Hundar iFokus

Hundar

Etikettövrigt
Läst 4579 ggr
mattib
0

Schäferns psyke/temprament

Hej

Har älskat schäfer förut..men har nu några år träffat och hört så mycket dåligt om schäfrar.

Schäfrar som gör utfall mot människor

schäfrar som biter valp fast den har lagt sej och visar sej undergiven.Skriver schäfrar för att det inte är en enstaka individ.

Schäfer som hoppar på annan hund bakifrån och skadar hund den aldrig förut har träffat.

Hanhundsilskna

osv osv

Vad har hänt med den fina,snälla,stabila,lugna,glada,god hjärtade schäfern?

[Hilo]
0

Låter som vilken annan hund som helst. Det är ju inte bara schäfern som fått äta skit på senare tid..
Annars skulle jag väl vilja säga kassa linjer och kass avel för att ge dig ett kort svar.

Nikkis
0

Öhm, knappast Schäfern som är den enda rasen med brister. Och det är inte heller ngt som jag skulle vilja säga är vanligt för rasen, snarare fåtal individer. Precis som alla andra raser.

Alltså INGET rasrelaterat, utan mer avels/miljöarv relaterat!

Jag har mött måååååånga Schäfrar, då jag själv är schäferägare, schäferfantast och aktiv inom hundsporten.

Hittills har jag endast träffat två Schäfrar som har vissa av dom bristerna du nämner.
En av dom är bla en av mina egna hundar.
Han hatar valpar och är inte så förtjust i vissa andra dominanta hundar, oavsett kön.

Den andra är en tik som tydligen inte gillar andra Schäferhundar i överlag… Hon har nog inte sett sig själv i spegeln.Flört

Lite fult av dig att dra en hel ras över en och samma kam, utefter några enstaka individers brister…

[Hilo]
0

#2 Jag har också bara träffat två, ja minus Nero då..

Båda långhåriga schäfrar med ägare som inte riktigt vet vad de gör.
Hetsar hunden och gör inte mycket åt utfallen hunden gör.. Hundaggressivitet över lag.
En bor här, den andra bor granne med morsan.

Annars har jag nog inte träffat en "dålig schäfer" - Träffat många schäfrar, jobbat med några samt vart dagbarn hos en schäferkennel…
Jag tror att det beror på att media på senare tid gjort schäfer
(och rottweiler) som syndabockar, säg en ersättare för de s.k. pitbullhundarna.. Vilket gör att de sticker ut på ett annat vis.. Eller vad säger du?

Ricko
0

Håller med dem andra. Jag har älskat Schäfrar så länge jag minns, nu har jag bara haft blandisar men somsagt är detta inget speciellt för rasen. Och media säger ju allt, låt oss säga att Miley Cyrus kysser sin killkompis på kinden så är det plötsligt hennes pojkvän eller liknande.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Elmis
0

Jag håller med #2. Träffar en hel del schäfrar och har en själv men ser inte alls de bekymmer som trådskaparen beskriver. Att enstaka individer faller utanför normen är helt normalt. Schäferns problem är mer armbågar och höftleder som är svårt att få bort :(

Karizma
0

här träffar jag bara trevliga schäfrar :)

gejsa
0

Har två schäfrar nu och har ägt en som nu är död. Och alla tre är nästan löjligt snälla. För snälla faktist. Så det där är skitsnack.

aannickaa
0

Jag tror att det är så att schäfern har varit en populär ras en längre tid och att det tyvär kan vara så att vissa schäfrar som inte skulle ha gått i avel endå har avlats på.

Sen vad beror på arv och vad beror på miljö?

Just här där jag bor så är det fler icke trevliga schäfrar,men dom trevliga finns.Men hur mycket beror på hunden och linjerna, hur mycket beror på ägarna?

tsset
0

Tror väl också att schäferns popularitet gör att den får ta mer skit just för att folk känner igen en schäfer när de ser dem, liksom rottisen, labben och golden. Och pitbullen/kamphunden. Taxen. Pudeln. Är väl de som folk i allmänhet kan se vad det är för något, plus någon mer, resten blir en blandras eller "en hund". Och det gör ju att folk i allmänhet kan ha en bild i sitt huvud av en attackerande hund när de hör schäfer, medan de kanske inte alls reagerar på japansk spets trots att de sett en sådan attackera också.

Eller så känner man en galen pudel/schäfer som nån gång gör något hemskt. Då beror det garanterat på schäfern för bilden av schäfer är just lite tuffare, går på bk och tränas hårt, används av polisen osv. medan pudeln är en fluffhund på cirkus. Sen spelar det ingen roll om det faktiskt var hunden ärvt beteendet av sin pudelmamma, schäfern kommer fortfarande få ta skiten.

Sen tror jag garanterat, som i många andra raser, att det har avlats på sånt som inte borde avlats på. Möjlligen för att försöka "mätta marknaden" när den var som mest populär, eller bara för att ta tillfället och tjäna mer pengar beroende på hur man ser på det. Och även om aveln blivit bättre så kan det ju fortfarande slå ut lite skit på några individer, som de ärvt från sin mormorsfar eller så som man kanske inte ens vetat om.

Miljön, ägaren, som alltid kan mycket bero på "den som håller i kopplet". Ägs schäfern av någon som vill ha en stor tuff hund så kan den också få det, är väl lite lättare med en schäfer(arv, linjer, men också det faktum att det är en vakthund, tjänstehund, skyddshund…) men går också att få en Pudel, golden eller Tax till det.

Jag har träffat på en helfel schäfer, där mycket berodde på ägaren men lite också på hans förutsättningar. Det verkade inte som att han skapade några som helst minnesbilder. Har träffat två störtsköna schäfrar, och sen en hel kennel med galenskap, som lyckligtvis inte existerar längre. Mycket miljö men mycket arv också, alltså.

Xondah
0

Jag har bara träffat bra schäfrar faktiskt.

Under min uppväxt bodde jag granne med en hundförare inom polisen som tränar upp hundar till att söka upp narkotika/sprängämnen, och andra tjänsthundar och han jobbade mycket med schäfrar och alla var hur trygga stabila hundar som helst.

Även en annan granne med 2 bra schäfrar som var aktiva i bruks.

Senast igår träffa jag en schäfer när jag var ute med hundarna och den var jättefin i sitt sätt….. :)

Sen tycker min jack russel om schäfrar och han har ofta rätt! ;) Skämt åsido…Jag håller defenetivit inte med, och tycker dehär var lite att dra alla Schäfrar över en kant.

Karizma
0

grannen i stugan har en schäfer det ända med han är att han är för busig och hoppar på bilar blir stora repor om han är ute (stängde grindar men för att ta sig till våran måste ma npasera dom) iaf han är jätte snäll även älskar han barn, så dottern brukar få en del pussar av honom. Han vaktar inte för 5 öre lite synd för de får ibland inbrott i något av deras hus/uthus de möter allså en glad stor schäfer som slickar ihjäl dom. Det är väl som alla andra hundraser de ska inte bar afå lite promenader utan lite arbete med annars får de inte utlopp för sin energi o det gör att de skapar problem på annat sätt.

Mischa
0

Schäfer är sveriges och världens vanligaste rashund, självklart finns det många individer med problem.

≧◔◡◔≦

Ricko
0

Senast för 30 min sen träffade jag en ur snäll och gullig Schäfer. Sen som Mischa sa så är det världens populäraste hundras dvs, Om det finns fler Schäfrar är det väl klart att det finns fler dåliga individer än t.ex gordon setter som är ganska ovanlig så ser man väl mer sällan dåliga individer av dom eftersom man knappt ser en enda.

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se