HD C
Har nu kommit i kontkt med en sprallig livlig hund (schäfer) med C på höfterna, någon som har tips och erfarenhet om hur mycket kan man göra med hunden, vad ska man tänka på? hunden är snart 2 år. . . Tackar för tips. . .

Man ska kunna göra det allra mesta med en hund med c-höfter, bara man ser till att bygga upp muskulaturen på rätt sätt så att hunden håller för alla aktiviteter.
Man kanska bör undvika sånt som tex agility, men det mest i övrigt bör gå bra.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Ok, för hunden är så aktiv i sig och har lite speciella beteenden så fysisk uttröttning underlättar kontakten och arbetandet med hunden. Så då kan man ta med den på joggingturer och ha den springande lös =) skönt att höra, tack !
Ja agility kanske är lite mkt snabba vändningar och upp och ner det har du rätt i det ska vi undvika. . .
Jag har jobbat med en hund med E-höfter.
Hon sprang bra lös och hängde gärna på ut i skogen och kuta runt.
Det var lite streching och massage, vila och så efteråt.
Annars ska man ju tänka på att kanske hoppa över aktiviteter som WP, och som AnneN säger, agility.
Prata med en erfaren människa, som kan visa dig hur du ska bygga upp hunden på bästa sätt. Vilka övningar, och hur ofta m.m. 

Oj med E-höfter och det gick bra. . . Jag har tidigare inte stött på detta så det kom som en liten chock =) sett mkt och jobbat med många olika hundar men aldrig detta. . .
Ja planen är att jag ska gå en massagekurs så fort pengarna dyker upp som en skänk från ovan, så man kan göra den delen själv, som sagt en speciell hund så vill inte lämna över till mer människor än jag måste. . .
Ja det där med att bygga upp musklerna rätt det ska jag forska lite i för där har ni rätt att det måste vara viktig del. . .
WP va lite synd att vi fick backa från nu tror hunden hade mått bra av det, men vi får komma på nått annat =) finns ju tusen saker. . .
Tack

Har själv haft en labbehane (egentligen farsans men han bodde hos mig några år) som hade HD grad 1 (samma som C) och han gick på en del jaktprov, praktisk jakt (sjöfågel) och som eftersökshund vid älgjakt utan några problem.
Han älskade låånga promenader och sprang ofta lös då vi gick mest i skogen.
Mamma har haft en labbetik med HD grad 2 (samma som D om jag minns rätt) och hon gick på en del jaktprov och blev dessutom svensk, norsk & internationell utställningschampion.
Dessa 2 exemplar visar att även hundar med fel på höfterna kan vara aktiva och ha ett bra liv
Bara man ser till att de får bygga muskler på rätt sätt så att muskulaturen hjälper till att göra höfterna stadiga och hållbara.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Simning är en bra träning då de e en skonsam träning

Lättare drag bygger bra muskler. Min förra golden hade 1:a och 2:a på sina höfter, ska väl motsvara C och D, och hon fick dra med huskyna framför släden, till hennes armbågars pålagringar sa i från, och nu i efterhand förstår vi även att det var cancern, som tröttade ut henne.
Hon hängde med på milslånga turer, men bra före och hårda spår behövde hon inte åka i släden alls.
Att springa lös i terräng, gå i sand och grunt vatten samt högt gräs bygger oxå bra muskler.
Det gäller bara att bygga upp lagom, så att du inte tar i för mycket på en gång, om det är en ovan omusklad hund.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter