Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 966 ggr
mandymoo
0

Besviken o arg på...

SKK o Jordbruksverket….

Ja faktiskt…

Hittade en annons på blocket om en 4 mån hanvalp som var till salu. Och för en ganska så hög summa - 18.500 kr.

Sen fick jag höra att dom som varit i kontakt med säljaren haft svårt att få uppgifter som vem är pappa o mamma, ev meriter osv… det ensa säljaren hela tiden sa var att han var snäll o hade alla vaccinationer o undersökt av veterinär.

Sen visade det sig att den var intagen från Bosinen…  en kvinna ville ha en hund som hon också kunde ställa ut och tack och lov så hade hon en vän som sa till henne att fråga varför den inte var registrerad här osv…

Hunden är id-märkt har registrering från Bosnien … men en sak är då fel på det hela… den måste ha en importstamtavla för att kunna registreras här…. och hunden ska vara vaccinerad mot rabis men inte blodtestad - vilket ju är lag på för att kunna ta in en hund lagligt till landet.

Hon har frågat SKK o Jordbruksverkat om hur hon ska gå tillväga nu när hon vet om en hund som ju klart o tydligt är intagen på fel sätt hit till landet… tror ni att dom har svarat henne???? Nej! Det tycker jag är så dålig stil… dom borde ha svarat henne - kanske till o med velat veta vem som har hunden o hunden för att kontrollera själva - för gör dom inte det så tycker inte jag att dom visar att dom tar så hårt på regelerna som finns för att ta in hundar till Sverige idag…

Så nu känns det lite bättre *ler* Nu har jag fått klaga av mig lite

Alex
0

Men det är väl inte SKKs plikt att ta hand om sånt? Det är ju bara en förening, de har knappast några lagar om vad folk får ha för hundar, bara lite regler för dem som är med i föreningen. Anmäl det till polisen istället. :)

Mvh Alex
Värd för Ridsport
Medarbetare på Islandshäst

kerstinjoh
0

Jag tror också att det är en polisanmälan som gäller. Och snabbt - innan hunden/hundarna "försvinner".

mandymoo
0

Det var inte så att dom (SKK) ska göra något åt saken men dom ska ju också jobba för att hundra tas in på rätt sätt… o då kan dom svara på frågan om vad personen som nu fått denna information ska gå vidare mes saken. Det var det jag reagerat på - sorry om det inte framgick. Att dom visar intresse o svarar på det o vart personen sen ska vända sig och vad som bör göras om man får veta något sånt här.

Samma sak med jordbruksverket… dom borde också kunna svara på vad eller hur man ska gå vidare om man får veta…

Ja jag har också sagt det till henne att hon bör polisanmäla så att dom får kontrollera upp det hela - som du skriver kersinjoh innan hunden försvinner.

dreamiz
0

Ja ett svar från dom om vart hon ska vända sig borde hon ju få tycker man!

mandymoo
0

Ja ialla fall om dom vill motverka att det tas in hundar olagligt…