Stämmer VERKLIGEN detta:O
Det är så att vi har bytt foder från lonestar magnum till Eukanba Adult Medium. Våran Pudel på 1,5 år väger då 25 kg. På lone staret så skulle han ha 600-700 Gram om dagen = 6 elller 7 dl mat. Och på detta NYA Eukanba Adult Medium ska han ha 210 gram =2,1 dl om dagen som de står i tabellen här nedanför. Kan de verkligen stämma att han ska ha SÅ lite… Han älskar verkligen de nya fodret, för lone star slutade han äta… hm… vet någon om dett stämmer med antal dl om dagne för killen… han är varken TJOCK eller MAGER… ganska normal, men lite mer på hullet skulle väll inte skada när han tränar nu medelhårt. Men vi tänker ge han extra foder dom dagarna han går hårt för 2,1 dl verkar lite..
Fodergiva (gram)
Daglig rekommenderad fodermängd (g/dag)
Vikt (kg)
Daglig Mängd (g/dag)
2
40
4
60
6
80
8
100
10
115
15
150
20
180
25
210
30
240
40
290
50
335
60
380
70
420
80
460

Det är inte alltid 100gr är 1 dl det beror helt på storlek på bitarna. skaffa ett fodermått från eukanuba ist.
Olika foder ger olika näringsupptag och kan därför bli väldigt olika…
men tabellerna är bara ett genomsnittligt mått och kan ökas eller minskas med upp till 50 % beroende på aktivitetsnivån (hur mycket energi hunden gör av med). Lättast ser du på hunden hur mycket den behöver för att hålla sig i bra hull 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Som sagt väger foderkulor olika beroende på märke och sort.
Jag googlade lite och läste att nån mätt upp eukanubas goldenfoder till: 40gr/dl stämmer det överens med euk ad. medium så ska han ha ca 5-6dl vilket låter vettigare.
Vad som är viktigast är att du även utfodrar med "ögat", dvs efter hull och inte slaviskt efter tabeller.
≧◔◡◔≦
tack alla för svar :) Jo man får som ge med mat med ögat, men man vill som ändå alltid ha en grund att stå på. Han är juste nu väldigt hyper fast han aktiveras. Men han är ju trots inte så gammal 1,5 år. Så han lever livet just nu helt enkelt. Han kan jogga med mig 7 km och sen vara HUR pigg som helst efter det. Men när vi kommer till de psykiska träningen ( spår,blodspår) Då blir han såklart trött men inte så trött så att han inte skulle tacka Nej till mera. Har även börja lägga spår med 3 vinklar och de är ändå hyffsat långt. Det blir nog att börja med längre spår nu osv. FÅR passa på innan snön kommer till norrland.

Be att få en måttkopp från en affär som säljer fodret. Där finns alla fodersorter från dem uppmärkta, med tydliga angivelser på hur många gram det är. Då slipper man väga och krångla.
Sen kan du som sagt öka och minska fodret rejält allteftersom. Revben och ryggrad ska kännas, men man ska inte kunna spela på dem, brukar jag säga.
Om han är för tunn trots att du ökar på med 50% av rekommendationerna tycker jag att du kan gå upp till ett av de kraftigare fodren de har. Om han däremot är för rund, trots att du minskat ner det med 50%, så bör du istället gå ner till ett lightfoder.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
OKej tack :) vi har fått ett mått till, men de står ju raser på det. Men Pudel finns inte med:( Men han har ganska bra med hull, man kan inte spela på dom och han är inte tjock!! men detta foder har ju som inte hunnit verka så vet inte om detta foder passar han! Men han är galen i det, han längtar till måltiderna, och det gjorde han inte förr !!!
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
oj skrev fårn min systers!! satt på hennes data .. wooppss!! men det var jag som skrev #6 !
Min syster råkade skriva från min!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se

Finns det raser på det har du fått fel kopp. De har en för rasfoder och en för vanliga. De har vägt foder och märkt ut hur högt upp 100 mg osv är, så visst kan du gissa och anta efter vad de andra fodrena väger, men det bästa är att ha en kopp där fodret du har är med.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter