Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 2345 ggr
saandrra
0

bits

Valpen min är väldigt livlig å gla och allt går bra! Men han bits rätt mycket, när man busar med han och när man bara vill mysa med han och få han lung,men det är väll förmodligen valp åldern. Men tänderna har blvit vassare och det gör ganska ont när han bits. Vi försöker träna bort det, innan han blir äldre. Så de skulle sitta fint med några tips hur man kan träna bort bitningarna, eller iallafall minska.
Ska man bara säga ett bestämt "Nej" och gå därifrån?
Eller hur ska man göra?
tacksam för svar! :)

tsset
0

Jag har gjort så att jag slutar leka direkt om valplen biter mig/nafsar. Biter den så gör den inte rätt, och då tar jag bort det den vill ha - leken. Och åt andra hållet - så länge den leker på rätt villkor = med människor leker man inte med tänderna, så kommer vi fortsätta leka. Jag ser alltså till att lära valpen hur man leker med människor, hur ska den annars veta?

Funkar bra, men det gäller som med allt annat att vara konsekvent.

Jag säger aldrig nej eller höjer rösten och blir förbannad av den enkla anledningen att jag hellre lär valpen hur den ska göra (alltså egentligen vad den tjänar på) än att banna alla fel den gör. Jag tycker det är mer effektivt, valpen förstår ju vad som blir rätt om den tjänar något på det men bannar man vet den inte exakt vad som var fel.

Alltså är mitt tips att du bara tystnar och blir neutral, går därifrån och inte ägnar dig alls åt valpen en stund(låtsas som att den inte finns, då den vill ha uppmärksamhet tar du bort uppmärksamheten), tills valpen "ger sig". Alltså egentligen förstår att det den gör inte kommer löna sig. Då kan man leka lite igen, leken blir ju belöning så länge den gör rätt, men så fort det blir fel så avbryt.

saandrra
0

Okej, ska prova det. Tack!

sali
0

Jag kör med att när valpen nuddar vid mig med tänderna, den behöver inte äns bita så skriker jag AAAAJ med gäll röst, har alltid använt den tekniken och den har funkat.

När en hund gör en annan hund illa skriker den gält och högt oftast och då slutar den hunden som gör att det gör ont.

sali
0

Glömde tillägga att den slutar om den inte är ute efter att göra illa.

tsset
0

#3 Också något som funkar men som jag personligen sällan rekommenderar utan att veta vem jag talar med av den anledning att det kan göra mer skada än nytta om det sker vid fel tillfälle, på fel sätt eller på fel individ.

sali
0

#5 hur menar du då ?

tsset
0

#6 Fel tillfälle kan t.ex. innebära att hunden kan tro att det var närheten som var fel och börja hålla sig ifrån ägaren. Fel sätt kan innebära att det inte alls tar, eller att det tom triggar hunden. Fel individ kan innebära att hunden blir alltför rädd av det som inträffar, eller tvärtom, att det triggar. Och vet jag inte vem jag talar med, hur den personens kunskaper ligger eller hur hunden i sig är så rekommenderar jag det inte utan då hellre att ignorera, då risken med det är mindre.

sali
0

Okej, har aldrig tänkt på att det kunde bli motsatt effekt eftersom jag bara haft bra effekt :S

Elinormaggan
0

Mina bröder har lärt Sniffa(våran valp) bitas :( de håller på med händerna sen drar dom undan dom och då tror hon att hon ska jaga dom ;/ inte så skönt när man sätter sig ner och en valp kommer springande och biter en i näsan xP

//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/

saandrra
0

#9 Nej, inte är de kul, och nu när tänderna barjar bli vassare..
Har hänt att han bitit en och annan näsa när man har legat på golvet å busar lite. Men det ska bort! :)