Rashjälp?
Jaha en till tråd där ni ska skriva rastips. ;)
Min mamma har funderingar på att skaffa en hund nån gång i framtiden, men tycker att mina shelties är för krävande så den rasen vill hon inte ha.
Hon promenerar mycket, men är inte nån som är ute i skog och mark på annat sätt så mycket. Men den hade fått långpromenader varje dag så klart.
En hundras som är lugn inomhus. Hon vill t.ex. kunna sätta sig och titta tv utan att hunden kommer springandes och undrar vad dom ska göra nu. =P
Hon vill inte ha nån jobbig päls på hunden, ingen klippras (där utesluts alltså också nedklippta långhårsraser) eller med borstning väldigt ofta. Inte heller någon av nakenhundsraserna tilltalar henne. Inte heller någon ras med kort nos eller mkt lös hud.
Hon skulle inte vara aktiv inom speciell hundsport, då varken hennes rygg eller knä skulle klara av agility, hon är inte tillräckligt "strikt" för att lyckas inom lydnad och freestyle är helt enkelt inget för min mamma. ;)
Men hunden skulle få "svenssonaktivering", alltså lära sig vardagslydnad med träning på det, trix och sökövningar.
Hon vill ha en liten hund för att det ska vara lätt att hitta hundvakt när det behövs, för att den ska vara lätt att ha med sig överallt, samt för att hon ska kunna flyga med den som "handbagage".
Och en sak till: Hon vill ha en ras som hon ska kunna ha lös på promenader utan att det är stor risk att den sticker. (Vet att det går att träna sin hund, men med vissa raser får man ju liksom jobba lite i motvind på den punkten)
Så, är det nån som har nåt tips?
Jag har säkert missat en massa saker, men det är bara att fråga om det är nåt ni undrar. =P
En cavalier kanske? Eller tibetansk spaniel?
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Tibetansk spaniel har för tilltryckt nos och varken jag eller min mamma gillar Cavalierer tyvärr. =P
Chihuahua? Någon liten terrier? Russkiy toy? Annars kommer jag bara på sådana med intryckt nos eller längre päls 
Kolla igenom Grupp 9 på SKK och googla fram bilder, samt rasklubbar för att se om det kan vara något.
Det är ju sällskapsgruppen, och de flesta är ju små hundar.
Där ska ni säkert kunna hitta något 
Chihuahua har hon faktiskt funderat på. Men vet inte hur den funkar att gå på långpromenader med i -30 graders kyla som det kan vara här ibland?
Hur är det med papillon? Tänker på aktivitetsnivå.
#5 Man måste ju inte ta med hunden hela tiden. 
En Chihuahua klarar vinterkylan med lite kläder..
En riktig kall dag behöver även en papillion ett täcke.
De jag har träffat har vart riktiga skällare, fast de ägs ju av små tanter som låter dem låta, hehe.
Annars är det en ras jag kan tänka mig.
Träffat en helt underbar hane.. Oj så kär jag vart!
Hur de är i aktivitet vet jag inte, men jag har för mig att de inte är de mest krävande om man säger så.
En pudel eller bichon frisé? 
Oj, läste nu, ingen klippras stog det ju 
#5 Säger som Hilo, med ett täcke ska det gå bra. Pappisarna jag träffat har varit väldigt blandade, en del kräver mycket och andra inte alls mycket. Beror kanske mycket på uppfödare och linjer? Annars har hon ju pomeranian till exempel om hon kan tänka sig lite mera päls. Mycket päls som inte är svårskött. Är själv helt kära i dessa små bollar.
Kanske en kromfohrländer? Eller tibetansk spaniel?
#10 Läs inlägg #2 
Jo, men jag kan tänka mig att en papillon klarar vädret bättre än en vavva. =P
Grupp 9 fick jag inte ut så mkt av..
Jag funderade först på om whippet kunde vara nåt, men den är ju för stor för att flyga med som handbagage..
Jag tänkte också på whippet eller italiensk vinthund, men de är ju lite större.
Det finns ju långhåriga vavvor också.
Haha oj vad svar det hann komma innan jag postade mitt. =P
#9 Pomm är också en ras hon funderat på.
Alltså, pälsvård är inget problem så länge det inte är avancerad pälsvård (t.ex. havanaisborstning varje dag) eller frisyrklippning/nedklippning o.s.v.
#10 Kromfohrländer är alldeles för stor. Och enligt mig är dom alldeles för skarpa och jag misstänker att aktivitetsnivån på den är ganska "hög"..
#6 Glömde förresten att svara på det om att hunden inte alltid behöver följa med. Hon vill ha en hund som hon kan vara ute med i alla väder. =P
#13 Italiensk vinthund verkar så himla skör med som där tandpetarbenen.. Enligt min erfarenhet så verkar dom bryta dom lätt, till och med för att vara en liten ras..
Jo, whippet är lite stor, men jag gillar dom!
Haha fast nu är det ju inte hund åt mig och hon ville kunna flyga med den. Annars hade jag säkert kunnat övertala henne att öka storlekskravet lite…
#15 Alternativt tar du och hjälper henne att aktivera hunden någon dag i veckan 
Pommarna är verkligen underbara. Små, men tuffa. Väldigt sällskapssökande och gosiga. Har en som daghund och har träffat ett gäng och har som sagt blivit helt kär.
Det första som dyker upp är en west highland white terrier, en klar och tydlig bild även om det inte stämmer med pälsvården å så… vet inte varför jag tänker på den men nu har jag sagt det iaf :)
Annars, den håriga nakenhunden, powder puffen? Som jag drar tillbaka lika snabbt, det var det där med pälsen också ja…
Norwichterriern, lite och pigg men inte terrieraktig. Kanske lite för aktiv? Också var det det här med pälsen…
Papillon? russkiy toy, chihuahua… Tax. Liten, minimal pälsvård och ingen intryckt nos… svårt alltså, jag ger upp tänkandet för tillfället och återkommer kanske senare. Lite förslag iaf, mer eller mindre 100%-iga :)
#16 Haha, jaa men jag kommer (förhoppningsvis) att bo i stockholm i några år och då är det lite långt att åka till Gällivare för att hjälpa henne att aktivera hunden. 
En sak funderar jag över med pommarna. Hon gillar inte att ha hundar i möblerna. Hur funkar det med en pomeranian? Har fått höra att det är en ras som vill vara väldigt nära? Eller är det som med dom flesta raser, att dom blir som man uppfostrar?
#12 Tänkte bara att grupp 9 (sällskapshundar) verkar vara något som kan passa din mamma, som inte ska aktivera hunden så hårt.
Det är ju endå en ganska stor grupp.. Nåja.
#18 Får hunden inte vara i soffan t.ex. så får hunden inte vara i soffan.. Punkt 
Det är en uppfostringsfråga.
#17 Jag älskar Westies, tycker att dom är superfina och trevliga hundar. Men hur är det med jaktinstinkten, tänkte på om man ska gå med den lös? Samma med norwichterriern.
Puffar har alldeles för jobbig pälsvård. Känner en puffägare och det verkar ju vara ett neverending jobb, trots att vi har haft storpudlar med utställningsfrissa. =P
Sen funderar jag på australisk terrier också? Kan det vara nåt? Jag vet en som har några stycken och dom har hon då lös på promenaderna. Men aktivitetsnivå?
#18 Jag tror mycket ligger i hur man uppfostrar dem. Men visst bör de få vara hos matte/husse, det behöver de oftast. Man kanske kan ha en särskild fotölj/stol/ställe där hunden får komma upp och sitta i famnen/ligga intill en. Annars är fördelen att de är små och oftast inte kan hoppa upp i möblerna. De bör inte heller uppmuntras att hoppa bland högre möbler, eftersom de kan skada sig vid för höga höjder med tanke på hur små de är.
#19 Alltså, jag menar inte att det var ett dåligt förslag, utan att jag har tittat på grupp 9 och är fortfarande lika nollad. =P
#22 Jo, att ha den en stund i famnen kan hon nog. Men annars så tycker hon att hundar ska vara på golvet. Självklart kommer hunden att få vara i alla rum (ja, nu kanske inte i badrummet förutom när den ska badas, men alla andra rum
), men med vit soffa + fotölj så är det inte alltför välkommet med en hund i möblerna..
#23 Sant, men ni har ju sållat bort en del grupper, så de finns ju inte såå många raser eg. att välja på
Men pommen och pappisen är ju bra förslag.. 
#21 Ja, som nämnt, uppfostringssak till stor del om de kan gå lösa eller inte… sen har ju båda raserna mer eller mindre gått över till rent sällskap, på gott och ont.. så med rätt linjer och rätt uppfostran ska det nog inte vara några problem :)
Kan mycket väl räcka med långpromenader, träna trix och så som aktivitet (träna trix kan ju dessutom innebära bra mycket mer hjärngympa än vad man får ut i de vanliga sporterna…;)), plus att följa med överallt ger mycket aktivitet i sig!
(Hehe, fick mig ett gott skratt åt powder puff-krävande pälsvård-pudelfrisyrer… grannen lämnade in sin powderpuff-valp på klippning för att klippa ner jämt och få jämnlång vinterpäls sen, och fick ut en pudelklippt powderpuff! Han fattade nog inte att det faktiskt inte var en pudel… )
Annars håller jag med om pommen också, otroligt söta dessutom!
Japansk Spets? Det är ju lite åt sheltie-hållet :)
annars tycker jag att det har kommit upp ganska bra förslag. Whippeten röstar jag på, även om den är förstor. 

En Dansk/svensk gårdshund kanske? Liten, noll pälsvård, jättesocial, älskar långpromenader. Rätt mycket fart på en sådan dock, men vår lille är väldigt lugn innomhus.
Enda problemet jag kan se är att du skrev att den skall tåla promenader i -30 och de är inte så bra rustade för kyla. Men med ordentliga kläder borde väl det funka…
#26 De flesta jappar jag träffat är i samma "klass" som shelties och hon tyckte de var för krävande.

#21 Som # 17 tidigare nämde Norwichterrier så vill jag slå ett slag för rasen ; ) En av mina favvoraser, uppväxt som jag är med Norwichar runtomkring mig!
Norwich är jämt och alltid GLADA, de är sociala och älskar alla människor. De är terrier utan att vara ettriga och brukar inte skälla så mycket heller. Lagom stora att ta med som handbagage på flyget också. Och såklart lagom tuffa i sitt sätt att vara, de är en bra blandning mellan tuffingar och mjukisar ; )
Pälsen behöver ryckas ett par gånger om året och däremellan så kan det vara bra att borsta igenom pälsen nån gång i veckan, men det beror mycket på hund till hund om det ens behövs.
De kan gå i timmar över stock och sten, när man går hem så går de glatt förbi brevlådan och tycker att man ska ta en vända till - men samtidigt så klarar de sig utmärkt med kissrundor och en dag i soffan, de är alltså absolut inte i ständigt behov av aktivering och långa promenader. Lösa kan de absolut vara! Vi har alltid haft alla våra Norwich lösa och de sticker inte på vilt, men naturligtvis kräver det träning.
#26 Jo, jappe har jag också haft i tankarna men precis som #28 säger så misstänker jag att dom är lite lika sheltie i aktiveringsnivå..
Jag har frågat om whippet idag och först sa hon ja, kanske men sen bestämde hon sig för att det är för krångligt om hon vill fara t.ex. till stockholm och måste åka tåg. Då måste hon ju sitta hela vägen och hennes rygg pallar inte det. Så nej till whippet.. =(
#27 Efter att ha mött endast en D/SG så tror jag att den är lite för aktivitetskrävande.. Men jag vet inte, kanske inte är så med alla? Jo, på en sån hund är det ju bara att sätta lite kläder så klarar dom nog det mesta. =)
#29 Det lät ju jättebra. =D Och pälsskötseln låter ju inte alltför jobbig heller. Ska föreslå rasen! =)
#27 de är en krävande ras tycker jag man måste se att de har en del o göra visst promenader man aktervera hjärnan är ett måste känner 3 st gårdshundar, jag upplever som som trevliga men mycket mycket pigga.

#30 Vad roligt att du tycker det! Precis, pälsskötseln är inte så himla jobbig egentligen, man behöver få de trimmade ordentligt ca 3-4 gånger per år ungefär, däremellan kan man hålla lite koll själv, borsta och så, men värre är det inte.
De två hundar som jag sen liten har växt upp med har helt olika typ av päls. Hanen har tjock päls, mycket underpäls, som kräver borstning ett par gånger i veckan för att inte bli trasslig och fettig. Medan Lolli har betydligt tunnare kvalite på pälsen och aldrig behöver borstas, knappt ens i samband med att hon blir ryckt.
Slänger med en vinterbild på en av mina favoriter, Norwichtiken "Lolli".

#30 & #31: Jo visst kräver de aktivering. Men långpromenader och lite järngympa (lära sig trick/leta godis m.m) verkade det ju some den eventuella hunden skulle få.
Helt klart en hund med fart i. Men betydligt mildare än t ex Jack russel, som den ofta lite felaktigt jämförs med. Det är min uppfattning iaf.
33, ja de är en mycker alert ras rolig på det viset. Men jag skulle inte tro att den passar en som tänkt ta den på mer promenader o vara hemma dessa passar mer i ett hem där det finns intresse för lydnad,trix,agility mm
Min papillon är lugn och älskar träning.
Hon skäller inte någonting alls på promenader och går alltid fint brevid mig, hon skäller aldrig om det inte kommer en katt eftersom hon är katträdd.
Jag använder inte täcke på henne om det inte är snöstorm och ca -30 grader.
// Mandana & Belgarna
www.Belgarna.blogg.se