Hundar iFokus

Hundar

Etikettavel-och-genetik
Läst 12042 ggr
Demislife
0

foder på dräktig tik ?

Min Demi är dräktig hon är på dag 44, hon är en liten rottis tik på 35 kg, Dräktigheten är planerad in i minsta detalj, men jag har ett bekymmer, hur mycket foder ? hon har nu gått från sitt vanliga foder "standart" till royal canin giant puppy , hon äter 3 x 3 dl som hon brukar, men jag blir inte klok på om jag ska öka ? Då det nya foderet i sig är fetare och mer protein eller hålla på samma giva dvs 9 dl men uppdelat på 4 ggr ?

Är det någon med erfarenhet som har lust att dela med sig, snälla.

Taxelina
0

#0 Byta foder ska man väl inte göra, men hålla sej till samma men lite kraftigare kan man göra. ( jag kanske missuppfattade dej) Jag brukar ge mina tikar som är vid dom dygnen som din tik är, fri tillgång. Dom äter det dom vill ha. Valparna tar ju en hel del näring från tiken.  Och sedan går det åt massor till att producera mjölken lite senare.

Om jag var som du skulle jag öka givan.

OBS! En del klarar inte av att ha fri tillgång, då dom äter som hästar och blir dåliga i magen i stället.

Vi använder Doggy proff till alla våra raser. Stövare, Spets och Tax. 3 olika storlekar på raserna.

Är du osäker kan du kanske vända dej till din uppfödare?

Jag låter våra  tikar börja med det kraftiga fodret direkt vid parning och låter sedan även valparna äta av det tills dom blir lev.klara.

Hoppas du får klarhet i hur du ska göra.

Lycka till.

russin
0

Jag tycker inte man ska byta foder på en dräktig tik och att även byta från Standardt till Royal Canin är en klart nerköp - mycket mer spannmål i RC.

Man kan inte bara se på protein och fetthalt utan även på var proteiner/fett kommer ifrån. RC har mycket vegetabiliska proteiner, medans Standardt i stort sett endast har animaliska proteiner. Jag skulle helt klat personligen behålla Standardt till dräktig tik.

Första två tredjedelarna behöver man inte öka fodergivan  mycket, utan det är den sista tredjedelen av dräktigheten som fostren växer mest och tiken behöver mer mat.

Demislife
0

Hej !

tack för svaret, jag bytte foder då "standart" som hon åt innan var alldeles för protein fattigt, det sa till o med tillverkarna, så när jag letade foder att byta till hade jag ett krav ytterst lite sädeslag i fodret då Demi reagerar illa på det, Där av bytet till royal.

Jag kan inte ge henne fri tillgång, hon är ett mat vrak, men öka kommer jag nu göra, är fortafarnde osäker hur mycket.

Uppfödaren har jag ingen kontakt med länge tyvärr.

Mvh ; Astrid

russin
0

Är det torrfoder som heter Standardt hon fått tidigare ?

Den finns i flera olika varianter och deras Normal eller Extra räcker gott och väl till dräktig tik:)

russin
0

ps: är hon känslig för vegetariskt innehåll är riskerna stora att hon kan reagera på Royal Canin - det är mycket spannmål i det.

Demislife
0

Hej Lo-katt !

Jag förstår din mening om att ej byta foder på dräktig tik, jag valde det, pga av rådfrågning med peronal på standart, nu har jag Royal.

Varför kan vi inte bara hålla oss till frågan? Jag la inte in ett inlägg här för att få ve och fasa….

Jag är väldigt mån om min hund, och handlat efter det jag anser va det rätta.

Jag frågade om hur mycket jag skulle öka i föder giva, 1 dl 5 dl el 10 dl. det är min fråga.

Jag undrade då jag bytt foder från ett protein fattigt till ett protein rikt och fetare foder, behöver jag öka då?

jag vill bara väl och hoppades att på ett forum som detta kanske få lite tips och råd, hjälp av er/någon med erfarenhet av foder byte./ Astrid

russin
0

Men jag skrev ju det oxåFlört.

Första två tredjedelarna av dräktigheten behövs inte ökas något alls - fostren växer den sista tredjedelen av dräktigheten och då ökas givan. hur mycket beror på hunden. Du lär märka om hon behöver mer än du ger. Dock ska en dräktig hund ej bli fet, för då kan förlossningen bli jobbig.

Räcker det som svar ? det går inte ge exakta mått, utan man måste gå på individ.Glad Dock lär du under däktigheten inte öka dubbelt upp - det kommer när valparna är runt 4 veckor…

Taxelina
1

#7 Tiken ger som mest mjölk vid 3 veckor. Då gäller det att mata på den.

#0 Du kan inte rådfråga en veterinär?

Våra stora tikar ökar vi nog givan med ett par deciliter om dagen ca. Det är så svårt att säga några särskilda mått då jag ger av ren automatik. Ser du att tiken har en stor matlust, så öka och ge fler gånger om dagen. Jag brukar ge ungefär en halv deciliter sent på kvällen så hon har lite i magen under natten. Ibland kan dom spy galla på morgonen och det här gör att man förhoppnings vis slipper det.

Det här kommer säkert gå bra. Det var bra att du såg till att tiken får ett fett och proteinrikare foder.