Valpmat
Nästa vecka ska jag få hem min lilla valpis (Alaskan Husky) 
Vår första hund och är därför inte så jätte erfaren vad gäller hundar. Vad ska en valp äta, och i vilken mängd, hur många gånger om dagen?
Har inte uppfödaren lämnat några rekommendationer?? 
Det finns foder anpassat för stora raser, både för valptiden och vuxentiden (alaskan husky räknas väl till stora raser?). Sen beror ju det lite på vad du väljer för märke.. Vi använder Royal Canin Junior German Shepherd (tror jag det heter) men det är ju speciellt för unga schäfrar. Dock har RC många olika sorters foder, högst troligt att det finns något som passar din valp. Royal Canin är ett högkvalitativt foder, vi fick det rekommenderat av uppfödaren och även vår veterinär tycker det är ett utmärkt foder.
Men kika runt på välsorterade djuraffärer eller på Granngården så kanske du hittar något som passar. Huvudsaken är att det fyller din valps näringsbehov. Tänk på att inte välja ett foder med för högt proteinvärde, större raser växer sakta och kroppen måste "hänga med". Får de för mycket protein så att de växer för fort och då kan de få problem med lederna.

Grattis till hundköpet.
Jag som Husky ägare kan tala om att denna ras inte är någon nybörjar hund.
Detta är en hund som mår bäst av och göra det den ska, arbetas med, och dra i skogen, eller få spåra gå på kurser och arbeta.
Detta är en rätt krävande rad.
Vad har du mer för blandning i honom?
Vad det gäller foder så säger jag som Ninja, har inte uppfödare sagt nått?
inte seriöst av en uppfödare som inte talar om vilket foder hon har gett eller rekoenderar.
Själv så fick jag en halv säck av Hill Large bred puppy av min uppfödare, och då menar jag en halv svart sopsäck…lite väl seriöst kanske, men och andra sidan, så fick jag direktiv på vad Tyson skulle äta.
Sedan så började hans avföring och bli grönt av Hill´s så vi bytte till RC, som sedan efter en tid blev han allägisk mot torrfoder….tyvärr….
Gav även utslag på RC:s hyperalergenic foder.
Idag går han på Bravo hundfoder. och det funkar toppen! 
Skulle inte kunna tänka mig och byta.
Men hade han gått på torrfoder idag, så hade jag även valt bravo.
Tack tack!
Jobba är precis vad han ska få göra :) Men nu är han bara valp, så det återstår och se längre fram i vad han skall arbetas i. Dra kommer han nog få göra oavsett vilken annan "gren" det blir. Och för övrigt är jag själv mycket aktiv och gillar att vara ute i både skog och natur, och framför allt i stallet. Så det är inga problem ;) Jag har inte fått några rekommendationer ÄN ialf :/ Men det är en hel vecka innan valpen skall hämtas.

vad är det för blandning?
Det vet jag faktiskt inte, har inte frågat om det. Får jag fråga vad blandningen spelar för roll? 

köper man hund på blocket!!! 

snacka om "seriöst"…..inte….
Nehe, och varför skulle det inte kunna vara seriöst?

Alaskan husky måste inte nödvändigtvis vara en blandning. De rena linjer som finns är alaksan husky, och inte blandraser, även om de inte är en rasren hund, om ni förstår mitt vims. Alla alaskans har inte fågelhund, Greyhound ed i sig. De kan vara renavlade på alaskans sedan början av 1900 talet.
Tror att en alaskan kan vara en bättre sällskapshund är en siberian, då de ofta är liiite lugnare och mer kontaktsökande.
Mycket motion, köra slut på sig 3-4 gånger i veckan, vill de för att må bäst. promenader, cykling, joggingturer, skidåkning, dra pulka osv är bra motion när man har en enmsam husky. Dock är det inte säkert att den trvis som ensam hund. Har man inte möjlighet att ha den med sig dagtid, är en hundgård eller dagmatte bra att ha. De har stor flockkänsla och kan lätt börja yla samt tugga sönder inredning om de känner sig ensamma.
Underbara hundar är det dock!
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

# 6 jag vet många seriösa uppfödare som annonserar på blocket. Här är tex 4 seriösa kennlar, som alla säljer siberian husky (som enligt vissa är seriösare att ha än alaskans) via blocket.
http://www.blocket.se/vi/9713451.htm?ca=5_s
http://www.blocket.se/vi/10338529.htm?ca=5_s
MVH Elin

Kom på att jag inte direkt svarade på första frågan…
Fråga uppfödaren om du får med mat. Om det är som jag tror, att de håller på med drag och har massor av hundar, matar de säkert med ett torrfoder samt kött/färskfoder typ fodax, blandat till en härlig soppa med en stror del vatten. Om du inte vill köra med färskfoder-soppa, kan du istället välja ett bra köttbaserat torrfoder. Vi har tidigare haft div köttbaserade torrfoder och kört fodax extra främst vintertid. Nu har vi gått över på royals foder. De som lätt tunnar ur får energy 4300 vid "vila" och 4800 vid träning. Vi går på hullet när vi väljer vilken säck och vilken mängd de ska ha. Kastraterna får adult eller labbefodret.
Om jag var du, skulle jag köra royal medium för valpar när han växer, och sedan antingen köra medium adult eller energy, beroende på hans förbränning och motionsnivå.
Om valpen är van vid 3-4 fodergivor per dag, fortsätt med det. fast många drag-folk har redan hunnit minska till 2-3 givor när de säljs. Gör som han är van, och minska sakta ner det till 2 givor om dagen. Mängden hänger på vilket foder han får och vad han är van vid. De gör av med enorma mängder energi av att bara leva, och när de växer går det ännu mer. Vissa linjer, ofta medel-långdistans, är avlade på låg förbränning, och då kan de lätt bli lite runda när de växt-spurtat klart, håll koll på revbenen, så märker du! Är det sprintlinjer i honom är det dock troligare att han kommer att vara ett "staket" som är svårt att få hull på.
Nu måste jag gå ner och kolla vad det gafflas om nere. Har gänget inne till jag åker till stan idag. TRÅKIGT säger Piro, för man kan inte busa i huset. De andra gillar att få ligga i soffan några timmar extra!
MVH Elin
Tack så jätte mycket Vattnadal, du var till stor hjälp! :) Nu har jag fått svar på det jag undrade över.. Tack åter igen.

Du får lägga upp fopton här när du får hem honom, och berätta hur det går!
MVH Elin
Ja, det ska jag absolut göra! 
Lycka till=) Är alltig härligt med en ny familjemedlem som man bara kan ösa kärlek över;)

JA!
Det håller jag med om att Sibirien Husky är SERIÖSARE än Alaskan husky.
För Sibirien husky är REGAD och GODKÄND och det är inte Alaskan husky, som oftast är blandningar av Sibirien och någonras mera.
Även om man kör med "rena linjer" på alaskan så är det fortfarande en blandras hund.
Det är ungerfär som att man skulle börja och avla på schbradoren…..och ändå är det fortfarande en schabrador.
#15 Och vad gör det om det är blandras då?
Jag är inte ute efter en utsällningshund. Utan en kompis för livet.

JAG tycker inte att siberian är seriösare än alaskans. Istället för att jag ska vimsa vidare och ingen förstår vad jag menar, så lånar jag en text från kennel Ylajärvis hemsida. texten är skriven av Malin Sundin (http://www.ylajarvis.se för mer läsning)
http://www.ylajarvis.se/History.htm
Alaskan Husky
Alaskan husky är en draghund. Ursprung Alaska. Ursprungsraser: "Guldgrävarhundar" & indianhundar & andra lokala varianter av draghundar som klarar sibiriskt klimat och klent med mat och en del Siberian husky.
Alaskan huskyn är alltså inte som många tror en korsning mellan Alaskan malamute & Siberian husky. Den är heller inte en korsnings-siberian som felaktigt brukar kallas alaskan husky. Om en hund saknar registreringsnummer & har Siberian i sig så är det inte ren Alaskan husky! Det är en blandras… Men benämningen "Alaskan husky" är tyvärr vanligt förekommande i siberian-blandras annonser.
Alla hundar som gett upphov till Alaskan huskyn har haft en sak gemensamt; -De älskar att dra! Alaskan Huskyn får således se ut hur som helst! Det är arbetsprestandan som är viktig inte utseendet. Den ursprungliga Alaskan huskyn är lugn i hundgården, tyst o slåss inte. Den har bra päls o tassar samt mkt fodereffektiv. De bästa o friskaste har avlats o således så är vinklarna osv. korrekta för uppgiften. Det är den ultimata draghunden!
På senare tid har även vinthundar & fågelhundar korsats in för att få upp farten i hundarna. HOUND, det som ofta felaktigt kallas Alaskan husky… ÄR en BLANDRAS! Den kallas även ibland euro-hound för att varianten utvecklades i norden. Främst av Sveriges mest framgångsrika förare någonsin, Egil Ellis. Det har korsats in korthårig Vorsteh och i en del fall setter, pointer, Greyhound & wippet mfl. Detta för att få fram en lättare, snabbare variant av draghund. Mer inriktad mot korta sträckor och inte-sova-ute tävlingar. Och det lyckades! I både första & andra (o senare) generationen kom flera superhundar som tillfört draghundsporten massor! Men det gäller först & främst Vorsteh. För Greyhound & Whippet mfl extrema sprinthundar så kommer inte den fulla effekten föränn i 1/6 & 1/8 uppblandning. Före det så kommer en del individer med sämre päls o dålig uthållighet. Men det gällde att vara kall o se potentialen i "kvartingarna" och ha en riktad avel tillbaka mot välpälsade alaskans och så skapades euro-hound -Draghunden. Den moderna alaskan huskyn är ett pågående och mycket lyckat avelsprojekt.
Olika tävlingsförare har haft lite olika inriktning & därför anger man ofta hundens anfäders uppfödare & förare för att få en bild av hur hundarna använts. Alaskan huskyn är inte en FCI-godkänd ras & vill heller inte bli det, men de allra flesta har ändå stamtavla, om än "handskriven". På www.stamtavla.no kan man förkovra sig i tusentals Alaskan Husky & hound stamtavlor.
MVH Elin
ärligt talat tina H! varflr skulle de inte kunna vara seriöst TT KÖPA PÅ BLOCKET?? bara för att vissa är oseriösa behvöer ju inte allavara de!!man kan få otur att få en oseriös uppfödare överallt,inte bara på blocket.!!!
vilka söta valpar!!vem av dess goingen ska du få hem:)?
Tack Vattnadal och Helenal :)
Den första bilden, med tre hundar - Hunden till vänster, blåögd. Hoppas du förstod vilken jag menade nu ;)
den sötaste då:) verkligen vackra ögon:) grannen ovanför mig har två huskys och han s'äger att dem är helt underbara och så vackra!
Ja förstod att du ville ha den;) Den var tusan sötast av alla.. de tyckte jag med. Blir nästan lite avis.. för har alltid tyckt siberian är super fina hundar och velar ha en sedan jag var liten=)
Men jag är lycklig som få med min lilla Ecko med;)
Lycka till som sagt, jag önskar dig all välfärd eller vad man säger.. hehe.
Hehe, jovisst var den finast
Bad pojkvännen ringa så fort som möjligt, innan den skulle bli bokad. Och vi hann :) Vi ska ju som sagt hämta den nästa vecka, till helgen, och det känns som en evighet. Dagarna går så långsamt. Förstår inte hur ni kunde klara er igenom väntetiden på era hundar/valpar. Jag själv blir snart tokig 
Något jag bör tänka på när den ska hämtas? Det är en resa på ca 4 timmar.
har du köpt mat, koppel osv? gör det innan hunden kommer blir lättast så:) ska du vara ledig ett tag när hunden kommer så att du kan vara hemma med den eller? ska ni hämta den på söndag?:)

#9 Ska jag tolka detta som att du har räknat bort Luomi och börjat letat efter ny valp?
Jag har köpt in lite koppel och halsband. Hundaffären hade god service och jag fick mycket hjälp vad gäller storlek och hållbarhet. Ibörjan på nästa vecka ska jag köpa in en hundbädd, filtar, leksaker, hundvård och mat (Något jag glömt?). Det var just därför jag hade den här frågan om valpmat. Men jag får ringa ägaren/uppfödaren och kolla vad han säger också :) Vovven ska vaccineras på onsdag, så någon dag därefter - samma vecka. Jag ska ev ta ledigt några veckor. Men mamma är också hemma hela tiden :)

hej ! det verkar som du har fått många bra råd :) Själv har jag fått min första egna hund ganska nydligen , men jag har alltid längtat och därefter försökt att bli "påläst"
Fråga uppfödaren om råd, de borde ingå!
och sen-vissa hundar tål inte all mat, dom kan visa det genom att nafsa på tassarna efter maten eller dra huvudet efter mattor och så, när dte kliar i ansiktet och i ögonen av foder dom inte tål, när ni provar något nytt så måste ni vänja in det försikitgt enligt anvisningarna.
själv andävnder vi både hundburkmat och torrfoder, och inslag av hemgjord osaltad och peppar-fri och krydd-fri mat men grönsaker och rotsaker först och sedan en del kött/fisk/kykling tillex. (inga ben från dessa )man får inte ha inte ha i förmkt kött!(det är svårt med foderstater, så be om hjälp om detkänns osäkert!
vi undviker (för hundar)giftiga saker som all sorts lök, salt mat, kakao,saffran, kanel och andra kryddor, avokado.
Lycka till..:)
Två till frågor
Hur ofta bör en valp badas? Och hur ofta skall man klippa klorna på dem?

De behöver inte badas. Endast vid behov, då de tex rullat sig/lekt i något äckligt.
Klippa klorna gör jag en gång i veckan och det tycker jag nog att man ska kunna ta sig tid med. Tar ju endast några minuter. Speciellt en valp kan man klippa en tass en dag och den andra tassen andra dagen osv. Det är bara nyttigt med träningen, så lär de sig att det inte är farligt.
Tack Zebben :)
Ännu en till fråga. Varför avnänder man sele? Alltså förutom när dem drar spann (eller vad det kallas), eller jakt. Kan man ha det när man är ute på en vanlig promenad dvs?
Vill också rekomendera några jättebra böcker för nyblivna och till oss "vana" hundägare.
Min Bästa Vän, : Marie Hansson
I samspråk med hundens lugnande signaler, Turdi Rugaas
Lycka till med den nya valpisen, och ta vara på valp tiden,(Tiden går alldeles för fort när man har roligt):))
Ha det bra! Mvh/Di & Vovvarna

# 30 Om man vill ha sele eller halsband på promenader är en smaksak. Vissa hundar drar mer när de har sele, andra tvärtom, då de blir stressade av trycket på halsen.
När Piro var valp hade han både sele och halsband på promenader. Kopplet satt i halsbandet när jag orkade jobba på att han skulle gå fint i kopplet, och i selen då vi bara gick. På så sätt kunde jag stanna så fort kopplet blev spänt (och han kände ett tryck i halsbandet), byta håll eller vänta till han kom tillbaka till min sida. När jag ville komma någonb vart istället för att bara stanna och stanna, så satte jag kopplet i selen. Hur han är drog kände han inget tryck i halsbandet, som betyder stopp. Funkade bra, men vi var inte så konsekvernta med det, tyvärr…
# 25 Valpsugen är jag allt, men hoppas att gammeltanten hänger med länge än. Ville bara ge exempel på seriösa huskykennlar som annonserar ut valpar på blocket.
MVH Elin
På Blocket finns både seriösa och oseriösa hunduppfödare! Sen brukar det ju vara så att det är först när man hämtar sin valp som man får alla papper och rekommendationer och ev. får med sig lite mat för dom första dagarna. Inte en vecka innan ! Men man kan ju fråga själv annars och ev. köpa hem den maten som valpen är van vid.

Snälla…köp inte flexzikoppel bara….du kan få garanterat en dragig hund när den blir stor….
Tack åter igen, Vattnadal. 
Jag hoppas verkligen vår valpägare är seriös. Detta oroar jag ju mig för hela tiden. Hur trevliga och seriösa dem än låter kan det ju visa sig vara tvärtom ändå. Men den risken får jag ta. Min pojkvän som sköter snacket med ägaren är dock helt övertygad om att han är seriös och att jag inte har något att oroa mig för.
Nej, ett sådant har jag inte köpt
Hundaffären pekade ut lämpliga valp koppel och halsband, så dem köpte jag. Det var ett ställbar halsband med tillhörande koppel på ca 1m.
Grattis till valpen, vad fin den såg ut. Lycka till.
F.ö. är det på Blocket som i facktidningar. Det finns både seriösa säljare och oseriösa. Huvudsaken är att man är uppmärksam. Men trots allt är de flesta seriösa.
Tack kerstinjoh 
Hehe, här kommer jag med fler dumma frågor. Hoppas det är okej
Nu är det en fråga om försäkring. Det är så att min pojkvän kommer stå som ägare på lilla vovven, men vi vill att min pappa ska betala försäkring. Går det?

37# såklart, jag står som ägare och innehavare till försäkring på min, men killen betalar.. så länge de får pengar e de nöjda :) vad söt den är.
Oh jag tycker att blocket är bra!! 
#38 Okej, va bra då! 
Nu var det väl inga fler frågor än så länge..
Tack alla som svarat!

#23 Handukar som valpen kan ligga på och som kan bytas om det sker någon mindre olycka. kan vara svårt att stanna när valpen vaknar till och har behov. Husållspapper om valpen blir åksjuk. Vattenskål och vatten kan också behövas.
Vi körde totalt 115mil när vi köpte Piro och det var skönt att ha en bra bok i cd spelaren.
#40 Tack :) Ska den äta något under resan?
Förutom alla råd du fått här, så skriv ner samma frågor på en lapp + ev fler frågor och ställ sedan till uppfödaren! Man glömmer lätt det mesta med ett lurvigt knytte runt sig :)
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
#42 Kanon idé! Tack! 
Nu väntar vi bara på bilder på nykomlingen!
Jag var inne och tittade på din hemsida. Fina kort! men vad var det för konstig böjning hunden hade på svansen
#45 Det ska eventuellt komma upp en hemsida om valpisen också!
Haha, visst var den konstig men rolig 

#41 Det är bäst om valpen inte äter alls en timme före eller under resan. Kräkrisken ökar enormt at mat i magen.
Kan passa på att lägga till att Krister hade glömt s:et i mailadressen du fick, elin@nattfrostens.se ska det vara.
Nu drar vi till stugan en vecka, och håller en tumme att hitta snö där!
Kram på er, allihopa!
MVH Elin
Du får ha det så bra, Vattnadal! :) Och tack för all din hjälp!
Vattnadal, jag ger Royal Canin Medium Junior till Kiwi nu. Men idag fick jag höra att den skulle vara dålig för valpar - "då växer valpen för fort och får led problem". Stämmer detta, tro?
Hon rekommendera också "Kafomavit". Men jag vill inte byta foder, dvs om det inte är nödvändigt.
*Putter upp för Vattnadal* 
#2 Det är fel att säga att vissa raser inte är till förstahundsägare. Allt handlar om hur bra psyke man själv har och hur mkt tid man är berädd att lägga ner på hunden.

Förr kanske valpar kunde växa för fort av valpfoder. Nu för tiden ligger det en hel del forskning bakom foder, i alla fall de lite dyrare märkena. Antar att blå/vitt inte lägger ner så mycket möda på att forska fram nya foder.
Proteinet bygger kropp och muskler, fettet ger energi. Ofta är det mycket protein och mindre fett i valpfoder för större raser.
Om man väljer ett valpfoder som är anpassat för sin hund storlek som vuxen, så är det beräknat på hur fort den växer och hur mycket energi/näring den behöver. En hund som stannar på 2 Kg växer ju inte alls på samma sätt som en hund som ska hamna på 70 kg.
Ledproblem kan inte en hund få för att den äter fel kost, så länge den äter ett helfoder. Om den får ledproblem är det för att den har förutstättningarna genetiskt. En valp som tillåts vara redigt tjock, får springa hejdlöst i trappor ed, kanske kan få läget försämrat, men föds de med bra höfter, vette 17 om man kan förstöra dem.
Ger man ett helfoder är det inte alls bra att ge vitaminer extra, som tex kafomavit. Då blir det istället obalans i vitaminintaget.
Fortsätt du lugnt att ge ditt valpfoder. När hon är ett drygt år gammal kan du boka tid att kolla höfter och armbågar. Skulle inte tro att det är någon fara, men det kan ju vara skönt att kolla ändå. Eftersom hon kommer från en kennel med arbetande hundar, är det inte troligt att hon ska ha anlag för dåliga höfter.
MVH Elin
Tusen tack, Vattnadal. Du ställer som vanligt upp
Skönt o ha dig här, väldigt tacksam är jag ska du veta!