Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 5743 ggr
ErikaJ83
0

Hårdmagad!

Hej!

Min Affenpinschervap som är 8,5månader är hård i magen.

Snälla är det någon som vet hur jag ska göra! ! !

Mvh Erika o Gremrands Orion

AnneN
1

Finns lite saker man kan göra utan att byta foder eller kontakta veterinär. De jag kan komma på är:

• Öka mängden vatten hunden får per dag
  • Ge hunden en elelr 2 matskedar olja på maten
  • Öka motionen

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

SaraC
0

Om det bara är tillfälligt kan man också prova med en klick messmör. Man får testa hur mycket som är lagomt, börja med en matsked och se om det behövs mer. Blir det för mycket går det åt andra hållet och hunden blir lös.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ErikaJ83
0

*1 och 2. TACK! ! !

Han har fri tillgång till vatten.

Jag va inne på att testa med olja: Har det någon betydelse vad det är för olja?

Vi är ute och går, han får springa lös när vi är ute.

Jag sms:ade min en veterinär för att rådfråga hon svarade försök med fiberrikt foder och mycket motion.

Att prova med messmör har jag aldrig hört eller tänkt på.

TACK ÄN EN GÅNG!

anaprincess
1

sparris är jätte bra också, ger min hund det regelbundet för att hålla magen i trim och få med hår och annat som dom äter.

SaraC
1

#3 Messmör eller olja är ju "akut-lösningar", det brukar hjälpa att få igång magen rätt snabbt. Motion och bra foder är långsiktigare, alltså om det inte bara är tillfälligt över en dag eller två.

Hoppas vovve blir bra i magen snart!

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

ErikaJ83
1
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Tack för alla tips! !

Jag ringde och rådfrågade med min veterinär efter att jag hade läst att tipsen här.

Han svarade jo, du kan prova med messör.
Han visste att jag har en Affenpinscher, han tycket att jag skulle ta 3-4 rejäla matskedar, men jag började med väldigt lite.

Veterinären sa även att man INTE ska ha majs/raps/solrosolja, för det tar inte magen upp utan ska man ha olja så ska det vara Prafinolja o den är receptfri.

Det finns även ett foder som man kan ge till magen kommer igång igen.

Jag hade aldrig hört de namnet på foder tidigare, så jag minns inte vad det heter, men det är en vit burk med blå text och det finns i lite större zooaffärer. (inte vid veteinären).

Han får den mortion han behöver och han äter Royal Canin.

Mitt charmtroll har äntligen blivit bra i magen.

Hellis
0

Härligt att han blivit bra igen, men en fundering över oljan, bara.. Det borde ju funka med smör istället då. Eller grädde.

ErikaJ83
1

Parafinoljan hjälper både om hunden är hård eller om den är lös i magen!

Grädde bör inte vara bra, hundar blir ju hårda i magen av mjölk, så då hör de bli det av grädde med.

kerstinjo
2

Jag köpte paraffinolja till Marodören när han var hård i magen och det hjälpte jättebra.

Kerstin