Vad e det för ras ?
Jag blir så trött på att när folk på stan stannar för att gulla med min hund och sen säger de
- Vad är det för ras ? ? ?
- Det är en Puli …
- Ja de, tänkte jag såg de dirrekt ….
Några gånger har jag testat att svara på frågan om vilken ras min hund är med :
- det är en vitfärgad fransk poopoo .
De roliga är att man får svaret :
- Ja de tänkte jagsåg de dirrekt….
Hahahahahaha!

hehe, ta det bara med ro.
Ha en fin dag med glädje o skratt, hälsn. Maria från Glas DeCo
Haha, jora.
Blir så trött på:
-Vad är det för ras?
-Det är en Labrador
-Nääähäää! Hon är ju så liten! Det kan aaaaaaaldrig vara en labrador!
(Fast det är ofta utanför klubben, på klubben nickar alla bara och säger "Jaha, jättefin, men hon är ganska liten va?"
Så brukar köra med:
-Vad är det för ras?
-Jo serú, det är Italiensk Fårhund.
-Jaha, jo men sådana har man ju hört talas om! Men brukar dom inte vara vita?
Hahaha, :)
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com
sak samma här, men vilken fin collie!!….jag såg en sådan där dvärg collie igår, och dom är ju sååå söta (shettlands sheepdog) hahaha
Vi har fått frågan av en äldre kvinna (50+) om våran hund är en labrador. =P
Ser han ut som en labrador tycker ni?
Fick frågan när han var ungefär 4 månader (är snart 7 nu).
Men teckningen har ju alltid varit densamma. =P

Jag brukar få höra: "Det där är en sån där Lassie-hund, va?", "Är det där en Collie?", "Är det där en dvärgcollie? Är dom sådär stora?", eller "Men, vilken fin vallhundshund!".
Jag har en sheltie (shetland sheepdog) som är lite för stor men inte lika stor som en collie. =P

#4, Det var lika med min syster när hon hade sin rottis, då var det många som kom fram & frågade om det var en labrador, men när min syster då talade om att det är en rottis då backade dom..
Men min whippet som jag har nu så är det någon som har frågat om det är en saluki, och en annan gång var det en karl som frågade om min hund var en dobemann, och en dobbis är ju inte så värst lik en Whippet precis. När jag hade min första Whippet då var det folk som trodde att hon var en Tax, och en annan person frågade om hon var en schäfer, och då var min whippet en valp..
Alla tror att Eros är en Samojedhundsvalp, men det är väl iof lite förståeligt. Rasen ser ju ut som en minivariant av Samojed och han är mycket som en valp/unghund i sätt och utseende.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Ja jag fick minsan höra att ecko var en Jack russel när han var valp:P De måste vart teckningen.. för jag tycker ju att de syns väl på huvudet att han inte var någon jack russel!:P
Och när han var valp var de ju mååånga som skulle komma fram och gosa, för då var han söt .. :P Men nu är de minsan ingen som vill gulla med honom.. (iof är de skönt:P)
Liss - Moderator @ Bodyart.iFokus ☆
Det är väl inte konstigt att folk vill försöka gissa?
eller att dom vill få sin gissning bekräftad?
att det sen är åt skogen fel är ju en annan sak.
≧◔◡◔≦
#11 Nädå, det är inget fel med det. Det är bara lite kul att höra vad folk kan gissa för ras på ens hund. =)
Härligt folk de finns 
Även idag , va jag bara tvungen att retas lite med en typisk " jag vet bäst dam"
Hon såg alla fall att de va en powderpuff jag hade , men sen frågade vilken kennel han kom i från ? Och jag svarade att han kom från Annelie Taxens kennel i Enköping, NÄH de gör han inte ! svarade hon ?
Whath, vet väl ändå vart min hund kommer i från tänkte jag … 
Jag ser att din hund är storväxt och det innebär att han måste komma från en uppfödare i från södra Sverige … ( Kvinnan jag vet bäst )
Mjaah jag har hans stamtavla jag kan ta kopia på och maila dig om du har en misstro mot mina uppgifter..
Ja de ville hon att jag skulle göra…
Hahha … Höll på att kissa i kapp med Cooper bakom en buske av skratt vilka människor man träffar på ibland…
#13 vad kul med en Enköpingshund=) vilken del av Enköping bor uppfödaren?
(jag är född o uppvuxen där tills för 3 år sen när jag flyttade till Degerfors)
Har du ingen bild att visa på vovven?
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
Här blir våran Lancashire heeler dagligen kallad för Tax. "Nämen vilken söt tax" eller "finns det taxar med ståöron?". Eller så tror dem att han är en pincher, har är ju MYCKET grövre än en pincher. men men. :)
Vad fina folk är som vågar gissa hejvilt ändå!
Eftersom Vilda är en ganska uppenbarblandis brukar folk mest fråga "Vad är det för en hund?".
Men de har också gissat på
Papillon (såklart)
Sheltie
Bordercollie
Isländsk fårhund
Powderpuff
och, hör och häpna: Fransk bulldog :P
En tant utbrast: "men GUD vilken stor ekorre!" när vilda sprang över stigen. En annan har sagt: "Har ni en katt i koppel?" HOn har också fått höra att hon är en räv.
Men jag tycker mest det är fint och roligt så jag brukar förklara för folk vad hon egentligen är..:)
För några år sedan var inte Flat lika vanliga och då frågade jämt folk om jag hade en Svart Golden Retriver.
Haha!
Men hur ofta hör man inte att ens stackars bullterrier är en åsna då? :P
Eller shar-pei-blandisen är en blodhund, stackarn (han ser ut som en blodhund, ibland ;D )…
#19, mäh, en åsna! Haha! Bullterrier är ju helt underbara.
#19 haha.. en bullterrier en åsna? neeeh.. en griiis;)

Heheh
#17 haha barns kommentarer är ibland riktigt roliga! :)
Vacker hund du har förresten!

Det är många som först säger att min hund är jättesöt och jättefin! Sen frågar dom vad hon är för ras. Då svarar jag Briard. Så säger dom "En björn?!" Hahaa. vet inte huuur många gånger jag fått säga både en och två gånger till innan dom hör Briard ;D Haha! Ibland har jag lust att säga jaa, och gå ;) Men känns inte som om man kan det. Känns lite vääl taskigt. Men dom tycker hon fortfarande är lika söt och fin i alla fall! :D
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

min setter är oftast setter, då och då cocker spaniel.. annat är det med illrarna…. dom har varit bland annat
apa
ekorre
aborre
kanin
mink
marsvin
hamster
hund
katt
och det här är ett djur som lever vilt i sverige.. någon måste göra något åt biologiundervisningen i skolan…
Hur många av oss Chinescrested powder puff ägare har försökt förenkla för dumma okunninga svenssons med att säga
Det är en kinesik nakenhund med päls, men de e samma ras.
- Jaha men så naken e han ju inte …
#25 Men de var faktist inte meningen och tro han var en cocker ju
De var en närgången bild, och han såg mindre ut.. haha!
Muhaha.. abbore?? har dem päls?:P hahahaha^^

#27 du är inte ensam=) det har hänt någon gång till och då har det varit på riktigt=)…
abborre kom ifrån en kille som troligen inte hade svenska som modersmål, gissar att han inte menade abborre=p det roliga var att han frågade över hela bussen. Sen hjälpte hans kompis honom genom att säga nej, ekorre=)
Inte så många som gissar rätt på min hund som är en parson russell terrier, dom brukar ju gissa på jrt, d/s gårdshund, men det är ju inte så konstigt. Men det som däremot är ganska konstigt att väldigt många tror att han är valp (han är snart 4 år), flera gånger har personer nästan försökt övertala mej om att han inte kan vara fullvuxen. Vad svarar man tex när nån säger; Är du säker på att han inte är valp? haha

#30 Vaddå ful? Pudlar är juh jättefina! =)

Några har trott att Elvira är en springer spaniel valp, fattar inte riktigt det för hon har ju inte ens samma färg som springrar.
En hund vi hade när jag var liten var en rysk laika, hon såg ut som en liten varg. En gång rymde hon och dagen efter stog det i tidningen att några gubbar sett en varg när de jobbade med ett vägarbete, men i själva verket var det bara våran lilla hund

Jag har faktiskt inte fått så mycket gissningar på Nagli, men nästan alla tror att hon är Schäfer och hon har ju faktiskt väldigt mycket Schäfer i sig! ^^ Men den högsta gissningen jag fått på ålder är 5 år, annars tror de att hon är valp och typ 1-2 år, men när man säger att hon är 9 år blir de ganska förvånade! ^^

#31 Nej USCH! Dom är ju värsta wannabe får och divor.. :P Dom är fula och värdelösa.
#34 huh?
hur kan en hund vara en wannabe? eller diva? snacka om att förmänskliga eller ett får? att byta djurart bara sådär…vore ju otroligt.
tyvärr, sånt uttalande kan bara komma från någon med noll erfarenhet av välfostrade pudlar.
≧◔◡◔≦

#34 vadå värdelösa, de var väl att ta i :S..
En dialog som roade mig var:
-va e de för ras?
-En pumi..
-aha.. pudel och?
-det är en pumi?
-jaa, pudel OCH?
-ehm.. nej, en renrasig pumi..?
-Finns de..? (tanten går)
*haha!*
Annars har jag fått höra pudel och Puli, men det är fler som börjat gissa rätt på Pumi nu ;)
"Nej USCH! Dom är ju värsta wannabe får och divor.. :P Dom är fula och värdelösa. "
Du, det var inte särskilt moget skrivet. Då kan man gissa på att du absolut inte vet nåt om den rasen. Och det finns inget som man kan kalla för wannabe i hundvärlden. Visst, du kanske inte tycker att dom är fina, det får du tycka bäst du vill, men man kan juh inte säga att ett levande djur är "värdelöst". Och det är absolut inte en divig ras. Dom är inte rädd för att varken röra på sig eller skita ner sig, det är isåfall ägaren som är divig.
Håller med er andra, man kan inte direkt kalla nån ras " ful, äcklig och värdelös" jaja, visst, vissa raser är kanske inte lika fina, men aldrig kan man säga att en viss hundras är Ful! , tänk om jag gick runt på stan och ropade så högt jag kunde och sa " Nejmen kolla den där människan, usch vilken usel människa, varför finns h*n ens, världen skulle varit bättre utan h*n, för h*n är så äcklig och ser sååå värdelös ut, hur kan man se ut sådär, h*n ser ju ut som en diva osv osv" väldigt onödigt sagt tycker jag!

Bra skrivet
#34 Inga fler sådana kommentarer nu, tack!
/Sara, medarbetare

Jag får åxå frågan om vad det är för ras, men det är ju inte så konstigt eftersom vi har blandraser =P
Nåt jag däremot irriterar mig på är när säger "han" när det är en tik, visst, hon är stor (ca 65 i manken) men man ser klart och tydligt att det är en tik med tanke på hennes otroligt femenina ansikte och kroppsform…
# 42 du får ha utmärkande rosa koppel o halsband på bebisen .
Jobbigt när mäniskor föräldrar klär sina bebisar i Gula kläder och sen blir arga när man inte ser på en pjuklarv vad de e för kön :-)

#43 det är ingen bebis, hon har precis fyllt 6
och jag skulle aldrig ha rosa, usch.. det är läder som gäller

Jag fattar varför ni blir arga, men det är så jag tycker. Området där jag bor innehåller bara såna pudlar, och sen så tycker jag helt enkelt inte om dom. Men jag erkänner att det var lite omoget men det är så jag uttrycker mig om nånting jag hatar.
Ursäktar mig för de som blivit upprörda.
Jag får mest kommentaren "Men hon är lite..grov va?"
Ja, brukar jag svara, för det är hon. Perfekt i hullet men avlad för att vara en lite större Labrador.. Dual purpose.
Idag blev jag glad, vår kvartersvärd kom förbi för att kolla upp något, hon frågade om jag skulle ställa ut Nova eftersom hon var så fin.. ingen aning om människan vet något om hundar, men det var glädjande ändå!

#45 klart Tjatte ska ha tofs även fast han hane! Långhåriga killar (människor alltså)har ju det ibland, då måste väl långhåriga hanhundar också få ha det ;)
Min norska buhund får vara både varg och fjällräv. Oftast av barn, dock :) Häromdan: "OJ! Mamma, oj, jag blev så rädd när jag såg vargen! Jag såg inte att den kom!" (Låter öht inte det minsta rädd :))
#49 Exakt! Precis så tycker jag med ;D
#47 Har du provat att lära känna dessa pudlar?Du kanske helt enkelt har förutfattade meningar? Dessutom, en hund blir som dom uppfostras..
Haha, stackare, inte ha någon aning om vad du snackar om när det gäller pudlar :)
Kan ju garantera att det finns folk som tänker EXAKT samma sak om Pekingese.
Sådana kommentarer om att pudlar är fula och äckliga kan skada väldigt hårt. Vissa tar det personligt.
Och här har du fakta:
Pudeln är från början en jakthund (en arbetande ras) medans Pekingesen är en avlad sällskapshund.
Och folk som inte är vana och insatta i hundar kan väl mycket väl tro att han är något annat än vad han är? Tycker inte att man borde ta gissningar så hårt.
Tänk på vad du uttrycker, folk kan bli djupt sårade.
Men börja grina då!

När jag skulle visa upp min lägenhet för en kille som var intresserad av att köpa den sa hans mamma som var med:
- Vilken tjock hund!
Väldigt irriterad men fortfarande väldigt mån om att sälja lägenheten säger jag inget till henne.
Jag vet att min hund inte är överviktig eftersom jag har henne på foder och är noga påpassad av min uppfödare så att jag sköter henne rätt.
Jag gick och grubblade på det där länge tills jag kom på att hon måste ha trott att min rottweiler var en dobberman. Hon var c:a 11 månader vid tillfället och hade mycket kvar när det gällde att bredda ansiktet.
Men tänk vad man kan bli förnärmad om någon säger något negativt om ens hund trots att man vet hur "perfekt" den är!!!
#54 Men tänk vad man kan bli förnärmad om någon säger något negativt om ens hund trots att man vet hur "perfekt" den är!!!
Precis jag är en perosn som tycker att jag är dne som har rätt och andra her fel ( jag jobbar på att ändra min attetyd beteende ! )
Men just med hundar är jag extremt känslig .
Men med lite livserfarenhet och kunskap så har jag lärt mig att det är ( oftast ) ägaren som vet vad som är bäst för hunden . Om de är lite överviktiga eller har kläder, de finns ofta en anledning som utomstående sällan ser. Alla Hundar har ju olika syften i vårt samhälle. En sällskaps labbe behöver inte ha samma fysik som en ledarhudn tex. Önskar bara så att alla okunninga super duper idiotiska svensons skulle oxå kunna tänka i andra banor än sina egna uppfattningar de lärt sig om Lassie ..
Men när nån påpekar om mina hundars hälsa/ utseende så lyssnar jag och suger i mig all kunskap jag kan, men OM jag vet att jag har vårdat/ uppfostrat min hund på ett visst sätt pgr av att jag anser de e lämpligast och personen som påpekar mina misstag saknar referenser för sitt utlåtande …. är de så nära ibland att även jag kommer börja yla o skälla och tugga sönder skor av ilska …
( Men jag jobbar på att lära mig att strunta i folks okunnigheter )
#53 Precis. =) Vi har haft storpudlar och uppfödaren till en av dom använde sina till jakt.
**Känner flera som har sina pudlar till jakt. Pudeln har ju trots allt behållit sin goda fysik till skillnad från Labradoren och Golden (och nu menar jag inte jaktlabbar eller jaktgolden).
Men börja grina då!

Jag har URSÄKTAT, ju. -.-'
Tillägger en liten sak, jag gillar inte Pekingese, Pudlar, eller andra liknande. När jag menar att hundrasen är äcklig så menar jag att dom äcklar mig, helt enkelt. Jag fattar att många blir upprörda och jag har URSÄKTAT.
Jag har träffat många pudlar, inte bara dom i mitt område, och tyvärr så har inte någon varit speciellt snäll. Det är ägarnas fel, jag vet det. Men det jag tycker om pudlar är det JAG tycker om pudlar och jag påstår inte att ALLA ska göra det då.
För fjärde gången, jag ursäktar alla som blivit upprörda av mina kommentarer.
#58 Men nu skrev du ju samma sak igen. Ingen bra idé att be om ursäkt och säga om samma sak på samma gång.
Men jag tycker det räcker med den diskussionen nu. Buuc har bett om ursäkt och får tänka över sina ordval i fortsättningen.
;-) man kan inte älska alla

Jag är inte heller så förtjust i pudlar, men jag har inget direkt emot dom, har lärt mig att gilla dom mtp att min mormor hade en pudel.. den avlivades i torsdags.. skulle ha fyllt 16 i mars så det var dags.. men men.. R.I.P Chabo
Jag är heller inte så JÄÄÄÄTTE förtjust i pudlar, men dom äcklar mig inte på nåt sätt, alla tycker olika! .
men du.. tänk på mig då som har en bladning av dina hundar då RT ;-)
-åh vilken söt jackrussel…..
-Nej den är för stor…hum.. grubbel… peka.. blänga peka..
Kommer fram.
-Är det en jackrussel?
-Nej. det är en blandras hund på tax/dalmatin/nakenhund
-Ahh.. tänkte väl att den såg lite tunnhårig ut..bla bla..
Sedan står de och trackar ner på hunden för han är korthårig och inte är en jackrussel..
Eller.
-peka peka viska peka peka viska..
-är det där en jackrussel eller en terrier?
-Nej det är en blandras hund.
-Vad mer än en jackrussel..
-Det är tax/dalmatin/nakenhund
-Vart kommer jackrusseln ifrån?
-Suck.. den har inge jadckrussel gener överhuvudtage…
-Hum är du säker.. osv…
Eller den värsta:
Fyllot, barnet eller den vuxna människan kommer fram och ger godis sedan.
-Är det en blandras hund?
-ja det är en tax/dalmatin/nakenhund.
-Jasså är det så man får fram en stor jackrussel
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
58,det är ordvalet äckligt vi reagerar på, om du ändrar det till att tycka mindre om eller nått,så kan du ju hålla det andra för dig själv, för att vara lite trevlig i munnen;-)
"är det en jack russell eller en terrier?" XD
≧◔◡◔≦
För en okunning påminner de mycket om den gamla skolans schäfer ?
Med en furrig svans :-)

-å vad fin! får man höra först.sen
-vad är det för ras?
-det är en am.staff!
-jaha en såndär pitbull säger dom då och backar lite
suck
Fördommar och okunnighet , men kul reaktion först verkar de duga när de får reda på rasen ( feltolkning ) så backar de , hahah
#68 Ja så är det här med.. fast folk här omkring vet iof ungefär redan vad han är för nått.. eller jaa! dem tror han är en pitbull fast han är amstaff blandis.
Men när han var valp ville alla hälsa och nu vill ingen^^
apropå pudel snacket ovan.. Jag har total ratat pudel under hela min uppväxt för jag tycker verkligen de ser hemska ut. Tycker heller inte om hur de är.
Men härromnatten fick jag ansvaret för två storpudel valpar och jag har jätte problem att inte tycka om dom ;-)
Alla tycken kan gå över på ett par sekunder.
Jag har även total hatat Chihuahua för jag tyckte de mer var ettriga handväskor i råttförpackning. Men min kompis är uppfödare och efter jag mött några av henne och sedan gamla grannens avels hundar så ändrades ju den så mycket att jag gärna skulle vilja ha en.
Har även alltid ogillat naken hund och Tax för jag tycker inte heller det är direkt hundar. men hunden jag inte kan leva en sekund utan trotts att han driver mig till mer vansine än jag egentligen klarar. han är ju blandning på både Tax och nakenhund.
så hur mycket jag än säger att jag inte gillar en ras så kan det ändras om jag bara får möta koekt. eller helt enkelt få ansvaret för en med den ras jag inte gillar då får man ett visst band.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#66 mjo, men inte bara svansen.. bakbenen är längre än en renrasig schäfer åxå..

Mina kallas mest för rävar eller vargar. 
Gulligast jag varit med om är när jag är ute och går med en av mina hundar och så möter jag en mamma med barnvagn. I vagen satt en liten pojke på 3-4 år. Precis när vi passerar varann så säger mamman - titta en hund!
Varpå den lilla pojken säger: Nä, det är en schaffer mamma.
Stackars mamma som inte har någon raskunskap 

**För en person utan raskunskaper så kan han helt klart se ut som en Schäfer. Om man inte är hundintresserad går man inte och kollar bakbenens längd och svansens form och utseende. :P
Så jag förstår dom.
Men börja grina då!
Min bild ger tydligen inte Zinta sin rättvisa.. Hon är inte mer lik schäfern än i pälsen.. Betydligt mindre (därför tror de att hon är valp), smalare, rak hållning, smalt ansikte.. Men men.. Okunnig va ordet..
#73 Haha, klockrent :)
#73 xDDD HAHAHHAAHAHAHA!!!!, stackars mamman!!!!!!! :P:P att ta sååå fel! , barnet har iallafall lärt sig! ;)
# 73
Sanningen hör man av fyllon och barn 
#73, inte av fyllon? dm är väl så snurriga att dom inte vet va dom säger? =)
#79 kanske de men de har ju ingen stolthet, vett eller annat att förlora med att säga sanningen .. .. …
nej, iförsig inte!

#79¨
Haha Malin '')
#82, va har jag nu sagt för roligt? :P ^^

när jag och bosse är på promenad så brukar det komma fram massa folk och fråga om han är en blandning mellan york och Tax eller nått. eller ibland så undrar dom om han e en sily terrier det e väll det som e mest rätt eftersom australisk terrier liknar silky terrier. det har varit två stycken som har haft rätt om rasen den första var en som hadde en från samma kennel och den andra hade en dotter som hade en sån!
Myrtorpets Möss och Kaniner
#71 instämmer till fullo!
det finns helhäftiga individer inom alla raser.
≧◔◡◔≦
Barn och äldre människor skulle jag vilja säga att man får höra sanningen ifrån.
Satt i klubbstugan idag när en jääääättegammal gubbe med käpp kom in, självklart skällde Ila på käppen.
Då frågar gubben "Var det den stora eller den lilla hunden som skällde?" (Hade en kompis med en njuffe med mig)
Varvid jag trevligt svarar "Det var den lilla"
Då säger han "Jaha, men då var det ju lungt, dom där små kan man ju sparka till"
Och han var seriös!!
Gaah.
Men börja grina då!

#87 jaah duuh, det finns att fölk te allt ;)
Självharjag inge kul att berätta om ;) Ingen som vågar gå fram till min lilla vampyr XD haha nääredåå jätte söt liten kille ^^
Det enda man hört är att han visst ska vara en Collie XD Och då är han ändå perfekt strl för sheltie ;P 37,5 ;)
Mvh Ellenfyrkant

Bild bifogas ^^
Mvh Ellenfyrkant

Mötte två tanter på en promenad med vovven idag, dom talar till varandra - Titta en boxer, vilken söt liten en. Ne men titta den har svans också. Boxrar brukar inte ha svans.
Vänder sej mot mej och säger: Fin boxer och kul att den har svans
Jag svarar: Det är ingen boxer, så det är inte konstigt att den har svans.
Dom ser förvånade ut och säger: En boxer med svans som inte är en boxer
Jag svara: Det är en Am.staff dvs ingen boxer därför är det inte konstigt att den har svans.
Dom tittar på varandra och knatar vidare och visk-diskuterar min mystiska boxer med svans som hette Am.staff….
dom kallar min hund cocker spniel *surar* jag:- det är en ENGELSK SPRINGER SPENIEL :p
Det är ganska många som tror att min hund är blandning mellan schäfer och labrador. Han är labrador och kelpie och jag tycker att han är mest lik en kelpie, dessutom är han ungefär lika stor som en kelpie. Så jag tycker att det är konstigt att de tror att han har schäfer i sig.
min kompis hund vi var ute och gick med hennes hund en hysky samma färg som en varg åsså hör vi mammamamam titta en varg ooo vad cool mamma maaaammmma jag vill jag vill ha en varg *asg*
hahaha
#90 Nuförtiden har ju dom flesta boxrar svans iom. kuperingsförbudet. =P
Haha, ja, jag har sett flera booxrar med svans! ^^
Var med om en ganska lustig sak förut. Brukar vara hundvakt åt en staffshirebullterrier (vet inte om jag stavat rätt).
Så en gång när vi är ute och går möter jag en gammal lärare som jag inte sett på några år. Och vi stannar och pratar eb brastund och under hela den tiden sitter hon på huk framför hunden och kelar , pussar och busar med honom och säger gång på gång hur otroligt mysig och trevlig han är!Och så frågar hon vad han är för ras och jag svarar då staffshirebullterrier, och hon är uppe på 2 sekunder och har bakat bak en bra bit och tittar på honom som han vore ett monster och han sitter där lika glad och tittar. Och sen utbriser hon - är det en sån där kamphund!!? :O - Nej svara jag det är en staffshirebullterrier - Jo men det är ju en sån där hemsk kamphund man läst om i tidningarna dom är ju inte friska - varpå jag svarar att Nej han är en staffshirebullterrier kalla honom det eller hans namn för han är ingen kamphund han har aldrig kampat. Så hon tar sin cykel och säger JAG SKA ÅKA NU! och bara cyklar iväg utan att vänta på svar. Jag kan ju säga att jag blev choka men samtidigt stog jag där och skratta lite åt hennes egen dumhet att vara så fördomsfull.
min vovve har fått vara vargkorsning ett antal ggr.. golden blandis med, Greyhound blandis var gissningen när hon var yngre & hade svårt att hålla vikten..
när jag säger att det är en schäfer så är nästan alltid följd frågan:
-jaha, blandad med golden då eller? alternativt
- blandad med vaddå?
eller så säger de:
-NEJ, hon har AAAAALLDELES för lång nos&fel färg & blir lite smått upprörda *S*
det är även folk som kommit på massa avancerade 3-4vägs korsningar som hon absolut MÅSTE vara..
det fungerar mkt bättre att säga vit herdehund, även om hon är oreggad, då får man inte lika många frågor *s*
får alltid höra att william är en cocker spaniel, och när min cocker levde fick jag höra att han var en springer spaniel :P väldigt svåra o hålla isär för de som inte är insatt i spaniel/hundvärlden :P
roligast var nog när jag var ute med williams tjej vivan (welsh springer spaniel) o en dam ropade hejvilt till sina vänner när vi passerad "åååh en såndär har jag alltid velat haft (pekandes på vivan) det är en cavalier king charles spaniel det där…."
Då kunde jag inte låta bli att fnissa till, om man alltid velat haft en ras borde man då inte veta hur denne ser ut? xD
Får ofta höra att min borderterrier är en Tax, och han som faktiskt har ovanligt långa ben. Roligast är ju när folk faktiskt inte tror mig när jag säger att det inte är en Tax. Sedan så har vissa lite svårt att hålla ordning på rasnamn, så har även hört att han är en border collie! Händer också att folk tror att han är en valp, men ibland tror de att han är en gammal hund. Kan väl tillägga att han är sex år nu. Han är något gråhårig runt nosen, men det har han varit sedan han blev av med valppälsen.
Med vänlig hälsning
Kajsa, sajtvärd på BARF i Fokus.
Många okunniga brukar komma fram och fråga
"oj vilken fin hund, är det en sån där skokrämshund?"
Och jag, "Boston Terrier? *fniss*, nej! Det är en Amstaff" "Amstaff?" (ser frågande ut)
Jag, "Ja, en så kallad kamphundsras"
"Va? Är han farlig" (Drar undan den klappande handen"
HAHA! Svårt att se skillnad på en Boston Terrier och en Amstaff liksom xD Men det beror väl på teckningen kan jag tänka mig.
#102 haha, neej :D
Jag hade med mina nysnaggade golden retriever (x 2) på Leksands medeltidsmarknad förra helgen. Men det var förvånansvärt många som fattade att det faktiskt var golden. Nästan hälften trodde det var labrador, förstås. Och en hel del trodde det var någon sorts korsning (inte så konstigt, eftersom den typiska pälsen saknades).
Men en riktig isbrytare visade sig hundarna vara! "Hundtricket" verkligen. Alla möjliga främlingar började prata med en. Eftersom jag är en skogsvandrare i övrigt (åker jag till stan får hundarna stanna hemma på gården) har jag aldrig tänkt på hur mycket folk man träffar/talar med när man kommer med hund i koppel!

Vilka roliga små berättelser!
Min moster och hennes man har en Phalene. Och häromveckan när dom var ute på stan med honom så mötte dom en gammal invadrartant som sa: "Söta katten, söta katten!" när hon fick syn på Ludde. Peder (min mosters man) svarade vänligt: "Det är en hund." Men tanten gav sig inte: "Söta katten, söta katten!" Då blev Peder förbannad och svarade: "Ja men för helvete, du ser väl ändå att det är en HUND??!" Hahaha!
Dom har förut alltid haft större hundar (Schäfer, Border Collie osv) så han har väl känt sig lite "omanlig" när han har vart ute och gått med den här lille busen nu. Så man kan ju tänka sig att det sved lite när tanten trodde att Ludde var en katt.
Hahaha…verkligen roande att läsa om allas historier. Det är mycket man får stå ut med i hundvärlden ;) Vi har en pudel/kines som ofta får frågor som:
Är han naken? Ja…ni får väl kolla på bilden själva och avgöra om det är en berättigad fråga ;)
Folk frågar även om vi rakar honom (?) men roligast är faktikst när dom frågar om det är en tjej… Anledningen till att det är roligt är att han är väldans välutrustad med diverse attiraljer…Å han har ingen som helst päls som täcker det *fniss*

#109 vad är det för ras :P ?
Mvh Ellenfyrkant
Oh, underlig blandning, men jättesöt :)
Helena

Haha, känner igen det där.
- Visst är det en collie?!
- Nää, det är en sheltie.
- Jaa, men det såg jag ju!
Yeah right!
Btw har sheltien sjukt många namn, både på finska och svenska.

Är det inte en papillon? :P
Helena

#117 jo det är det :)

#116, klart det är en Cavalier! Går dom i motvind så flyger ju öronen upp sådär, eller hur? :-P

#119 haha aa helt logiskt ;D

#119: Ja, eller hur? Konstigt att du inte kopplat det själv! ;-) *hihi*

Åh! Det var just den här tråden jag letade efter! Jag kände mig bara tvungen att berätta för er om vad jag fick höra på vårat veterinärbesök. Jag & Zigge satt i väntrummet hos vetten åå väntade på att han skulle få sitt 1-års vaccin. Det satt några till där, en ung tjej med hennes mamma och katten och ett äldre par som jag inte såg hade nått djur :P Mannen/gubben studerade zigge och sen viskade han…. eller visa var i alla fall vad han trode att han gjorde :P Men iaf…. så "viskade" han till sin okunniga fru… Det där är en vinthund va!?.
Jises, där fick jag mig ett riktigt gott skratt :D ser han ut som en vinthund tkr ni? Min lilla Zigge ;D
Mvh Ellenfyrkant

#122: Om du kisar lite så nog ser det väl ändå ut som en afgan-valp då? Hihi! :-P

#123 Hahahah nääee inte ens i min vildaste fantasi, hur mkt jag än försöker! :D
Mvh Ellenfyrkant

"Åh, vilken söt schäfervalp. Får man klappa?"
"Eh, javisst. Men det är ingen schäfer. Det är en norwichterrier."
"Nä, det är klart det är en schäfer. Den är ju svart och brun."
Jag som trodde schäfern hade långa ben… och kanske var lite större än våran hund? Eller har våran familj blivit lurad kanske?

haha jag får alltid säga rasen två ggr :p (coton de tulear)
Min hund blir dagligen kallad för varg (om man går förbi småbarn brukar de ropa att stora stygga vargen kommer
) och siberian husky, men att han blir kallad sibbe är i och för sig kanske inte så konstigt. Själv tycker jag han ser ut som en hyena:p
Det var värre när han var valp. Då kom det fram en gubbe som frågade varför jag hade en katt i koppel och otaliga människor kom fram och frågade vad det var för djur jag hade i kopplet.
Dubbelt

#130 Vilken härlig färg, väldigt ljus mot dom som jag tidigare sett live men det kanske är vanligt att dom är ljusa som din? Är inte så insat i rasen. Jätte fin! =)
#130 Så vacker :)
jag har fått höra att timmie är en storpudel valp när han är långhårig ^^ och för långbent bishon frise (stavning?) och en gång när vi klippte ner honom helt förra sommaren för han fick värmeutslag trodde folk han var en whippet eller en dvärg grey hound (eftersom han är ganska smal) haha..
(angående pudeltjaffset där uppe så tog jg faktiskt illa vid mig. jag vet att min vovve inte är äcklig, man blir faktiskt sårad när folk säger sådana saker. man kan ju tycka en massa "konstiga" saker men måste man verkligen skriva det? tycker ni andra att han ser ut som en wannabe eller ser han värdelös ut? nej han är den bästa hunden för han är min hund och han gör allt för mig och jag och många andra vet om att han inte är värdelös, han är jätteduktig på agility, vi kvalade till agility-sm när vi tävlade, tycker själv inte det låter så värdelöst faktiskt, och inte ett wannabe får heller, han går ju inte direkt och betar gräs i en hage och bräker…?)
Medarbetare på Hundar.ifokus
#134 Timmie är jättefin och det är absolut inte värdelöst att kvala in till agility-SM, det är jättebra. =)
#135. :) tack så mycket !!

Folk brukar fråga om min Ariel är en shetland sheepdog. då säger jag: Nej det är en collie. :) Ariels uppfödare frågar om jag inte slår till dom då hahhaha, alltså på skoj.

Polarn kom inte ihåg vad våran är för blandning, så det blev en blandning av ekorre och grävling med inslag av igelkott…
Annars har jag fått höra allt från leonberger till sagan om ringen vargarna..
Men det är en Ovtjarka/Schäfer 50/50 Blandning..
Den som ligger underst är antingen en gris eller så är det Izzi som är en Amerikansk Bulldog
Hälsn. Freke
Medarbetare på Beroenden.ifokus & Brott.ifokus

#134 SNÄLLA! TA INTE UPP DETTA IGEN! FÄRDIGTJATAT OM DEN SAKEN!
Mvh Ellenfyrkant
#139.. OKEJ JAG SKA INTE GÖRA DET IGEN! JAG LOVAR, MEN JAG FÅR VVÄL SÄGA VAD JAG TYCKER?

Tidigare när jag hade min första Malletik så frågade alla om det var en Schäferblandis. Jag svarade "Ja, Schäfer och Norsk Buhund".
När jag kom med 2 st. likadana frågade de oftast "Vilken ras", ibland svarade jag blandras mellan Schäfer och Norsk Buhund och fick till svar att: "Ja, det var det jag tänkte…"
Nu snart 15 år senare får jag samma frågor…
Häromdagen fick jag frågan av en tant om Tjatte är en sån där man såg på tv för nån dag sen, på Kom hem. Fattade ju att hon menade Hitta hem på TV4 å frågade om hon menade Yorkshireterrier, det stämde å jag talade om att det är han inte :D Tjatte är alltså en Powder puff, enligt mej inte spec lik en York :D
-------------------------------------------------------
Viggo:
En väldigt liten pojke kom fram till oss en dag då vi var ute på promenad. Så började han klappa Viggo, och sedan tittar han upp på mig och frågar. "Får man verkligen ha rävar inne i stan?"
Då vi var ute på stan var det ett ungt par om kom fram till oss och frågade om de fick hälsa på Viggo. "Jadå" svarade jag. Sedan går de iväg efter en stund, och i bakgrunden hör jag sedan "Det var en väldigt fin chihuahua"
En annan gång var det en liten pojke som drog sin mamma i armen och utropade "Mamma mamma! Kolla. EN HARE!" Och pekade på Viggo
--------------------------------------
Ronja:
Ronja har fått alla möjliga olika komentarer. Här är några: Border Collie, Australian shepherd valp, varg & collie. ^^
Mvh Emelie 

#144 Haha nej, inte ens lite.

#144 likheterna är väl isf 4:a ben & 1 svans
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

145, tänkte väl det ^^
146, De har du rätt i! Stora likheter faktist! :)
Min Puli har blivit kallad pudel minst 100 gånger..
men det värsta måste vara alla dessa "smarta" människor!!!
Pratade med en gubbe som sa att jag hade ovårdad hund,
(det har man oxå hört en massa gånger), grejen är den att
att gubben sa att han var dommare på utställningar!?!?!?!
och att man borstar ALLA hundar… *asg*

#143 Haha! En räv och hare! Stackars liiten ;D hihi!
#144 Javisst superlik en afgan och schäfer ;) Jag skulle nog ocskå gissat på det.. eller inte ;D haha
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
Åskar har oxå blivit kallad Afgan några gånger
En gång var det 2 medelålders damer som kom med en sheltie och en cocker som stannade. Deras kommentar var bara "Jaha, så det är så där små miniafganerna är" innan de gick vidare… jag har då aldrig hört talas om att det finns en ras som heter miniafgan 
/Ingalill
*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*
Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner
#150 haha, då är vi två ^^

När folk kommer fram till min blandrastik är konversationen oftast densamma ^^
Den kan inte vara så gammal va..?
Jo, hon är 3 år gammal och fullvuxen.
Är det en renrasig schäfer..?
Nej, det är en blandras mellan schäfer, bordercollie och labrador.
Nämen jahaaa!
Eller:
Det var en tanig schäfer du har.. Får den ingen mat?
Jo, men hon har bordercollie i sig så hon har fått den slanka kroppen därifrån, ser du öronen? Inga schäferöron där inte.
Jaha okej då, men du borde ge henne lite mer mat.
--
Blir så irriterad ibland :P Iallafall på den sistnämda konversationen.. Ich… Och för övrigt, syns det inte tydligt att hon inte är en renrasig schäfer? hmm..
Jag var med om en hyfsat rolig grej när jag fortfarande bodde hemma hos mina föräldrar. Jag träffade en kille just då, och en kväll när han skjutsade hem mig ser jag hur han kollar mot hundgården och börjar gapa, och så säger han:
Han: Va fan, har ni en räv i hundgården!?
Jag: _HAHA NÄE! Det är vår hund, han är en Finsk Spets!
_Han: _Shit vad chockad jag blev, man kan ju inte ha rävar som husdjur!
_Jag: Öhh näe, men han var ju som sagt en hund…. Hejdå
Hahahaha xD

Haha, ja den är ju skön den jag fick höra för några månader sen, vi har en bullmastifftik, rätt lite iofs men ändå inte lik en boxer, tycker jag.
"Åhhh VILKEN FIN BOXER, JAG HAR HAFT 3 ST OCH JAG ÄÄÄÄÄLSKAR DEN RASEN *Gulligullar med min hund utan o fråga*
Jaha, sa jag ja visst är dom fina, o dom är rätt lika för detta är en bullmastiff..
Skönt när man knappt ser skillnad på något man har haft "3st av"… =) speciellt när det inte ens är en blandis då kunde man förstått de, men detta.. har också fått frågan om hon är en MOPS! :D

#153, jösses vad fin!
#154 Har varit med om liknande. Träffade en gång en tant som utbrast något i stil med "Men det är ju min favoritras! Jag hade en strävhårig Tax förut!". Känns lite löjligt att då behöva säga till att det är en annan ras… xD
Med vänlig hälsning

För några år sen var jag ute med min blandis Nappe och hans syster amanda. Jag var hundvakt åt amanda. Dom är en blandning av schäfer, labrador, bordercollie o s:t bernhard.
Nappe ser faktiskt ut som en flat, för ett lite halvt ovant öga, och amanda ser ut som en "fladdermus" hahaha, men jättesöt.
Då kommer det fram två människor: (hundarna var ca 5 månader vid tillfället) "men vilken söt liten flat, sa dom. Dom tittade inte ens på amanda. Sen fortsatte dom: "vart kommer han ifrån?".
Då sa jag: ja, från samma ställe som henne, dom är syskon.
Paret rynkade på näsan, sa inte ett smack, utan gick bara därifrån. Helt plötsligt var det inte intressant att prata med oss längre…..
Alla djur behöver någon som bryr sig!
#10 Nej men så söt!
#30 Han ser inte ut att vara pudel haha :P Men pudlar är inte fula :) Dom är fina.
#153 Så fin bild :) Se ju nästan ut som en räv på bilden haha xD
#19 Ja men jag har hört värre, en unge som tyckte att en bullterrier hade snoppansikte *stackars vovve*
Själv har jag tydligen en labradoddel… fast han är en renrasig pudel, bara nerklippt.
Och han är inte ett dugg snobbig… han är den snällaste och lydigaste hunden i området mitt och många blir chockade när de ser han dra träpulka och är så lydig.
Pudeln är verkligen en allround hund som kan användast till nästan vad som helst, men folk TROR bara att de är snobbiga p.g.a. klippningen, och det är synd.
Det är som när folk säger att Am.staffar är aggressiva och farliga bara för att de har en mycket grov kroppsform och huvud.
Dessutom är det ÄGAREN som gör hunden!! Inte tvärtom!
//Christine mamma till Orion *160123
med S*Magic Paw's Cornish Rex Katteri och Storpudeln Spike
Förra veckan när jag va ute med Diva (Grand Danois) mötte vi en farbror som frågade om det va Bullmastiff, nej sa jag det är en Grand Danois :)

Fattar inte hur ni kan ta illa vid er för att någon inte gillar era hundar.
#162 Tror inte det är alla som tar illa vid sig för hundarna utan för folks förutfattade meningar om raser… det är som att säga att alla svarta är dumma… bara för att majoriteten inte har chans till utbildning (alltså i Afrika menar jag då).
Jag tar då inte illa vid mig för att folk tror saker om min hund, men det är synd när de tror att alla av samma ras är identiska i psyket, för det är INGEN ras jag träffat.
#162 Tror inte det är alla som tar illa vid sig för hundarna utan för folks förutfattade meningar om raser… det är som att säga att alla svarta är dumma… bara för att majoriteten inte har chans till utbildning (alltså i Afrika menar jag då).
Jag tar då inte illa vid mig för att folk tror saker om min hund, men det är synd när de tror att alla av samma ras är identiska i psyket, för det är INGEN ras jag träffat.
#164 OPS vart dubbel.
Upptäckte det först nu… sorry
när jag var yngre hade jag en jätte liten vovve som hela sitt liv såg ut o bettede sig som en valp hon var en blandis, pudel/papillon
o i början svarade man snällt på frågan vad är det för ras.
Men när tanter och gubbar kom fram o sa "o jag känner så väl igen rasen vad heter den nu igen" då svarade jag Berner sennen, o alla sa, "ja just det, så heter det ja".
Min lilla vovve såg allt annat än ut som en berner sennen.
Fler som fått udda raser på sina hundar av folk?

dom flesta här runt där ja bor tror Mollgan är en liten valp och undrara om han blir stor som en labbe sen?
-nej det är en JRT och han blir inte större
-nähä, vems är hunden då?
-min.
-jaha jag trodde du var hundvakt?
-nej….
samma vissa på helgerna när de är somma gäster ute, ser ja verkligen inte ut att kunna ha hund? jaja snart har ja väl sagt de till hela "byn" så sliopper de fråga :)
#168 Haha okej, tydligen inte

#170 och inte vet ja vad ja ska göra åt de… mamma tyckte ja skulle dra på mig jacktkläder och hoppa hår-borsten men vet inte varför de skulle göra mig mera hundmänniska.. men men
Varför ens bry sig? Det är väl inte utseendet som avgör hur pass hundintresserad man är? Ju mer du tar åt dig desto svårare blir det för dig själv. :)
Men börja grina då!

#172 om ja ska vara ärlig så skiter ja i det.. tycker bara de är kul hur vissa kan tänka att man måste se ut på ett speciellt sätt för att ha hund :)
Okej, tolkade "#170 och inte vet ja vad ja ska göra åt de…" som om du ville göra något åt saken :) Men bra att du inte bryr dig.
Men börja grina då!
Det är okej för mig när nnån kallar en människa för värdelös, för om man jämnför människor mot hundar är människor värdelösa och hundarna precis tvärtom!
Hur kan man kalla en hund för wannabe? omoget

#175 nu fattar ja inte sammanhangen riktigt?
Den biten av diskussionen är nedlagd, känner inte att du behöver ta upp den. :)
Men börja grina då!
haha känner igen det här. När jag är ute med min hund kommer folk alltid och frågar vad det är för ras.
-Alaskan malamute..
Alaska vad? Ah det är en draghund va?
"varken min mormor eller morfar kan uttala det"
eller , visst är det nån typ av varg?
Ah precis =) haha och vi som tycker hon liknar en panda men den komentaren har hon inte fått än
kan berätta om några olika saker med olika raser..
En gammal tant med chihuahua; det är väl en golden ?
nej det är en flatcoated retriver
- ja en golden
nej det är en flatcoated, den är svart och har smalare ansikte
- ja en svart golden … sen tröttna jag och sa: ja hejdå!
en annangång:
vad är det för blandning? (clumber spaniel)
är det golden, st bernhard ?
nej det är renrasiga!
dem kan ej vara vanliga ?
våra grannar sa så hära om våran valpkull .. o va fina valpar.. vad har ni blandat lazy (vår clumber tik) med ? .. HAHA.. XD
sen med min staffe som jag har på halvtid:
en tant med Tax låter den springa fram och hälsa på doris och jag bryr mig inte spec.mycket för doris är jättesnäll .. sen frågar hon: är inte den lite kraftig för att vara en mops..
jag tänkte bara: What ? :O förolämpning eller ? (gillar mopsar men stor skillnad) sen sa jag att det var en staffe, fick till svar:
jasså, en sån kamphund, kom nu smilla.. och så gick dem :P (doris på bild.. visst är hon lik en mops ? (A))

lik en mops??? hmmm… kanske efter en öl eller två.. hahaha
Alla djur behöver någon som bryr sig!
Ja.. detta med att folk frågar vad man har för ras.
Jag har fått fråga om följande.
Rysshund(?)
Vit älghund
Vit Schäfer
Bordercollie
Vargkorsning
Gråhund
Det är inte lätt, kanske, men att det inte är en bordercollie eller gråhund, borde vara uppenbart.
Klart är det ju att en massa folk VET vad det är för hund med… Men jag tar ju bara upp de roligaste gissningarna.
Tog en bild nu i helgen när vi var ute lite i skogen och myste.
#182 vad är det för ras då ?
nu kanske du får en till dum rasgissning.. men är det någon sort husky ? :P
Det är en Siberian Husky…
wohoo jag hade rätt :)
#138 ooh, härlig blandning! min kusin har kaukausisk ovtjarka/schäfer och det är en superhärlig hund, även fast han gör lite som han vill nu i trotsåldern^^ :)
#186, #187 Ojsan ser att det blev två inlägg. Någon Medarbetare får gärna ta bort något av dom inläggen.
#180 HAHA wow, stor mops alltså! Haha nej inte alls lik en mops!
HAHA nu har jag tagit min tid och läst alla roliga kommentarer
#125 lite likt är det ju iaf. :P
Jag har fått fleera kommentarer om mina kaniner, har långhåriga kaniner, så kallade teddysar. Och då har jag fått kommentarerna när jag åker tåg och är på tunnelbanan t.ex:
Flera små barn kommer fram och stirrar in i transporten och så säger en vuxen som är med barnen:
"Åh, är det en hamster?"
- "Nej det är en kanin, en hamster är ungefär så här liten" *visar med fingrarna*
haha lite kul. Sen har jag fått:
"Nämen, vad är det där för något? Döda djur? Gossedjur?"
- "Nej kaniner!"
- Ja jag har absolut börjat med att kela med döda djur! Elr gossejdur, jag är 15? Haha
Sen har jag fått kommentar på tunnelbanan:
"Åh är det en liten lejonunge! Så söt så!"
- "Nej det är en kanin."
"Jaha ja, ja men ingen vanlig kanin va? Min sonson har en kanin också!"
Nu på 2000-talet har man börjat ha lejon på tågen!
Folk har även trott att det varit katter, elr kanske någon liten hund 
Nä juste, för hur ofta har man med sig en kanin på tunnelbanan? (;
Men börja grina då!
Haha, vilken rolig tråd :D
Det jag Alltid får höra när jag är ute med min hund är att han är en chow chow. Visst att det är chow inblandad i framtagningen av Eurasiern, vad fasen, inte ser han ut som en chow chow!?
Det värsta är att så många, som kommer fram två stycken, då kan den ena fråga vad han är för ras, medan den andra skriker ut självsäkert att han är en chow chow, "ser du inte det!?", haha!
Såhär säger folk om Nemo:
- Är det en dvärg schnauzer?
- Nej, det är en blandras
- Jaha, vad ha han mer än schnauzer i sig?
- Han har inte schnauzer i sig, han har Foxterrier, jack russel, pudel och lhasa apso i sig.
- Jaha okej..
Eller:
- Är det en cairnterrier?
- Nej, det är en blandras..
- Aha okej..
Av dom två ser han isåfall mer ut som en dvärgschnauzer
Men jag tycker det syns tydligt att han har en foxterriers kropp.. Men det är kanske pälsen som gör så man inte tänker på det..
Men vissa frågar faktiskt: Har han någon terrier i sig??
Jag får följande gissningar på min babe:
"Är det en amstaffblandning?"
"Är det någon amerikansk bulldogg?"
och värst hittills
"Är det en Jack Russel?"
Annars är den vanligaste kommentaren, efter att man berättat att det är en boxer: "Jasså, är de vita? Någon sådan har jag aldrig sett förut."
Sen finns det ju rötäggen som verkligen hånar en för att man har en vit boxer också. Det gör mig så fruktansvärt sårad då de verkligen hånar en upp i ansiktet för att ens hund har fel färg på pälsen. Ok om de tycker att jag är knäpp som skaffar en hund som inte är godkänd enligt rasstandarden men de måste väl ffs ändå förstå att i mina ögon är hon världens finaste. Jag kan ju göra allt med henne förutom att ställa ut liksom…
Av ricko brukar jag få höra:
Vad är det för ras?
- det är en..
- NEJ LÅT MIG GISSA!
-ookej
-Schäfer och varg?
-Nej Schäfer&vit herdehund
-Aha.. Det var det jag tänkte :/
Visst är Schäfern en av det hundraser som är mest lik Vargen av kroppsbyggnaden men ändå :/
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
#138» dem är ju rätt så lik Schäfer(138) och Border collie(187) fast man ser att dem inte är rasren Schäfer och Border collie men alla är ju inte lika hundinsatta.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
Vissa människor tar alla spaniel raser och sätter en Cocker spaniel-stämpel på dem, de vet inte att det finns fler. Så jag har fått höra att Cornelia är en Cocker, jag. :P Men de flesta vet ändå att hon är en Cavalier :)
Haha, har en rätt rolig historia om detta faktiskt :)
Jag var på loppis med mamma förra sommaren och hade då med mig Cornelia. Efter att vi har satt oss på våra platser vänder sig en dam om och tittar på mig och Cornelia, och jag ser hur hon lyser upp. Hon bokstavligen rycker hunden ur mitt knä och börjar kela med henne. Det visar sig att den gamla damen är från Storbritannien.
"- Oh, my little angel!!" -ropar hon förtjust medan hon lyfter upp Cornelia i luften och tittar på henne med kärlek i blicken.
Jag, som har MVG i engelska, blir lite förvånad och stött när jag hör att hon pratar engelska, vet inte riktigt vad jag ska säga (visst är det lustigt att ett helt språk kan försvinna på 2 sekunder?).
"- Eh, yeah, she's really pretty" får jag fram.
Tanten gullar på med Cornelia (som bara viftar på svansen och slickar henne i ansiktet) och tar efter ett tag fram ett foto från plånboken.
"- This is my dog, he's a cavalier king charles spaniel" -säger hon och pekar stolt på en jättetjock Blenheim-hane.
"- Oh, nice" -svarar jag.
Hon frågar vad Cornelia är för ras.
"- The same as yours" -säger jag men märker att hon inte lyssnade utan var upptagen med att gosa med min hund.
Hon visar bilden på sin hund flera gånger och är så stolt och pratar på om honom, samtidigt som hon klappar Cornelia.
"- It's the same kind of dog" -får jag bara fram, för det förstår inte tanten. De har ju helt olika färger, påpekar hon. *suck*
"- It's the same kind of dog" -säger jag om och om igen, jag kom verkligen inte på ordet för "ras".
Och inte för allt i världen kunde den lilla tanten förstå att våra hundar var av samma ras. Det gick bara inte in. ^^
Lite frustrerad blev jag ju ;P
Men man kan inte bli sur/arg på en sån söt tant, hon var en riktig klassisk engelsk "lady", rar liksom. :)
Haha, blev långt att läsa kanske, men det är sånt som inte händer så himla ofta ändå :)
min lilla staff tik blev en labrador valp i en äldre dams ögon. Ja så det kan bli, tanten måste sett lite dåligt. :)
Annars är hon en valp i allas ögon trotts att hon är en dam på fyra år. Alla pratar så gulligt med henne. hehe

Sindra hör jag lite knäppa saker hon är en svart mellanpudel tik på 12 veckor och dte här är vad jag har hört..
apa
gosedjur
björnunge
blandras mellan en komondor och jackrussel
blandning mellan en långhårig tjur och en hund(notera att detta var en väldigt liten pojke)
toypudel(hör och häpna någonting rätt! men inte rätt storlek)
och det jag hörde idag
är inte det där en sån där gnu av något slag..
What?! hur kan man se så fel på en liten pudel valp!!!
Nu har jag också fått höra att min borderterrier är en griffon… Han är bra mycket större än en griffon. 
Med vänlig hälsning
#191 Nej kanske inte så ofta ^^ men det händer ju
Men det är väl vanligare med kaniner än lejon?
Haha.
Men på tågen kan det väl ändå vara lite vanligare 

200# just border terriers tycker jag är riktigt lätta att identifiera faktiskt.. men griffon känns lite konstig för en border
HUnden jag går ut med blir det typ:
-Är det en valp?
-Nä, hon är 8 år
-Är det en jack russel?
- Nä, dansk svensk gårdshund.
-Är hon inte lite tjock?
-Nä, det är hon inte.
JObbigt
haha vad kul att höra alla okunniga människor som finns där ute XD
Men själv har det bara vart jag som har vart okunnig, först har vi en golden retreiver så där är det ingen som tvekar, men sen skaffa vi en lagotto å då brukar folk bara fråga -"är det en lagotto eller en spansk vattenhund", vissa icke hund kunniga tror han är en blandras ;)
Men det värsta var när jag var den okunnige, en dam kom fram å fråga om han var -"en spanjor eller italienare", och vi hade bara haft han någa månader och jag hade bara kollat upp rasens användnings område, inte ursprungsland, så jag bara "va?" å då fråga damen om det var "en lagotto eller spansk vattenhund", pinsamt att hon kunde mer än mig XD
"Vad är det för en vacker ras?"
"Det är en Basenji."
"Va?"
"Baasenjii"
"Vad?"
"Ba-sen-ji"
"Ahaa."

När Emil var liten, han är visserligen bara 5½ månad nu men iaf, tyckte inte mannen om att gå ut med honom bland folk. För pluttig som han var och är så ville alla fram och hälsa. (bilden är från ca 10 veckors ålder)
"Det var den minsta hund jag sett" och gärna i falsett.
Att de gullar med honom är helt okej, men dessa ljusa gälla röster tom. karlarna gick upp i falsett. Tänk vad små hundar kan göra med folk. Önskar nästan att jag hade filmat dem. *fniss*
Annars gissar de flesta direkt på att han är pudel och det stämmer ju bra eftersom han är pudel/chihuahua blandning.
#47 hata är väl ett ganska starkt ord? Det finns hundraser jag är mindre förtjust i men att hata……. det är ju ändå liv som vi pratar om.

Haha kul tråd!
Jag får väääldigt ofta höra tokiga kommentarer om min lilla Prillan.
"Åh, en liten papillonvalp" och "Oj, dendär kommer bli rätt stor va?" och "Vilken vacker Chihuahua! Ställer du ut henne?"
Prillan är en vuxen papivavva (papillon/chihuahua) men hon väger bara 1.5 kilo. Däremot tycker jag inte alls att hon ser ut som en valp.
Med Vänliga hälsningar
Myra Dessjack Medarbetare på Reptiler
Om min lilla Krecia har jag hört allt i från Chihuahua med vinterpäls och en "annan variant av" pudel, varav ståöronen
till, det där måste ju vara en terrier.
Mudi är också vanligt, mudivalp..
Dock ser hon ju ut som en minimudi så..
Hon är svart till största del, men även svara tantecken och gråa tecken..
Hon är grå om nosen så alla tror hon är jättegammal, eller mycket ung valp p.g.a. hennes uttryck
Därimot har jag mer problem med hennes namn.
Krecia - Kret-scha [tja-ljudet]
-Gretschen?
-Kreta?
-Gräscha?
-Kreka <-- Var nog det roligaste av de varianterna jag hört 
-Krita
-En liten pojke brast ut i "Men nej mamma, kräk!" HAHA!
Blade har aldrig blivit kallat något annat än Jack Russel Terrier. En människa har till och med sagt; Den där måste vara reggad i JRTC va? Ganska skickligt!
Även om Skk´s jack russel och även parson russel terrier skiljer sig en del från JRTC Russlar så är vissa ganska lika.
Kirous som är Lapsk Vallhunds valp har blvit kallad Schäfer valp 2 gr. :O
Fick nyligen en lite skojig komentar när vi var på utställning arrangerad av Shipa no kai..
kom fram en kvinna och pratade lite, så s hon
"Det är så svårt att se skillnad på alla shibas , de är så lika men en sån där sibirian husky vet man ju precis hur den ser ut!
..och pekade på våran hund som är Malamute :P
I somras stod jag och Idelma nere på torget medan min fästman var inne och handlade, och det kom fram en farbror till oss som sa att Idelma var en superfin labrador, men hon var annorlunda jämfört med hans. Jag hade aldrig sett honom förut, så jag brydde mig inte på att förklara att hon inte har med labrador att göra.
Några dagar senare var vi nere och tränade på planen, varpå dom kommer mot oss. Hunden i full kareta, han skriker som en galning och hunden bara flamsar runt. Sedan frågar han om dom kan hälsa, och jag säger att Idelma får avgöra det då hon är osäker på hundar.
Än en gång stod han och jämförde våra hundar. Dom var ju olika, trots samma ras!
Hmm…
Idelma är då 75% dobermann och 25% flatcoated retriever. Tycker ni att hon ser ut som en labbe? 
#213 Det skulle väl i så fall vara om han hade "rak" svans och grövre kropp, och kortare nos. Men det är ju en del som skiljer.