Hundar iFokus

Hundar

Etikettutfodring-och-foder
Läst 6505 ggr
Royalz
0

Byta foder igen?

Bytte foder på min valp för 1-2 veckor sen. Han har ätit Doggy, Pro Plan och nu James Wellbeloved.

Han fick Doggy hos sin uppfödare, men jag ville inte ge honom ett sånt dåligt foder så bytte till Pro Plan. Men han var tvungen att äta så himla mycket för att han skulle hålla vikten. Så jag testade att byta till JW för några veckor sen.

Och efter att jag bytt så började han fisa enormt mycket. Sökte då lite på internet och märkte att flera varit med om samma sak och det gick över när dom bytte foder.

Så nu tänkte jag att jag kanske måste byta igen?

Så nån som vet något bra foder med hög fetthalt för storvuxna valpar? :)

[Sandraaa]
0

Varför inte ge doggy om det funkade för honom?

smurfan-13
0

Det tar en hundmage minst 8 veckor att ställa om sig till ett foder ofta minst 12. Så byt inte foder oftare än det!

KitoBonito
0

James Wellbeloved är ett foder jag funderat på att byta till då Eukanuba inte känns rätt för min Kito. Jag har bara hört erfareheter om JW från en tjej jag känner och hon är nöjd. Men nu blir jag kluven.

Eukanuba kanske kan fungera för din valp när det känns bra att byta igen?

sisal
0

Varför tycker du att Doggy är ett dåligt foder?? Om nu uppfödarna använt det och hunden verkar må bra av det., så varför byta?

Alla har åsikter om foder, men du måste ju se till hunden…funkar Doggy så kör på det…

[Hilo]
0

Byt till Doggy om han funkade på det, annars kan jag rekomendera Eukanuba som vi föder upp rottweilerna på, eller Hill's..

Vänta lite dock inna du byter foder.
För mycket foderbyte kan sabba magen på en valp ganska ordentligt.. Så ta det lugnt.

Royalz
0

Därför att uppfödaren var en oseriös blandras uppfödare som gav sina hundar den billigaste maten hon hittade! Jag tänker inte ge min valp ett spannmålsbaserat foder! Så nej, jag ger inte Doggy till min valp!

Så kan jag få hjälp med att hitta ett nytt foder?

Nån som har testat Robur?

Jag hade inte tänkt bytra nu direkt utan han får äta upp säcken med JW han har nu.

Royalz
0

Kan tilläga att jag bytta doggy mot pro plan så fort jag fick hem honom. (såklart med sakta övergång!)

Och jag vill ge min huns ett kvalitets foder. Så snälla prata inte om Doggy i denna tråden, för det är inte vad tråden handlar om.

[Hilo]
0

#6 - Har förslagit Hill's eller Eukanuba - Kan det vara av intresse??

[Hilo]
0

Ang. Robur så var det en himla massa saker i det fodret.
Inte något jag själv skulle bry mig om att testa.

Kyckling, majsmjöl, ris, specialprocessad havre (SPC), animaliskt fett, majsgroddar, potatisprotein, kycklingbuljong, ishavsfisk, äggpulver, betfiber, hemoglobin, linfrö, natriumklorid, kaliumklorid, bryggerijäst, jäst (ß 1,3/1,6-Glucan)

smurfan-13
0

Vill du inte ha ett spannmålsbaserat foder så kan man ju undra varför du valde att ge JW. Största delen i deras foder är ju knappast kött om man säger så, utan något typ av spannmål.

Jag ger mina Orijen, som helt saknar spannmål, och Olivers Maxx som till största delen består av kyckling.

Crazzysazza
0

Jag ska byta från james wellbelow till robur aktiv och känsliga hundar då min hane har lätt för att få magkatarr.. och han gick ner massor med james wellbelow, tiken fick magkatarr av james. så det funka inte för oss.

Vattnadal
0

Olivers är jag jättenöjd med. Vidar, som inte ska äta majs, fungerar toppen på det.

Resten av gänget (arbetande huskyn och en golden) äter eukanuba, antingen everyday large, performance eller puppy. Ett toppenfoder, tycker vi. Är man lite snålare är everyday toppen, billigare, men fortfarande köttbaserat. Samma bas som deras vanliga foder men utan allt extra.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Royalz
0

#10 Vad menar du med det? Den sorten JW jag ber är helt fritt från spannmål!

Det finns både utan och med spannmål med JW.

[Hilo]
0

#12 Eukanuba är jättebra, ger det till rottweilerna..
Funkar kanon och de växer bra på det, och funkar kanon på det som vuxna sen..

smurfan-13
0

#13 ok, ja JW har ett foder som är fritt från spannmål. Deras grönsaksfoder. Alla andra innehåller ris, vilket är ett spannmål. Dessutom innehåller de antingen havre eller korn med. Har du satt din hund på deras grönsaksfoder skulle jag räkna med extra lång tid innan magen ställt om sig, då det skiljer sig väldigt mkt från de andra fodrerna han fått.

Taxelina
0

#0 Ursäkta mej, men nu nämner jag ordet DOGGY igen.

Vi använder doggy och har tidigare provat andra sorter, men var inte nöjda. Fastnade för doggy då det innehåller allt en hund ska ha. Vi har hundar i 3 olika storlekar. Arbetande hundar. Till avel. Blanka fina hundar. Och dom får i genomsnitt 7-8 valpar per kull. Normala genomsnittet är 5-6 valpar per kull. Det säger mej att tiken mår väldigt bra. Skulle tiken få ett dåligt foder är risken att kasta fostren väldigt stor. Kanske inte alla foster men en del.

Stora kullar är också på grund av låg inavels procent. Men fodret har en enorm inverkan.

Men doggy är inte modernt längre och har ett hyffsat pris. Alltså är det dåligt? Eller…?

Din hund mår inte bra av att byta foder så ofta som du gör. Om du tänker efter lite så är det ju inte bara doggy som är dåligt i dina ögon utan fler sorter.

Och man behöver väl inte vara oseriös som uppfödare för att man använder ett billigare foder. Det var faktiskt det värsta jag hört på länge. Huvudsaken är väl att hundarna mår bra. Titta på pälsen. Genom den ser du mycket. På skit högarna också. Det beror ju lite på hur mycket man vräker i hunden .

Xondah
0

Jag rekomenderar Eukanuba. Suveränt foder, har aldrig haft problem med de.

Maddepadde
0

James funkar alldeles utmärkt här! Det är PRIMA! Det håller henne i perfekt trim och pälskvalitén är AMAZING med tanke på att det är en kastrerad tik, labrador dessutom!
Hon var också relativt gasig som liten ett tag, men det gick över efter ett tag.

Eftersom fodret inte innehåller mycket fett är det perfekt för hundar med dålig ämnesomsättning!

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

Carpedium
0

#16 Mina hundar äter också Doggy och jag är helnöjd med det . Doggy profession extra heter det och kostar ca 200 kr för en sju kilos påse. Jag har pälshundar, två stycken wheatenterrier och dom har jättefina pälsar och mår mycket bra i sina annars lite känsliga magar så jag har bara gott att säga om Doggy som förövrigt åts även av min första hund för över trettio år sedan.

Jag har även fodrat med Pedigree som dom också mått bra av , men jag föredrar Doggy eftersom jag helst ger ett svensk foder då jag litar mer på våra svenska tillverkare att det verkligen innehåller det som står på påsen.

[Sandraaa]
0

Pedigree rekommenderar jag dock inte till folk som har amstaff, på vissa funkar det säkert jätte bra, men alla som jag känner som äger en har reagerat på just det fodret.

Xondah
0

Pedigree skulle jag inte rekomendera till någon. XD

Royalz
0

Jag vill som sagt inte ge ett billighetsfoder! :)

Men kanske ska kolla lite på Eukanubas foder.

Han får dock äta upp säcken som är kvar. Men vem vet, hans fisade kanske går över? Tungan ute Då får han såklart fortsätta äta JW. Men kanske ska ta en annan smak, då dom flesta har varit gasiga av kalkon & ris sorten som han äter nu.

smurfan-13
0

#22 & kalkon & ris innehåller spannmål som sagt ;)

Hur äter han sin mat? slänger han i sig den snabbt, kan det helt enkelt vara så att han sväljer massa luft i samband m måltiden, vilket leder till gaser. Min ena "läcker" mindre gaser om han får äta fodret i vatten.

Royalz
0

#23 Ja, han slänger i sig maten. Men maten är uppsvälld.

Ja lite spanmål är det men inte alls i närheten av hur mycket det är i tex Doggy ;)

smurfan-13
0

Tror inte skillnaden blir så stor om maten är uppsvälld eller inte om han slänger i sig den gällande hur mkt luft han sväljer. Min hund får sin mat i vatten, men inte så den hunnit svälla. Då sänker han hastigheten han äter mer och sväljer inte lika mkt luft.

och JW innehåller som sagt en hel del spannmål. De uppger ju själva på sitt kalkon/ris-valpfoder att det är minst 40% spannmål och minst 26% kalkon.

Royalz
0

På påsen är det kryss över spannmålen. Så konstigt då om dom ljuger om det.

[Hilo]
0

Ris, kalkonköttsmjöl, havre, potatisprotein, kalkonfett, hela linfrön, kalkonbuljong, alfalfa, natriumklorid, naturlig sjögräs, cikoriaextrakt, kalciumkarbonat, lysin, D, L-metionin, yuccaextrakt, och treonin.

Är inte havre också ett spannmål?

smurfan-13
0

Ris är även det ett spannmål ;)

JW säger att de är

- Utan färgämnen
- Utan konserveringsmedel
- Utan nöt eller mejeriprodukter
- Utan vete eller soja

[Hilo]
0

#28 I know, men ris hade vi ju redan nämnt Cool

Det där var i alla fall innehållsförteckningen på
James Wellbeloved Turkey & Rice

Royalz
0

Han kommer iaf få äta upp säcken. När den är slut så har han ätit JW i 45 dagar (uträknat på hur länge fodret ska räcka) Så då bårde det ha blivit någon förbättring.

Annars får jag byta igen. Men ska kolla upp ordentlig nu med foder, för han behöver rätt mycket fett i maten och det är det inte i JW ( jag som kollade slarvigt ..)

Fick rekomenderat Robur Performence. Men det är ju inget valpfoder. Jag sa att jag hade en valp på snart 6 månader som behöver äta så mycket för att hålla vikten och behövde ett mer fett foder och då rekomenderade han det.

Detta fodret är för aktiva hundar och innehåller 20% fett.

**Måste man ge valpfoder?
**

Royalz
0

Kollade nu på Pro Plan som vi gav innan JW. Men kollade på Athletic istället för Robust. Och Athletic innehåller mycket mer fett. Så om inte JW funkar så kanske jag ska gå tillbaka till Pro Plan igen, fast med Athletic istället?

mabia
0

Hej Royalz!

Detta med hundfoder är en djungel och alla uppfödare håller på sitt val av foder.

Själv ger jag mina hundar Klass färskfruset foder….kanonbra….hundarna får fin päls och mycket bra mage!! Innan jag började med detta har jag provat Robur, Precept och Magnussons ekologiska foder, men aldrig mer att jag byter!! Mina hundar mår hur bra som helst på denna mat utan konserveringsmedel och massa skit rent ut sagt. Jag har storvuxna raser, (rottweiler och sankt bernhard). Hundskolan i Sollefteå har utfodrat sina hundar med Klass i 30 år.

Ett tips….googla på Klass och läs om detta fantastiska foder….kan varmt rekommenderas….du kommer inte att bli missnöjd…jag lovar!! Glad

Mabia

Royalz
0

Jag har tyvärr inte plats med färskfoder :( Har jätte liten frys. Sen reser jag så ofta så det skulle inte funka med färskfoder..

Taxelina
0

#30 Du måste inte ge valpfoder.

Vi ger aldrig våra valpar valpfoder. Dom äter det tiken äter och hon får Doggy.

Karizma
0

#34 jag har flera bekanta som har små och stora raser de ger med Doggy och jätte fina hundar pälsarna är glansiga och fina. En hade fint foder men bytte ner sig då deras lilla shizu inte vill äta det och han gillar doggy :) och det är svenskt med.

Själv ger jag RC till våran men ska byta till samma som #32 klass färskfoder pga våran dam är för kräsen. Men hade hon gillar doggy och det funkat hade jag säkert köpt det men men :)

#33 har du inte plats med liten frys i förådet ofta finns det elutag även där och en beg.frys kostar inte mycket :) då kan man ha färskfoder finna även utan spannmål och det smakar bra för hundarna. Bra magar får dom en massa bra fördelar får man. bara ett tips :D

liee
0

Pro Pac är ett suveränt foder jag ger min vita schäfer. Hon hade kass mage när hon var liten innan jag bytte till det, och många i hennes kull har haft magproblem men Q har inte haft några problem sen jag skaffade pro pac. . .

Finns på nätet, ej i så många djuraffärer. . . de har hemleverans till dörren ;)

En 15 kg säck kostar ca 500-600 kr, och in många smaker och för olika storlekar och hur aktiv din hund är. . .

Ej onödigt spanmål och inget vete. . .

Royalz
0

#35 Färskfoder är inget jag vill ge. Sen funkar det inte för min livsituation nu :)

liee
0
Royalz
0

#38 Kollade in hemsidan, men vet inte om det är ett foder för mig :)

Nån som vet om Standart är bra? :)

[Hilo]
0

#39 Jag har standart till min tik, så på den bitan är jag supernöjd..
Kan dock inte säga något om det gällande valpar/växande hundar.

Carpedium
0

Det foder som är bra för den ena, funkar inte för den andra osv. man får helt enkelt prova sig fram . Folk rekommenderar så klart sitt foder om ens hund mår bra av det, men bättre då att prova ut ett foder själv och se hur det funkar på just din hund.

ingann
0

Royalz: Du säjer att du inte vill ha ett billighetsfoder? Det är inte priset som gör fodret…  Och vill du absolut ha ett dyrt foder så ska du köpa ett som är billigt i inköp eftersom de oftast behöver äta mer utav det… Det som är dyrt i inköp är till största delen mer drygt och blir alltså billigare per portion…

Ett billigt foder är alltså oftast dyrare än ett dyrt foder utslaget på ett år…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Karizma
0

Fast byta foder på foder är knappast bra för en hund.  Jag fattar inte varför du byter som ofta som du gör.

Royalz
0

#42 Det vet jag redan! Därför jag ger ett dyrare foder som man behöver ge mindre utav.

#43 Jag har bytt foder 2 ggr. Första gången för att han åt Doggy och jag vill absolut inte ge honom Doggy. Vill att han ska ha ett bra foder under sin uppväxt. Bytte till Pro Plan och han har ätit det från han var 8v till han blev 5,5 månad typ. Men han var tvungen att äta lika mycket som om han skulle vara 1,5-2år. Vilket inte är normalt så dom flesta sa att jag skulle byta då det inte skulle bli bra i längden av att äta så extremt mycket för att hålla vikten. Alltså funkade inte Pro Plan för just honom.

Så nu testar jag James Wellbeloved och än ser det rätt bra ut förutom att han fiser nått grymt illa och OFTA!

Avmaskade honom idag.

Kanske blir bättre? Blir det bättre så självklart får han fortsätta äta JW. Men jag vill vara förebered iaf vi måste byta ingen.

Köper från Foderbilen och det tar ju några dagar extra.
(djuraffären här i stan han inte så mycket att välja på)

Och snälla, har ni inget vettigt att skriva i tråden så låt bli! Klart jag vet att det inte är bra att byta för ofta. Skulle jag inte vetat det skulle jag frågat.

Och inget mer prat om Doggy i denna tråden då det inte är något foder jag vill ge. Utan denna tråden handlar om vilka foder jag kan tänkas att ge om inte JW blir bättre.

Jovich
1

Här är ett test på olika foder.

http://www.testfakta.se/img/2007/4/19/11601.pdf

smurfan-13
0

Genom att byta foder så ofta din valp har fått göra hittills riskerar du att han inte blir bra på något foder! Ta det lugnt och ge hans mage tid att ställa om sig för fodret du ger honom! Är det bara fisarna som är det negativa m JW kanske DU helt enkelt får härda ut och låta honom äta det tills magen stabiliserat sig. Det tar som sagt minst 2-3 månader innan magen kan ha ställt om sig för fodret & har man bytt foder mkt så tar det antagligen ännu längre tid!

Karizma
0

det tar tid för hundmagar att blir bra vid foder byte, fisar får man leva med ett tag men han har inte ätit det så länge? för jag skulle inte ge upp det fodret om det ser lovande ut allt annat :)

Royalz
0

Har beställt en till säck med JW till honom nu. Då han inte fiser lika mycket längre.

KitoBonito
0

Vad skönt :) Jag hoppas min hund slutar fisa av sin nya mat också .. Eukanuba. Hmpf!

Mischa
0

Jag kanske har haft tur med hundar som har järnmagar, men jag ser det inte lika syndigt med foderbyten.

Vill du prompt inte har något med mycket vegetabilier i så kan jag föreslå standart som dessutom är svenskt till bra pris, till skillnad från det mesta på marknaden.

≧◔◡◔≦