Hundar iFokus

Hundar

Etikettraser
Läst 4222 ggr
AiChan
0

Ras för mig?

Hejsan!

Jag undrar om ni kan ge mig tips på hundras… Jag vet att hundar har även olika personligheter med. Men en del hundraser passar ju även olika för olika saker. =)

Jag är 23 år. Bor i en lägenhet på 2 rok ca 67 kvm. Så inte en sån stor hund. Men inte heller en sån liten. Vill kännas lite beskyddande med hund när man går ut (inte en sån trevlig område när det är mörkt). Finns även en lite innätat balkong. LGH är längst upp. Tredje våningen. Ingen hiss. Bara en massa trappor. Ingen stor jakt instinkt då jag har katter. Min lägenhet brukar bli väldigt varm och överhettad på sommarn. Så tåla värme någorlunda. Men ändå även lite kyla. Inte behöva täcke för liten minusgrad.

Är uppväxt med hund i familjen. Som barn 3 whippets. Och hos farmor en labbe. Som ungdom/tonåren Irländsk varghund och whippet. Whippeten lever än idag hos mamma. Brukar vara hundvakt en del. Har även varit hundvakt åt en cavalier förr. Men aldrig haft en helt egen hund.

En hund som kan lika gärna vara en soff potatis och ha sega dagar som att att gå på långa promenader eller korta promenader. I rask takt eller normal takt. Även på vandringar kanske o sova i tält ute på sommaren. Lätt att ha me sig. Lugn inomhus. Inte allt för dyr.

Vet inte vad jag ska mera skriva? Men nå tips på bra hundras som skulle passa mig?

Inte kräva allt för mkt pälsvård. Men inte vara så korthårig heller.

mvh Annie

SaraC
0

Cavalier king charles spaniel tänkte jag på först

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Hellis
0

Hur är du som person? Kan du vara envis och konsekvent, eller vill du ha en hund som inte behöver så mycket ansträngning från din sida?

Dom hundar man vill ha som trygghet på promenader i mörkret kräver ofta en riktigt fast hand, fixar du det?

Hur mycket tid vill du ägna åt hunden? Vill du träna den till något, eller ska det bara vara sällskap i soffan?

Det viktiga när man väljer hund är inte miljön man bor i i första hand, utan hur man själv är, och hur man är med sin hund.

Taci
0

Jag kom faktiskt att tänka på Eurasier.

AiChan
0

SaraC

Cavalier har jag faktiskt funderat en hel del på. Och är små kär i dom. Speciellt efter att man hade en cavalier här hemma. Men tycker inte det känns så tryggt att gå ute me kanske när det är mörkt o så.  Folk blir misshandlade här runt omkring i stan. vapen skott om nätterna på vissa områden. mycket droger, alkisar, väpnade rån, osv. :/ O det blir bara värre med.
Men ja, jag har faktiskt inte släppt tanken på en cavalier helt o hållet. Men tycker dom är lite dyra i inköp med. Men har sett att det finns lite omplaceringar här o där.  Så man är inte helt nej emot dom. =)

Hellis

Hur är jag som person. hmm..

Jag kan vara envis och konsekvent. Konsekvent kanske mindre. Och är rätt så envis. Men när det gäller så kan jag nog vara konsekvent med.

Kan vara lat. Så kanske inte extrema ansträngningar. Men skulle ändå behöva komma igång lite mera. Så jag har något att göra om dagarna. Men dock kanske inte tar upp en hel dag med träning. Eller kanske kan hoppa över någon dag.
Men träning av lydnad , typ, sitta, stanna kvar, osv. Tycker jag är skoj. Gjorde det med cavaliern som jag hade hos mig. Och jag tyckte det var jätte skoj! Det gjorde vi en hel del utav. =)

Fast hand… Det vet jag inte. Men jag gör det jag behöver göra. Men vill inte ha en alldelse extrem hund. Dobberman tror jag inte jag skulle klara av riktigt. Även schäfer, rottis o liknande. Dom känns för mkt för mig. Även om dom är väldigt fina. Men är som jag har läst om dom. Och som man även ser på dom. Väldigt arbetsglada hundar och verkar kräva en hel del. =) Såna hundar kanske jag inte skulle klara av.

Träna gärna några gånger i veckan. Inte varje dag kanske med träningar. Men några få gånger i veckan. Vill börja och aktivera mig. Men har psykiska besvär (dystymi mm.) och mår sämre vissa dagar. En soffa och promenad kompis speciellt. Men även en del träningar utav lydnad skulle vara skoj. Utställning är jag si o så med. Andra saker vet jag inte. Har inte testat på så mkt inom hundvärlden. Men en del saker ser roliga ut och vore skoj att kunna testa på. Men sen så om man fastnar för det är en annan femma. Tänkte på spårning, agility osv.

**Taci
**
Hur är Eurasier att sköta om och att ha? Hur är dom i sinnet? Hur är deras päls o värme o sånt? Tänkte på en varm sommar dag. Min lgh brukar kunna bli rätt så varmt på sommrarna. Och sen så är jag själv en fryslort = elementerna full gång. ^^

AiChan
0

**Taci

**Har nu läst lite om Eurasier o de verkar som att det är bra hundar. O bra egenskaper osv. Men jag är lite orolig över deras päls o värme! ^^

Edit:

Hur mycket kostar dom o så?

Karizma
0

säger som #1 där har du en snäll hund itne så beskyddande kanske men en mycket snäll söt och trevlig lätt ras :)

Xondah
0

Tycker också att euraiser verkar passa..lite osäker på dedär med värmen bara. På sommaren kanske du själv tycker de är jobbigt med värme och tänka dig att öppna lite fönster så de kommer in sval luft å några fläktar kanske?

Har du balkong, kan du ju alltid hundsäkra den ordentligt så hunden kan få ligga ute om den vill.

En mellan eller stor pudel kanske? Dem går ju att klippa ner och då slipper man oroa sig så mkt för pälsen.

Små hundar kan föresten vara jäkligt beskyddande och gå i döden för sina ägare. :)

[jakke94]
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Kanske en staffordshire bullterrier ? :)
hur goa som helst, och är en bra allroundhund :)

Känner en uppfödare om du skulle behöva tips och passar en av hans hundar ibland =P

staffordshire bullterrier är den lilla varianten av amstaffen, har inte lika många sjukdommar och som sagt i ett mindre format :P
rasen härstammar från england 
(se bild)

Annars kanske en clumber spaniel passar dej ?
det är spanielrasernas tyngsta clumber, är en ras som inte har någon alls agressivitet då den ska jaga i flock,
detta är en jakthund, men kräver inte att man jagar med den,
tänk dej en mini sankt bernhard! :)

ang. katt är det inte heller något problem med clumber, många av våra valpköpare har katter :P

(vi föder upprasen :P .. mer info kan du hitta på rassidan www.clumber.net )

Taci
1

#5, deras päls gör ju också att de stänger ute en del värme, men visst kan de fara illa om det är jättevarmt, som vilken hund som helst. Men eftersom du ändå vill ha en hund som klarar av kyla också, så tycker jag eurasier verkar vara ett smart val :) I inköpspris kostar en eurasier ca 12000 kr.

[jakke94]
0

och du, bara för att en hund har stor päls som tex eurisern så behöver inte den bli överhettad, då pälsen faktiskt även skyddar mot värme :P

Xondah
0

Såg en Euraiser kull på blocket där de ska ha 9000 för dem. Då registrerade i skk, vacinerade, vet.besiktade,dolda fel försäkrade i 3 år.

Så priser är väl ganska varierande. På många raser.

Hellis
0

Är det möjligen Kungsmarken du bor i?

Kanske en retriverras då? Eller pudel, som nån sa? Lätta att ha att göra med, men respektingivande storlek i mörkret…

[Malin3033]
0

Tänk på att det är inte inköpspriset som är det dyra, det är att ha hund som är dyrt. Foder, veterinären, Försäkringar osv. Sedan är det ju så att större hund, mer mat = dyrare. Vill man komma undan med billig försäkring också ska man inte välja någon av de hundraser med mycket rasbundna sjukdomar, vilket gör försäkringen dyrare.

Annars tycker jag Eurasier låter ganska passande, eller pudel som sagt. Kolla hundar ur sällskapshundsgruppen.

SaraC
0

Men vill du ha en hund som faktiskt förmodligen skulle vakta, eller vill du bara ha en större hund som ser lite avskräckande ut?

Säger även som #13, det är dyrt att ha hund. Och en renrasig hund kostar i runda slängar 10-15000 kr i inköpspris.

Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Taci
0

#11, självklart är det så.

Det jag menade var att det vanligaste priset jag stött på är 11-12000 kr, o jag har faktiskt aldrig sett en eurasiervalp för under 10, men där ser man :)

AiChan
0

Xondah

Jo det kan jag. Men blir varmt ändå. O varmt på balkongen. Brukar oftast ha allt stängt annars kommer värmen in. Och sen så ha nå fönster eller något öppet där solen inte ligger på. Fläkt tog jag hem i sommras. Men när den kom hem till mig blev det inte så mkt mera sol o värme ^^ tråkigt nog.

Men brukar lösa sig me värmen ändå o djuren. Förutom kaniner.

Eurasier känns nog inte helt rätt ändå. Tack vare pälsen. ^^ Även dom verkar hel mysiga osv. Men kanske man ska testa o åka hem till någon uppfödare eller någon ägare utav sån hund. Man får helt enkelt åka runt o hälsa på ^^ hehe

Mjo vet att en hel del små hundar är såna med. =) Extrema en del :P Och dom är faktiskt roliga me. Har faktiskt funderat på nå små hund. Men ja, äh. får se =)

Pudel har jag också funderar på en hel del. Allafall toy - dvärg - mellan pudel. Men drog bort toy då det känns lite väl litet. ^^ Finns så många härliga hundraser. Beslutsångest!

jakke94

Jo en staffordshire bullterrier har jag funderat på en hel del på . Amstaff med. Tycker det verkar vara så mysiga hundar. Och perfekta allroundhundar. =)

Vad är det för sjukdomar på amstaff?

clumber spaniel såg söta o trevliga o sånt. Men tror inte det är något för mig! ^^

Taci

Men får dom plats i en lite lägenhet? Hur ofta får man sköta om den dära pälsen? ^^

Hellis

Kungsmarken? Nix. Bollnäs ^^ *idioternas stad*

Jo retriver eller nå liknande har jag funderat på en del med. På golden o labbe. Såna hudnar som jag stött på verkar vara så snälla och lätt hanterliga. Och man verkar kunna göra en hel del olika saker med dom. =)

Pudel har jag med som sagt funderat på en hel del. Dvärg o mellan. När jag testade pedigres hund test så dök den rasen upp med =). Och sen så har jag bara stött på trevliga pudlar med ^^

Malin3033

Tycker dock att inköpspriset är dyrt (fast det är bara engångskostnad^^). Och det blir bara mer o mer tycker jag på ras djur. ^^ Speciellt när man är lite dålig på att spara o inte får jätte inkomster varje månad. Men får det att gå runt ändå. =) Och som med alla djur så kostar dom. ^^ Och jag har så jag kan betala det andra med. =)

SaraC

Gärna båda. Men inge extrem vakt instinkt så den skäller varje gång någon går i trapphuset. och blir uppstressad eller något. Men kanske mera skräckinjagande. För då kommer inte folk bara fram o sånt.

Jo. Dyrt med hund ja. Dyrt me dom flesta djur =)

Men blir inte hund i år. O antagligen kanske inte nästa år heller. Om man inte skulle hitta på någon lämplig hund. Nu i år är så sent o köpa för i år. Plus att jag ligger lite efter med utgifter osv. Så man är inte så rik just nu. (skaffad mig ny dator).

Och sen så tänkte jag försöka o åka lite utomlands osv. Så vill inte bli riktigt fast helt o hållet ännu. ^^

Men jag kollar runt, drömmer lite. osv. Kanske man kan åka runt till uppfödare o träffa olika hundraser o känna på hur dom är osv. Läsa på om dom om det skulle dyka upp någon ras som intresserar mig mera. osv. Kanske man klarar av att spara ihop lite pengar med osv.

Tänkte annars även med kolla efter någon omplacering eller fodervärdshund.

Men nog är man bra sugen på en promenad kompis osv. Men tänkte jag skulle se runt omkring här om det kanske är någon som behöver hundvakt eller någon som behöver hjälp o rasta kanske. Eller hjälp till att passa hund en viss tid. eller något :P

Men som sagt man är bra sugen på hundsällskap här i lägenheten igen =)

Men funderat en hel del på raserna på pudel, cavalier, staffis. osv. Men ja ajja. kolla runt vidare. Och om ni har andra tips o förslag på hundraser så säg till =)

Jag är så petig. På både det innre o det yttre. Så svårt o hitta en ras.

AiChan
0

Finns det några uppfödare här på iFokus som bor i Bollnäs eller runt om? =)

Kakan81
0

Om du vill ha en hund som kan vara soffpotais en dag så gör den till det. Vi har tagit dagar då vi bara legat i soffan, Emil har fått legat med oss eller på sin filt nedanför. En annan dag kanske han få gå lite längre, har det hänt mycket en dag (ex. marknad eller annat) så tar vi det lugnare dagen efter. Så även om du köper en aktiv hund så mår både du och den bra av lugna dagar, tänk annars vad jobbigt när man blir sjuk och verkligen inte kan hålla i gång.

Förslag på raser har du fått från folk som kan bättre än mig.

Lycka till!

Xondah
0

#15 Ja menade inte som att svara på de du skrev. Utan hon frågade om priser. Och jag tog bara ett exempel som jag hitta. :P

AiChan
0

Hur är japansk spets? visst kan kolla upp. men trevligt o höra andras erfarenheter typ ^^

[jakke94]
0

#16 amstaffar har hudåkommor, höftledsproblem .. det är nog dem vanligaste

staffen har också dessa åkommor, dock i mycket mindre skala, det är vad jag hört från både amstaff uppfödare och staffuppfödare :P

har kennlar att rekommendera så om du vill kan jag pm:a dej dem :P
både när det gäller amstaff och Eng.staff

Karizma
0

20 de är trevliga glada pigga hundar kan bli lite skällinga men inte de jag har träffat iaf. Mycket lagom stor/liten hund väldigt vacker är den med. Duktiga på lära sig trix och duktiga på agilitybanan en mycket frisk ras säger många (vet inte har inte nån själv)

exitingsvillemo
0

Om du känner att en schäfer skulle bli för mycket för dig, så skulle jag nog kolla på ngt annat än staffar!

Alla staffar är i mer eller mindre behov av en kunnig förare och en fast hand, tror inte att det är en bra förstahund=)

Däremot pudeln, den är väldigt aktiv, men älskar att mysa i soffan =)

Labrador tror jag skulle vara ngt för dig. Dom kan se lite skräckinjagande ut, i en mörk gränd ;) men är ju som andra retrievrar, urmysiga familjehundar =)

HannaM
0

Nu är jag inte rasexpert men en varghund skrämmer ju i alla fall folk med sin storlek och som jag har uppfattat det (rätta mig gärna) så är dom inte krävande i stil med dobermann och liknande.

Ricko
0

AiChan, Många tror att Eurasierns päls är ganska jobbig då man måste hålla igång den eller vad jag ska säga. Men så är det faktiskt inte, det räcker med 1-2(kanske nån mer, bror ju på) ordentliga igenombortsningar i veckan, även om den är så stor och tjock osv osv, men ja den är som med ganska många andra hundraser =) Men ja Taci är ju mer Eurasier erfaren så hon kanske ska få svara C(=

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

Taci
0

#16, absolut får de plats i lägenhet! Så stora är de ju inte :)

Jag borstar vår kille kanske en gång varannan månad, hehe. O han har inga tovor, utan jag borstar mer för att liva upp pälsen lite. Bakom öronen det tjoffsa ihop sig lite kanske, så där kammar jag väl kanske en gång i månaden.

Ixectrona
0

Ca de Bou kanske? Kallas även Perro Dogo Mallorquín. En av mina favoritraser och jag har ungefär samma kriterier som du - den väger 30-38 kg ungefär, stor men inte väldigt. Kommer från Mallorca och är en korthårig (nackdel?) liten mastiff, kan man säga.

Har vakt/försvarsinstinkt men inget extremt, den är social och trevlig med människor som inte utgör något hot. Nackdelen är att den är numerärt väldigt liten, det finns bara ett tiotal i landet.

http://www.maximillianfox.com/CadeBou/Index.htm