

Du kan oxo lägga öglan till kopplet över hundens nos som hjälp.

Royalz
0

Jag sätte fast en tejpbit på hundens nos. Och när han tog tassen på nosen så klickade jag :) Min hund är väldigt lättlärd och förstår vad ett klick innebär.

Tina-A
0

Jag kommer spontant på 4 sätt att lära in "skäms".

1. Shejpa (redan nämnts så förklarar inte)
2. Tejp på nosen (redan nämnts så förklarar inte)
3. Koppelöggla på nosen (redan nämnts så förklarar inte)
4. Be om tassen när du står bakom hunden och höj handen långsamt till position. Alltså be först om tassen ganska lågt medan du står bakom hunden. Höj sedan din hans lite och be om tassen, höj lite till, lite till, lite till, lite till. Sen ber du om tassen i närheten av hundens ansikte. Ber om tassen nära nosen. Lägger din hand på hundens nos - ber om tassen - hunden lägger tassen i din hand - "tappa" tassen genom att flytta bort din hand så hundens tass kommer på sin egen nos. Sen upprepar man några gånger, lägger på kommandot "skäms", tar långsamt bort sin egen hand vid hundens ansikte.

Se till din egen hund och se vad som passar den allra bäst :)

.: Dance like there is no tomorrow :.

[Lyssna på någon av mina låtar -
”Jag är en liten bajskorv” på Spotify]

Quiila
0

Vi satte en liten tejpbit på Quilas huvud som hon försökte få bort med tassen, och då berömde vi och hon fattade galoppen ganska snabbt Skrattande

~Quila Roze~

Brullebro
0

Ja när jag lärde Signe så tog jag en tejp bit och nu kan hon det super bra! Men sen sa jag iställe: "Var är nosen?" istället för jag tänkte att hunden kanske förväxlar med att den gör något dump.. Kanske bara jag som är lite fjompig..

Chachaa
0

Jag testade med tejpen och han fattade efter bara några minuter så nu kan han det jätte bra!! tack för tipsetFlört!!

ms-mee
0

Hubert lärde jag skäms genom tejpbit. Elvis blåste man lite lätt på bara :P Tills han kopplar ihop det med ordet

//Helene

Medarbetare på Days Of Our Lives

Tinotuss2
0

En liten fråga. Hur får ni hunden att hålla kvar tassen på nosen? Min lille kille tar tassen på nosen men jag får inte honom att hålla kvar tassen! Något tips?