Import frågor
Vi har funderat på att importera en hund ifrån Polen. Och enligt jbv så är Polen ett rabiesland, och hunden måste alltså sitta i karantän och få div sprutor hit och dit, pass och papper m.m
Och valpen är då minst 7,5 månader gammal när den sätter sin första tass i Sverige.
Min största fråga är då;
Vilka risker finns med att importera en valp? - Tänkte mest på att valpens första månader tillsammans med ägaren är ju det viktigaste i hundens liv för att bygga upp ett förtroende, tillit och kärlek och framför allt uppfostran till matte eller husse.
Man får ju då inte "forma" hunden som man själv vill ha den så att säga.
Läste någonstans att man kunde ta valpen till Danmark från Polen, för att sedan ta den till sverige den vägen, och då kunde man få hem valpen tidigare?
Hur mycket kan en import gå på allt som allt? - inkl kostnad för att valpen stannar hos uppfödaren och alla sprutor m.m, samt att regga i SKK när valpen anlänt, och alla övriga kostnader som man kanske inte har tänkt på?
Har någon av er importerat en hund ifrån ett annat land? Hur gick det senare med uppfostran m.m? Om man är utställnings intresserad, kan man be uppfödaren ställa ut valpen medans den är hos uppfödaren?
Tacksam för svar från alla som vet något!
Oavsett ålder på en hund så skall hunden vara rabies vacinerad, och avmaskad före den kan komma in i sverige. Det spelar ingen roll om du tar den till danmark först, den ska vara rabies vacinerad oavsett vad. Men till danmark räcker det med att du har gett hunden en vacination, sen kan du åka in till danmark. Men för att få den till sverige måste du vänta på blodprovs svaret och det måste ha gått en viss tid före du tar det blodprovet efter vaccinering. Räkna med minst 6 månader från att du gett rabies vacingen.
~ Anneli ~
Sajtvärd för: adopterade.ifokus
Jag har en hund importerad från just polen, kan dock inte hjälpa dig då det inte var jag som skötte allt.
ang. uppfostran funkar det ju helt okej, men man ska ju tänka på att det är ett annat språk, så det blir ju att lära om kommandona 

3# vikken söt liten sak du hade! =)
Ja jo , det tänkte jag också på, kan ju bli lite knepigt? Hur lärde du om kommandona? Sitt, ligg, stanna och allt vad det nu var? =) Måste du ha varit krongligt?
#5 Tack :)
Jag gjorde som man tränar en valp, inget konstigt 
Jag kör med handkommandon med röstkommandon..
Så jag gjorde inget annorlunda egentligen..
Man börjar grundträna helt enkelt.
Det kan ju ta lite tid för hunden att förstå andra saker i språket..
Har hunden ett namn hos uppfödaren som den lystrar bra till så skulle jag rekomendera att ha kvar det eller om man verkligen vill byta, byta till ett snarlikt, atl. be uppfödaren kalla den det du vill att den ska heta..
Min tik heter Krecia [Kre-tja] - som betyder typ liten mullvad på polska.
Det namnet fick hon ha kvar för att det var ett namn hon lystrar såå bra till och genom det så art det väldigt lätt att kalla in henne för hon kommer som ett skott på sitt namn..
Dock ska man väl då tänka på att inte "skälla" på hunden med namnet.. Om man säger NEJ ibland så är ju det ibland rätt att ryta i hundens namn istället..
Det finns ju svensk- polskt Lexikon man kan kolla vad de olika orden heter på polska. Då kan man få reda på hur de låter och hur man ska använda det svenska orden.
~ Anneli ~
#7 Hur menar du?
Ja om du kollar vad sitt heter på polska, så hör du hur ordet låter på polsk aoch kan få över det komandot till svenska. I vissa länder har man lite olika tonfall och längder på vissa ord. Då kan det vara bra att veta hur det låter i det andra landet när man ska träna in det svenska.
~ Anneli ~
Köpte en hund från portugal, då fick jag med en lista på de olika komandona, på portugisiska..
~ Anneli ~
#9 Mjo, men om du tar tex ordet HIT, som jag fick lära mig lät lite som Shortsch! Jag använder inte samma "tryck" i ordet.
Det är inte ens i närheten..
Hur skulle det då funka?
Jag kanske inte förstår hur du menar,
men jag tycker att det är lättare och går fortare om man lär hunden det svenska språket från början..
Jag har ändå lärt henne Sitt, Deck (ligg), Hit, Stanna, Nej och Varsågod på bara ca 5 månader..
Hon har även lärt sig "Ska vi gå ut?" och "Godis", "Bollen" och "Ta 'an då!"
Jag är trött, så du får ursäkta om jag verkar trög…
Tillägg - Då hade hon ändå bott i polen från födsel till ett år, sen när hon kom till sverige ett år gammal, så pratade familjen dels polska, och lite svenska med henne (familjen är polsk som jag köpte henne ifrån)
Tre år ca när hon kom till mig.. Så polskan var ju någon hon var väldigt van vid..
#0 En hund går mycket efter ditt kroppsspråk och tonläge, så det kommer nog att gå bra. Hon/Han lär sej snabbt. Du får ge den tålamod och mycket beröm och mycket godis.
Känner du hunden eller är den helt obekant? Vi importerade 2 från tjeckien, varav ena var helknepig och den andra bra. Så man köpte liksom "grisen i säcken" Jag var inte inblandad i kostnaderna och allt runt omkring, så tyvärr kan jag inte ge dej några råd angående den biten. Dom var 7 månader när dom kom över hit. Man måste vänta till vaccinationerna visar antikroppar mot rabies.
Om du vill att dom ställer ut den under tiden finns risken att du får stå för alla kostnader. Men det kanske det är värt.
Jag känner lite som dej. Jag vill forma min valp från 8 veckor då dom är som formbarast. Men det brukar gå bra även senare.
Lycka till med importeringen

Jag skulle absolut inte oroa mig för språkskillnaderna. Jag har 4 hundar. 2 av dem växte upp med spanska, engelska & svenska. 1 m engelska & svenska & den sista med engelska o spanska. De har inga språksvårigheter & har aldrig haft ;) Skulle vara tiken då, som HATAR spanska idag, men det säger nog mer om hennes liv m spanjorerna än själva språket :(
min kompis har en förälder från spanien och en som är svensk, deras hund har kommandon på både svenska och spanska :P
ang. priset på en import tror jag det kan variera väldigt mycker beroende på ras, land o.s.v .. en vi känner som importerade från slovakien kostade det 30 tusen
-Sen beror det väl också på hundens värde..
Vet en kennel som importerade en hund, och bara hunden gick på hela 82.000:- 
#16 har en kompis som sålde en av hans bästa avelshanar till frankrike för 75.000 :-
#17 Jo, men det var en väl bevisligen bra avelshane..? De kan ju kosta multum.. En polare sålde sin dobermann, avelshane till portigal för också runt 70..
Detta var "bara" en valp
Lite chansning, trots de fina linjerna..
Nu har de dock sålt vidare honom, för hur mycket vet jag inte..
#19 jo hehe :P .. finns pengar att tjäna bland hanhundarna
dock hade jag inte klarat av att sälja någon av våra avelshanar :) hehe
#19 Jo, detta är dock en vad jag kallar mekanisk kennel. Ingen överdriven mänsklig kontakt utan ut med det gamla och in med det nya, de har inte samma familjära relation som hundarna, utan de är mer avelsdjur.. Så de har inga problem med att byta ut sina hundar.
Jag skulle heller inte klara av att sälja min avelshane (katt).. Han är ju en del av familjen, och aveln ligger vid sidan av.
Så jag förstår hur du menar 
#11 Jag menade bara att då vet man hur komandot varit i det andra landet. Om man kör fast lixom.
Har haft mång ahundar från england/irland/holland och där har det varit bra att använda deras komandon. upplever att hundarna fungerade bättre på engelska språket än på det svenska. Och man såg verkligen på hundarna, speciellt de holländska (då jag knappt kan något ord på holländska) när det kom någon som pratade holländska. Hundarna sken upp som bara den. Så nog lyssnar det endel på språket allt.
~ Anneli ~
#21 Absolut, men på min lilla tik ser man ingen skillnad på språket.
Hon funkar kanon på svenska, så det kan gå åt båda hållen, man får anpassa till vad hunden funkar bäst på 
#22 Ja och det vet man ju inte förrens man har haft hunden hemma. Men annars kan man göra tvärt om oxå, skicka ner lite svenska ord, och be dem använda några av dem från början…
Om man vet vem man ska köpa hunden av kanske man kan få dem att lära in vissa saker från början som man vill att hunden ska kunna…
~ Anneli ~
#23 Javisst