Hundar iFokus

Hundar

Etikettlydnad
Läst 2055 ggr
[SarahOhrn]
0

Behöver tips!

Egentligen flera oilka saker jag behöver hjälp med men främst lydnad. Jag har gått valpkurs men det funkar inte riktigt som det ska ändå. Våran valp är väldigt, väldigt glad i andra hundar, människor också för den delen mne det går bra ibland, han går inte fram till människor på samma sätt nu fast sitter nån hukad nånstans eller pratar o han tror det är till honom flyger han dit. Som tur är har han ju koppel! Men hundar, shit alltså! Jag blir så ledsen ibland för jag orkar inte. Ser han en hund, vissa dagar kan det gå okej men annars bara flyger han dit så han nästan knäcker sönder min arm, hänt ett antal gånger och dessutom drar han och sliter och VÄGRAR lyssna eller vända sig till mig även om jag har godis o allt för tat göra mig själv roligare…. Och det ger inga framsteg alls! Fruktansvärt jobbigt.. Dock när han va lös en gång och sprang iväg mot en hund och jag blev sådär panikrädd o bara "NEJ, SAMMY!!" då vända han och kom tillbaka så jag vet ju att han lyssnar när de krisar men man vill ju kunna gå med honom i koppel utan att slita sönder sig!

Och sen är han även som så att ibland när man är ute och går så drar han, bara drar och drar och andra stunder går han jättefint. Men när han drar så, jag stannar, går, stannar, går, stannar, går men tillslut har jag varkne ork eller tid att hålla på så i 100000 år. Jag vet att man behöver tålamod men finns dt några andra "trix"?

Och det sista, han blir sååå fruktansvärt glad när han träffar folk eller hundar. Så för det första kan han inte hålla igen, han är lite bättre på det nu men läcker fortfarande en del, jobbigt när man kommer hem till folk.. Hoppas det går över bara! :/ Men, jag vill inte ha en hund som springer fram till folk, hoppar och är helt galen. Sitter folk i soffan kan han få ryck o springa ett "ärevarv", upp på soffan, över alla och ner och ja, han är HELT galen när det är människor eller hundar.. Det gör ju rätt ont när han flyger på folk ändå, speciellt gamla. Får extra ångest nu inför jul hemma hos familjen och gamla släktingar som inte vill ha hoppande hundar osv. Och tro mig, jag har nött detta med att inte hoppa! Men vill att han ska kunna hälsa lugnt och sen komma med mig när jag säger så. Han blir så glad o tokig alltså så det går inte att beskriva när nån hälsar på honom! Ska slickas i ansiktet osv.

Sen är han även upp på bordet och tar mat om man lämnar han 2 sekunder och är upp o tar saker på byrån, idag hade han ätit ett lypsyl när vi va borta 20 min. Som låg på en hög byrå. Han får dessutom aldrig mat vid bordet så fattar inte att han inte ger sig nån gång o förstår att "jga får ju inget ändå" så han inte behöver sitta där o tigga o ta mat o saker från bordet…

Ja, han är ju en valp men vill få bukt med det, käänner folk med valpar som inte alls är såhär JOBBIGA !! (ursäkta, han är underbar men ibland ledsnar jag.. speciellt när hna äter upp vår lägenhet också).

Det är en golden/border collie hane på 6.5 månad..

tsset
0

Vissa valpar blir jobbigare än andra, men jag ser det som ettt stort plus att du delar med dig av problemen och letar hjälp och alltså är villig att ta tag i det!

Att han vill fram till andra hundar och människor och inte lyssnar på dig, fast du gör dig rolig och har godis

Har han redan hunnit komma i det där läget att "jag ska dit" och "stängt av" allt annat så är det i min mening försent att göra någonting åt det. Det är sällan man får i genom sitt godismutande om hunden redan låst sig. Det du kan göra är att antingen försöka bryta, du har försökt med godis och sånt men som du märkt så funkar det inte. Det kan tom bli så att ditt försök att bryta med att prata till dig kontakten kan uppfattas som triggande, inget jag tror sett från det du skrev, men så har jag inte sett er heller. Det går också att bryta med ryck i örat, släng i mark och allt möjligt folk håller på med, men det är inget jag rekommenderar eller skulle göra.

I stället kan du när han redan låst sig vänta ut honom. Stå helt stilla och tyst tills han tar kontakt med dig/släpper det han låst sig på. Låt det ta tid, låt honom skälla sig blå och krypa ur skinnet. Det är ett beteende du inte accepterar och han får inget av dig(utom total ignorans) förrän han varvat ner. Och när han blivit så lugn du vill ha honom så massor av lugnt beröm. Ev. använd den andra hunden/människan till att belöna, genom att gå närmare. (Dock föredrar jag att inte belöna med en annan hund då jag inte vill ha min hund att vilja hälsa på andra hundar hela tiden utan hellre att han ser en annan hund och direkt vill leka med mig).

Den andra delen är att träna honom till rätt beteende innan han hinner låsa sig. Det genom att göra det du försökt med, godis eller lek eller annat roligt. Har han inte hunnit låsa sig är det större chans att han uppfattar det du gör, och synen av människan eller hunden blir positiv och något som innebär kul hos dig.

Den sista delen är det här med passivitet. Åk och sätt dig med honom på stan och gör ingenting. Målet är att han ska vara så lugn som du vill ha honom. Detta gör att han inte alltid förväntar sig att något ska hända, bara för att det är andra hundar eller massa människor. När han varit lugn kan en bra belöning för arbetskrävande hundar vara lite lugnt arbete,andra nöjer sig med lite godis och kel.

Att han drar och drar och drar.

Tyvärr måste jag nog säga att tålamod är det enda som funkar. Har man inte tålamodet är det svårt att vara konsekvent och det behöver man vara för att få lyckade och hållbara resultat.

Frågan här är väl om han bara drar, eller om han är i sin egna värld dessutom? Drar han bara behöver han lära sig att blir kopplet sträckt så kommer vi ingenstans, men om han inte har någon anledning att följa dig så kommer han fortsätta dra då han bestämmer vägen.

Jag hade börjat med att stanna till så fort han drar, och sedan ge en massa skoj så fort han släpper. Så länge han sedan går som han ska så kan det ramla lite godis på marken, matte kan börja leka, matte kan byta riktning och hitta något på marken osv osv. Att följa matte och vara uppmärksam på henne ska man tjäna på!

Det är det som funkar bäst, något annat trick finns inte i min mening. Konsekvens, ignorans och belöning.

Att han blir överlycklig när han träffar hundar och människor

Även här kan det behövas dras ner på det "helt galet roliga och underbara och kalaskula" med att träffa människor, och göra om det till något som "bara är där". Att dels passivitetsträna på olika platser som jag nämnde längre upp kommer ju dra ner denna galenskap, eller iaf lugna hunden ;)

Du vill att hunden ska hälsa lugnt och sedan komma till dig. Bäst är att träna med någon som har orken till det, låta dem komma in och ge dem instruktioner om att inte bry sig om hhunden alls. Nu antar jag att folk gärna pratar med honom och klappar på honom när han är uppe i soffan och kör ett ärevarv? Det ger honom uppmärksamhet och han kommer då göra det igen.

Inte ge hunden massa uppmärksamhet, och när han beter sig rätt så låt folk hälsa lugnt. Så fort han tar i för mycket och varvar upp så ignorans igen.

Han kommer troligen per automatik komma till dig när du ropar sen om han inte får så mycket uppmärksamhet av de övriga, du har ju troligen något roligare på g då du ropar.

Långt blev det, men något kanske du får ut av det. Tänk också på att du har en blandning av troligen två väldigt aktiva raser och att aktivitetsbehoven inte behöver komma från far och mor utan kan komma från äldre generationer. Han kan behöva svårare aktivitet men också mer av träningen i att vara lugn. Vill man bara göra något hela tiden är det svårt att sitta still och göra inget.

[SarahOhrn]
0

Ja, han skäller dock inte, vilket är skönt för mig men han är ju jobbig på andra sätt! Genom o bara bli sån.. Dock, om jag kortar kopplet rejält om jag ser hunden i tid håller han sig aningen lugnare, han kollar ändå o vänder sig om man oftast drar han inte på samma sätt men det är inte alltid jag hinner se hunden inann han ser! :) Ska testa det där med att bara stå still och ignorera… Jag brukar ge honom en godis om han sätter sig ner och kollar på mig! Han är duktig på att sätta sig efteråt dock när hunden gått iväg en bit… Han lugnar sig snabbt.. Likaså ibland när han har en bra dag (för mig) kan han ändå lyssna när jag säger sitt och sitta still och titta på hunden bara… Deet är ju i alla fall mer önskvärt än slit o dra o flås!

Tilläggas ska att vi bor mitt i stan och kommer ut i stort sett på gågatan varje gång vi går ut.. Så det är MYCKET folk o hundar, JÄMT!

När han drar så, och jag stannar, stannar han dock och sätter sig också, oftast. Så sitter han där och så fort jag börjar gå drar han igen.. Men det är ju inte alltid han drar, ibland är han jätteduktig och går löst i kopplet. Innan har jag även kört med att jag gömt mig när han vart lös i skogen så han sett att han KAN tappa bort mig men detta bryr han sig inte om om han är i kopple, då vet han ju att jag är där så länge det är sträckt! :P

Tack för tipsen, ska tänka på detta! :) Jo, han har ju två väldigt aktiva raser i sig, och är hetsig och glupsk som en golden, springer runt som en border collie med nosen i backen och jagar i hasorna när han busar… Och som sagt väldigt aktiv och väldigt GLAD som golden ofta är! Även andra raser såklart men träffar många golden som är precis såhär…

liee
0

Tycker det låter lite som han behöver mer stimulering, bordercollis behöver mkt hjärnverksamhet och golden behöver långa promenader, pröva med tanke lekar, finns bra böcker i bokaffärerna om små roliga trix man kan lära hundar i den åldern, glöm inte avslappningsövningar efteråt bara. . .

Är svårt att fostra en hund som har för mkt tankar eller spring i benen. . .

monicany
0

Hur gammal är han? Är det så att du kan cyckla med honnom? Jag tränar igenomsntt 2h huvudträning + promenerar ca 4h sammanlagt under en dag. prova med att köra kontakt övningar innomhus , söka godis, lära sig att öppna tex burkar med godis, aktivitets pussel mm

Var bor du?

monicany
0

Sorry såg att han inte va så gammal så man kan cyckla ännuSkäms men de andra övningarn som man kan göra innomhus kan man börja med ganska tidigt. när ni möter anndra så låt inte honnom hälsa utan gå vidare, fins även gå fot selar som kan hjälpa men du kan också annlita någon privattränare som kan hjälpa.

Eriiccaa
0

5# Dun menar väl Gå fint selar ? (:

Karizma
0

5, är det dom selarna som nyper under frambenen? nja jag tycker inte man ska välja såna. Det är bättre jobba mer på kontaktövningar. Sen bör han få lite hjärnjumpa i lekväg.

[SarahOhrn]
0

#3 Jo, jag vet detta.. Ska kolla lite på det o lära mig lite övningar jag kan göra med honom. Tänkt köpa ett sånt aktiveringsspel också som vi kan spela, där man ska gömma godis under koppar han måste lyfta för att få den och sen kan man utveckla de svårare o svårare..

#4 Han är 6 månader, så egentligen skah an inte gå ALLTFÖR långa promenader än heller, eftersom det är golden också som har mkt höftproblem. Så nu medans han växer är jga ju rådd att inte gå flera timmar med honom.. Han klarar nog 40 min eller nåt sånt.. Han blir trött rätt snabbt ändå, fysiskt. Men det är väl hjärnan som måste stimuleras än mer.. 4 timmar skulle jag ändå inte hinna gå med honom varje dag och det är definitivt för tidigt för så långa promenader men ska bli bättre på att gå en timme eller så… Just nu blir det väl en timme om dan inkl rastningarna..

Tyvärr kan jag inte cykla med honom än, känner jag. Han är alldeles för mkt att han flyger iväg mot andra hundar o sånt, då lär jag ligga på marken rätt snart.. Han är jättebra på kontakt annars inne och sina bra dagar, på valpkursen va han jätteduktig. Vet han att jag har godis är det väldigt lätt, då går han bredvid och kollar mi i ögonen för han vet att han får bara en godis om han tittar på mig i ögonen. Och likaså om jag ska ge honom en godis inne, håller jag den mellan två fingrar bara framför honom, och så börjar han gnaga lite och sen kommer han på "just det" och vänder sig mot mig, tittar mig i ögonen o vet att han får godisen då! Haha. Det är väl den kontaktövning vi kört lite.. Sen får han även söka godis en hel del och ha godis under såna rostfria måll han ska lyfta på för o få tag på godiset, osv. Knyter in aktivitetsbollen med godis i, i en handduk han får öppna osv. När han får ben o allt så knyter vi ofta in det så han får jobba för att få ut den. Lägger in godis i toarullar, fast dom äter han upp så numera är det oftast burkar…

Jag bor i Alingsås..

tsset
0

Tid är inte så viktigt, tänk kvalité istället :) 40 min promenader kan vara extremt uttröttande för en valp, som ska upptäcka världen, fundera ut om det ni möter är farligt eller inte, notera nya dofter och försöka läsa av dem, hitta något som rör sig snabbt över marken och prasslar…Det är kvalité och bra träning. Än behöver du inte tänka motion, det finns inte mycket muskler att bygga och fet(i skadlig form) antar jag att han inte är :)

[SarahOhrn]
0

#9 Nä, han är inte fet och ja, jag vill ju inte ta ut för hårt på honom än när han är så liten. Ännu bättre med lite hjärngympa för honom i så fall.. Han får promenera så han får röra sig men det viktigaste för mig är nog o lära mig övningar för han ska få tänka, tänka, tänka! :)