Jobbig situation med katter
Våran pappis (större modell ca 7 månader) är väldigt på och dryg med våra katter.
Hon är inte aggresiv mot dem men hon leker (?) väldigt hårdhänt.
Hon kan absolut inte låta en av våra katter gå förbi utan att hoppa på och bita i öron/släpa runt i kinderna/svansen.
Vi säger kort och bestämt "nej" och gör oss större med kroppsspråk, alternativt lägger ner henne på sidan oc håller i henne en stund, men ingenting fungerar..
Katterna fanns före henne och vi trodde att de skulle vara högre i rang än henne med katterna bara lägger sig ner så fort Kira kommer nära, och försvarar sig inte.
Detta är en jättejobbig och ohållbar situation för både oss och katter.
Kira är verkligen JÄTTEENVIS men vi är envisare hela tiden och ger oss inte, men vi märker ingen förbättring och det gör mig ledsen varje dag.
Är det någon som har tips eller egna erfarenheter?
Tack på förhand.
Måste bara fråga hur ni märker att katterna ogillar det hela.
Min hane leker ofta med svärmor valp, och det går hett till många gånger. Min hane säger dock inget utan gillar läget trots att det ser illa ut..
Vill han inte säger han heöt klart till, katter är bra på att rya i åt småglin..
Det verkar också som att Kira är ledaren, i vilket fall, även över er.
Träna kontakt övningar, kanske mer motion och en noll tolerans mot katterna..
Dock måste jag säga att säger inte katterna till, är det då verkligen så illa?
Sen, hur håller ni fast henne, det är många som gör fel, och med det förvärrar en situation..
Min valp är också väldigt på på min katt. Eftersom han redan väger 20kg och kommer bli stor så sprutar vi vatten på han när han börjar. För han kan lätt skada henne, har redan sprungit över henne och hon är 13 år så hon orkar inte så mycket. Då slutar han. Han har även blivit mycket bättre sen vi började med vattensprutan.
Våran valp är oxå på katterna jätte mycket och ser ut att vara hårdhänt men dom har JÄTTE kul ihop, katten säger ifrån med råge när han inte vill mer och då slutar hon så jag tror att katten inte ogillar det hela om den inte säger ifrån ordentligt !

vi har tre katter här hemma och ibland blir det hårda tag från bådas sida. Men jag kan lova att de säger ifrån när det verkligen gäller.