UVI
Hejsan! Har varit hos veterinären med min lilla tjej idag och det visade sig att hon har urinvägsinfektion. Finns det något jag kan ge henne förutom pencilin? vad ska jag tänka på? finns det något sätt att förebygga det på i framtiden?
C-vitamin.
Tablettform, finns hos apoteket.
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
#1 Tack för ditt svar.
I torsdags upptäckte jag att min lilla tjej hade lite blod på "konen" i underlivet och hastade därför iväg till vet. som sa att hon har UVi men nu upptäckte jag att hon hade blod där idag också. Kan det vara löp? hon har bott hos mig ca 2 månader och förra ägaren sa att hon skulle löpa i februari. Men jag undrar nu om det kan ha blivit rubbat på grund av flytten hit? Vad tror ni? hon har haft lite lite mjölk i juvret ett tag, kan det bli så innan löp? Hon är svullen där bak. Ringde vet idag igen och han sa att jag skulle fortsätta med penicilinet och gå till vet igen om det inte hjälper.
#2 Det låter som löp…
Tror mer och mer på att det är löp. Har hittat lite blodfläckar på golvet och i sängen nu. Först trodde jag att det kom lite blod efter att hon kissat men nu har vi varit inne några timmar och det kom lite blod nu också. Hon slikcar sig mycket i det området nu också.
#4 Det är nog allra säkrast löp!
Kolla hur hon blir om några dagar.
Viker undan svansen m.m…
#5 Jag blir mer och mer säker jag också.. Ska kolla om några dagar.
Behöver jag vara orolig över att hon löper ca 2 månader för tidigt? Eller kan det bli så ibland? kanske på grund av omplaceringen?
#6 Av den anledningen - vet inte.
Är inte så inne på tikar och deras eventuella rubbningar faktiskt..
Men det är ju som med oss, ibland kan det ju hoppa lite.. Så
Men tog veterinären inget prov för att säkerställa UVI?
#8 han tog urinprov och det sa att det var blod i urinen. Men det bode det väl bli om hon löper också?
UVI och löp hänger ofta ihop.
Det är ganska vanligt att hundar får UVI vid löp faktiskt..

#6 Löpen kan vara oregelbundna ibland. Sting gick över 3 månader, så jag började fundera på om hon haft ett sk "tyst löp", men nej då. Hon började bara löpa senare än planerat. Andra är riktigt duktiga på att hålla det jämnt mellan gångerna. Känner en som har en tik som började löpa 2a gången redan 4mån efter första gången.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

#10# Tvärtom! Det går över vid löp. Min schäfertik fick urinvägsinfektion vid 3 månaders ålder och vi fick ge henne medicin hela tiden i väntan på att hon skulle löpa. Och efter löpet försvann det. Hon hade alltså urinvägsinfektion i 9 månader.

#13# Jag tror nog att jag t o m berättat om min tik här som fick det förra sommaren.
Veterinären sa att det är vanligt att det går bort vid första löpet.
#14 Jag lyssnar aldrig på vet. jag inte vet något om, så det säger mig inget. Det finns så mycket skitveterinäter 
Vid första löpet kanske, men nu talade jag om löp i allmänhet.
Får upp en del diskussioner om folk som upplever att deras tikar får UVI i sambandet med löpet.
Säger inte att du har fel, missförstå mig inte, säger bara att det är inte tvärtom.. Uppenbarligen, eftersom många har upplevt exakt det.
Har någon av era tikar här inne haft mjölk i juvret under löp?

#15# Ja, det var ju inte bara en veterinär jag träffade på Strömsholm varje månad i 9 månader. Jag vågar nog påstå att du har fel där iaf. :) Det var väldigt vanligt att det försvann vid löpet sa alla. Sedan om det var andra eller tredje gången vet jag inte. För oss var det ju första löpet vi väntade på eftersom hon var valp när det satte igång. :) Sedan vad du tycker om veterinärer är ju helt ointressant. Men det är väl därför som du inte vågar lita på vad dom säger. Jag är iaf glad att dom hjälpte min tik att bli bra.

#16 Ja, Sting hade. Eller inte under löpet, men efter. När hon var skendräktig.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#18 Ja okej för Meja har haft lite mjölk i juvret ett tag nu så jag trodde att hon "skenvalpat" men nu så tror jag att hon löper. Jag får inte riktigt ihop det här.
Angående UVI och löp så har jag också hört att tikar har lättare att få UVI under löp men det kan säkert hjälpa till att få ut de onda bakterierna också. Kroppar är underliga och unika.
#17 Jag litar på min veterinär, samt två andra, det har inget med det att göra. Vet bara att man inte alltid ska lyssna på vad en vet. säger för alla är inte bra.
Nåja, nog om det.
Jag läser bara vad andra har upplevt, så alltså finns det två sidor. Inte mer med det. Som sagt, säger inte att du har fel, utan säger att uppenbarligen har folk upplevt UVI i samband med löp, så därför skrev jag det. Hade jag inte hört något, hade jag låtit bli. Punkt slut
#19 Ja, det finns ju två sidor av allt, hehe. Men då har du också hört det..
#16 Yepp, en tik jag hade innan fick mjölk, men klarade sig från mjölkstockning..

Eftersom det "bråkats" en del om löp och UVI, så kan jag själv berätta att jag haft en tik, dobermann, som ALLTID fick UVI i samband med löp.
Slog aldrig fel, så tillslut fick hon kastreras..
Även tiken pappa har nu får UVI under löp, inte alltid, men det händer.
Mycket jobbigt..
Så nog är det som Jovich säger, att det kan nog både hjälpa och skälpa.
Så helt tvärtom är det inte, för oavsett vad veterinärer säger så upplevs ju motsattsen ändå..
**
Jovich**
Jag har haft tikar med mjölk under löp.
Sen vidare till skendräktighet..

Det bråkas inte om något här. Utan jag berättar vad kanske 5-6 veterinärer sagt på Strömsholm.
Om en tik får det under löp så kan det kanske bero på att den blivit "betäckt" av en hanne under tiden den löpt. För då kan det ju verkligen komma bakterier.
Min schäfer har nu löpt 2 ggr och inte fått det tillbaka. Så för min del så stämmer det ju iaf. Och dom om några borde nog veta om det är vanligt att få bort det vid löpet. Dom kanske träffar 100 hundar som har det per vecka, inte vet jag. Så jag förlitar mig nog på dom utbilade på strömsholm i jämförelse med 2-3 stycken som bara "hört" eller upplevt själva med sin egna hund att så inte är fallet. Nog om detta nu.
#23 Mailade LinnSam och det där och hennes tikar har inte blivit parade eller annat. Vi pratade en del om det och hon är inte den enda som upplevt det
Vi påstår inte heller att du har fel, men det är tydligen inte "tvärtom".
Jag sa ju inte säkert att jag läst det, kan ju ha vart i en orelaterad tråd..
Nåja.
Nu kan vi släppa det. 
Vi har upplevt olika saker, vi kommer knappast längre i den där diskussionen.

#25# Jag har redan "släppt "det. Eftersom jag fortfarande förlitar mig mer på utbildade veterinärer. Som jag redan skrivit.
Sedan är det upp till var och en att tro eller inte.

#26 Det handlar inte om att tro, det är enbart egna erfarenheter och andras. Så det har inget med vad man tror eller inte att göra alls, så varför du drar upp det är irrelevant.

Nej tror gör man i kyrkan.
Men jag uppfattar det som ni båda "tror" (du får gärna skriva vad jag ska skriva för annat ord) ni har rätt för att era hundar eller era kompisars hundar blev sjuka vid löpet. Det är ju det ni skriver. Medans jag berättar vad utbildade veterinärer vet eftersom dom jobbar med det dagligen. Men skit samma. Ni får tro/veta/uppfatta eller vad ni kallar det för vad ni vill. Detta börjar bli lite larvigt nu tycker jag faktist.
Och så menade jag i min sista mening att ni får tro på mig eller det ni hört om ni vill. Så du kanske kan tala om vad jag ska skriva för ord i stället för tro?
#28 Egna erfarenheter och läst i andra forum kanske är ett passade begrepp?
-svarade bara eftersom du frågade så snällt.
Hupp, hupp, nu ska vi vara snälla mot varandra. Snart kommer ju tomten 
Gejsa, vi "gamlingar" minns nog alla din tikvalp och alla bekymmer med henne i början. Samt hur vi alla väntade på löpet och höll tummarna. Vad skönt att höra att det är bättre nu!!
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#30 Hihi, behöver inte vara snäll. Firar ingen jul 

#29# Ja, det är ju just det jag opponerade mig mot. Tycker du att egna erfarenheter är större än på veterinärer som jobbar med det dagligen. En eller två hundar handlar det om då kanske när du pratar om egna erfarenheter? Mot kanske 100 i veckan på det största djursjukhuset som finns i Sverige.
Visst att det finns undantag det finns det alltid. Så din hund kanske var ett undantag. Man vet ju aldrig. :)
Länka gärna till dessa andra forum. Eftersom jag själv inte läst det så vore det intressant att göra det.
Gejsa
Kan det inte ha varit så att det var just så med din tik? Är ju inte samma med alla tikar.
#32 Hade vi inte släppt det där?
Nåja
-Jag har aldrig haft en tik med UVI - om du läst vad jag har skrivit.
Orkar inte länka allt, så gjorde en googlesökning så får du pilla med det där själv…
Finns även en iFokuslänk med..

#33# Tror inte det. Då skulle ju inte alla veterinärer säga att det är vanligt att det går bort vid löpet. :)
#34# Jag har ju svarat eftersom ni har skrivit till mig. Men jag lägger av nu. Orkar inte tjaffsa om detta. Huvudsaken är ju att hunden blir frisk.

#30# Såg inte att du skrivit. Var tvungen att gå in på din sida. För du hade ju bytit namn. :)
Ja, man har inte varit här på nästan 9 månader nu. Och det är som vanligt här ser jag.
orka inte läsa alla inlägg :P Men flytt o löp det tror jag på nu ska hon visa sig i nya trakter att hon finns själv så sköt våran til på sitt löp i 2 mån. Vissa hundar löper fler gg än 2 gg per år ingen fara skulle jag säga ang löpa 2 mån förtidigt.
#22 #37 Tack för era svar angående Mejas löp.