Attackerad av mops ?
min släktings jack russel terrier blev påhoppad och biten rätt rejält i ansiktet av en mops idag =/
jack russeln var kopplad och mopsen var lös.
Om man polisanmäler det, kan mops-ägaren bli skyldig att betala vetrinärskostnaderna fastän hunden inte är försäkrad? (för gammal för försäkring om jag förstod det rätt)
Ush vad hemskt, och oansvarigt av mopsägaren.
Hoppas det löser sig.

Finns det inte en lag som säger att ägaren till en hund alltid har ansvar för skador ens hund tillfogar egendom/andra hundar m.m även om den andra hunden skulle ha startat bråket (vilket nu ändå inte verkar vara fallet) ?
#2 vet inte riktigt,
jupp den andra hunden startade bråket fysiskt sätt, men man vet ju inte hur hundar "pratar" :P
antagligen blir det en polisanmälen vilket som =P
Jo, den ägare vars hund skadar en annan hund är skyldig att ersätta för ev. veterinärvård.
Till och med om din hund blir påhoppad och försvarar sig eller om en okänd hund bryter sig in på din inhängnade tomt och går på din hund är du som ägare skyldig att betala för de skador din hund orsakar.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Mopsägaren är skyldig att betala alla kostnader som h*ns hund åsamkat.
Skulle min hund bli skadad av en annan hund skulle jag kräva alla kostnar och inte utnyttja min försäkring även om den andra hundägaren erbjuder sig betala självrisken.. (Har en kompis som blev ombedd att utnyttja sin försäkring mot att den andre betalade självrisken eftersom de inte hade egen försäkring) Jag vägrar 0-ställa min bonus pga andra hundägares dumhet.
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#6 tror det ska stå att försäkringen gått ut.
#6 de finns de som tror att man inte får fortsätta ha sin försäkring när hunden når 7 år utan låter den då löpa ut… (känner en som gjorde så och fick sen en vet.räkning på 26 000 kr..)
vad de inte förstått är att de får ha kvar försäkringar de redan har, men att försäkringssumman sänks och att det är nyteckning av en försäkring som man inte kan ta när hunden är för gammal 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#9 hunden är 12 år.. vet inte riktigt, blev förbannad när jag fick veta att den var oförsäkrad men dem sa att den hade gått ut och var för gammal för att skaffa ny försäkring
#10 försäkring kan man ha på gammal hund även göra en ny dok kan man inte försäkra hunden högt. Man måste göra en vetrinärbesikning på hunden för att få försäkra den och givetvis ska det visa att det är en frisk hund vid besikningen, tror det går iaf? Sen är det hundägarens ansvar att betala vetkostnad om den skadar någon annan. Spelar ingen roll om den andre hunden äggar upp en annan hund.
En fråga ang försäkring kan man ta sin försäkring för detta, tänkte om den kunde gå på moppsens försäkring för mopsägarens bekostnad? Hoppas att det går bra med hunden iaf :)
Det är därför man MÅSTE!!! ha hemförsäkring. För hundens försäkringsbolag går inte in och täcker kostnader som den kan ha åstakommit utan det är hemfösäkringen som täcker saker om hunden haft sönder nått eller så…
Man MÅSTE betala oavsett om man har försäkring eller ej ifall hunden flyger på någon annan hund då den ej är kopplad. Hundägare har strikt hundägaransvar som inte kan lastas över på någon annan och man blir inte fri från ansvar för att man inte har försäkring. Farsan struntade i försäkringar till förra hunden, det blev dyrt då hon öppnade ytterdörren själv och gick ut och läxade upp grannens hund (som bara fick småskador egentligen men den fick en rejäl chock + låg inne för observation, så även om det inte var några större skador kostade röntgen, sjukhusvistelse etc. men farsan betalade det var aldrig något snack om saken.)