Tjänstehund?
Det var så längesedan pappa jobbade inom tjänsten, så han kunde inte hjälpa mig idag tyvärr, men så tänkte jag att jag skulle ju kunna testa här.
Det är så att jag och min kompis har suttit och pratat och vi vill skaffa en schäfer tillsammans.
En hund av rena brukslinjer, mer åt tjänstestuket då han jobbar med sådant yrke.
Han har en malinois nu, en hane men han ska gå i pension inom en framtid och han vill väldigt gärna byta mot en schäfer då han haft malinois sedan början.
Jag vill också skaffa en schäfer men valde bort det en tid p.g.a. linjerna jag vill ha passar inte mitt liv, enbart men nu kom vi på att vi delar på hunden, och glad vart jag!
Så, hur ser tjänstehundsbiten ut idag?
Vart finns det bra linjer med bra statistik och mycket vilja till arbete utan att vara en het hund.
Område spelar ingen roll, vi kan åka långt för den perfekta hunden. Det är ingen brådska så kenneln behöver inte ha valpar till salu.
I övrigt tränas skydd och allmän lydnad, förutom tjänstgöringen..
Söker allså efter en frisk kennel, med bra, starka, stabila linjer som passar i tjänst.
Ej utställning. Schäfer 
Tack för allas hjälp.
Har även lagt upp inlägget på Brukshundar.

Det finns en tråd här på HIF om Schäferkennlar. Jag har tipsat om några stycken i den.
Där finns det några uppfödare som föder upp hundarn för tjänst.
Bara att kolla vilken kombination som passar ens önskemål bäst.
Får jag fråga hur ni hade tänkt er att det hela skulle gå till, att du och din vän delar hund?
Ska man utbilda en tjänstehund så krävs det enormt mycket med arbete!
Hunden ska då även skapa sig ett band/relation med sin förare som den sedan ska arbeta med, och även kunna "offra sitt liv för".
Vad får dig att tro att det nu skulle funka för Dig att ha en brukshund bara för att du delar den med någon annan? Och en utbildad Tjänstehund dessutom?
Varför inte istället skaffa dig en egen hygglig sporthund av brukslinjer istället?
Och ska jag vara ärlig, är jag ytterst tveksam till att en Seriös uppfödare med redliga hundar skulle sälja en hund under dom förhållanderna.
Medarbetare på: Brukshundraser, http://tavlingshundar.ifokus.se, http://bullhundar.ifokus.se/
Min hemsida: http://nikkishundar.wordpress.com/

Nikkis
Förstår precis hur du tänker, och det är inte så illa som det låter.
Det är ju självklart så att hunden ska skapa sitt yttersta och starkaste band med Thomas.
Det enda som involverar mig är då endast att vi bor ju på samma tomt.
Vi kommer dela promenader och skulle det någon gång vara så att han behöver hundvakt är det då jag som ställer upp på den biten.
Det är alltså inte så att han gör sin bit och jag gör min bit.
Det är hans hund, och kommer vara HANS ansvar.
Använde bara dela som ord för vi ska dela på konstnaden för hunden, vaccinationer, foder, kurser m.m.
Sen just att de bor 2 meter bort i princip.
Jag vet att det inte framstod riktigt och jag skulle reagera på samma sätt som du!
Jag hoppas du förstår bättre nu, ber om ursäkt för den luddiga biten.
Jag som är uppvuxen kring tjänstehundar vet hur viktigt bandet mellan förare och hund är..
Tack för tipsen i alla fall, hur kunde jag missa den tråden..(?)
Vi ska kika igenom och prata lite med pappa även för att se om det finna något han känner igen längre tillbaka så att säga.
Tack för din hjälp!
#0 Hoppas allt går bra.
Min första tanke var som Nikkis. Men när du fått förklara dej så verkar det ju bättre. Ingen annan än du själv kan igentligen avgöra hur du och din kompis ska göra. Men eran lösning låter jätte bra.
Tänk bara på en sak. När jag var lite yngre delade jag häst med andra. Och jag lovar att det kunde vara hemskt jobbigt kännslomässigt ibland. Om den ena inte ville fortsätta eller flytta någon annastans. Eller bara ha andra åsikter eller sätt att sköta djuret på. Eller bara olika sätt med kommandon. Att man liksom börjar dra åt olika håll. För det är ju otroligt viktigt att man kör samma race så att säga.
Men jag håller tummarna, för det låter jätte härligt och klokt.
Jag själv gör väl igentligen samma sak. Medarbetare till en kennelverksamhet där vi delar alla hundar. Och det som gör att det fungerar så bra är just att vi har samma tankebanor med hundarna.
Lycka till

Taxelina
Ja, vi har pratat om allt, och det är ju hans hund, så skulle han flytta eller så, så givetvis hänger hunden med utan problem.
Då kommer min fråga, varför ska du vara med och betala för något som kommer vara "hans hund"?
Jag tror säkert att du kan vara hundvakt och ev. få låna hunden ändå(?)
≧◔◡◔≦

Mischa
För att jag känner att jag vill. Sen finns det ju en liten risk att just den valpen inte alls passar som tjänstehund, så tar jag mer än gärna "över" hunden.
Alla hundar, även med dessa linjer passar ju inte till arbetet.
Så är det ju med vall- och jakthundar också.
Nu räknar vi ju inte med det, och hoppas att första schäfern blir rätt hund för honom och jobbet.
Och flyttar han, så köper han loss hunden om det skulle gå så långt.
Finns en massa orsaker egentligen.
Det är så vi vill ha det privat och ser inga fel med det.
#6 ok.
≧◔◡◔≦