Köpa hund
Hej behöver nu lite råd.
Funderar på att köpa en Rottweiler/Dobermann korsning på ett år som just nu har valpar. Ägarna säger att dem från början tänkt avliva hunden eftersom den bitit ägarens pappa och detta var under tiden hon hade valparna och det var även då hon började bli vaktig, brukar det vaktiga beteendet försvinna när hon lämnat valparna eller kan det stanna? Tycket ni det är en hund värd att lägga ner tid och energi på även fast hon bitits eller ska man helt enkelt leta efter en annan? Tacksam för svar MVH Sofie:)
Mja. En sån hund är ingenting för mig personligen, men det beror väl på hur stor utmaning och vilken typ av hund du vill ha. Att hon har bitit någon säger inte så mycket; var hon mycket aggressiv, blev han illa skadad etc. Hon är ju ganska ung, hon kanske inte var redo att bli mamma. Varför har ägarna ändrat sig angående avlivning?
Rent generellt låter det som om det skulle kunna vara en "jobbig" raskorsning, och därtill en individ som du får lägga ner mycket jobb på, men som sagt beror det mycket på vad du har för slags hundintresse.

När vi var och kollade på henne morrade hon när vi kom innanför dörren men när jag bara steg in slutade hon direk och gick och la sig vilket jag tyckte var ett bra tecken.
Dem sa att personen inte blev skadad men eftersom dem funderade på avlivning vet jag inte om dem talade 100% sanning. Vet inte varför dem ändrat sig, har skickat iväg ett mejl och frågat. Jag har ett stort hund intresse men söker en hund till sällskap och agility som är snäll och trevlig och kan bli en vän för livet, söker inte en "problem hund", därför jag tvekar lite, men funderar att ta henne på prov och se men det kan ju va en risk..
Jag tror på att de flesta hundar som biter gör det för att andra runt om hanterar aggressiviteten fel. Det kan alltså betyda att mamman är en fin personlighet i övrigt men kanske har svårt för de situationerna med valparna, och behöver "hjälp" på ett rätt sätt anpassat för just henne.
Tvekar du lite, så kolla på andra kullar också. :) Det bästa är att söka efter "wow-känslan", så att det blir och känns helt rätt från början.
Fråga om du kan ta jycken på prov ett tag för att avgöra.
Att man tar valpar på en sådan hund gör mig dock så jävla frustrerad, folk är så förbannat pantade.
≧◔◡◔≦

Är inte 1 år väldigt tidigt för att få valpar?
Kanske är det därför hon beter sig så?
#4 att ta den på prov tycker jag låter smart
Fast det beror ju på hur mkt erfarenhet du har och hur mkt tid du vill lägga ner, det handlar om att lägga ner 100%. . . för att ta en hund och sen lämna tillbaka den är elakt mot hunden.
Min omplacerare har givit mig gråa hår vissa dagar men så mkt glädje de andra dagarna, men det är mkt jobb. . .
Tycker alla hundar är värda en chans bara man är villig att kämpa. . .

Att den har bitit säger egentligen inte så mycket alls.. Och att hon vaktar sina valpar är väl fullt normalt?
Det beror helt på varför den bet, hur den betedde sig innan och efteråt och hur personerna runt omkring reagerade och hur deras förhållande är i övrigt.
Antingen betyder det ingenting eller så är det allvarligt, men det är så himla mycket som spelar in och en bättre helthets bild behövs för att kunna bedömma det.
Det är svårt att egentligen råda dig alls när man aldrig själv har träffat varken hunden eller dig, jag tror det kan ligga mycket kemi och tillit i hurvida det kommer fungera felfritt eller bra med träning.
Vad har du för kunskaper och erfarenheter i hundar och i arbete med problembeteenden?
Och sen måste jag bara säga hur arg jag blir över att de har tagit valpar på henne! Det är till att börja med olagligt.
- - - - - - - -
http://doolon.wordpress.com
När jag var liten räckte det med att jag gick förbi, utanför, rummet där en schäfertik hade sina valpar, för att hon skulle springa ut och bita mig bakifrån.
Så vitt jag minns har det aldrig varit problem med den hunden så jag tror starkt på att tikarna vaktar sina valpar om folk den inte känner rör sig runt omkring.
Nu tycker jag den här tiken var lite väl, men ja, det hände. Sen skiljer det nog från individ och ras.
Söker du en hund för sällskap och agility låter inte en ung rottweiler/dobermannkorsning som omplaceras för att nuvarande ägarna inte orkar med henne - om det är så - som rätt hund för dig, ärligt talat. Men som sagt är det svårt att råda.
det jag reagerar över är att den är ett år och redan har valpar :O .. herregud, varken en dobermann eller en rottis är färdigvuxen värken mentalt eller i kroppen när den bara är 1 år gammal!

Hmm, är hunden i fråga 1 år och har valpar NU? Det är väldigt tidigt att ha valpar. Inget illa mot dig, för du har ju inte något med det att göra. Men man blir ju fundersam.
Är det din första hund? Tänk på att både rottis och dobbe är starka hundar (psykiskt) och om den här visar aggressivitet mår den kanske inte så bra.
Svårt att säga vad man borde göra, men är det din första hund tycker jag du bör leta efter en annan hund.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi
#0 Om man bortser från att hon har valpar och bara är ett år. Är den precis 1 år eller nästan 2 år? Det gör skillnad.
Att hon vaktar är en naturlig del i hennes beskyddar instinkter när det gäller hennes kull. Ju äldre valparna blir, ju mer kan hon koppla av. Många är så nyfikna på valparna att dom inte kan låta dom vara och då kan tiken säga ifrån. Här tar vi inte emot besök förrän efter att valparna blivit 3 veckor. Man MÅSTE ge dom lugn och ro.
Jag har själv aldrig haft någon agressiv tik.
Men för många år sedan hade vi en Tax som drog mina grabbar i byxbenen om dom sprang i närheten av valplådan. Gick dom var det inga problem.
Att hon tog emot dej vid dörren men sedan gick och la sej låter nog som att hon är lugn och trygg i sej själv.
Avlivning är något många använder för att få folk att köpa snabbt. Som ett hot. "Köper du inte den här avlivar vi den istället"
Hoppas du kommer på någon lösning. Du verkar vara en lyhörd person.

Det var egentligen inte henne vi skulle kolla på utan det var en annan tik dem hade en Greyhound/Schäfer korsning som vi hade på prov och det var då dem bara lite snabbt sa att dem tänkte avliva deras andra hund, då denna jag är inne på nu som har valparna.
Tyvärr fick vi lämna tillbaks den 4 åriga Greyhound blandningen pga att hon redan några timmar efter att vi hämtade henne bet en väns hund i halsen och vägrade släppa och då jag redan har en jack russel hemma som är min lilla ögonsten rådde det ingen tvekan om att lämna tillbaka henne, vill ju inte riskera min lilla Ludde (lägger ut bild).
Så att deras tanke var att avliva henne eftersom vi inte ens va där för att kolla på henne, men sen några dagar senare såg jag att dem ändå lagt ut annons om henne och jag har köpt en hund av dem tidigare som var värdens underbaraste så därför har man ju förhoppningar om att få en lika fin och bra hund därifrån igen.
MVH Sofie

Enligt Svenska Kennelhundklubben får en hund inte paras förrän den har fyllt två år! Den här hunden som du är intresserad av bör komma till en hundvan ledare. Den måste känna att den helt kan lita på sin ledare och vara trygg i det samt få mycket motion eller andra energikrävande uppgifter för att inte bli aggressiv. En hund är sällan helt mentalt mogen före tre års ålder. Välj en hund som passar din personlighet. Tänk efter hur hundvan du själv är och vad du vill använda hunden till. Det finns massor att läsa om olika hundraser på internet, så hitta information är inte svårt. Lycka till!

Det låter ju som att mycket utav felet kan tänkas ligga hos den förra ägaren eftersom att båda dennes hundar uppvisade ett aggressivt beteende.
Carpe Diem