Hundar iFokus

Hundar

Etikettvalpar
Läst 1895 ggr
Ricko
0

Konstig/Oseriös annons

Hittade denna annons, Dom är blandraser och har 3 raser(en av dom är en hundtyp, Alaskan husky) Men ändå så säger säljaren att valparna har stamtavla :O Hoppas ingen går på detta iallafall.. Detta kan väl bli en tråd där man kan lägga in annonser man hittar som oseriösa osv, vet en annons där säljern sålde valparna som Kamphundar också. Så kanske man kan anmäla om det är så pass annonser som gör att det kan skada hunden  m.m?

http://www.blocket.se/vasternorrland/Sota_Blandrasvalpar_24246978.htm?ca=2&w=3

// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se

[Hilo]
0

Ibland kan det finnas något som heter stamträd, eller stampapper.
Detta kan liknas en stamtavla för renrasig hund, men är för blandraser.

Det är något man gör själv och gäller inte i någon förening eller så.
Utan finns endast för de som är intresserade av kanske rasinblandning eller vad släkten legat i för linjer..

Så det måste inte vara oseriöst, även om det är lite förvirrande med att säljaren skriver stamtavla.

Alaskan är ju en hund som ofta är ett samlingsnamn för blandrasdraghundar.
Vorste och pointer är hundar man ofta kan hitta i Alaskan husky vad jag förstått Glad

Ricko
0

#1 Okej då förstår jag :)

Mischa
0

Vill gissa på att många sk. alaskan huskys altså blandrashundar uppfödda för dragsport stamboksförs av uppfödaren/vissa uppfödare för att såklart hålla koll på släktskapen mellan hundarna.

Så det är fortfarande en blandrashund med "känd bakgrund" för det är inte en SKK stamtavla som det handlar om.

≧◔◡◔≦

[Hilo]
0

#3 Precis så jag menar Glad

saandrra
0

Stamtavla för blandraser brukar kallas Härstamningsbevis. Där står det om vilken ras föräldrarna är. Alltså känd bakgrund! :)
Ofta brukar man kalla det så. Som Hilo skrev, Stamträd, kan man ju också kalla det. Men detta är bara ett till namn för det! Flört

Ricko
0

Jo det där med härstammningsbevis vet jag, men blev förrvirrad när hon skrev "stamtavla till valparna finns" :)

saandrra
0

Hon menade säkert härstammningsbevis. 
Men jag vet inte, hon kanske inte har helt koll heller? :)

Vattnadal
0

Fast nog kan man få kalla det stamtavla, om det är en stamtavla, fast det inte är SKKs?

SKK har inte ensamrätt på namnet stamtavla.

Jag föder upp andra djur, som jag säljer med stamtavla, mössen är registrerade i svenska musklubben, och har därför klubbens registreringsbevis som stamtavla. De som väljer att föda upp möss utanför klubben kan fortfarande ha stamtavlor. Får, kaniner och höns är genbanksanslutna och jag har föreningarnas papper till dem. Fast även där kan man ha oregistrerade djur, som man har käns härstammning på, och sälja med stamtavla.

Jag är även med i SKK, och kommer självklart att registrera vår valpkull (som föds inokm 2 v) i SKK, och sälja dem med deras stamtavlor!

MVH Elin

Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

[Hilo]
0

#8 Tror det är mer att stamtavla kommer med renras. Alltså att man kopplar det med renrasavel, inte djuret Glad

pimmi
0

Skk är en medlemsförening där medlemmarna måste följa de regler föreningen har. De är inte lagen och de har inte monopol på ordet stamtavla.

Sen blir det givetvis lättare om man använder ett annat ord för att undvika missförstånd.

bintjis
0

Även om SKK är tveklöst störst i Sverige, så finns det andra ställen att registrera valpar.

Bla. Finns B@R. Där får man släktledsbevis med hundens STAM, så då kan den väl ändå kallas för stamtavla…. Om man inte tycker det så verkar det mer som man måste märka ord och kanske har mer ont av blandrasavel… 
De annordnar även olika tävlingar och utställningar.

Bar är en del av Blandis, men även renrasiga hundar kan registreras där.

Och jag måste väl säga att det är väldigt seröst av någon som föder upp blandraser att ändå registrera och stammanställa stammen istället för att som många bara parar och gör precis det de måste…

Karizma
0

ja man kan ju regga blandrashundar med i B@R tror man även får/kan göra stamtavla där? inte hunda men det räknas inte som renrasig men reggad är dom då iaf.

Mymlan
0

Döm Inte Människor Genom deras utseende. För du kan Inte se deras insida.

I am who I am, so like it or kiss my, yeah you know exactly what to kiss.

Smile to the world, than the world smiles to you

bintjis
0

Ja, man får lika dana stamtavlor på blandraserna som de renrasiga innom B@R.  Och även blandreserna får vara med och tävla och ställas ut på deras arrangemang.