Kammar & Borstar
Vad har ni för kammar och borstar till era långhåriga hundar som ni tycker är suveräna? visa bild på dem.
Samma fråga till er som har pudel vad använder ni till dem? visa bild och låt det framgå i inlägget det är till pudel.
Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.
I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.
Smile to the world, than the world smiles to you

Ska försöka skriva lite om vad jag använder till min OES. :)

Pudelkammen är oumbärlig till min OES tjocka päls. Hade jag bara fått välja ett redskap till pälsvården hade det blivit pudelkammen!

En vanlig stålpiggskarda måste man ju också ha! Jag har själv två stycken med trähandtag. Ska dock användas mycket sparsamt om man ska spara underull. Mig passar den perfekt eftersom jag tunnar ut Muffes päls så mycket som möjligt för att den ska bli lättare att sköta.

Stålpiggsborste utan knoppar längst ut, med icke fjädrande/lätt fjädrande botten.

De flesta som har långhåriga hundar älskar Mason & pearson-borstarna. Tyvärr äger jag inte någon själv, men till nästa OES blir det till att investera i en. De kostar ju en del.. en 7-800:-, men de ska tydligen hålla längre än själva hunden. :)
Sedan har jag stålkammar i olika grovlek, jättebra att reda ut en ihoptufsad päls med. Använder dem också till att kamma öron/huvud och även tassarna innan jag klipper dem runda.
Hoppas detta hjälpt lite, det är ju väldigt olika vad man använder för redskap beroende på vilken typ av päls hunden har, men detta är vad jag har i min "pälsvårdskorg". :)

jag har ungefär samma som "bejtedejte" och tycker att de är bra, borstar min pudelflicka varannan till varje dag. Mest med kardan. sen kamamr jag även med stålkam. Är förisktig och noggran, min tjej tycker att det är skönt..riktigt myser.. har inte dom understa mason & perarson.borstarna, klarar mig bra utan dom.

Samma här - ungefär som bejtedejte, Mason Pearson är överlägsen (har 2 en stor o en liten) och sen en stålpiggborste utan knoppar …. jag föredrar dock den som är oval o liste större än den som är på bilden i hennes inlägg.
Dock ALDRIG karda …..

Kardan är ju ingenting man använder till en utställningspäls, utan mest bara för att tunna ut pälsen till vardagsskötsel. Jag tycker den är superb att använda i kombination med pudelkammen om pälsen "tufsat" ihop sig, så drar jag i pälsen med bara yttersta "piggen" på kammen så att underullen som tufsat sig dras loss. Kardan tar sedan bort alla "småtovorna" som lossnat. Eftersom jag inte tycker det är lönt att hålla min kille speciellt "snygg", utan bara är ute efter att hålla honom tovfri så passar kardan perfekt. :)