Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 15491 ggr
neeonbubbla
0

Juvertumör

Hej!

På min 9-åriga blandrastik, mellan shih tzu och coton de tulear ha vi för ca. en månad sen upptäckt små "ärtor" på magen, och idag var vi till veterinären. Veterinären ville avvakta en månad eftersom hon löpt i september och han trodde hon var lite skendräktig, han menade att om den växt osv. på en månad så skulle han kolla vidare, och då överväga operation. Men direkt jag kom hem, har jag sökt massor av information om juvertumörer, risken för att den är godartad/elakartad är 50/50. Även att det kan växa till sig väldigt snabbt, därför blir jag väldigt rädd, att om vi väntar en månad, har det gått för länge om det är en elakartad-tumör. Därför undrar jag om man inte kan operera nu, så fort som möjligt, eftersom hon inte är överdrivet gammalt och mår väldigt bra annars.

Någon som har någon erfarenhet av detta? Eller tips om vad jag ska ta mig till?

Tack på förhand!!

[Hilo]
0

Ta henne till en annan veterinär.
Är det tumörer så ska det kollas upp ordentligt!

Inte hållas på att avvakta en massa i fall att.
Nää, ta kontakt med en mer erfaren vet. och få ett riktig utlåtande med en riktig undersökning.

Opererat bort tumörer på en rottweilertik.

Hoppas allt går bra med din lilla tjej!

neeonbubbla
0

#1:  Ja, nu har vi bestämt, att på måndag ringer vi till annan veterinär och bokar tid så fort som möjligt. Jag har även mailat med en veterinär, som också tyckte jag skulle gå till annan veterinär och göra en bättre undersökning.

Allt gick bra med operationen på rottweilertiken?

Tack, ja nu får vi hålla tummarna att det "bara" är en godartad tumör.

[Hilo]
0

#2 Själv OP gick bra, men sen fick hon en infektion i livmodern eller hur det var så hon fick gå på en massa medicin, sen vart hos tyvärr aggressiv och opålitlig så henne fick vi ta bort.

Men det berodde på en massa annar, själva infektionen, så jag tycker inte du ska läsa in för mycket i min historia.
Har en kompis vars hund också gjort en OP på sin hund gällande samma sak. Hon är helt återställt och frisk idag, samma sak med en rottweiler jag jobbar med Glad

Hoppas det går bättre hos den andra vet. och att hon blir bra!

neeonbubbla
0

#3 Oj, det var inte roligt! Jag är ledsen!

Men känns skönt att höra att många juvertumörs-operationer har gått bra iallafall..

Tack, ja de hoppas vi! :)

Lojs
0

Juvertumörer är den näst vanligaste åkomman på tik (efter livmodersinflammation) så det är något som alla hundveterinärer har stor erfarenhet av, det kan ju vara en trygghet att veta!

Min äldsta tik (9 år) har några mindre knölar långt bak i juvret som vi håller koll på. Så länge de inte växer en massa så rör vi ingenting åt dem, vill inte operera i onödan.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.

neeonbubbla
0

#5 Okej, tack ja det känns bra att veta.. Veterinären som vi gick till sa att de gör ungefär 2-3 juvertumörs-operationer i veckan, men eftersom han bad oss att avvakta tänker vi iallafall söka upp annan veterinär.

Jaha, tråkigt, hoppas att det inte är något farligt! Samma ålder som min tik då..

neeonbubbla
0

Hej.. Idag var vi till annan veterinär, som också konstaterade att det är juvertumör.. Hon hämtade även en annan veterinär, som också kände på "ärtorna". Sedan tog de även rönken bild för att kolla om det spridit sig till lungorna, som tur är hade det INTE gjort det! Det kändes såå skönt i varje fall.

Nu har vi ett svårt beslut framför oss - operera, eller inte operera och bara hoppas att det inte sprider sig?
Veterinärerna sa att om vi opererar, kommer hunden få svåra smärtor, och att de inte kunde ge smärtlindring till det (?)

Vi ska fundera några dagar innan vi beslutar oss för vad vi ska göra.. Men kom gärna med synpunkter, om vad ni skulle gjort. Vi beslutar såklart själva, men skulle vara skönt med andras synpunkter och tankar!

Vattnadal
0

Vi har haft juvertumörer på några tikar nu. Den första, en golden, hade tumörer, och de växte lite lite varje löp och skendräktighet. Dock var de fasta fina och bara 2. Utan biopsi så bestämde vi oss att bara låta dem vara. De kom oxå på henne när hon var rätt gammal. Hon blev 13 år, och hade aldrig problem med dem.

Nästa var en alaskan husky. Hon hade haft valpar flera gånger som yngre. Tumörerna dök upp vid 10 år ålder, och var inte särskilt stora. Dock trasslade det lite sista halvåret-året. Juvren utsöndrade vätska, prrecis som vid skendräktighet. Dock var den vattnig och färgad som kaffe nästan. Vi testade galastop under sommaren, men det gav sig inte. Veterinären tyckte att vi skulle operera, men då var hon 11 år gammal. Vi ville inte utsätta henne för 2 operationer. Då hon hade tumörer på både höger och vänster sida, skulle de dela upp det. Först öppna och skrapa ena sidan, sen när det läkt, gå in igen och skrapa den andra. Hon fick somna in den hösten. Fast det berodde mest på att hennes ben inte orkade springa och dragträna längre. Hon hade varit en arbetande hund hela livet, och led av att inte längre vara sig själv.

Nu har vi en 10årig huskytik med juvertumörer. Denna gång var det inte alls oväntat, då hon p-sprutats många år. Den här tiken kommer inte heller att opereras. Hon är på tok för stressig och nervig för att klara av en konvalesens. Den dag hon börjar må dåligt av dem får hon somna in istället.

Har 2 bekanta som haft juvertumörer på sina tikar. den ena gjorde de biopsi på, och bestämde sig för att låta det vara till den dag hon blev sämre. Sen fick hon i hög ålder livmoderinflammation och fick somna in pga den istället.
Den andra tiken var rätt ung och henne gjorde de en skrapning på utan problem.

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

Karizma
0

jag hade OP dels blir ofta småhundar ganska gamla, sen låta den gå på smärtstillnade nee då hade jag avlivat än låta den lida i onödan.

neeonbubbla
0

#8 Biopsi nämde de aldrig, kanske var tumören för liten? för den är verkligen inte stor, på ena sidan finns det en lite större, men det finns flera "knapphåls" stora lite här och där..

Tråkigt med dina hundar! Hoppas verkligen att din nuvarande hund får leva gott & länge ändå! :)

#9 Vad menar du? har du opererat eller, jag förstår inte riktigt hur du menar..

Karizma
0

ja jag hade opererat för slippa avliva hunden :) Kan man operera o få en frisk hund som sen inte har ont. Tror inte men ska ge smärtstillande för djuren visar inte alltid hur ont dom har det.

neeonbubbla
1

#12: okej nu fattar jag! tack

Någon som vet om några komplikationer som är stor risk att stöta på vid en juvertumörsoperation?

Är det förresten någon här uppe i Norrbotten som opererat juvertumör,isåfall vart? precis vilken djurklinik syftar jag på, eller finns det någon som rekomenderar någon spec. bra klinik?

marinelady
0

#9 Varför skulle hon få gå på smärtstillande? Dem lider inte av ärtstora tumörer i juvrena, dem känner nog inte av dem alls. Har en femåring med det idag och tänker inte operera om den inte börjar växa.

Mistle
0

Min veterinär rekommenderade också att vi skulle vänta en månad när min tik hade fått två-tre knölar. Just för att det inte var så länge sedan hon hade löpt. Jag tyckte att det var ganska jobbigt att gå och oroa sig i en månad extra, men knölarna försvann faktiskt. Dock så tror jag också att det berodde på att hon tyckte att min tik var lite för ung för att egentligen få juvertumörer och att hon ju precis hade löpt så att chansen att det egentligen hade med löpet och göra och inte med några riktiga tumörer nog var större.

Men jag kan inte råda dig hur du ska göra gällande operationen, vad tyckte veterinären? De tog inga biopsier?

neeonbubbla
0

#13 Jag menade efter operation, veterinärerna sa att hon skulle ha svåra smärtor och att de inte kunde ge smärtstillande.

#14 Jag förstår, hur gammal är din tik? Min är ju nio år, och på en okastrerad tik är det ju väldigt stor chans att stöta på juvertumör kring 7;års ålder och uppåt.

Nej, de har inte tagit någon biopsi..

Mistle
0

#15 Hon var 5½, ja nästan 6 år ändå. Det var i mars, sen dess har hon inte löpt så får se om det kommer upp några igen efter nästa löp.

neeonbubbla
0

#16 Okej, en ung tjej!:) Ja, hoppas att de ej gör de!!

neeonbubbla
0

Idag har vi opererat henne, operationen gick jättebra men såret är väldigt långt eftersom hon är så liten .. Ca 30cm långt..

Hon är fortfarande lite groggy från narkosen, och har fått smärtlindring, men eftersom hon legat i dropp, trodde veterinären att hon skulle vara väldigt pissnödig. Men vi får hon inte att pissa! Hon har gått en liten liten bit ute själv, men pissade aldrig så vi fick ta in henne.. Jag vet inte varför, om det gör ont hade hon mest troligt bara stått still ute..

Någon som har ngt tips om hur jag ska få henne att pissa?

giffan
0

#18 Jag har just atgit bort några knölar på min flatte. Han har varit skit dålig efter det, inte varken bajsat eller kissat. Fick åka tillbaka till veterinären och få lugnande tabletter till honom så att han kunde slappna av.

Antagligen har han haft så ont efter operationen att haninte kunde koncentrera sig på att göra sina behov.

Jag kommer aldrig mera ta bort några knölar på honom. Kommer de igen så får det sitta. Låter hellre han leva så länge han mår bra än att jag utsätter han för denna smärta igen.

Våran förra hund en blandis, fick lite knölar som vi faktiskt aldrig gjorde något med. Hon blev 13 år och uppsökte endast veterinär när hon skulle vaccineras.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

neeonbubbla
0

#19 Aj, inte bra!! Men hon verkar inte ha så ont, hon har fått smärtlindring som i samma är inflammationshämmande.. Heter metacam.. Har inte din hund fått ngn sorts smärtstillande? För veterinären sa åt oss att vi skulle höra av oss utifall hon såg ut att ha ont, att hon varken går eller ngt (men de gör hon).

giffan
0

Min fick först inget, men sen fick han både lugnande och alvedon för smärtan samt antibiotika. Men det kan behövas bytas till något annat. Min hund fick byta antibiotika idag för det andra verkade inte hjälpa.

han fick det lugnande för att han skulle tänka på annat, de blir inte trötta på det utan bara mera behagliga i sig själva. man ger tydligen människor det när de ska ta sig ur ett missbruk.

~ Anneli ~ 
Sajtvärd för:  adopterade.ifokus

neeonbubbla
0

Jaha, konstigt!! Inte undra på han inte ville göra sina behov, då han inte fick ngt för den hemska smärtan!

Det kanske är ifrån djurklinik, till djurklinik, eftersom jag var på en annan klinik som sa att man INTE kunde ge smärtstillande, men på den klinik vi opererade var det en självklarhet med smärtstillande, för att såret skulle läka ordentligt..