cykla med hund
Hej! Jag skulle bli glad om ni vill berätta hur ni gått till väga när ni börjat öva att cykla med hund.
Förklara gärna etappvis hur man bygger upp det.
Ännu är det nog inte dags, vår hund är precis ett år och fortfarande "flamsig och lekig" 90% av tiden( det händer tex att han fortfarande går fram och hälsar på folk utan tillåtelse…vilket ju inte funkar om man ska cykla
) men jag tror att han skulle gilla det så småningom, han har så mkt energi och älskar ju att springa,springa, springa.
Är det så att man aldrig ska börja med " nya moment" förrän de gamla sitter som ett smäck och det ALDRIG sker "undantag"?Det kan ju ta flera år känns det som …
…9 ggr går han fint förbi en mötande cyklist -och så den 10:e får han för sig att springa efter
Så -goda råd i denna fråga tack!
Hmm, kommer nog inte med så mycket hjälp.
De hundar jag cyklat/cyklar med har jag bara satt mig på cykeln med koppel i hand första gången (sen springer de lösa brevid) och gjort det som man gjort det 100 gånger innan
Gjorde ingen stor grej av det.
Ett tips kan vara att gå med cykel och hund först, då hunden kanske undrar vad sjutton det där är du har med dig.

Jag började med att ha hunden i koppel och bara gå med cykeln, sedan skaffade jag en springer och satte hunden i den medan jag gick med cykeln.
Då detta fungerade bra och hunden vant sig att gå på rätt sida av cykeln så satte jag mig upp och cyklade sakta, korta sträckor för att sedan öka både sträcka och hastighet allt efter som hundens kondition ökade.
Att tänka på är att alltid ta det i hundens takt, inte cykla i gassande sol och stekande värme för då får hunden lätt värmeslag, ta med vatten till hunden även om det inte är varmt ute, cykla på rätt sida av vägen och ha hunden mellan cykeln och dikeskanten inte ut mot trafiken! Och glöm inte värma upp hunden ordentligt innan cykelturen och varva ner (promenera) efter.
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Kommer göra som #2 även om jag har en hund som har sprungit vid sidan om cykeln förut.
Ta små steg och få hunden att förstå att när cykeln kommer fram skall det inte nosas och stannas utan det är enbart motion.
≧◔◡◔≦

Kan lägga till att man bör se till att hunden är ordentligt rastad innan också
_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!
Vad har du för hund? Kan ju säga att jag cyklar mycket med mina hundar och har gått olika till väga hos de.
Zac är ju en stor schäfer som enkelt skulle kunna dra iväg med mig så honom började jag lugnt med. Ledde cykeln med honom bredvid först, letade upp en lugn plats utan folk och störning. Sen cyklade jag lugnt med honom. Kan ju säga att jag har nosgrimma på honom och det underlättar. Sen håller jag hårt och bestämt i kopplet, så att han förstår att man inte går med på något bus, men ändå så att man kan släppa ifall hunden drar iväg! Det hände en gång när vi mötte en katt, fick dock stop på honom och sitta kvar på cykeln.
Molle är en liten fjant på 4kg. Honom bara cyklade jag med utan någon direkt träning. Lugnt i början så klart tills jag såg att han var bekväm. Han har en tendens att hoppa mot mina ben och mot hjulen så honom har jag lite kortare koppel på.
Teddy väger 9kg. Trodde han skulle bli ett problem men han är så enormt enkel att cykla med att jag ser fram emot det varje dag. Han blir inte heller trött.
Sammanfattningsvis. Detta är så individuellt. Men börja lugnt och se hur hunden reagerar. Se till att den har gjort sina behov innan. =) Sen sluta inte om den är orolig eller rädd för de lugnar sig efter ett tag. Oftast. Alla är lite nojiga i början av en ny aktivitet. Sen så kom ihåg att om man är rädd eller spänd så blir oftast hunden det också.
Jag tycker att cykling är en jättebra aktivitet som tröttar ut hunden på ett bra sätt.
Lycka till!
Hmm.. Som jag har hört det ska mian inte hällst cykla med hundar varken små eller vuxna hundar!
#6 Varför inte då?
Assa det var något med hundars kropps byggnad
Hundar är ju till för att springa. I det vilda skulle de ju sprungit ofta, Så att springa fritt i skogen eller bredvid en cykel borde väl inte göra någon större skillnad? Är ingen expert. Brukar dock inte cykla på allt för kall och hård mark. Sen aldrig med en växande hund.
#8 De springer..?
Då antar jag att man ska ha de kopplade hela tiden så de aldrig springer, eller att man inte ska valla med dem, eller köra agility, eller skydd…?
Det där måste du fått om bakfoten.
#10 Precis det jag menar.
Sen ska man ju vara försiktig men det ska man ju vara i all aktivering där skador kan uppstå. Det betyder inte att man inte ska göra de.

Tack för alla svar!
Vi har en 1 -årig vizsla som redan väger runt 25 kg, så han skulle också lätt kunna dra iväg både mig och cykeln…
Man håller alltså kopplet i handen
..haha…det var det där jag funderade på, för det känns lite farligt om han ( gud förbjude
) skulle få för sig att plötsligt rusa iväg - men då släpper man bara kopplet. Och löplina känns också lite läskigt, jag ser ett skräckscenario där cykeln och jag är inlindad i linan, hahaha
. Helst skulle jag vilja ha honom lös bredvid… när han slutat jaga katter kanske ( tsss, kommer den tiden att komma?)
( Å andra sidan har vi lekt " kurragömma" mkt så han kommer tillbaks som en pil om man gömmer sig…något jag brukar ta till om han kutar iväg för långt.)
Det finns en jättefin cykelväg som går hela vägen från oss till våra släktingar i byn bredvid, ca 20 min cykeltur.Jag har alltså inte tänkt cykla vid någon bilväg.Längst cykelvägen är en flod, så det är ett perfekt rastställe för att dricka
.
Men är en ettåring fortfarande för ung att cykla med? Han växer ju fortfarande….
vad kan vara farligt med det? I somras när vi tältade så sprang han omkring/badade timmar i sträck ( och sov gott däremellan
) . Så tex tio minuters springning bredvid cykel, paus och sen 10 min till kan väl inte vara några problem?
Jag gissar att skillnaden är att det blir så "statiskt" när man cyklar , dvs utan plats för att stanna när han vill.Men om jag tar en eller flera vilopauser emellan ?
Vägen är dessutom bara asfalterad första biten( apropå hårt underlag) , sedan blir det gräs med en smal jordstig att cykla på.

#1 Vi cyklade med våra bouvierer vilket fungerade bra med hjälp av denna
https://www.hundliv.se/productcart/pc/viewPrd.asp?idcategory=16&idproduct=449
Vi hade hunden (en i taget) selad till springern samt ett koppel till halsbandet som vi höll i handen (inte sträckt). Springern reduserar drag från hunden via fjädern och fungerar fin fint enligt mig.
Med kopplet i handen kan du korrigera hunden om den börjar dra åt ett annat håll (lätt ryck).
När man börjar med hunden skulle jag koppla den till springern och träna på att gå bredvid cykeln, sedan ta korta turer osv.

När vi cyklar med hundar har vi alltid sele på dem. Är det en hund som ska dra cykeln är det en dragsele, annars en vanlig promenadsele. Risken för ryck med påföljande nackskaor är stor, så halsband eller halti skulle jag aldrig ha vid cykling.
Cykling för dragträning:
Vi fäster nomeselen i en lina med en bit expander på för att slippa hårda ryck, och linan fäster vi mitt på styrstången. Sen cyklar vi med hunden före, förhoppningsvios dragande cykeln. I början korta turer, gärna med en annan cykel (med eller utan hund) före för att jaga igång och få lite mer peppning.
Det gäller att sluta medan hunden tycker att det är roligt. Bra att tänka på är att försöka cykla i flera gångarter, för att röra flera muskelgrupper.
Cykling utan dragträning:
Sätter kopplet i promenadselen, och antingen håller kopplet i handen eller hänger det mitt på styrstången. Cyklar sakta i början, men ser till att låta hunden bestämma tempo. Annars som ovan.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter
#14 Bra det där med sele!
Vi har ALLTID sele på hundarna när det ska cyklas.
Aldrig att vi har halsband på då..
Så roligt att höra om fler vizslor !!
Det är inte jätte vanligt
Jag har en lite vizsla tik på 4 månader o jag har redan börjat vänja henne vid att cykla … jag cyklar runt kvarteret så cykelturen blir på 2-3 minuter mest för att hon ska vänja sig vid att springa vid cykeln.
Hon har oxå fått åka cykel eftersom jag kunnat tills nu kunnat ha henne i cykelkorgen o då har hon ju fattat själva grejen.
Jag har börjat med att gå med henne o ha cyklen med o sparkat llite mest så hon fattar att man rör sig fortare med cykel.
Det är halsband som gäller o jag har inga problem med det alls det gäller bara att vara säker på vart man ska cykla o ha en bra raksträcka till en början .. jag tror på att sedan lägga på ljud eller komandon till höger, vänster, vänta, stanna o liknande.
det går bra att använda samma komandon när man går i trappor o andra ställen då dom måste ha bättre koll på hur dom går tex. stationer den träningen hjälper då cykel träningen för dom kopplar bra snabbt.
det är en viss fördel med cykel om dom blir störda eller precis innan man kan öka o racea med hunden o få henne att tänka på att hålla samma temop som cyklen o det är mer utmanande än när man går.
hoppas du får rätt på't !

16# du får absolut inte cykla med en så liten hund!
# 17 läste du mitt inlägg? det är ju aktiva hundar har du sett en vizsla 4månare ??

#18 Vi har husky, en frisk ras, som är mycket aktiv. Dock tycker tom jag att 4 mån är tidigt att börja cykla med dem. Vi går med våra lösa i skogen istället för att bygga muskler. När de är ca 6 månader kan vi börja träna dem i spannet, framför cykel, 4-hjuling eller släde. Korta sträckor från början, aldrig längre än att de fortfarande har kul och vill mer.
MVH Elin
Medarbetare på spetsar och urhundar. VD på Draghundcenter

18# även om det är en aktiv ras så är en sån motion alldeles för mycket för en fyra månaders valp. Om hunden är så jobbig så får du aktivera med något annat som hjärnaktivering som nosövningar och valpar ska inte utstättas för mycket fysisk träning då valpen fortfarande växer och minsta lilla ryck kan skada valpen mycket. Om det är en sån aktiv ras så kanske du även bör fokusera på passivitetsträning också
ja jag måste ha uttryckt mig klumpigt jag har tränat att kunna cykla jag har tränat för att hon ska fatta hur det hela fungerar o det är inget annat än i ren träning att lära sig att gå o vara brevid en cykel.
jag har inte gjort detta mer än någon gång o detta mest för att hon ska vara van vid att cykel är oxå en del av vardagen …

21# att vänja henne att gå bredvid en cykel är en helt annan sak. jag uppfattade det som om du cyklade regelbundet med henne korta stunder. men att du då cyklade inte gick bredvid. det blev alltså bara ett missförstånd:)
_"jag cyklar runt kvarteret så cykelturen blir på 2-3 minuter mest för att hon ska vänja sig vid att springa vid cykeln."
_
Fattade också det som att du cyklade från inlägget #16
En vizla är ju en jakthund, kanske köra sökövningar?
Det tröttar ut lika mycket, om inte mer..
Det blev fel jag hade mest i tanke att ge tränings tips o utryckte mig klupigt. jag har även tränat att gå över på overgång ställen .
Appirtering o spår vill jag träna ska bara veta vad/ hur
#24 Har hon stort föremålsintresse är apporteringen inte så svår att träna..
Spår - Finns en massa kul att göra.
Vi ska börja spåra med en JRT som vi är hundvakt åt.
Blodspår som inriktning.
Man kan börja med att dra något över gräsmattan hemma på gården och se hur hon fattar.
Kan vara en rådjursklöv, eller godis, eller något annat som är gott.
Första gången prommade han bredvid cyckeln, det gick super bra.
Andra gången provade vi att cyckla lite och det gick super.. han är en hund som finner sig i allt!:)
Hunden är din bästa vän
ristrom.blogg.se
Precis dom #1
Ricko var väl den enda av hundarna som sprang bredvid lös, men dom andra fick ha sele, gick lika bra för alla. Och alla "lärde" sig första sekunden jag tampade iväg.
// Mvh Emina - www.eminametovski.devote.se