Hund :)
Hej min syster vill ha en hund och går första året på gymnasiet (djurvård) och erbjuds bla gratis kurser osv
(Bor på internat)
Problemet är att hon inte vet vad hon vill ha :/ ett tag var hon inne på shäfer och shäferblandis sedan pumi för att jag är det -.- och nu så bara checkar hon runt på japansk spets :P
Villken hund skullle passa till detta:På morgonen så rastas jag lite snabbt sen på middan blir det en 30min promenad för lek och bus sen på efter middan så kan hon ängna timmar åt hunden! det bor på ett pentionat på dagen som ligger på skolan och får sova och uppehålla sig på rumet när man är där….eftersom hon erbjuds kurser om tex agility och lydnad så ska det ju va någon sammarbets villig som lär sig snabbt.
Helst inte en för stor hund som äter jätte mkt! då mat är pengar :(
Hon vill inte ha en jakthund men vallhund gör inget :P
Villken hund skulle nu passa till dessa krav?
//Elinor http://skimmelochskack.blogg.se/
har bara lite frågor. Är det valp hon är ute efter? För dom ska man vara med hela tiden allså inte lämnas själv på ett rum. Sen agility nu vet inte jag riktigt hur gammal hundar bör vara för träna detta men säkert nån som vet det. Hur gammal är din syster? Jag tycker att man bör ha stort stöd av sina föräldrar om man är under 18 mycket kan hända kanske får jobb sen o inte har tid för hunden då tycker jag man ska ha sina föräldrar som stöd o kan ta över hunden :) Nu finns det jätte ducktiga unga tjejer som har hundar men ofta har dom sina föräldrar som kan ställa upp med, bara en tanke.

Oftast är det en åldergräns att ha hunden med på internat, brukar vara 1 år på dom flesta ställen. Så det bör hon ju tänka på. Att första året kan hon kanske inte ens själv ha hunden, om hon inte köper en äldre omplaceringshund. Men då får man ju tänka så man köper en hund som kan vara ensam också. För det blir ju en hel del ensamhet för hunden på internat.
#1 För att träna agility är rekommenderad ålder minst 1 år på kurser i alla fall.
Ha en bra dag!
Medarbetare på tävlingshundar.ifokus
http://www.freewebs.com/sting-pippi

Men hur funkar det om hon inte har råd med mat till en stor hund?
Tänk om hunden behöver veterinärvård…
Sen kostar försäkringar, vaccinationer m.m.
Hoppas ni hittar någon lämplig hund iaf 
~Quila Roze~
Min rekomendation är - Shetland Sheepdog.
Men jag blir genast misstänksam när hon inte har råd med en stor hund men har råd med en liten,.. blir hunden sjuk så måste hon ha rpd. hur löser hon det? Det är inte maten som kostar mest, utan försäkring, veterinärvård osv.

Det är ju lite svårt att rekommendera ras efter hur mycket den rastas och hur mycket tid hon har och sånt. Hon bör fundera på vad hon vill ha hunden till, och hur hon är som matte. Är hon tålmodig, envis, aktiv osv. Klarar hon av en hund som kräver en stark ledare eller vill hon ha en mjukare ras som är lättare att forma? Vad har hon för erfarenhet av olika raser?
Det måste ju vara en ras som passar henne som person med, inte bara en som passar hennes tider.
#2 tack för svaret då vet jag ålder för det :)
#4 det har du rätt i kostnad på foder skilljer inte så himmla mycket mellan mellan stor hund o stor hund.
#0 jag ger ett tips :) Varför inte skaffa en hund man får låna tor säkert det är nån som gärna lånar ut sin hund för bli tränad,samtidigt provar man på att ha hund. Ser ju flera anonnser att folk letar hundvakt mm även hela veckor men helgen vill dom ha sin hund hemma det skulle vara något?
Tider säger inte mycket mer än om man har tid för en hund.
Än en gång vill jag passa på att säga att bara för att man vill ha en aktiv hund måste man inte ta det allra värsta för att få en att jobba med. Även de "mindre aktiva" är en utmaning, beroende på vilka mål man har. Även t.ex. en cocker spaniel kan tävla i elitlydnad, bara man lägger ner tid på träningen och har ett tydligt mål, och vilja att lära sin hund. Som med alla andra raser.
Ett par enkla frågor som kan hjälpa oss:
Vad har hon lättast för - få en lugn hund upp i varv eller få en stressad hund lugn? T.ex. hälsa på en granne, lockar hon hellre fram hunden till grannen eller försöker hålla hunden lugn så den inte stressar upp sig?
Vad vill hon göra med sin hund och vad kan hon göra? t.ex. Sällskap, promenader, testa på lite sporter, tävla inom sök, spår, lydnad, viltspår, jaga, valla, drag… vilka behov kan hon uppfylla? Bara för att man är okej med att hunden t.ex. har ett jaktsinne kanske man inte kan låta hunden få jaga. Då gör man oftast bäst i att välja en annan ras/rasblandning.
Vilka egenskaper är hon ute efter, och vilka vill hon absolut inte ha? T.ex. jakt, vakt, öppen mot alla, reserverad, försiktig, framåt, enmanshund, nyfiken, lugn i de flesta situationer, uppmärksam mot omgivningen, arbets-näsa, bärande, skällande… allt har för och nackdelar, vakt kan vara trevligt om den bara varnar men kan också slå över till att vara vakt mot allt och alla man möter. Bärande av apporter kan vara något man är okej med, men när alla skor är omkringflyttade är man inte lika glad… kan man stå ut även med det negativa och klarar man att isåfall arbeta bort det om det skulle behövas?