Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 1685 ggr
sokka
0

tänkvärd Länk

sokka
0

.

FiaLi
0

Jag vågar inte kolla på youtubeklipp utan att veta vad det handlar om ifall det är någonting jättesorgligt, för sånt klarar jag inte. :P

Vad är det?

[Hilo]
0

#2 Det är mest bilder från en vet.klinik där de visar när de tar bort hundar och katter.
En del bilder är ifrån hundstall och dylikt..

Dock framgår det aldrig om varför hundarna togs bort, så jag har ingen åsikt om det. Just de hundarna från bilderna kan mycket väl ha vart sjuka.. Det står varken eller.

FiaLi
0

Jaha, sånt kan jag inte se då blir det översvämning här, haha. :P

[Hilo]
0

#4 Hehe det förstår jag.

Jag hade inga problem med det, för som jag sa så framgår det aldrig av vilken anledning de avlivades..
Kanske låter lite kallt, men var de sjuka eller så, så anser jag att det är rätt..

Filmen handlar i stort sätt om att för många djur avlivas varje år.
Vissa bilder såg ju lite taskiga ut, på ett hundstall.
Men de andra var som de flesta stall ser ut i staterna. Alltså levandsvänliga..
Vet.kliniken var ju en riktig klinik och djurens togs ju bort med sprutorna och det.. Inga konstigheter.

Men som sagt, om varför djuren avlivades stod inget om..

Nikkis
0

Helt ärlgit så förstod jag inte riktigt din tanke med den här tråden och filmen som ska vara "tänkvärd" ?

Precis som Hilo skriver så verkar det vara hundar/katter i djurstallar, i helt OK miljöer. Dom avlivas på humana vis och ska sedan kremeras…

Vad är tanken liksom? Att vi ska rädda alla dessa hundar och katter?

Sen kan jag tycka att du borde ha varnat innan om vad filmen handlar om.. Kan vara rätt magstarkt innehåll för vissa.

sokka
0

?

[Hilo]
0

#7 Vad menar du med det?

Trollhassel
0

Jag tror att klippet visade att många friska djur tvingas avlivas när de hamnat på hundstall. De blir sällan omplacerade och då är det ju avlivning som gäller.  Det man kan göra är ju att köpa hund från hundstall om man väl ska köpa hund, annars så är det volontärarbete eller göra reklam som vanliga människor kan göra åt problemet. Tragiskt men sant, svårt att göra något åt att friska djur avlivas.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

[Hilo]
0

#9 Jo, men där var även ett klipp med en ledsen matte som tog bort sin hund.. Hela filmen var lite diffus, även om budkskapet är tydligt, men själva bilderna i filmen passade inte riktigt in..Glad

Trollhassel
0

#10 Håller med dig om det. Lite rörigt i temat. Det är inte fel att ta bort ett djur, det är däremot trist att så många friska djur behöver tas bort. Det finns för mycket hundar i världen…eller för få hundmänniskor.

Med Vänliga hälsningar

[Hilo]
0

#11 Ja, men även där -

Var hundarna i just det klippet hundar (och en katt?) som togs bort p.g.a. platsbrist?
Just de djuren kanske var sjuka, eller rent av farliga
(Ja, inte katten kanske..), och p.g.a. det inte kuna omplaceras eller togs bort av matte/husse själva, på deras beslut?

Hade man fått höra hur kanske veterinärerna pratade, någon som berättade o.s.v. hade filmen kanske verkar mer verklig, än intetsägande bilder och sorglig musik?

Men ja, det är trist att så många hundar bl.a. tas bort.
Det är ju lite hemskt. Ändock, kan jag tänka att vi vet inte varför hundarna hamnar där.
Ägaren kanske dött?
o.s.v.

Fast sjävklart är det ju hundar som hamnar där mest just på grund av ägare som inte vill ha mer med hunden att göra..

Men just filmen hade kunnat vara tydligare.

Trollhassel
0

#12 För min del vart effekten av klippet att jag ville krama och pussa Prillan för att hon aldrig kommer bli en av dedär hundarna på filmen som satt i bur. Annars fattade inte jag heller riktigt vad syftet med klippet var eftersom det som du säger inte framgick varför djuren avlivades.

…men klippen hette Mans best friend och då kanske man får ställa sig frågan hur vi som art behandlar våra bästa vänner. För i grund och botten så är det ju människans fel att dessa hundar hamnat där de sitter. Den enskillda personen kan dock inte göra mycket åt saken. Det är snarare en politisk fråga.

Med Vänliga hälsningar

[Hilo]
0

#13 Ja, saker skall göra på rätt sätt, självklart.
Dock får vi inte glömma att ALLA hundar är ju inte bortslängda av sina ägare.
Många hundar hamnar där p.g.a. en massa andra saker också.
Det gäller ju att de allt för vad det verkligen är, inte ett hemskt helvete där alla hundar är hatade och oönskade, heller inte ett positivt ställe där alla i alla fall får ett tak över huvudet och mat.
Stallen finns ju av en anledning, och den anledningen måste bort.
Stall behövs fortfarande, men då till de hundar där ägaren gått bort, eller helt enkelt inte KAN ha kvar hunden av olika skäl (rätt skäl).
Men tänk så många stall som skulle få lägga ner om hundar som slängts bort, försvann. Alltså problemet. Att folk fattade vad en hund innebär, vad den kräver och behöver.