Vilken hundras passar oss?
Våran Papillon gick bort för ett tag sedan, blev 9 år gammal, och tiden har börjat läka sina sår. Så nu går vi i valpköpstankar men behöver lite hjälp med vad för ras som kan passa våra levnadsförhållande och behov.
Själv har jag några absoluta "favoritraser" om man kan uttrycka sig så, men undrar hur väl dessa raser passar oss och om det finns andra raser som jag inte nämnt som kan vara intressant
1. American Akita
2. Dalmatiner
3. Japansk Spets
4. Valpino Italiano
(hade velat ha en Sankt Bernhard och de stooora nallarna, dock har vi för lite space :/ )
Jag (17) bor tillsammans med min mamma i en 3a, en lägenhet, hyffsat centralt (9 min me buss till stan, men ändå 15 minuters promenad från eljurspår och skog) Bor på tredje våningen utan hiss, så en ras med mindre/lindrigare höftledsproblem vore bättre.
Mamma är förtidspensionerad och är alltså hemma hela dagarna så hunden kommer princip aldrig att vara ensam längre stunder. Hon vill ha en "promenadkompis" som klarar lite längre turer utan problem.
På morgonen blir det en snabb kiss utanför huset, sedan kl 10 så går mamma långpromenaden på ca 5-8 km. Vid 3 tiden så går jag ut med hunden och beroende på vårat humör så leker vi av oss på fotbollsplanen eller tar en runda på joggningsspåret.
Och på kvällen blir det två halvkorta kvällspromenader.
På helgerna kommer jag att ta med mig hunden till Uppsala där pojkvännen bor och de har en stoooor gård så hunden kan vara ute hur mycket den vill. Där finns även andra hundar. Alt. åker vi hem till min pappa som där med bor på landet med två storpudlar och massor med skog. Så hunden måste kunna vara lös utan allt för stor Jaktinstinkt (givetvis så ska vi träna bort det om det finns).
Jag kommer att vara väldigt aktiv inom utställning. Vill kunna köra agility som aktivitet. Intresset är också starkt för Spår och Rapport och även Lydnad. Men i grund och botten vill vi ha en snäll, pigg och glad sällskapshund.
Stor eller liten hund spelar inte sådär jätte stor roll, men med våra aktiviteter kanske ändå en hund av modell medel/stor skulle passa?
Gällande pälsvård så spelar det inte heller så stor roll, .. Dock ingen klippras!! (ex. Pudel) eller annan krävande pälsras … Kan tänka mig i övrigt att ta fram borsten 1-3 gånger/vecka.
Blir sååå tacksam för alla svar!!
Shetland sheepdog tänker jag på. Är ju superduktiga på agility och en bra sällskapshund. Volpino Italiano tycker jag också verkar passa.
Schetland sheepdog är ju som tidigare nämnt passande.
Sen kanske border collie eller australian sheepherd eller kanske vanlig collie? Vilken vallhund som helst egentligen. Kanske inte schäfer på tredje våningen.
Sen alla som du gillade, utom amerikan akita som är väldigt jaktbenägna, skulle helt klart funka.
Ni verkar vara så pass aktiva att vilken ras som helst skulle funka. 
Jag tror att man känner på sig rätt väl vad man vill ha.
#2 Om den främst ska vara en trevlig sällskap hund tycker jag inte en BC eller Aussie. Eftersom de behöver väldigt mycket mental stimulans. Men är man beredd att t.ex satsa på vallning kan det kanske funka.
Agillity är en väldigt bra aktivitet för en aussie eller bordercollie. Det är många på bhk som kör endast agillity med sina bc och det funkar utmärkt.
#4 Och sa finns det manga det inte funkar alls for… BC ar en ras som otroligt manga far problem med av en riktigt bra anledning. Jag haller alltsa med fia-mia, vill man som TS i grund och botten ha en sallskapshund sa ar inte en BC det jag skulle rekommendera.
Den rasen jag instinktivt tanker pa ar flatcoat retriver, eftersom de ar just pigga, glada och snalla sallskapshundar som du kan gora allt du planerat med.
Jaktinstinkter kan man forresten inte bara trana bort utan mojligtvis fortrycka, men finns de dar sa finns de dar livet ut.

Engelsk Springer Spaniel kanske kan vara något? Vad jag har förstått så är de lagom som både sällskap och träningskompis. Kräver ju lite pälsskötsel men det var du ju inte främmande för. Kolla in rasklubben, där finns mycket information och en välgjord uppfödarlista - och på uppfödarnas hemsidor kan man hitta massor av info = )
BC är riktigt bra hundar om man får tag i RÄTT hund och inte nervösa vrak. Men de kräver dagligen mycket motion och framförallt hjärngympa! BC ska man se som en arbetande hund, oavsett vad nu arbetet är för ngt, och absolut inte en sällskapshund på prommenaden.

Schetland sheepdog har jag inte tänkt på, men det känns som om det kommer att bli en hel del pälsjobb då. (borsta, kamma, borsta, kamma o.s.v)
Samma sak med collie. Lite för långnosade för mig.
Ett tag var jag helt inne på att jag skulle ha en Border Collie. Men som väldigt många säger så är trotts allt en BC en vallhund och enligt min mening så ska den valla. lika mycket som en Sibbe ska dra släde och hör hemma där det är snö 3/4 om året typ.
Har träffat på en del BC men har fått intrycket av att de är så "spända" och nästan konstiga. Alla BC jag träffat (4 st nu) har nästan varit så ivriga och hela tiden så spända. Kan faktiskt inte hitta något annat ord just nu. Går alltid med vikta ben och ja..Har både träffat de som har som uppgift att valla på heltid och de som varit till sällskap.
Aussie är ju så otroligt vackra, och vad jag hört, så otroligt smarta!
Kom GÄRNA med fler rasförslag! Känns som om jag har tittat igenom hela rasregistret och fortfarande inte hittat någon som känns helt rätt. Akitan känns ju riktigt stark ändå, men det känns som om de har sina nackdelar.
Jag är ingen expert på dessa raser så jag ska inte hålla på och argumentera. =) Lika bra att lyssna på de som vet. 
Aussie är verkligen vackra! Men jag har aldrig haft någon… Är däremot uppvuxen med shetland sheepdog, och de är så mysiga. Lagom stora och bra temprament. Min faster som hade dessa sa att det inte var så mycket pälsjobb. Tycker detta verkar lite knäppt men någon mer insatt kan säkert svara på det.
sheltie har absolut ingen krävande pälsvård. Utan ta fram borsten en gång i veckan och det räcker ;) Sedan klippa tasshåren kanske en gång i månaden.. det beror på hur snyggt man vill ha det. vid fällning blir det borstning oftare, men det gäller ju alla raser. sheltien har faktiskt mycket lättare päls än vad man tror, tycker sheltiens päls är lättare än vår andra hunds päls som är korthårig, labbe päls typ.
tycker att din lista ser bra ut, men även förslagen som har kommit upp är bra.
men aussie eller bc tycker inte jag att du ska ha om det är en sällskapshund du är ute efter. BC kan du heller inte ställa ut vilket du var intresserad av om jag förstod rätt.
Kolla in retriver raserna, dalmatiner tycker jag låter spännande :)
Ts..tycke rni kan välja och vraka på en del hundar.
Kan bara tillägga att era aktiviter passar mindre hundar oxå, de är trots inte bara medel och stora hundar som behöver mkt aktivitet.
Sheltie som någon sa va ett bra förslag, dem brukar vara duktiga på agility också. Såg att du had eintresse får några bruksgrenar också..en Kelpie kanske vore något?
Låter som att du beskriver japansk spets. Beroende på vilka möjligheter att gå längre inom spår, rapport och lydnad. En jappe skulle garanterat hänga på, men det finns ju raser som är "säkrare" om man vill träna och tävla.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

Det känns verkligen så himla svårt att välja ras. Men jag tror inte att en sheltie är något för oss ändå. De känns så väldigt små.
Kanske skulle en Samojed passa våran livsstil?
#13 Samojed skulle säkert kunna passa.
Eftersom du har så många olika raser i huvudet och svårt att välja, tycker jag du ska göra ett besök på en utställning. Titta på och hälsa på massor av hundar av olika raser och prata med ägare och uppfödare.
Mvh, Sara. Värd på Spetsar & urhundar

14# Ja, det finns ju så många olika raser, och det är så svårt att välja. Vill verkligen att det ska bli rätt. Är ju så inne på en Akita men känns lite avskräckande nu när så många berättar att de är si och så, och att de inte går att göra de o de med rasen ;D

13# jag har en liten hund och även fast man har en mindre hund så orkar de inte mindre. Jag tränade jättemycket med min yorkie och den följde med på precis allt. Jag kan snarare tycka att det kan vara lättare att ha små hundar eftersom små hundar blir ofta behändigare om man ska åka en liten bit med kollektivtrafik och det rä lite fullt. Ebn liten hund tar jag bara upp i famnen en stor hund blir lite klumpigare.
Tycker du ska köra på sheltie eller jappe. Akita är en väldigt självständig hund som kan göra lite vad den känner för plus att jag anser att man ska ha väldigt mycket hunderfarenhet om man vill ha en sån hund.
flat coated retriver
golden retriver ?
dock tror jag även en dalmatiner skulle passa :)
kanske en staffordshire bullterrier ?

#14 & 15
Besöka en utställning är ju kanon! Då får man ju även se raserna live och får mycket lättare en uppfattning om utseende och framförallt storlek. Och som någon nämde, även hälsa och få prata med uppfödare/ägare som kan berätta närmare om varje ras.
Kanske HUND 2009 vore ngt kul att gå på? Går av stapeln i December runt Lucia tror jag. Kolla in på skk.se för mer info!
Hur är det med australian kelpies?
Är inte de väldigt pigga, glada och arbetsvilliga?
Vet inte så mycket om dem, men det gör säkert någon annan 

Dalmatin skulle jag nog avråda ifrån, då måste man vara mycket hund kunnig, Jag säger inte att du inte är det, men dom är knepiga ! Och massor med allergier + dövhet..
Mitt tipps är America staffordshire terrier ( behöver massor med motion och skulle fungera på på agillity.. ingen direkt jakt intingt och våra har alltid varit mycket lättlärda trotts att det är terrier, lagom stora, kraftiga och starka, Stor hund i lagom förpackning, ingen pälsvård, dock vanligt med allergier)
Annars kanske Jack russel, eller Parsson russel terrier ? behöver mycket motion och en del mentalt också ( men de behöver ju alla raser mer eller mindre) Labrador , Golden, Boxer ?? (Boxern behöver mycket mentalt)
Vill du bara ha en hund att motionera med och agillity eller köra bruks ? i så fall skulle Boxern vara något, snälla med barn , ej skälliga , livliga och ofta väldigt stabila i tempramentet…älskar att lära. och skulle älska agillity ! snabba och smidiga är dom också.

Glömde skriva Flat ! Den röstar jag nog för skulle passa er !
#20 har inte america staffordshire terrier också mycket allergier? tänkte varför du avråder från en hund med "mycket" allergier men tipsar samtidigt om en ras som har det också?
även boxern har mycket allerigier, får lätt svamp osv.

Tack allihoppa för råd och tips på raser!'
Självklart är det mycket funderingar fortfarande.
Tack igen =)

#22 jo Amstaff har mycket allergier det skrev jag också ! Boxer har ofta problem med svamp men det tycker iallafall jag inte är så farligt. Men det är jue upp till var och än. Alla raser har jue sitt så att säga. Är det inte höfter så är det hjärta eller allergier o.s.v tyvärr.
Andledningen att jag avrådde dalmatinen var inte endast för allergier utan en massa annat också, Tittar jag på amstaffen t.e.x så är allergierna de ända negativa,
Min åsikt bara
Så riktigt pissiga höfter är inte ett problem hos Amstaffen då?
Men börja grina då!
http://madlevsan.wordpress.com

# 25 nej det tycker jag absolut inte !! de finns självklart. Men är inte vanligare än någon annan ras.
Hej Claudia90!!
Måste börja med att skriva…..vilken trevlig presentation du gjort….din/er blivande hund kommer att få det bra!! 
Jag själv har ingen erfarenhet av de raser du har på din lista, ja då förutom den ras du skrivit inom parentes….Sankt Bernhard. Har själv en stor lufsig och långhårig kille på 2 år. Man behöver inte ha ett hus/stor lägenhet för att ha denna ras, du kan ha denna coola, lugna ras i etta också…..det är min åsikt. Bara hunden får komma ut på regelbundna promenader och härja av sig emellanåt, så har det ingen betydelse hur dom bor…..det gäller väl alla raser. Har även en rottweiler och har tidigare haft airedaleterrier. Kan varmt rekomendera dessa tre raser! 
Mvh Mabia

Däremot har jue amstaffen en ras sjukom . Ataxia men köper man från kennel så är jue båda föräldrarna testade. Och skulle ingen utav föräldrarna var affected så kan man ju vara på den säkra sidan att valpen aldrig kommer kunna få sjukdommen.

27# Tack så mycket. Jag tycker det är viktigt att berätta så mkt som möjligt vad man har att erbjuda sin hund för att få en ras som passar i ens livsstil =)
Och vi hade ju hund tidigare, en papillon som sagt, och alla dessa aktiviteter och promenader är utifrån vad vi gjorde med tidigare vovven. Förutom att ta med honom överallt som jag så gärna ville göra p.g.a att han hade så dåliga höfter och klarade inte av så mycket åkande. Men promenaderna gillade han, men även där varierade det lite för ibland orkade han verkligen inte gå så långt som 8 km, även om han mer än gärna ville det.
Var inne ett tag på att skaffa Papillon igen, men vi får se hur det blir. I så fall vet vi precis vem vi ska kontakta =). Finns en otrolig bra uppfödare i Knivsta, (uppsala), Caratoot´s kennel.
Har även fått tips om Shiban, som är som en Akita fast i mindre format! Älskar ju utseendet på dessa raser skarpt! :)

provat denna ? http://www.canis.se/oppdretter/rasevelger.php
mer kul än fakta men

Nej jag har inte provat den, men nu har jag!
fick dessa raser haha och shiban var med =)
Amerikansk cocker spaniel
Beagle
Canaanhund
Clumber spaniel
Cocker spaniel
Field spaniel
Finsk lapphund
Islandsk fårehund
Kromfohrländer
Lapsk vallhund
Norsk buhund
Shiba
Østeriksk pinscher
Så du anser inte att det är ett rasbundet problem när 27 hundar får C-höft(er) och 6 hundar får D-höft(er) av totalt 53 röntgade? Den statistiken säger alltså att det är mer än hälften av de röntgade hundarna som har höftfel. Eller som 2007 då endast 7 Amstaffs röntgades till A-höfter, 27 till B medan det var 41 som fick C och 23 st röntgades till D. Även här var det mer än hälften som fick HD-fel.
Det är iaf enligt mig ett problem inom rasen. Speciellt om man jämför med raser som inte har någon direkt HD-belastning.
Men börja grina då!

#32 den statestiken är väl inte värre än andra raser ? klart det finns raser med bättre statestik, De finns alltid raser som är bättre, Hur man än vrider och vänder på allt.
Jag tycker iallafall inte att man ska avråda från att skaffa amstaff bara för att man bor i lägenhet och måste gå i trappor, Självklart ska man bära när den är valp som alla raser.
#31, va kul att du har lagt till clumber spaniel på din lista!
det är väldigt trevliga och carmiga hundar :)
finns ingen agressivitet i dem, mycket bra med barn..
tikarna är mer självständigare än hanarna.
vi är uppfödare av rasen; www.merrows.net
du kan även titta på www.clumber.net (rasens rasklubb)
men tänk på att om du vill köra agility med din hund så ska du välja en annan hund än clumber, då dem är tunga och höfterna håller inte om dem ska hoppa..
själv kör jag alla agility hinder utan hoppen med min helt egna clumber, så man kan ju köra på skoj och ta bort hindrerna,
en annan aktivitet som är rolig och bra är SPÅR, det är clumber väldigt duktig på.. jag börja spåra med min egna valp när den var 12 veckor gammal.
det är personspår jag kör, men man kan också köra blodspår om man vill det :)
om du vill ha bra kennlar så skicka ett pm så ska jag rekommendera några :)
clumbern är en sund ras, dock förekommer hd fel, någon man rätt lätt kan undvika genom att kolla så att föäldrarna har antingen a eller b på höfterna, våra hundar har tex bara A på höfterna, så det är rätt lätt att undvika.
innan hade dem problem med ögon och öron också, men efter ett starkt avelsarbete mellan rasklubb och uppfödare har vi blivit av med det problemet =)
#33 Njae. så är det väl inte riktigt. Tycker absolut att den statestiken är värre än många andra raser!
Det handlar väl inte om att skaffa eller att inte skaffa amstaff, det handlar om att inte gömma information för en blivande hundägare!
Till TS - hur viktigt är det för Dig med en "frisk ras"? Det finns ju tyvärr rasbundna sjukdomar inom de flesta raser, men många är värre än andra! Sheltien har tyvärr en del ögonproblem, men eftersom det är krav på ögonlysning hos både avelsdjuren och valparna innan dem levereras så är det lättare att kolla upp.
Håller med dig MaddePadde.
att förneka sin ras problem förstör bara för rasen….

Nej precis det handlar inte om att skaffa amstaff eller inte skaffa amstaff, Ja lade bara fram det som ett alternativ eftersom jag tycker att det är en bra alloraund hund som passar i stort sätt till allt ! Kan inte komma på något den rasen inte klarar eller inte passar som (om den inte är sjuk förstårs)
som #35 skrev om Sheltin att föräldrarna ska vara ögonlysta så betyder det ändå inte att valparna slipper ögon problem även om föräldrarna är utan, precis som att föräldrar med perfekta höfter i vilket fall kan få valpar med sämmre höfter.
Jag tycker inte vi ska fokusera så mycket på alla negativa ras sjukdommar, Eftersom alla raser har sitt . Fast på olika sätt. När det finns så mycket positivt att gå på, Även om man självklart ska ha det med i åtanken !
Du ska gå efter ditt hjärta och hjärna, Skriv ner allt positivt och negativt om någon "favorit" ras du har på en lista. Läs så mycket om rasen som du kan. Besök uppfödare och utställningar och gärna sådana ras träffar. Jag är säker på att du kommer välja den ras som är bäst för dig !
Mycket riktigt, nästan alla raser har sitt. Däremot har raserna "sitt" på olika sätt. Dåliga höfter finns det i större utsträckning hos Amstaffen än dövhet hos Dallisarna - iaf som jag uppfattat det. För inte kan väl mer än hälften av Dallisarna vara döva?
Men som #35 skrev, handlar inte om hurvida dom ska ha amstaff eller inte - utan om att faktiskt berätta om rasens problem, vilka är ganska stora.
Men börja grina då!

Jag avrådde som sakt inte dalmatinern bara för dövheten utan för att jag har uppfattat dom som svåra och knepig mentalt !!. Min åsikt som sakt.
Och NÄÄÄÄÄR sa jag att du avrått från dallisen p g a sjukdomarna?!
Men börja grina då!
Som jag skrev i din andra tråd kan jag tipsa dig om Shiba & Om du vill ha en ny Papillon funkar ju det lika bra. Har ingen erfarenhet av Shiban men lite grann om Pappisen då vi haft en Papillon blandis, men det har du ju själv eftersom du haft en Papillon :)
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se
har hört att shiban kan vara en ganska svår hund att uppfostra, med det är bara vad jag hört
Kanske foxterrier? 

#43 Intressant , Jag vet ingenting om Shiba´n det är en ras jag aldrig kommit nära om man säger så. Har ändå haft med vääääldigt många raser att göra, eftersom jag arbetat med hundar, + jourhem och tränat problem hundar och omplacerat. På vilket sätt är Shiba svår att uppfostra ? Är dom lite "kattlika" självständiga med egen vilja ? eller är dom enivsa ? skulle vara intressant att veta mer.. ska nog läsa lite om rasen. Blev nyfiken ! :) Jag vet inte hur mycket kunskap om hundar som ts har men är hon beredd på att lägga ner tid och läsa på mycket om rasen om det är den hon har fallit för så tycker jag absolut att hon ska sattsa, Vill man så går det :) Bara man vet vad man ger sig in på.
Shiban är precis som många andra urhundar, självständiga. Har inte så stor koll på urhundsgruppen, men har också härt att dem är svåra.
Det är lätt hänt att man tror att en racing-bil kommer vara den bästa för ens önskemål om att kunna köra fort med sin bil om man önskar en bil som man kan köra fort med ibland, när det i själva verket kanske är en nyare familjebil som hade varit det optimala. Visst, racing-bilen kanske är en bra bil om man vill köra snabbt, men visst tusan kan man köra snabbt med en vanlig familjebil också?
Använder man inte all kraft som finns i bilen kommer det bli problem, kör man inte som bilen är byggd för kommmer det inte gå vägen. Att istället köpa familjebilen som man kommer använda fullt ut och kanske tom lyckas använda på rätt sätt så bilen går snabbare än andra familjebilar är mer rätt och bllir troligen mer lyckat för både ägaren och bilen.
En liten jämförelse med bilar kändes nödvändig för att förtydliga. Bara för att man letar efter en pigg och aktiv hund betyder det inte att det värsta också är det bästa. En hund i racingklass kanske inte är bra för någon som vill ha en familjehund med racing i någon gång då och då.
Leta hund efter det liv ni har oftast, inte då och då. Det kommer ni tjäna på då det är mycket lättare att öka kraft än att plocka bort med lyckat resultat! Är hunden motiverad kan den göra lite mer.
Ni verkar vilja ha en mellanstor hund, som gärna förljer med på promenad. En utställningssort så att säga. Helst ingen jakt men näsa. Inget klippande och fixande med päls.
Min första spontana tanke är lagotton. Visst, pälsen, men den är väl trots det lite mer lättskött än pudlen om jag inte missminner mig? En pigg, lugn, snäll hund, klok med mycket näsa, som inte har några direkta jaktinstinkter. Följer gärna med på promenader. Tror också att det inte ska vara några problem alls att få till lite agility.
Sheltien är nämnd, och jag tror absolut att den kan hänga med på promenaderna, men bäst kanske är att låna en av en tänkt uppfödare och ta en sådan promenad. Se hur det går innan liksom.
En annan tanke är dalmatinern, med motivation kan även den.
Tror inte att du ska titta på jaktraser, trots deras underbara psyke så har de fel innehåll, fel motor i sig så att säga. De är anpassade för jakt i hela sin kropp och det är bara med jakt som de kommer få ut sin styrka på rätt sätt. Jack russel är en liten och pigg, någon annan terrier kanske?
#47 Jack russel som många andra terriers är jakthundar, konstigt att du rekomenderar den om du inte tycker hon ska kolla på jaktraser.
Dock tydligt med tanke på alla som skaffar bla jrt att de inte fattar att dem har en liten fulländad grytsprängare i kopplet..^^
Jag skulle inte rekommendera varken jack russel, border terrier eller foxterrier till någon som vill kunna ha hunden lös. Jag är inte ensam om att tränat i måånga år inkallning på jrt..och känner en jrt att den vill dra på vilt..då gör den oftast de.
Min hund får endå stimulans för sitt jaktbehov, och som sagt vill man lägga ner den tiden medveten om att de kan vara så att de aldrig går, så visst.
Ska man köpa någon av dessa terriers ska man vara mkt väl medveten om att de är jakthundar annars brukar de gå h*****…och sluta med omplacering.
#48 Du har helt rätt och jag känner att sista meningen är skriven med något helt annat i huvudet än TS kriterier. Bah, feltänk på hjärnkontoret, har suttit och pratat jack russel hela dagen så det vart det namnet här också… airedaleterriern tänkte jag säga då jag tyckte att den nämndes längre upp men så vart det inte!
Hur jack russeln blir är jag medveten om, liksom hur många andra raser blir i "fel händer". Herregud, det är ju bland det första jag brukar säga!
Men det kan väl gå snett även i mitt huvud, så vi tar bort det där sista och ersätter det med: Airedaleterriern kan också vara ett alternativ, eller annan numera sällskapshund.
Kan passa på att tillägga att det ju finns lite inom alla grupper, det är inte längre bara grythundar bland grythundarna utan nyblivna sällskapsraser också, så att säga.
#48 håller fullständigt med. JRT är ypperliga hundar så länge ägaren vet vad den håller i kopplet. Tyvärr har jag sett alldeles för många som inte vet det, utan bara vill "ha mycket hund i en liten förpackning" - utan att ens veta vad det betyder, tycker den meningen är så fel, för den misstolkas så himla mycket.
#47 Varför skulle man behöva låna en sheltie innan man skaffar en? Vad är det som gör att du rekomenderar att göra det med just den rasen?
#50 Låna för att kolla om/att den orkar sträckan som sagt, och enda anledningen till det var att det nämndes längre upp det här med små hundar = mindre ork. Så det var mer än "ja men testa så får du se att den orkar den tänkta sträckan trots sin storlek" än att bara låna just sheltien för att se hur den är. :)
#49 Alla tänker vi med annat än huvet ibalnd:D. Jo de har du faktisskt rätt i, jag har sett uppfödare som avlar jrt på familjelinjer eller vad hon kalla de för.
Dock skulle jag själv aldrig stödja sån avel. Efterssom jag vill bevara jack russel som den ska vara, skulle jag bara köpa en jrt där uppfödaren avlar i JRTC där man bevarar rasen för vad den är. :)
Jag kan faktiskt erkänna att jag har lätt att bli upprörd när de gäller just dehär..men de är bara för man ofta ser och träffar folk som förtvilat kämpar på med nått dom inte alls vill ha i en hund. :/
#52 Tänkte mer på raser som vidareutvecklats än delade raser, som dalmatinern som inte längre används bredvid hästvagnen. Men visst finns det uppdelningar inom raser också, och dem är jag inte heller allt för förtjust i. Man ska enligt mig bevara så långt det går, men vissa raser måste ju vidareutvecklas eller läggas ner helt då deras syfte försvinner dalmatinern t.ex. Några går väl bredvid vagn fortfarande men det skulle inte gå att ha alla så, så då får man avla efter ett annat syfte eller lägga ner rasen.
Och jo, många problem ligger ju i rasvalet. Som jag skrev ovan, racingbilen kanske inte är rätt bara för att den har lite av det man vill ha.
#53 Ja de har du rätt i.
#51 att en sheltie inte skulle orka? tror du fått något om bakfoten när det gäller sheltiens ork. En sheltie orkar väldigt mycket, det är en vallhund som ska vilja/orka/kunna jobba flera timmar. Nu blir det ju en allt mer en familjehund (tyvärr) men sheltien visar fortfarande framtassar i olika sporter, och det skulle dem inte göra om dem inte orkade.
Så enligt TS presentation tror jag absolut att en sheltie skulle trivas i den vardagen. Ett ypperligt liv för en sheltie. Men det är inte säkert att TS vill ha en sheltie för det
#55 läs igen så ser du att det var precis det jag sa ;) Står längre upp om att mindre hundar inte skulle orka lika mycket och blablabla, men som jag sa så om de skulle låna en sheltie och se att den orkar den sträckan TS mamma tänkt sig.
#56 missuppfattar vi varandra? jag är inte riktigt säker på vad du menar i inlägg #56, menar du att sheltien orkar eller inte orkar?
Att låna en hund säger tyvärr ingenting om den individ dem får. Sheltien är en ganska splittrad ras och lånar man en väldigt aktiv hund och sedan köper en hund från utställningsringen så är det ju inte samma aktivitetsnivå på den.
#57 Jag är ganska säker på att vi missuppfattar varandra. Jag menar att den orkar, och om TS lånar en från den tänkta uppfödaren (då det ju som du säger skiljer sig mellan linjer/uppfödare) så ser de att/om den gör det :)
#58 då är vi på samma spår. :) Så som jag läste det lät det som om du tyckte att sheltien inte orkade.
Åter till tråden - vill höra lite nu hur det går för TS och rasletandet, vad lutar det åt just nu? Tankar? Har du lyckats sålla bort lite raser och fokuserar bara på några nu? Eller blir listan längre?

35# Det är ändå ganska viktigt att ha en hyffsat frisk hund. Då pappas gamla Pudel både var blind, döv och hade vattenskalle och vi fick därför ta bort henne tidigt vilket aldrig är rolig. Och även våran papillon som gick bort för inte så länge sen nu hade höftproblem, som ändå är ovanligt hos den rasen. Och att begränsa hundens "liv" var så otroligt jobbigt då han älskade att åka bil, springa i skogen, han levde för agility, och att på senare år ta bort allt sånt som kunde belasta hans höfter var otroligt jobbigt för både mig och honom. Givetvis kan man inte undkomma HD helt och hållet på de flesta raser vi har idag, så kan man ändå välja en hund som inte har lika stor chans/risk att få det.
En sheltie tror jag inte att det blir då dom ändå är väldigt små enligt oss^^ Lite mycket päls ändå. Har sett x antal shelties på agility tävlingarna men det känns inte som om det är någon ras för oss. Heller inte Amstaff eller annan bulldogs typ.
Tack så mycket för alla tips och intressanta diskutioner kring sjukdommar och andvändnings områden. Det hjälpte det också.
#60 Jag skulle vilja fråga ang. storlek på eran framtida hund.
Vill ni ha en större hund för att en större hund känns mer tilltalande för just er? Eller är de så att ni väljer bort mindre raser för att ni tvivlar på deras kapacitet?
Såg att du var lite inne på shiba i en annan tråd, och en shiba skiljer knappt i storlek om man jämnför med sheltie. Du är också intresserad av en japansk spets..den är också i samma storleksklass som de 2 nämda över. Så blir lite fundersam. ^^ Valpino Italiano är väl ännu mindre.
Tror du får många tips om mindre, mellan hundar för ditt användningsområde. Du vill tex syssla med agility och stora tunga raser brukar inte vara de ultimata då.
Jag tänker tipsa dig om polski owscarek nizinny fast den är en pälshund. Kvicka mellan stora hundar, som passar utmärkt till tex agility. Älskar att vara till lags och är utmärkt som aktiv sällskapshund. Meen..då är det pälsen då. Pälshundar kan man raka ner, min mamma gjorde de med sin gamla herre. Väljer man att ha pälsen kvar om man som du vill ställa ut, får man borsta ut pälsen 2-3 gr i veckan. Det är också en hund som jag kan garantera inte tröttnar på jogging turer eller att gå långa promendar, ingen jakthund. Kan vara något vaktig, larmar om någon är på dörren. En hanhund får vara upp till 50 cm hög, tikarna runt 47 cm högst.
Bifogar en bild på mammas 1 åriga kille. :)
Lite större, då faller mitt tips på Finsk Lapphund! Om utseendet på spetsraser tilltalar dig tycker jag absolut att du ska läsa mer om den rasen. En helt underbar aktiv hund som är positiv till allt.
Jag röstar skarpt på Pudel! :) Det är ju bara att raka ner som vi har gjort? Och de blir inte mkt att borsta då !
Chabo på utställning!
Föreslår schapendoes också!

62#
Ja det är nog spets raserna som tilltalar oss väldigt mycket. Får be om ursäkt för att jag inte har uttryckt mig så tydligt i de senaste inläggen. Men "typer" som Akita, shiba, huskeys (även om dessa husky raser bara finns i drömmarna^^) , spetsar och urhundar/polarhundar av olika typer är som sagt de som vi mest kollar på.
Främst är det utseendet som vi förälskat oss i, och sedan går vi in på om de passar oss eller inte.
#65 ännu en gång så rekomenderar jag då Finsk Lapphund. Det är en otroligt lojal ras som inte har starka jaktinstinkter (om man inte lär hunden att det är superskoj att jaga fåglar lr liknande). Hänger med på allt oavsett om det är mentalträning inne i huset eller agility, spår i skogen osv.
Finsk lapphund är en ras jag absolut tycker att du ska läsa lite mera om. Den är en "lättare" (om man får uttrycka sig så) att uppfostra än te.x. akita och shiban, då den inte alls är lika självständig som dem, tvärtom vill den hemskt gärna vara sin förare till lags.
Lapparna kan ju vara ganska svårmotiverade och envisa med stark vilja. Iallafall svenska och lapska. Dom blir lätt självständiga av sig, så man måste jobba jätte mkt med kontakt. Plus att dem har lätt till skall, så man lär ha en plan på hur man löser de innan man får hem valpen. :)
#67 Inget som jag uppfattat hos den Finska Lapphunden. :) Jo, skallet, men inte det där om självständigheten.
kanske en basenji ? :D känner en uppfödare av rasen, dem värkar trevliga :D
#69 skulle kanske gå.. men enligt min erfarenhet skulle jag inte rekomendera Basenji.