Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1732 ggr
Royalz
0

Kan man gå 3,5km..

Kan man gå 3,5 km med en valp på snart 6 månader? Eller är det för långt? Brukar inte gå så långt annars, utan bara runt kvarteret som tar 10min. Annars springer han fritt hemma.

Behöver svar rätt fort :)

TheWildRose
0

Ja det kan du. Men skulle nog stanna och pausa ibland, för hundens skull. Och att ni går en takt som valpen orkar med.. :)

Trollhassel
0

Jag gick långa mysiga prommenader i skogen med Prillan när hon var yngre. Plockade svamp, bär och bara njöt. Det gick kanonbra. Så länge valpen ser glad och muner ut så är det inget fel att gå långt. Skriver som #1 att man gå pausa om valpen blir trött. Ta med dig gott hundgodis och vatten om valpen skulle bli törstig eller sugen på något gott. När jag gick långt brukade jag bära Prillan ibland för att hon inte skulle bli för trött, men det ville hon faktiskt inte. Hon ville gå själv.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

Royalz
0

Ska ev börja skolan nu till vårterminen.

Kan man gå 3,5km med hunden då varje morgon? Han kommer vara 7 månader precis när skolan börjar.

Kommer kanske inte bli exakt varje dag utan kanske varranan dag.

Håller på för fullt med ensamträningen men tror inte han kommer kunna vara själv 5timmar redan i januari, så han får bara på pappas jobb som ligger precis brevid skolan.

liee
0

Det tycker jag du kan göra, var vaksam över han efteråt bara så han inte blir slapp i benen eller för trött. . . och vara noga med att få hunden att slappna av efteråt och vila sig. . .

Royalz
0

Det tar kanske 50min att gå den sträckan om man går normalt och hunden får lukta lite här och var.

Eriiccaa
0

Du kan gå den promenaden.

Min 6 månaders valp hänger mer än gärna med på 2 timmars promenad. Men nu är det en hund som inte har höftledsfel inom rasen samt en vallhund och behöver aktivering.

Royalz
0

Okej :)

Det kommer nog bli varranan dag, alltså kanske 2-3ggr i veckan. Så det borde gå, det märks väll annars.