Jagande udda raser...
Blev mycket imponerad av min kerry ikväll/natt då vi gjorde en spårningsrunda med pannlampa, först stötte vi på rävspår, som hon följde helt tryggt på nysnöad mark på väg, äng och skog..jag avbröt spåret efter det att hon markerade att djuret gått in i ett snårigare skogsområde. Sen rundade vi skogsområdet och gick upp längs en annan väg där vi plockade upp spåret precis där jag anade att djuret skulle korsa vägen och återigen inga problem att följa spåret fram till skogsbrynet där vi avbröt.
Hela kvällen gick egentligen ut på att jag skulle kolla hur väl inkallningen satt när hon har näsan i ett spår ( inte det lättaste med terriers :), och det sitter okej, hon kommer ofta mellan 2 och 3 inkallningen.
Nere på åkermarken senare så hörde jag ett gäng rådjur som blivit uppskrämda av oss och gett sig upp i skogen, så jag kopplade hunden och lät henne spåra i lina, vi hittade två legor och hon gick väldigt bra på de spåret… efter en kort visit på spåret så kallade jag in henne och kopplade lös henne beordrade bakom och vi avbröt sökandet och lämnade spåret utan protester från henne. Är mycket nöjd med hennes prestation ikväll och funderar på hur många det är som har udda raser som drivande hundar, jakt hundar, eftersökshundar och sökhundar för djur.
Jag tror mycket väl att hon skulle bli en bra eftersöks hund (har godkänts viltspårsanlag) och skulle dessutom passa för sök efter gryt för räv och grävling. Men är det någon här som har en udda hund som används inom jakt eller eftersök? Alltså en ras som man kanske inte förväntar sig skall prestera som den gör?
Vet inte någon nu direkt. Men på 90-talet hade Travtränarn som jag hade några hästar hos, en Rottweiler som han jaga med. Kommer inte ihåg om hon stötte älg eller rådjur eller både ock.
Ot Förutom det tog hon råttorna i gödselhögen :)
Min man hade eftersöks kurs och en av deltagarna var en rottweiler. Den blev bäst faktiskt. Den användes sedan som eftersöks hund på älg och klarade det galant.
Hade även en granne som hade en bordercollie. Den drev som en stövare i skogen. Jobbade som en stöthund.
Roligt att du och din hund håller på med spår. Prova att starta den på riktiga spårprov, så kan ni meritera er. Viltspårsschampionat är väl inte så dumt. Din lilla terrier verkar riktigt lovande. Bra eftersöks hundar är alltid eftertraktade.
Lycka till i fortsättningen.

Oj både rottweiler och BC det var kanske inte dem vanligaste ute i skogen, någon annan som mött på andra raser?
Borde man rikta in sin eftersökshund enbart på vissa typer av djur, ex älg, rådjur vildsvin osv eller hur bör man tänka?
Kerry blue terrier var väl jakthund på grävling och kaniner långt tillbaka? Och att hålla skadedjur borta från gårdar.
#3 Jägare jag känner brukar inrikta sina eftersökshundar på de djur de jagar.
Jag spårar mest älg och rådjurs spår. Har provat rovdjurs spår och de har inte varit något problem att köra så olika sorters spår.
Sen är de ju så att en duktig viltspårshund inte alltid är en bra eftersökshund.
Det är ganska stor skillnad på bara spår av djur till att verkligen söka upp ett skadat vilt på eftersök som tex beter sig hotfullt eller flyr. Hunden måste kunna hantera en sådan situation och veta vad den ska göra. Vissa hundar behöver en till hund med sig som kan komplettera ett eftersöks avslut.
Vi har både norrbottenspetsar, taxar och stövare. Stövarna används enbart till att jaga hare.
Taxen använder vi till jakt på rådjur, hjort och hare. Även till eftersök på dessa. Dom får inte göra eftersök på till exempel älg eller gris.
Till gris och älg behövs skarpare hundar och till det används norrbottens spetsen. Dom är kloka, kvicka och lättfotade. Ibland krävs det av hunden att den går ifatt och tar ner det skadade djuret och kortar lidandet.
Jag har ett par taxtikar som tycker lagda spår är tråkiga. Men på skarpa, tänder dom till ordentligt och är mycket duktiga.

#4 Stämmer kerryn är en "föredetta" jakthund på utter, grävling och räv samt skadedjur men idag är rasen förstörd i mina ögon då pälsen inte är funktionell ( i standard klippning då) och för hög för att det skall passa en gryt hund..
Jo man kan aldrig veta hur hunden reagerar i en skarp situation i ett eftersök förräns situationen faktiskt existerar..
#6 Det är tråkit att många jaktraser blir förstörda.
Är väldigt tacksam att de finns uppfödare som jobbar för att bevara raser. :)
Vi föder upp jakthundar.
Stövaren får inte ut sitt utställnings championat förrän den är jaktchampion. För att kunna bevara rasen som jakthund. Det är så många raser som blir populära för att dom är så "söta" och blir då bara utställda och riskerar då att bli annorlunda för att passa in hos ägare och uppfödare.
Taxen finns i mina ögon i 2 varianter. Jakt och utställning. jakt taxen är mer högställd än en utställnings Tax, där bröstkorgen blir så djup att den faktiskt skulle få svårt att jaga i skogen. Men för att få utställnings meritera en Tax så måste den även göra ett jaktprov. och det blir drev eller spår. Och utställnings taxen går då spår i lina.
De flesta jakthunds klubbar har rasens bästa framför sej. Med avels råd och RAS (ras specifika avels strategier) och arbetar seriöst för att få fram en frisk och sund individ. Men även hos dessa raser blir det fel ibland.