Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 4807 ggr
mattib
0

Valp som biter

Min första hund Skäms

Jag har en 9v valp som biter på allt!Jag vet han är valp men han kan ju inte få fortsätta att bita och hur ska jag göra för att inte göra fel..

Han har tuggben,bollar,leksaksdjur som inte låter som han tuggar på och som vi berömmer honnom för att han tuggar på och visar varje gång han tuggar på något som han inte får tugga på.Sejer Nej när han biter på det han inte får men det blir bara omvänd effekt..alltså att han biter mer och hårdare för att han blir orolig.

Men problemet är att han vill bita på oss människor oxå händerna ,armarna och hoppar mot ansiktet och nafsar/ biter när han blir glad.

Snälla ni som har valp/hundvana hur ska jag göraSkäms

Jonna75
0

Du ska inte säga nej när han biter på saker som han inte får, han är så liten och förstår itne vad han gör för fel. Försök att avleda han med lek eller godis och beröm han när han kommer, dvs slutar med att bita på saken. Berömmet är alltid viktigast när dom är valpar, eller när dom ska lära sig något. Försök att inte använda ordet nej, allt negativt är ju dåligt för han.

Hoppas du förstår hur jag menar Glad

Emma-U
0

Försök sysselsätta honom med något annat.. Så fort han biter på er så avled honom och få honom att fokusera på till exempel en godis eller en annan leksak..
Men det är lite viktigt att inte börja leka med honom, för då lär han sig att så fort han biter i er och kräver er uppmärksamhet så ger ni honom det.. Man ska leka med sin hund på eget initiativ, inte på hundens initiativ..

Å andra sidan är han väldigt liten och vill testa allting som finns att testa. Det är svårt, men man får försöka ignorera dem om de pockar på ens uppmärksamhet. Ignorera dåligt beteende, rikligt berömma gott beteende..

--------------
Emma - medarbetare på
Bichon.iFokus

tsset
0

Ignorera alla bett och hopp, det ska inte belönas med varesig knuffar, ord eller viftningar, utskällningar eller annat. Allt ni gör är ju uppmärksamhet, vilket han vill ha. Han finns inte så länge han beter sig illa. Men, så fort han gör rätt, alltså slutar, så ska han ha beröm! Ett luuuugnt beröm, annars kommer han börja igen i ren glädje.

Vad får han tugga på och vad får han inte tugga på? När han tuggar på något han inte ska ha, byt till något han får tugga på. Avled alltså. Biter han, lek med det han får bita på och gör det riiiktigt intressant, han kommer troligen släppa det han biter på för det du har, det låter ju mycket roligare.

Det går jättebra att använda sig av ett "nej", men det beror också helt på hur man använder det. Att bara säga "nej" riktigt förbannat och tro att valpen förstår sig på vad ordet nej betyder är helt fel och förmodligen verkningslöst också. Att däremot göra ordet till ett kommando är inga problem. För mig betyder ordet "nej" att hunden ska sluta med det den gör så får den beröm, i godisform, kelform eller lekform. Inte att förväxla med "nej" som i "nu gör du fel". Kommandot "nej" är alltså något som måste tränas in.

Valpsäkra är något annat ni kan behöva göra. Allt valpen inte får komma åt ska undan, liksom man gör med barn. Se till att det inte finns några faror, alternativt alltid hålla koll.

Se till att valpen finner sina leksaker mest intressanta. Lek med dem, inte bara lämna till valpen! För valpen förstår inte att det där är min och det där är din förrän den lärt sig vad som är roligast att leka med. Tjänar den mer på att leka med det ni kallas hans leksak än era skor kommer han välja leksaken framför skon. Är han inte intresserad av leksakerna han har har ni alltså inte lekt in saken tillräckligt.

En sista fundering är om han kanske har för många leksaker. Det är bättre med några få än alldeles för många, då en kommer göra att den är riktigt betydelsefull medan flera bara blir stressigt och inte alls lika motiverande. Har man en vinterjacka blir ju den viktigare för oss än om man har ett par hundra som man kan byta mellan och till och med glömma på tåget, det gör ju inget för man har så många.

Vargflickan
0

Kan bara tala för egen del. När min hund var valp och naffsade, bet m.m. Brukade jag gnälla till, högt och snabbt, så han blev överraskad och släppte taget. Sedan fortsatte vi leka.

Nu för tiden kan han naffsa när vi leker, som en häst som nafsar med läpparna lite. Råkar han dock ta i lite för mycket, brukar jag gnälla till och då blir han mer försiktig. För mig har det funkat bra:) Lycka till!

When I let go of what I am, I become what I might be.
-- Lao Tzu

mattib
0

TACK till er allaGlad

Kommer kanske med fler fråger..vill göra mitt bästa för att valpen ska växa upp till att bli trygg och lugn innombords.Lycklig och lydig.

Vi kommer att gå valpkurs och ser fram imot det.Skrattande

emmaajonsson
0

Vi har samma "problem" här hemma , vår lillavovve biter också på människor och då brukar vi bara gnälla till och han släpper direkt för han blir så förvånad.

www.emmmaaaj.blogg.se