Någon som är duktig på jaktträning?
Någon som är insatt i hur jaktträning fungerar. Har en fråga om en viss inkallning som "gäller" där.
Tillräckligt, vilken typ av jakt är det du tänker på och vilken inkallning?
Syftar du på inkallningen då man bryter hunden när den jagar?

Finns rätt många olika typer av jakt, så vilken typ av jakt är det du menar?
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Nej. En bekant till mig har köpt jaktlabbe. Uppfödaren till denna vill att de har en inkallning där hundföraren kör ut händerna åt sidorna. Denna inkallning betyder att hunden ska ändå upp i magen på ägaren. ???? Vad vill man ha ut av en sån inkallning? Jag kan inte mkt alls om jakt, men så pass mkt förstår jag att det verkar galet. En annan inkallning de ska träna på är 2 visselsignaler och då ska hunden komma in vid sidan eller om det var sätta sig framför. Det är ok, men varför vill man ha en hund med huvud och framtassar upp i knä/mage?

#4 Jag är uppvuxen med labbar och har vart mycket på både jaktträning och prov, men aldrig vart med om att man medvetet lärt hunden hoppa upp mot föraren vid inkallning 
Man brukar normalt sett vilja att hunden kommer fram och lämnar apporten fint i hand, i de högre klasserna så blir kraven högre och då ska hunden komma och sätta sig i fotposition och lämna apporten i hand efter den satt sig.
_**/Mvh Anne
Hum, armarna åt varsitt håll är ju ganska vanligt för en inkallning som jag ser det, så där hänger jag med… Men menar du att hunden ska klättra upp på ägaren?
Det räcker gott och väl med att hunden kommer så pass långt fram att den lätt kan lämna över dummyn/fågeln, och visst är det bra om den verkligen lämnar "i knät" men det är inget som helst måste.
Jag tror att det bara är dåligt uttryckt, eller?

#5 Skönt att höra. För jag förstår inte alls vitsen med det hela. Men ju mer jag hör om denna uppfödare desto mer känns det fel, fel…
#7 Jag säger nog ta det med en nypa salt. För att bli en bra och godkänd apportör behöver den inte hoppa upp i famnen - jag tror mer att det kan sänka betyget för den hunden, har svårt att se en domare som tycker det beteendet är ok(med tanke på att det kan skada fågeln).

#7 Ja, det är det jag menar. Oavsett fågel eller inte i munnen så vill man väl aldrig ha en blöt och kanske lerig hund halvt i knät.
Nä…uppfödaren vill att hunden är upp med tassarna i magen och munnen därmed. Knasigt.
Någon som vet vad som ingår i FART - provet. Finns kanske att läsa mer om på nätet någonstans. Är det normalt att man gör detta på jakthundar? Vad kostar ett sånt prov och varför gör man det?
Det består väl av olika moment där hunden testas i olika situationer, allt från apportering till olika hot och överraskningar som liknar vissa moment i bla MT.
De är väl för fågelhundar(?)
Har ingen aning om vad de kostar.

#9 Vad är FART-prov? aldrig hört det förr
_**/Mvh Anne
Jag har iaf lärt mig att skicka ut min hund, vissla in henne med 2 signaler och med utslagna armar (från armbågarna och neråt). Detta betyder alltså inte "hoppa upp i min famn".
Varför man egentligen ger denna signal vet jag inte, jag är egentligen inte direkt insatt i jakt mer än på hobbynivå just nu med min nuvarande hund.
Har uppfödaren uttryckligen sagt att hunden ska upp i famnen?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

#10 Tack ska kolla upp mer
#11 Ett prov (FART - fågelhundarnas arbetstest) som valparna ska genomföra. Ägarna får betala 500:- för detta test. Man ska kolla upp genetiska anlag i hur hunden beter sig. Sen får man veta hur man ska gå vidare i träningen.
Har ingen aning, låter dyrt bara.

#12 jag har för mig att det man har inkallning med utslagna armar kan vara för att göra tydliga signaler som hunden kan se på långt avstånd.
_**/Mvh Anne
Mycket möjligt, vet ju själv hur mycket ehm… mossa (?) min hund kan ha i öronen när vi tränar jakt :)
Men börja grina då!
#13 så tidigt? Har för mig att delar inte får göras före 12 månader… och uppfödaren brukar gott kunna se på valpen tidigt vad den kan behöva jobba på/med, ett enkelt test bara… är det här 2-3 månaders valpar vi pratar om?
#14 sant, dessutom förstärks ofta höger och vänster på håll med hjälp av den obligatoriska(och oftast fula) kepsen ;)
#15 Bomull, de flesta hundar har bomull förvarat i kinderna likt hamstrar som de lätt kan plocka fram när det behagar dem! ;)
Japp, då var det alltså dags för sängen….
Jaha, trodde kepsen var för att fåglarna skulle flyga IFRÅN en… och alltså inte hamna i huvudet på en själv :)
Det är nog lite tyngre grejer än bomull… Typ XL öronproppar. Vad säger man… Jaktlabbe eller?
Men börja grina då!

#17 jag tror nog uttrycket retriever kan passa 
_**/Mvh Anne

#16 De är 6 månader vid test tillfället. Förstår inte varför det ska kosta 500:-. Bör inte en aktiv uppfödare kunna läsa av detta själv under träning?
#19 Jag fick min valp "avläst" första gången vid nio veckor av erfaren tränare, och det som sas då har faktiskt stämt hela vägen och det är samma saker vi får jobba med nu som det sas då… även nästa människa som "läste av" honom sa samma sak när han var dryga året. Har man kunskap ser man direkt, behövs inget dyrt test för det.
Så där ut med armarna gjorde jag också när jag tränade min hamilton stövare på apportering. Bara för att jag sett andra göra det. Och då förstog jag det som att alla fågelhundstränare gör så haha. (Hmm, många år sedan och stövaren var en jäkel på att apportera , även i vatten)
Ta kontakt med någon fågelhundsklubb och anmäl till en kurs.

vi kallar av våra älghundar på älgstånd med att bara låta lte med munnen så att älgarna inte vet vad det är men hunden vet.
Vi visslar lite på hunden under jakt och då kommer den.
Men vi tränar inkallning direkt med valpen. Påbörjar träningen redan vid 3 veckors ålder när dom börjar äta välling och torrfoder. En vissling varje gång dom får mat.
#24 Ska och ska, det är väl tanken iaf
Här funkar det på en av två!
Köra ut händerna åt sidan väl lite av ett dubbelkommando, ser hunden mig så vill jag att den ska komma om jag kör ut händerna åt sidan, om den nu inte skulle höra visselpipan pga skott eller avstånd, vinden eller så… Men det ska ju räcka med pipan!
Hand upp i luften brukar stärka "stoppet" också. Liksom "höger" och "vänster" stärks med en hand(+keps…) åt rätt håll.
Det där med att hoppa upp skulle jag aldrig gå med på, skadar viltet, mig och kanske hunden också.
Trro det med att sträcka ut armarna när hunden ska komma är en början till senare dirrigering.
Två visslingar är kom hit en vissling är sitt vilket är behändigt på ett jaktprov när dom kommer upp i högre klass och ska dirrigeras så ska dom sätta sig eller åtminstonde ge dig uppmärksamhet när man visslar för att sedan se efter vad du vill, vill du ha hunden åt höger sträcker du handen åt höger vill du ha den till vänster pekar du vänster vill du att den ska söka sig längre ifrån dig så sätter du ihop händerna och pekar rakt ut och ska den komma betyder det kom hit.
Man använder tecken och visselpipa eftersom man inte får prata med hunden under pågånde prov.
#26 Händer ihop och ut har jag aldrig sprungit på. Vanligaste, som jag varit med om och också själv använder, är hand upp i luften och vifta utåt. Smidigt med hand upp då hunden lättare ser den över vass och annat. En stilla hand upp brukar gå för sitt/en vissling/stå still och titta på mig så styr jag dig/. Det jag varit med om iaf.
Det är kanske olika från person till person hur man gör ? Vi har alltid använt två händer uppåt och utåt och har alltid sett det på prov oxå.
Jag menar inte händerna upp och sedan utåt i rät vinkel utan att man håller dem lätt lutade frammåt.
Det sista du skrev där var ungifär vad jag sa dock utan tecknen utan med enbart visslingen.
#28 Jo visst är det det, man utgår ju också från sig själv. Sättet du beskrev det nu låter dock mer som det jag har sett, för mig lät det första som ja, början på ett simtag.
haha jag förklarade mig kanske lite dåligt :) men menade lite lite ut ifrån kroppen, typ som när man förbereder sig för att dyka :D
SKA en Jaktlabrador ha de signalerna? ;)
Men börja grina då!
#30 Funderade vidare, och kom fram till att jag är van vid en hand viftandes utåt. Tänk hand ner-upp, som "försvinn från mig". Det är vad jag sett och har det varit något annat har jag inte lagt det på minnet.
#31 Hehe, tolkningsfråga? ;) Men de signalerna är smidigast och de vanligaste man använder sig av. Blir lättare med samma/liknande signaler också om man byter/tvingas byta hund.
31. om man ska ha den på prov eller fågeljakt är det bra att den kan det, ska den inte användas till jakt är det väll upp till var och en.
Min poäng var snarare betoningen på "ska".
Det är ju lite som att säga man SKA ha en hund som går in bakom konen från vänster sida i konskicket.
Det jag menar är bara att jag har sett en hel del jaktlabbar med följande signaler: Ett blås - stanna upp och titta hit, två blås - Kom hit.
Det är även vad jag började träna in när jag började med jaktvisslan, just på förslag av många. :)
Men börja grina då!
#34 Jag har samma signaler, och de jag sprungit på kör med dem också. Ett blås kan dock se lite olika ut - somliga kräver att hunden sätter sig också medan andra bara kräver ögonen. Huvudsaken är att de stannar upp så att de kan få vidare dirigering till rätt område. Att man sedan ibland kräver ett sitt från sin hund också har jag kopplat med såna här rejsajärnet-hundar eller… självständiga, svårkoncentrerade. Även om inte rumpan kommer ner i marken när de är riktigt uppe i varv så är chansen större att de stannar till än om man bara kräver ögon. Du vet, vill man ha två böcker så får man kanske en av dem man vill ha, men vill man bara ha en så får man ingenting om den inte finns ;)
34 Jag har iofs inte varit med på retriever prov på evigheter nu (6 år kanske?) så det kan ju vara så att man börjat ändra lite på det.
Jag tror att tecknen man använder är som en förstärkning på vad hunden ska göra så den verkligen inte KAN misstolka men jag vet inte om det är så men märkte på våra egna hundar som hade både vissla och tecken att de fattade noll om man bara visslade men om hunden inte har tecknen så förstår den ju ändå.