Bits vid kloklipp
Jag har nu stött på ett problem. Ben har alltid varit OK med att vi klipper hans klor, han har alltid bara legat och tagit det lugnt under tiden. Jag råkade klippa pulpan en gång förra månaden och jag klipper klorna ungefär en gång i veckan. Varje vecka har han börjat sprattla lite mera vid kloklippning men jag har inte sett detta som ett tecken på "aggression". Nu, idag när jag skulle klippa klorna morrade han och visade tänderna när jag förde klotången mot hans tassar. Sedan högg han i luften mot klotången. Han har aldrig gjort såhär förr. Jag vet inte hur jag ska korrigera honom när han gör detta och jag vill ju kunna klippa hans klor i framtiden.
Ska jag börja om och träna in tasshantering? Att jag klämmer och känner på tassarna och klipper med tången i luften?
MVH Isabelle

Min hund vart lika dan, men det gick aldrig så långt att han försökte huggamen jag fick börja om från början och se till att varje gång så ska det sluta som en bra upplevelse och det funkar nu kan jag ta alla klor på några minuter utan protest och sen blir det alltid lek eller nått han tycker om efter åt.
Vi håller tummar och tassar för att du ska få bukt på hans beteende.
Han gillar det inte och testar dig. Säkert har du också blivit lite fundersam/orolig de senaste gångerna då han betett sig såhär? Även om vi försöker att inte visa något utåt så märker hundarna av det.
Tasshantering låter som en bra idé.kanske inte ta så många klor utan satsa på att han håller sig lugn genom varje klo. Klorna växer ju lycckligtvis inte så farligt mycket under en vecka.
Du vet, små steg. Hålla tassar, klotången i närheten, klotång i handen… allt med massa beröm efter. Lugnande beröm skulle jag använda, och har använt. Så blir det inte så uppspelt utan mer… ja, lugnt.
låtsas som ingenting och ta det som det som det mest naturliga i världen är väl viktigast här, mer än att korrigera. Är du lugn, blir han också lugn. Matte säger att det inte är någon fara. Och det är nog det svåraste, att hållab sig själv lugn. Du vet hur man kan se på någon att de är flyförbannade, eller bara känna av det, utan att denne står och skriker och gormar? Lite så är det.

Själv har jag alltid löst det här med kloklippning genom att låta någon annan göra det
. Jag passar på när Saga är på klippning. Men det är klart att man behöver ju kunna göra det själv, kan ju vara något sår eller liknande på tassen och då vill man inte bli biten.
Ben testar nog om han kan slippa genom att svära lite. Var lugn och bestämd och ta det litet i taget så ska det nog ordna sig. Lycka till!
Tack för alla svar! Nu känns det bättre. Jag har suttit och myst med honom på golvet sammtidigt som jag hållt i klotången. Jag fick faktist ta tre klor och då låg han och blundade. Så det går med rasande fart frammåt! Jag låg och slappnade av med honom ganska länge. Jag försöker göra kloklippningen till avslappningstid.
Detta pass morrade han inte ens. Så om vi fortsätter såhär så kommer det nog gå jätte bra! :D