Hundar iFokus

Hundar

Etiketthälsa
Läst 20804 ggr
AnnaCathrina
0

Prickar

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min valp har röda prickar på halsen, i armhålorna och på magen. Se bild.

Min veterinären trodde det berodde på hormoner. Ett kullsyskon har likadana och deras veterinär sa att de skulle tvätta med Klorhexidinschampo. Så nu har jag också tvättat med sådant schampo. Utan resultat.

Snarare har de blivit fler.

Någon som vet vad det är och vad man kan göra?

Mistle
0

Kliar de?

AnnaCathrina
0

Ja han kliar sig emellanåt men inte massor.

Royalz
0

Så hade min valp också. Men inte alls lika mycket, kanske 2-3st. Hans utslag försvan efter ett tag.

Mistle
0

Jag vet ingenting om ifall hormoner kan orsaka sådant här, jag har aldrig hört det innan.

Men det jag gissar på spontant är att det skulle vara någon form av fukteksem, kanske med lite bakteriell infektion. Det är ju inte helt oväntat med tanke på vädret som vi har nu. Och då tror jag nog att det brukar vara klorhexidin som gäller. Men då räcker det inte med en behandling.
Vad sa veterinären till den andra valpen att det var?

Om du själv är misstänksam på om det kan ha med hormoner att göra, och särskilt när veterinären till den andra valpen sa något annat så tycker jag att du ska höra av dig till en annan veterinär.
Det är ju ingen här som kan sätta en diagnos :).

trex
1

Valp plitor? brukar försvinna med  åldern.Ser ofta  ut som finnar

Fukteksem heter så  pga att dom är blöta, dom vätskar. Är vad jag har hört av veterinären.

AnnaCathrina
0

#4 Jag har tvättat flera ggr men kanske ska jag tvätta ännu mer? Men det är väl kanske bäst att söka veterinär igen.

#5 Det liknar finnar, är som lite gult var i en del.

sali
0

hur gammal är hunden ?

Alla våra har fått sånt när dom kommer ini  tonåren, kan liknas med finnas typ, dock har det inte vartit riktigt den mängden.

AnnaCathrina
1

Han är 16 veckor och har haft prickarna sen han var 10 veckor. Fast de har helt klart blivit fler sista tiden.

sali
0

Då låter det ju inte som tånårs finnar. Funderade dock på om det kanske skulle gå att prova med alsolgele ? det dödar ju bakterier och så kanske man får ner det röda iaf ?

Lojs
0

De kanske blir värre av att du tvättar?

Jag tror att jag hade låtit det vara, så länge det inte är väldigt besvärande för hunden, eller ser riktigt illa ut, valpar kan ofta ha lite såna konstigheter, troligtvis hormoner eller liknande.

"If someone ever says "-You don't need more aquariums." Stop talking to them, you don't need that kind of negativity in your life." ;)
Medis på akvariefisk.