Hundar iFokus

Hundar

Etikettträning-och-inlärning
Läst 1520 ggr
PrincessZelda
0

Kantarell sök

Är de någon som har tränat sin hund till att söka kantareller? Jag är nyfiken på vilka problem som uppstod och bra att tänka på saker.

Trollhassel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Prillan är kantarellhund av rang! Hon fick godis och beröm när VI hittade svamp och tillslut började hon leta efter skogens guld på egen hand. Jag har aldrig ställt några krav på henne och till en början så visste hon inte hur hon skulle bete sig. Hon blev glad när hon hittade svamp, men hon envisades med att "döda" svamparna. Hon bet och krafsade på dem. Sen lärde jag henne att sätta sig och vänta på godis eller leksak i stället. Skäller gör hon dock inte, så vi får se oss omkring efter henne när hon är på språng. Jag trode att hon skulle börja markera på andra svampar också, men det problemet har vi inte fått. Redan vid 11 veckor följde hon med ut till skogen och då visade hon redan intresset lite svagt.

Ps. jag var ute i ett par dagar och letade lavar till ljusstaken, tror ni inte att lilla Prillan började leta hon också :P Hon tycker att det är skitkul.

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler

giffan
0

#1 Der var en otroligt söt liten en det där…

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

Trollhassel
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 Tack, hon är fantastisk, lilla Prillan. :) På ilden var hon 11 veckor och vägde 850 g. Nu väger hon 1.5 och ser ut såhär. Ingen typisk sökhund till utseéndet :P

Med Vänliga hälsningar

Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler