Hundar iFokus

Hundar

Etiketthundträffar
Läst 1595 ggr
Rafflan
0

Mina hundar blev nyss anfallna!

Jag var ute med våra hundar på den vanliga lilla promenad då yngsta hunden Sigge verkade bajs nödig. Och jag hade rätt, han bajsade efter bara en kort bit.

När vi kommit typ 3/4 deler av vägen hör jag någon skrika "NEJ, STANNA" och kollar i riktning som ljudet kom ifrån, mot oss kommer en svart labbe (kan vart en labbe korsning) och först flyger han på Sigge och jag släpper kopplerna så Sigge springer undan men vår stora hund Elis står kvar vid min sida så labben vänder runt och sätter sig i nacken på Elis, Elis börjar skälla och låta och reflexmässig huger jag tag i labben (som som tur var hade halsband) och lyfter bort honom från Elis, Elis springer undan och jag sätter ner labben och håller fast den.

Då vänder sig Elis om och går nära labben och börjar nervöst skälla och morra och låta, Elis gjorde inte anfalla men lätt, så jag tog 1 hund i varje hand och höll isär dom så dom inte skulle komma åt varandra.

Strax efter det hinner labbens ägare fram till mig, han tar sin hund utan ett ord och bara stod där, tror han var chockad. Sen tog jag mina tvås koppel och gick över till andra sidan gatan då Elis skällde och lätt, mer som protest skäll lätt det som typ. Sen när jag höll på Elis strupe kunde jag känna att han under kortarde perioder morrade tyst.

Om någon vill leka hund psykolog, varför tror ni min stora hund vände sig om och började skälla och morra tillbaka och morrade tyst och skällde när vi gick till andra sidan gatan?

Jag tror han vart överraskad och nervös, eller ville skydda den yngre hunden.

Men på andra sidan lugnande jag Elis så han blev tyst, sen gick jag bara hem efter att sett att labbe ägaren tog upp min bajs påse som jag tappat när jag släppte kopplerna.

Elis fick inga sår och ingen av dom verkar ha blivit ilskna eller rädda mot andra hundar, vi möte en hund på vägen hem, ca 15 meter efter att det där hänt. Elis skällde lite. Annaras brydde dom sig inte.

OBS: Vi ska inte skylla på ägaren då antingen kom hunden just ut ur bilen eller skulle in i bilen när jag kom runt kurvan. Sen verkade ägaren själv ganska chockad över händelsen då han inte sa ett ord, vilket får mig att tro att detta är nåt hunden normalt inte gör.

[Hilo]
0

_Ska inte säga något om ägaren, även om jag vill.
_
Nåväl.
De flesta hundar svarar emot när de blir anfallna.
I vissa fall kan man ha en så självsäker hund att de själva avbryter attacken från den andra hunden.

Jag tror bara det var ett svar på tal från din hund.
Tänk på att om hunden vart chockad så kan det komma lite i efterhand så håll lite koll på honom i ett par dagar så han inte förändras.

Rafflan
0

#1 jepp, den stora hundan har blivit anfallen såhär förr men aldrig regerat med att gå tillbaka eller skälla eller morra så därför jag undrade lite, men men, tiden får utvisa ;)

det läskiga e ju vilken chock man själv är i, man tänker ju reflex mässigt och agerar där efter.

[Hilo]
0

#2 Ja absolut. Själv sparkat bort en hund från en annan hund jag jobbade med. Man gör vad man gör för att förhindra att de har ihjäl varandra.

Rafflan
0

#3 precis, sen vill jag inte att man dömer ägaren då man inte vet vad som ligger bakom detta, hunden själv kanske var värdens snällaste men sen för 2 dagar sen blev den själv anfallen och ja, men vet ju aldrig. Därför e jag lite emot att döma folk man inte vet nåt om ;)

tsset
0

Näe, jag tänker inte heller säga något ont mot ägaren, då han faktiskt sprang efter sin hund hela vägen fram (tog bra mycket mer ansvar är andra ägare!) och enligt dina ord verkar han ha förstått att något dåligt hänt. Och nu vet han vad han har att jobba med!

Jag håller med om att din hund nog tog ställning så att säga, och jag tycker du gjorde helt rätt som tog tag i BÅDE den andra hunden OCH din egna! Jag gör på liknande sätt, kommer det en främmande hund mot mina så håller jag dem ifrån varandra, men ser till att hålla fast den främmande. En baktanke är att ägaren då MÅSTE komma fram till mig och hämta sin hund, vilket tar hårdare på den ägaren än om hunden skrämts tillbaka av mig. Om min hund blivit skadad kan jag också ta uppgifter på personen och lättare genomföra en anmälan osv.

Rafflan
0

Fick nu uppgifter om att denna hunden "inte ska vara helt okey", jag inte vad det är men dne verkade iaf inte ogilla människor, så troligen gillar den inte andra hundar/hanhundar

[Hilo]
0

#6 Kul hund. Man undrar ju vad som hänt hunden..
Dåliga upplevelser eller lat ägare. Hoppas det inte händer igen och bra att du lyckades hålla huvudet på skaft.

Rafflan
0

#7 Ja nåt måste ha hänt, ägaren verkar ju helt normal.

Den bor på samma gata som oss, så får väl vara beredd ifall den skulle komma någon mer gång. Då släpper jag mina och tar den ist.

[Hilo]
0

#8 Jo, men det kan ju vara så att ägaren inte har en susning om hunduppfostran och bara inte medvetet fått hunden så. Men men.
Jag har lärt mig lyssna med ett halvt öra på sånt snack ändå.

Ta bara grannhunden.
Som jag fått höra vart aggressiv och hatar alla hundar.
Ja, inte sjutton var det så eller.
Min lilla tik på 4 kilo sa åt honom en gång, sen var det bra.
Gick ju lika bra att gosa och leka med mig tyckte han.
Den hunden är en labradorhane.

Rafflan
0

#9 jo, kände en människor och hund ilsken rottis, med rätt ägare så fick hon plötsligt en "hjärna", nu är hon snäll, trevlig och lugn, jätte gosig och gillar att busa. Dock har ägaren en lång bitt kvar till en "normal" hund, men den "hopplösa" och "farliga" hunden kan nu ligga i knä å gosa med mig. Inte alls farlig bara rätt ägare tar kontrollen.

Allt handlar ju om ägaren och hundens personlighet.

Karizma
0

jag tycker det är himmla trist att detta ska hända och är nu hunden inte helt OK mot andra hundar vet ju ägaren om detta då bör dom ha mera koll på den o träna den mer bästa träffa en psykolog. Jag har råkat ut för att en tik gick till anfall o det är mer vanligt att galna hanar gör detta men nu var det tik o vi har med en tik. Denna är en stor new founland inte så rar vid barn o andra hundar den slet av kopplet o hoppa över staketet. Att din hund vände om tror jag lite att den tuffat till sig lite och att den säkert ville skydda dig o sig sjävl?

[Hilo]
0

#10 Jo, fast den här hunden har haft samma ägare från 8 veckor till nu, 6 år. Det är bara vad folk fått för sig när han skäller..

Rafflan
0

#11 jo, när jag fick vete det fatta jag inte att dom hade den kopplad. Den hunden som blev anfallen har blivit anfallen för, kommer ihåg 4 gånger såhär på rak arm, han är nu 10 år ;)

Ja, kan säkert vart så också ;)

mitabella
0

Jag har pepparsprej i fickan.. för att rädda mina om dom blir angripna.. men det är ju sista utvägen jag tar till