Storlek på sele och halsband?
Hej
Jag får snart hem en finsk lapphund på 9 veckor.
Tänkte jag skulle köpa en sele eller halsband tills vi ska hämta henne men jag har ingen aning om hur stor hon är. och därav vilken storlek jag bör ha 
Nån som har någon idé?
Vänta lite med selen.
Han han gott gå i halsband när han är så liten
Ring till uppfödaren och fråga om halsmått.
Tänk på att köpa ett halsband (ej stryp) som du lätt får in två fingrar i mellan hunden och halsbanden.
Annars kan du fråga en duktig djuraffär.
Är jag osäker säger jag t.ex "stor rottweilertik", "Liten dobermann" eller dylikt.
Säger du 9 veckors lapphundsvalp, så vet de säkert.
Tänk på att han ska ha något att växa i, så du slipper köpa ett nytt varje vecka 
Garattis till bli med hund :) #1 gav bra tips :)
Oj - Skrev fel, menar hon, inte han 

#1 ok tack för tipset
#2 Tack så mycket det ska bli jätteroligt :)
Kan säga också, en valp behöver inte ett koppel den första tiden. Då den följer efter en! Men bor man i stan eller så måste den va kopplad kanske?!
Och så ett tips om du ska köpa koppel, som man inte behöver köpa nytt stup i kvarten! Så kan man köpa ett utställnings koppel, för den kan man ändra, det är som en benbit som sätter fast den så det blir både ett koppel + halsband i ett som. Har blivit rekomenderat det som står ovan. :)
Sen måste jag grattulera dig för att skaffa hund! :D Lycka till!
Går man där det kan komma bilar, valpen kan rusa fram till andra hundar etc. så ska valpen självklart vara kopplad. Tycker jag. Visst, valpen sticker högst troligen inte ifrån en någon längre bit, men en valp har inte alla gånger koll på att man inte kan rusa ut i vägen eller att alla hundar man möter inte uppskattar en valp i hasorna.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar
Viktigast är väl när man börjar med koppel att inte själv tänka och använda kopplet utan utnyttja att valpen glatt följer en vart man än går. Bara använda rösten, och inte slita med valpen. Då underlättar man framtida koppelpromenader och lösa promenader.
Sen är det ju alltid en fördel om man lär valpen tidigt att gå i koppel eller iaf ha det på sig, även om man kan hålla valpen lös hela tiden. Underlättar för framtiden.
På många orter gäller koppeltvång i stan, men bara för att man måste ha ett snöre mellan sig själv och valpen betyder det ju inte att man själv måste använda det som koppel. Tänk att valpen är lös istället och använd rösten mer än armarna och händerna! Stoppa händerna i jackfickan är ett bra sätt att undvika reflexmässiga drag/ryck…
#6 Ja självklart har man den kopplad vid bilvägar, tycker jag absolut.
#7 Jo. Det förstås.

Jag bor ju på landet men exempelvis när jag ska hämta henne så måste jag åka väääldigt långt och då känns det säkrare att ha ett koppel när vi måste stanna och rasta henne

Tack så mycket för alla lyckönskningar. jag ska hämta henne nästa lördag och jag tycker att det skulle vara nästa lördag imorgon *lääängtar*
#7 Bra inlägg, håller helt med dig.
#10 Förstår att du längtar! Stort lycka till nu! Glöm inte visa bilder på henne sen 

#11 Självklart ska jag göra det. har jobbat hela dagen med att "valpsäkra" huset 
#12 Hihi, ja det är ett himla bestyr att få hem en valp