Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 6029 ggr
TinaH
0

Kupering av svans och öron

Ursprungligen fanns det ett syfte med kuperingen av vissa av de här raserna och det gällde framförallt svansen eftersom de här hundarna användes av skatteindrivare bl a. Detta då för att hundarna inte skulle få sina svansar skadade i dörrar etc. Sedan har vissa raser öronkuperats eftersom de användes bl a som råtthundar etc och då inte skulle få sina öron skadade. 
Det finns gott om litteratur om det här, om man bara orkar läsa det.
Sedan är det ju vissa raser som har problem med sina hängöron och drabbas av att hörselgångarna måste opereras men det har helt andra orsaker än att de tidigare skulle öronkuperats!
För de raserna har aldrig varit öronkuperingsraser, men däremot vad gäller svansarna.
Sedan att vissa raser idag slår sönder sina svansar dels under jakt, dels för att de är "glada" är ju egentligen bara tragiskt och de hundarna är det rejält synd om, ingen tvekan om det.
Det fanns ett förslag att det här i landet, precis som i Danmark, skulle bli en generell dispens för vorsteh, men så blev det inte.

Mvh TinaH
~ Sajtvärd på: retriever.ifokus.se ~

Nickie
0

Jag är personligen inte helt emot svanskupering. Men det ska vara för hundens skull, och inte enbart för utsendet.

Hade för många år sedan en blandrastik som alltid slog sönder sin svans blodig mot hörn och liknande när hon var glad och viftade

TinaH
0

Nickie

håller helt med dig.

är det för att hunden lider, när hunden har växt upp och den blir sönderslagen.

då ska den kuperas, inte annars.Glad

Mvh TinaH

mandymoo
0

Som du skriver TinaH så är det nog ingen ras som blivit kuperad pga av utseendet från start - utan av andra anledningar.

Jag tycker att det är  helt okey att kupera. Framför allt svansarna. Och jag tycker att det ska göras på engång. Alltså inte vänta tills hunden blivit äldre o se om det fungerar eller inte … Att kupera svansen på en äldre hund är ett mycket "större" ingrepp än om man gör det på dom redan som mycket mycket små.

Öronen däremot är jag nog lite mer osäker på… för mig är det oftare bara en utseende sak….

kerstinjoh
0

#1, jadu Hanna, vår gamla Ida slog ofta sönder sin svanstipp. Vi hade ofta blodstänk på väggarna.

Sedan kunde det göra ont om något barn träffades av denna svanssnärt.

Däremot fanns det inga tecken på att hon skulle ha ont av detta.

mariatingsund
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Jag säger detsamma. Våran ridgeback blir så glad när min sambo kommer hem så blodstänk har vi också ofta och lite överallt. Men jag tycker inte jag skulle stympa hans svans för det. En ridgeback ska ju ha svans.

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

Karmatarerskanise
1

Dobermann och rottweiler kuperades innan för att inbrottstjuvar inte skulle kunna se vilket humör hundarna var då. Tror fler raser som använder till vakt blev kuperade.

Snuttan
1

Helkuperade doberman. Är köpt sådan…

TinaH
0

Maria…

eran hund, den är väll inte bortskämd  till nån reda heller väll?? *flinar o retas* Flört

Mvh TinaH

TinaH
0

#7 men den är inte köpt i sverige?
är väll utlänsk?

Mvh TinaH

Snuttan
0

Den är inte köpt i Sverige, nej.

mariatingsund
0

Jo, lite är han visst bortskämd, Tina! Men jag har aldrig sett en trevligare personlighet av samma ras, det vågar jag påstå. Våran är som en liten söt tös, fast han är stor, stark, vacker och ridgeback. Han har fått en riktig kärleksfull uppfostran, och konstigt nog lyssnar han jättefint (utom när han får syn på en katt utomhus Generad)

Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo

TinaH
1

jag har alltid gillat RB, dem ser så mäkta och så naturliga ut.
Fina linjer har dem, grciösa….
Men av erfarenhet från BK, så kan dem vara lite lömska om dem inte får rätt från början…=)

Klart att man ska ha någon och skämma bort! =)

Så här ser det ut varje kväll i våran säng…Räcka ut tungan

Mvh TinaH

RubHel
0

Vi blev tvungna att kupera svansen på Ante för att veterinären klantade sig vid en operation Gråter Annars hade Ante troligtvis dött. Han kunde ändå inte använda svansen tillslut, den höll på att dö, ruttna bort..

RubHel
1

Ante med svans.

RubHel
1

Men man klarar sig bra utan svans också tydligen :) Här poserar han med sitt första CERT.

Benjy
0

jag skämms lite men jag tycker verkligen att Dobbermann "ska" ha kuperad svans.. svansen ser så konstig ut annanrs, lång och smal, passar inte in på kroppen,

Men annars håller jag med, kupering endast av medicinska själ.

Alex
0

Håller med Benjy, dobermann är ju klart snyggare med kuperad svans. Med kuperade öron också.. Men det måste ju kunna bli lite problem vid kommunikation med andra hundar? Jag menar, svansen och öronen är ju ändå två väldigt viktiga faktorer för att kunna läsa av kroppsspråket..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

Snuttan
0

Jag upplever inte att det är mkt kommunikations fel med hundar med kuperade svansar… De hundarna som gör kommunikationsfel pga svansen saknas är oftast de som gör fler kommunikations fel… För hundern brukar ju visa med hela ställningen på kroppen det den gör med svansen, så då har den ju missat det…

Alex
0

#18 Jo så kan det säkert vara. Har ingen erfarenhet av kuperade hundar själv, så därför vet jag inte.. Tänkte bara att det kanske lätt kan bli missförstånd. Även om de visar med hela kroppen så utmärker sig ju svansen och öronen lite..

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

bejtedejte
1

Dobermann ska vara kuperade.. så är det bara.. ;) Fast min lilla Lisa är rätt fin ändå.. hehe

TinaH
1

Finns ingenting som heter SKA i kuperings världen hos hundarSkrikandes

Mvh TinaH

bejtedejte
0

#21, Men snälla Tina, respektera min åsikt. Om jag anser att de ska vara det så behöver du inte kontra med en arg smiley och "det finns ingenting som heter ska", för antagligen så tycker jag ju att det finns det det, eller hur?!

Jag tycker även att Old english sheepdog SKA vara kuperade.

TinaH
1

hur mycket försvinner inte av hundens kropps språk om man kuperar?

nej jag kan inte respektera din åsikt, tyvärr!Skrikandes

Mvh TinaH

Faxlin
0

#2: Ursäkta mig Tina men nu kan jag inte vara tyst. Menar du på blodigaste allvar att hudstackrarna ska behöva växa upp, skada sin svans tills den är blodig och många gånger går av. För att sedan utsättas för en operation. Som dessutom är väldigt smärtsam. När de om man kuperar svansen på dem som valp inte har blivit några broskförhårdnader mellan svansbenen vilket förhindrar en stor del av särtan vid operationen. Eller operation är det inte ens bär de är valp- det är bara ett snabbt ingrepp.
Om man då vill förhindra att hundar lider. Vilket jag är övertygad om att du vill. Då ska du nog ändra inställning i denna fråga.

Då det gäller öronen kan jag dock förstå ditt resonemang. Då detta inte är för hundens bästa utan för att de faktiskt är snyggt.
Även fast jag är övertygad om att de inte lider av det så mycket som valp heller. Inte mer än vad de lider av att man plockar bort sporrarna på nyfödda valpar.

Mvh ÅsaF (ps, med en glad smilis Skrattande, de är trevligare)

Cave quid dicis, quando, et cui
Audiatur et altera pars

TinaH
1

jag menar ingen tingen, lagen är sådan. (tyvärr).
Men jag ser det hellre att vissa raser borde få dispengs, för just detta problem.

Men jag vill inte veta av att man gör dettta för UTSEENDETS skull…..

Åsa…jag sänder dig en gladis till dig med! Skrattande

Mvh TinaH

Faxlin
0

#25: jaja, vad menar du med det. Bara för att lagen säger så behöver det inte vara rätt.
Lagen är inte alltid rätt i mina ögon. Tyvärr.

Men det du skriver är ju inte bara vad lagen säger, utan vad du tycker. :-)
Räcka ut tungan

Audiatur et altera pars

TinaH
1

Vad jag tycker och vad lagen säjjer brukar faktiskt gå hand i hand, när det gäller sånna här saker…sådet så!! Räcka ut tungan

Mvh TinaH

Faxlin
0

#27: Ja det är inte lätt om man är så styrd av lagen att man inte har egna åsikter. Jag kan säga ärligt att det finns massor av lagar jag inte håller med om.
Både inom djurvärlden och annars.
Tyvärr måste man lyda dem ändå, men ingen tvingar mig att tycka om dem i alla fall.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

TinaH
0

du ÅsaF, för en gångs skull, kan jag faktiskt hålla med dig! Flört

Mvh TinaH

Faxlin
0

#29: Mohahaha, det måste ha suttit långt in va? hihi

Skojigt i alla fall.
Mvh Åsa

Audiatur et altera pars

TinaH
0

ÅsaF…Puss å kram på dig med!Kyss

"dum-tant!"Räcka ut tungan

Mvh TinaH

bejtedejte
0

"Men jag vill inte veta av att man gör dettta för UTSEENDETS skull….."

Ingen ras har från början svanskuperats för utseendets skull, det faktum kan vi ju slänga fram direkt. Jag tycker att t.ex. OES ska vara kuperade eftersom det var så rasen såg ut (och fortfarande ser ut i många länder) i sin ursprungsform. Men, som jag sagt i en tidigare tråd, det är viktigare med t.ex. den rullande, björnlika gången, det rasspecifika skallet och passgången, som många OES tyvärr förlorat idag. I mina ögon blir det därför vrålsnyggt med en kuperad OES som passgår och rör sig som en björn med sänkt huvud. Skäller hunden ska det också höras att det är en OES som skäller. Det är i mina ögon snyggt just för att det överensstämmer med min bild av en "riktig" OES.

OES kuperas inte idag för att de slår sönder svansen, men t.ex. vorsteh vet jag har stora problem med det inom rasen. Jag läste en undersökning som man gjort på vorsteh. Jag vill inte ljuga nu, för jag kommer inte ihåg exakt procent, men det var en enormt stor del av valparna som när de blivit vuxna råkat ut för svansskador i någon form.

Att sätta ett gummiband runt svansen när de är 2 dagar gamla och har så dåligt utvecklat nervsystem att de enligt de flesta experter inte känner något, tycker jag är bra mycket humanare än att operera när de blir vuxna. I samma veva tar man ju bort sporrarna på många raser (bl a OES)

Jag tror dessutom inte att en valp reagerar mycket på öronkupering heller eftersom de är helt nedsövda under operationen, och i mina ögon är det inte värre än kastrering som faktiskt ändrar beteendet hos hunden.

Jag tycker att svanskuperingsförbudet är korkat, det är faktiskt inte så många raser som har varit/är kuperingsraser. Det var ju inte direkt så att folk kuperade sin golden bara för att de fick när kupering fortfarande var tillåtet i sverige.. :)

Nu tror jag att jag förklarat min åsikt lite bättre, och hoppas att du kan respektera min åsikt ang. svanskupering nu. ;)