Hundar iFokus

Hundar

Etikett: hälsa
Läst 1944 ggr
bluemary
0

HD och kontakt med uppfödare

När jag köpte vår valp så hade jag jättebra kontakt med
uppfödaren, vi ringde till varandra och pratade om det
mesta. Så var det då dags för  röntgen. Uppfödaren
ville att jag skulle åka till ett speciellt djursjukhus då de
där röntgade med Pleg. Men det är ju 30 mil dit för
oss. Så vi valde att röntga på vårat djursjukhus. Nu
blev det ett C på ena sidan. Alla de andra i kullen som
hade röntgats med Pleg fick A och B. Uppfödaren var
helt vansinnig och ansåg att det berodde på att jag
hade röntgat hunden på fel ställe. Känner mig nu jätte-
ledsen. Hon är ju förstås vansinnig för att jag "förstörde"
statistiken. Har läst att Pleg ger bättre resultat men
då kommer ju inte verkligheten fram. Det känns ju
nästan som fusk.

Men det känns ändå jättejobbigt just nu, vet inte
hur jag ska göra. Men har han ett C så ska man väl
inte göra allt för att få till det till ett B.

Vad anser ni ?

tsset
0

Är det inte så att pleg är noggrannare? För jag tror då inte på att något som  "förskönar verkligheten" är tillåtet, det hade varit fusk…

Däremot är det inte alltid man får rätt resultat vid röntgen, den mänskligga faktorn kan alltid påverka resultatet. Jag hade röntgat igen om några månader för att se om resultatet vart annorlunda. Då kanske också gjort det där de har pleg (finns kanske något närmare er?), då resultatet där inte ska vara förskönande så kommer uppfödaren också hålla sig mer lugn om det nu blir ett C igen. Och blir det ett B nästa gång så är det väl bara bra? Är då sen osäker ta ett nytt där du gjorde det nu.

Dyrt? Ja jo, kanske det. Men det kanske är värt det i slutändan, för att se om han har ett B eller C? Kan ju påverka så mycket mer än bara uppfödarens statistik, t.ex. om du kommer behöva ta vara på höfterna framöver genom att inte göra vissa saker eller att du kanske går och oroar dig i onödan.

Tillägg: du väljer såklart själv hur du vill göra med din hhund, det är ju trots allt din och du bestämmer ju vad du vill stoppa i din hund… Men röntga en gång till hos valfri för att vara säker på resultatet, det är aldrig fel att dubbelkolla!

Yessica
0

Vad menas med pleg? Oskyldig

Ha en bra dag!

Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

bluemary
0

Det heter egentligen Plegacil och används när man söver hunden
för röntgen.

Det här med kostnaden är helt ok  Här hemma så har vi pratat
om just detta att röntga om. Min förra golden hade också ett C
(eller då var det visst siffror istället, och han hade en etta).
och vi röntgade om honom också men det blev ett C då också.

Har läst lite forskningspapper om Pleg och det har konstaterats
att det ger bättre resultat. Forskningen finns här på nätet om
någon skulle vilja läsa.

Så jag upplever därför att uppfödaren därför vill att alla ska
röntgas med just Pleg.

Men jag kommer att röntga här på vårat djursjukhus, så får
vi se hur det går.

Jonna75
0

Plegicil är ett medel som fler å fler veterinärer har gått ifrån. Det blir så mkt mer jobb för dom att hålla hunden, har förstått av dom veterinärerna att dom får mer problem med rygg å så..alltså inte hunden Glad. Hundarna blir inte lika djupt sövda med Plegicil och därför ger det oftare bättre resultat. Har en hund slappa leder så visar det inte sig på samma sätt med Plegicil som med dom andra preparaten.

Visst kan du testa röntga om hunden, men är det gjort inom rekomenderad tid för din ras så är det kanske onödigt. Du måste dock vänta 6 månader nu mera innan du får röntga om och skicka in till SKK.

Jonna75
0

Föresten! Glömde en sak. Jag tycker att det är fruktansvärt det din uppfödare gjorde mot dig. Man ska aldrig behandla sina valpköpare på det viset!!!

Marylojs
0

Min ärliga uppfattning? Jag tycker det är vansinnigt korkat att inte ta hunden till en erkänt duktig veterinär på HD-röntgen. Slarvigt tagna plåtar kan även det visas som fel, t ex att hunden ligger aningens snett.

Jag skulle lätt åkt 30 mil om det krävts för att få ett korrekt resultat, som jag anser att man får om man använder pleg och är hos en skicklig veterinär.

bluemary
0

Inte erkänt duktig veterinär ? Förstår inte riktigt. Jag har varit på
djursjukhuset i Linköping och nog är de duktiga. Det var chefs-
veterinären som tog bilderna och han har jobbat där i 40 år !

De använder det nakrosmedel som alla andra djursjukhus gör.

Skälet till att uppfödaren ville att jag skulle åka dessa 30 mil
var ju för att de använder Pleg som ger bättre resultat.

Marylojs
0

Erkänt duktig veterinär på HD-röntgen givetvis! Det finns endast tre veterinärer i Sverige jag skulle kunna tänka mig att röntga hos. Finns säkerligen fler, men inte som jag känner till.

Varför har du köpt valp av en uppfödare vars råd och erfarenhet du inte värderar?

bluemary
0

Åh………Vi människor är ju olika. Bara för att jag har köpt en valp
av en uppfödare så kan jag väl inte tycka precis som henne.

Och när det gäller avläsning, bilderna skickas ju iväg, det är ju
inte veterinären på sjukhuset som ger slutbeskedet. Förut så
var det ju Adell, tror jag att han heter, men tror att han har
slutat.

Maddepadde
0

Det är ganska viktigt för uppfödare att få en bra HD-status.

Audell läste av förut, men nu har SKK andra avläsare.

Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

bluemary
0

Visst är det viktigt. Men när de ska välja en kombination så gäller
det ju att de har rtg-svar som håller sig till verkligheten.
Annars så kanske de avlar på hundar som i verkligheten har HD.
Så det ska inte bara se snyggt ut på papperet.

Och så vill jag som hundägare ha ett resultat som stämmer med
verkligheten. så att jag vet hur jag ska jobba med min hund.

Men jag förstår inte riktigt denna diskussion, jag skrev för att
jag tyckte det hela var jobbigt. Och så blir jag bara ifrågasatt.
Inget vidare stöd om det känns deppigt.

ingann
0

Bara för att man köpt en valp av någon behöver man väl inte gilla allt den gör eller säjer? De är liksom inga gudar…

Vill de ställa krav på vilka veterinärer och djursjukhus som ska anlitas så får de väl stå för kostnaden då, annars kan de inte komma med några krav…

/Ingalill

*Personlig ägodel till 2 söner, 1 katt och 1 hund*

Medarbetare på Singelföräldrar och mobiltelefoner

Xondah
0

Ush tråkit för dig!

Visst hd statusen är viktig för hennes avel. Men jag tycker icke man behandlar sina valpköpare på de viset!

Då hade hon väl fått skriva kontrakt på att hunden måste röntgas med pleg, om de var de enda som gäller enligt henne.

ingann
0

#13 Det hade inte spelat nån roll om uppfödaren skrivit det i kontraktet.. Det hade inte varit giltigt ändå, vad du gör med hunden efter du betalt den kan inte uppfödaren lägga sig i juridiskt.

Att köpa hund kan liknas vid att köpa en bil.

För att få köra bilen måste du besiktiga, skatta den men säljaren kan inte kräva det eller vid vilken anläggning.. Du kanske bara vill ha den stå på gården för att sitta i när åskan går…

En hund måste (för många raser) HD-röntgas för att få avlas på eller tävlas med, men vill du inte göra dessa saker finns inga krav på röntgen…

/Ingalill

Xondah
0

#14 Med andra ord är köpeavtal bs då…om de står att hunden ska röntgas och försäkras så kan köparen bryta avtalet?

ingann
0

#15 japp… djur räknas som varor.. säljaren kan inte ställa krav på användandet utan endast rekommendera saker…

Det enda köpeavtalet visar egentligen är vem som äger hunden…

/Ingalill

bluemary
0

Tack för bra och seriösa svar. Nu så känner jag förtroende för
forumet igen !

tsset
0

Däremot så gäller väl annat för hel- och halvfoder? Nu var det ett tag sen jag läste ett sådant kontrakt, men där är det väl uppfödaren som avgör vad som ska och inte ska göras…

Jonna75
0

#18 Det enda som uppfödaren eg kan kräva när det gäller hel/halvfoder är om den skall hållas i utställningsskick samt ifall hunden ska tävla. Höfter och ögonlysning skall uppfödaren stå för om inget annat har avtalats. När det gäller försäkring på fodervärdshunden så kan man komma överens om vem som ska stå för veterinärförsäkring. Oftast är det bästa om uppfödaren står för detta då dom oftast har bättre villkor.

Visar det sig att hunden tex har höftledsfel så övergår hunden automatiskt till köparen/fodervärden fast inte tiden har gått ut.

Uppfödaren väljer då i detta fall vart hunden skall röntgas och står även för allt när det gäller det

Kalli
0

#8: Vilka tre veterinärer i Sverige är de enda duktiga på att röntga då?

Marylojs
0

#20 Jag sa inte att de är de enda duktiga, jag sa att det är de som jag känner till. Stor skillnad, men skitsamma. Audell, Kasström och Nilsen har jag fullt förtroende för.

Marylojs
0

#11 Det är väl ingen som sagt något annat heller? Däremot är det faktiskt så att slarvigt tagna röntgenplåtar kan få friska leder att se dåliga ut.

Kalli
0

#21: Gissar att de är verksamma i Stockholmsområdet?

[jakke94]
0

angående kontrakt o.s.v; allt som är handskrivet på ett skk-kontrakt gäller ej.

på vår ena tik som vi betalde fullt pris tex står det att uppfödaren har rätt till ett köp, men vi hörde av oss till skk och dem sa att inget handskrivet gäller.

Marylojs
0

#23 Det stämmer.

Kalli
0

#25: Tack för svar. :)

MiaMaria
0

Måste säga att de är fruktansvärt dåligt av din uppfödare att reagera så. Du äger hunden och gör precis som du vill med den, men jag förstår uppfödaren oxå som vill ha bra bilder men de är fortfarande upp till dig vart och med vilket medel du väljer att röntga hunden.

Är eg ganska sjukt att de används olika medel, som dessutom verkar ge olika resultat, eller kan ge olika resultat.

Dessa 3 veterinärer som nämns, vilka medel använder de?

vallhund
0

Audell finns utanför Upplands Väsby, norr om Stockholm, han använder Pleicil.

Var där nyligen med Leon, han fick HD A.

mvh

ISIS anhängare anser sig inte heller vara sektmedlemmar.

Värd på Amstaff, BARF , Beroenden samt Multikulturellt .

Medis på  Border Collie samt Cancer, Choklad, Kennel o Psykologi.