Onyttigt mellanmål?
Hej hej
Jag har en liten finsk lapphundvalp på 12 veckor och varje gång hon ska gå ut och göra ifrån så äter hon på allt. och då menar jag verkligen ALLT.
Pinnar, mossa, gräs, stenar, jord m.m m.m (som tur är så bor vi på landet så det är ju iaf inga cigg fimpar eller portions snus) och det är ju så att hon tuggar inte bara lite på dem utan hon sväljer det om jag inte hinner fram och tar ut det ur munnen på henne.
Hennes vanliga apptit är det inget fel på utan hon äter som vanligt och lämnar näst intill aldrig någon mat kvar i skålen.
Känns inte som att detta är särskilt hälsosamt så nu till min fråga till er:
Bör jag oroa mig för att hon ska få ont i magen eller annat?
Hur gör jag för att få henne att sluta?
Att hon testar är inga konstigheter, tänk småbarn som stoppar allt i munnen ;)
Hon kan bli dålig i magen och allt är inte bra att tugga i sig, så det råd jag ger dig är att plocka fram något som hon får leka med och sedan köra byteshandel.
Jag har använt mig av ordet "nej"(ett glatt sådant), just för att det ligger så nära det vi vill säga. Sen lärt in att när jag säger "nej" så är det bäst att sluta med det man gör och kolla vad matte har för något, för det brukar vara sååå mycket roligare!
Jag slängde en leksak i närheten där hunden tugga och gjorde den intressant(tjoa, tjimma, slänga omkring…), la sedan in ordet nej.
I övrigt, har hon något att tugga på, ben eller så? Tänderna kliar ju troligen nu eller riktigt snart, så det kan vara lika bra att börja vänja henne vid att inne så tuggar vi bara på ben. Byta med ben eller leksak alltså. Ute tycker jag inte om att ha med mig ben, men en boll, kamptrasa eller bara godisbitar och lek brukar funka utmärkt :)

Inne så tuggar hon bara på sina leksaker eller på sitt ben som hon har. hon brukar oxå få en frusen strumpa att tugga på om jag märker att hon tuggar väldigt mycket (tänker på tänderna)
Har testat byteshandel men både leksaker och godis men blir total ignorerad hon viker inte en tum.
hon visar tydligt när hon hittat något på backen som verkar gott så då brukar jag lyfta upp henne och flytta henne till en annan plats men lagom jag sätter ner henne så hittar hon alltid något nytt.
Än så länge så är det ju egentligen inga farliga saker hon äter men mängden KAN ju bara inte vara bra.
Ska testa det där med att slänga en leksak och säga ett glatt "nej" jag är villig att testa allt =)
#2 Låter som att byteshandeln inte är tillräckligt intressant - varför lämna denns goda mossbit för en liten leksak?
Släng leksaken i luften, rulla runt på marken, tjoa lite, främst kanske skapa ett värde i leksaken - är den inte rolig är det ju bara en sak utan lek. Lek med leksaken under promenaden utan någon anledning, den är jätterolig! Vill du så använd ett annat ord, kanske att "titta här!" är bättre för dig.
Och troligen så kommer det här avta med tiden, när hon upptäcker inte bara marken framför sig utan en stor gigantisk skog med massa roliga djur i som säkert vill leka, eller sumpmarker att doppa sig i… du vet, små barn - små problem, stora barn… ;)

Jo det kan du ha en poäng i 
Ska göra lite tester imorgon.
jo sumpmarker att doppa sig i är ju en favorit, hon är lite vattengalen den här fröken.
Första dagen vi hade henne hemma så skulle jag ta en dusch och när jag slog på duschen så sprang hon in och satte sig under strålen